Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Internet download snelheid erg traag

Pagina: 1
Acties:

• stimmits
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-11 13:39
Ik help mijn (oudere) buurman vaak met zijn computerproblemen. Echter, deze keer is het probleem niet te pin-pointen. Wellicht kan een van jullie mij verder op weg helpen?

Mijn buurman heeft een desktop PC, die ik heb samengesteld voor hem. Nadat hij de PC een paar maand in gebruik heeft genomen is zijn internet downloadsnelheid (permanent) naar beneden gekelderd tot +- 1Mbit. Dit terwijl zijn uploadsnelheid wel gewoon 8Mbit is gebleven. Toen der tijd had hij een kabelverbinding van Ziggo (80down/8up). Hij maakt gebruik van de onboard netwerkkaart.

Wat heb ik toen ondernomen:

1). Ik heb gekeken of de internetkabel (die van de meterkast naar zolder loopt) nog steeds goed functioneerde. Dit heb ik gedaan door een laptop op dezelfde kabel aan te sluiten - deze haalde netjes +- 70Mbit. Het probleem lag dus niet aan de kabel. Aanname: Het probleem zou dus in de router of PC moeten liggen.

2). Ik heb de netwerkkaart drivers opnieuw geïnstalleerd - zonder resultaat.

3). Het standaard netwerk fix riedeltje > ip release, ip renew, power cycle...

4). Ik heb een nieuwe PCI netwerkkaart aangeschaft om uit te sluiten dat het aan de onboard kaart ligt. Deze gaf ook de lagere downloadsnelheid.

Mijn aanname na deze 3 tests: het zal softwarematig zijn, of aan de router liggen. Om uit te sluiten dat het niet aan de router ligt heb ik deze ertussenuit gehaald en direct aangesloten op het modem. Hierbij behaalde de PC nog steeds niet de goede snelheid. Enigszins de router dus uitgesloten (?).

De laatste optie waar ik aan kon denken was dan software (of een defect moederbord o.i.d.?). Ik heb om dit te testen de virusscanner uitgeschakeld en de PC een keer flink nagekeken op spyware/malware. Dit heeft niets uitgehaald. Ook in de veilige modus kreeg ik dezelfde lage snelheid.

Inmiddels heeft de buurman een nieuwe internetprovider (glasvezel) waarbij hij een 100/100 uit de muur zou moeten kunnen halen. Wederom hier: upload is prima, download nog steeds uitzonderlijk laag - max 4 Mbit.

Heeft een van jullie enig idee wat ik nog verder zou kunnen testen? Jullie meedenken wordt zeer gewaardeerd - Kan mijn buurman weer lekker internetten op zijn ouwe dag! :)

• flipkipse
  • Laatst online: 08-11 02:27

flipkipse

Google it

stimmits schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 12:09:
Heeft een van jullie enig idee wat ik nog verder zou kunnen testen? Jullie meedenken wordt zeer gewaardeerd - Kan mijn buurman weer lekker internetten op zijn ouwe dag! :)
Hardeschrijf bestandsoverdracht wel eens gecontroleerd?

Aangezien je zegt dat die het bij upload niet heeft, en download wel.

Kan het misschien zijn dat er heel sloom naar zijn hardeschrijf weggeschreven wordt ?

Staat er geen proxy ingesteld?

Geen rare add-ons /extensies ?

[ Voor 63% gewijzigd door flipkipse op 26-02-2015 12:21 ]

Certified Google Teacher.

• stimmits
flipkipse schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 12:20:
[...]

Hardeschrijf bestandsoverdracht wel eens gecontroleerd?

Aangezien je zegt dat die het bij upload niet heeft, en download wel.

Kan het misschien zijn dat er heel sloom naar zijn hardeschrijf weggeschreven wordt ?

Staat er geen proxy ingesteld?

Geen rare add-ons /extensies ?
Er zit een SSD in de desktop. Ik zou even kunnen controleren wat daar de status van is.

Er staat geen proxy ingesteld en ik heb de add-ons / extensies uitgeschakeld. Meerder browsers geven hetzelfde probleem, ook in veilige modus.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Welke onboard netwerkkaart?
Mijn killer e2200 NIC had namelijk een stukje software geinstalleerd die mijn internetsnelheid limiteerde op 100mbit. Leuk als je een kabelverbinding van 180mbit hebt.
In mijn geval kun je dat terugvinden onder ethernetproporties van de netwerkkaart. Het heet Qualcomm Atheros Bandwith control. Nadat ik die heb uitgevinkt werkte alles weer naar behoren.

Welke randdebiel heeft bedacht dat het een goed idee is om internetsnelheden standaard te beperken weet ik niet, maar ik neem het hem niet in dank af.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Gillded
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-11 09:57
stimmits schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 12:09:
Toen der tijd had hij een kabelverbinding van Ziggo (80down/8up).

Inmiddels heeft de buurman een nieuwe internetprovider (glasvezel) waarbij hij een 100/100 uit de muur zou moeten kunnen halen. Wederom hier: upload is prima, download nog steeds uitzonderlijk laag - max 4 Mbit.
Heeft je buurman toevallig bij het nieuwe internet ook een nieuwe modem/router gekregen ? ( Denk het haast wel ). En is op dit moment ook het probleem ontstaan ? Of was het bij ziggo ookal.

Wat altijd belangrijk is om te weten wat er veranderd is voor dat de situatie zich voor doet, lijkt me niet dat er een apparaat besloten heeft maar ineens minder zijn werk te gaan doen zonder dat er iets kapot gegaan is of iets gewijzigd is. :+

Zoja, wat voorn router/modem combi is dit geworden ? Kan natuurlijk zijn dat hier iets niet helemaal lekker zit, of dat de nieuwe glasvezel upload ( omdat hij van ziggo af komt ) niet helemaal zuivere koffie is ?

• XelleratioN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-11 14:34
Wellicht heb je de mogelijkheid om de desktop pc even op je eigen internet verbinding aan te sluiten?
Mocht je daar wel de juiste download halen kun je de desktop als oorzaak wel doorstrepen.....

edit:
ik zie dat je buurman ook al van internetprovider is veranderd in de tussentijd....waarschijnlijk levert deze test dus geen positief resultaat op

[ Voor 29% gewijzigd door XelleratioN op 26-02-2015 13:06 ]

• stimmits
Gillded schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 12:57:
[...]

Heeft je buurman toevallig bij het nieuwe internet ook een nieuwe modem/router gekregen ? ( Denk het haast wel ). En is op dit moment ook het probleem ontstaan ? Of was het bij ziggo ookal.

Wat altijd belangrijk is om te weten wat er veranderd is voor dat de situatie zich voor doet, lijkt me niet dat er een apparaat besloten heeft maar ineens minder zijn werk te gaan doen zonder dat er iets kapot gegaan is of iets gewijzigd is. :+

Zoja, wat voorn router/modem combi is dit geworden ? Kan natuurlijk zijn dat hier iets niet helemaal lekker zit, of dat de nieuwe glasvezel upload ( omdat hij van ziggo af komt ) niet helemaal zuivere koffie is ?
Het probleem was bij Ziggo ook al het geval. Echter, niet toen de PC net nieuw was - pas na een paar weken gebruik. In deze periode is hij niet veranderd van provider, pas een paar weken nadat het probleem was geconstateerd.

In principe is er in de situatie tijdens die paar weken niets veranderd, wat volgens mij eerder duidt op een software- dan hardwareprobleem.
XelleratioN schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 13:03:
Wellicht heb je de mogelijkheid om de desktop pc even op je eigen internet verbinding aan te sluiten?
Mocht je daar wel de juiste download halen kun je de desktop als oorzaak wel doorstrepen.....
Dat wordt sjouwen :+ Probeerde ik eigenlijk een beetje te voorkomen, maar denk dat ik er niet onderuit kom!

Provider overstap zou dit inderdaad ook al moeten hebben uitgesloten.

EDIT: Iemand enig idee of het MAC adres van deze PC wat met dit probleem te maken kan hebben? Of is deze uniek aan de netwerkkaart (aangezien ik al twee verschillende kaarten heb getest). Zou het wijzigen van dit adres iets kunnen opleveren?

[ Voor 11% gewijzigd door stimmits op 26-02-2015 13:15 ]

• Gillded
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-11 09:57
Oke, dat het probleem bij ziggo ookal was werd me niet 100% duidelijk, dus vraag het even :). Als de kabel het op je laptop wel doet zal het haast in de PC moeten zitten inderdaad, andere NIC zal dan haast ook hardware matig en instelling matig het uit moeten sluiten. Blijven we over op een stukje software volgens mij.

Zoals je aangeeft is het spyware en adware verhaal al gecheckt, daar zal het hem dan ook niet in kunnen zitten. Mogelijk zal het hem nog wel in de instellingen van de kaart kunnen zitten, vaak staan deze binnen windows 7 op "Green-mode" waardoor er dus energie zuinger om gegaan word, zal je dit is kunnen checken ? Staat onder eigenschappen van de netwerkaart -> geavanceerd -> green mode op on of off, ook de speed & Duplex kan op 1Gbps full duplex gezet worden om te kijken of dit het probleem oplost ( Ga er haast niet van uit, omdat het de eerste paar weken wel goed draaide ).

Ook is het vaak lastig maar toch nog graag na gaan evt. samen met je buurman wat er precies veranderd is toen de situatie langzamer ging werken, de kleinste dingen kunnen effect hebben ( Bijv. een Windows update die onopgemerkt gedaan is ? )

Volgens mij zal je mac-adres er niks mee te maken hebben, dit is slechts een identificatie middel zodat de rest van de apparaten weten wie of wat je netwerk kaart precies is, en heeft dit dus niks met de snelheid te maken tenzij hier ergens op gefilterd word ( wat me niet lijkt ).

Lastige situatie, ik denk dat je verder inderdaad niet onder het slepen uit komt om alles volledig uit te sluiten, als de PC daar wel goed werkt is het toch ergens een kabel/netwerk verhaal, zo niet eventueel een clean install van Windows overwegen ?

[ Voor 0% gewijzigd door Gillded op 26-02-2015 13:33 . Reden: Zinsverbetering ]

• stimmits
Gillded schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 13:26:
Oke, dat het probleem bij ziggo ookal was werd me niet 100% duidelijk, dus vraag het even :). Als de kabel het op je laptop wel doet zal het haast in de PC moeten zitten inderdaad, andere NIC zal dan haast ook hardware matig en instelling matig het uit moeten sluiten. Blijven we over op een stukje software volgens mij.

Zoals je aangeeft is het spyware en adware verhaal al gecheckt, daar zal het hem dan ook niet in kunnen zitten. Mogelijk zal het hem nog wel in de instellingen van de kaart kunnen zitten, vaak staan deze binnen windows 7 op "Green-mode" waardoor er dus energie zuinger om gegaan word, zal je dit is kunnen checken ? Staat onder eigenschappen van de netwerkaart -> geavanceerd -> green mode op on of off, ook de speed & Duplex kan op 1Gbps full duplex gezet worden om te kijken of dit het probleem oplost ( Ga er haast niet van uit, omdat het de eerste paar weken wel goed draaide ).

Ook is het vaak lastig maar toch nog graag na gaan evt. samen met je buurman wat er precies veranderd is toen de situatie langzamer ging werken, de kleinste dingen kunnen effect hebben ( Bijv. een Windows update die onopgemerkt gedaan is ? )

Volgens mij zal je mac-adres er niks mee te maken hebben, dit is slechts een identificatie middel zodat de rest van de apparaten weten wie of wat je netwerk kaart precies is, en heeft dit dus niks met de snelheid te maken tenzij hier ergens op gefilterd word ( wat me niet lijkt ).

Lastige situatie, ik denk dat je verder inderdaad niet onder het slepen uit komt om alles volledig uit te sluiten, als de PC daar wel goed werkt is het toch ergens een kabel/netwerk verhaal, zo niet eventueel een clean install van Windows overwegen ?
Bedankt voor het meedenken. :)

Wat betreft de greenmode zou vreemd zijn als de upload speed wel juist is? Ik heb er al eerder naar gezocht en zover ik weet de instellingen op de 'geavanceerd' pagina al langs gelopen.

Ik overweeg een clean Windows installatie. Echter, zou ik met een Ubuntu live disc dit niet gemakkelijker kunnen uitsluiten?

Ik ga na het weekend weer even op bezoek bij de buurman om jullie bevindingen te testen!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-11 11:10

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Met een Ubuntu live-cd zou je inderdaad kunnen uitsluiten of het softwarematig is.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:25

Speedmaster

Make my day...

Ik zou er toch voor kiezen om de PC kast even mee te nemen naar je eigen huis en daar aan te sluiten, heb je dan het probleem alsnog dan weet je dat je richting een schone installatie moet gaan kijken. Hiermee sluit je andere problemen dus uit en scheelt aanzienlijk in tijd.

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:26
Volgens mij heb je gewoon een brakke UTP kabel.

• stimmits
Galaxis schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 14:04:
Volgens mij heb je gewoon een brakke UTP kabel.
Was ook mijn eerste gedachte. Echter, een andere computer aangesloten op deze kabel heeft geen (uitzonderlijk) snelheidsverlies.

• Galaxis
Met welk programma of browser test je de internetsnelheid ?

• stimmits
Galaxis schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 14:13:
Met welk programma of browser test je de internetsnelheid ?
Speedtest.net en de Ziggo speedtest. Maar als je een pagina met wat foto's laad op internet kun je al gauw de conclusie trekken dat 't niet helemaal snor zit #56KModem

• Galaxis
Al een andere browser geprobeerd? Virusscanners uitgeschakeld ?

• FunFactory
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-11 11:50

FunFactory

Vroeger.....waren ze nog samen

Maak op de PC van je buurman (indien mogelijk natuurlijk) eens een nieuwe gebruiker aan. Indien die gebruiker wel een acceptabele snelheid haal is het iets in het profiel van de beste man. (Denk aan virus, mallware, corrupte bestanden)

[ Voor 11% gewijzigd door FunFactory op 26-02-2015 15:00 ]

Je kan hier beter niets zetten....

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:03
Inderdaad even met een LiveCD testen, zou sluit je makkelijk en snel de betreffende Windows installatie uit.

• ehvc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10 22:53
Als je met de laptop wel de juiste snelheid haalt op het zelfde kabeltje kan het daar niet aan liggen.
De mogelijkheid die dan nog over blijft is dat er iets op de PC aanwezig is dat het blokkeert.

Is er al getest in veilige modus? Zo niet zou ik dit doen, of met een LiveCD om te voorkomen dat wat het ook is geladen wordt.

Veilige modus kom je in door tijdens het opstarten gelijk aan het begin herhaaldelijk op F8 te drukken.
Pagina: 1