Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tv en Internet over 1 Cat6 kabel

Pagina: 1
Acties:

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-11 02:27
Momenteel heb ik thuis de volgende setup (XS4all) staan voor het netwerk:

Het is een Alles in 1 abonnement waarna ik kies om TV, internet en VOIP los te halen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/90TM1tTl.png

Hier is voor gekozen in verband met foutopsporing, en up-time. Deze setup heeft afgelopen jaar ook 100% uptime, en draait vlekkeloos.

Alleen nu zit ik met het volgende probleem:
- Van af mijn meterkast loopt er naar een slaapkamer met een TV maar 1 lan kabel(cat6).
- Hier loopt momenteel TV over heen
- De PVC-buis kan eigenlijk geen 2 kabels aan
- Maar ik zou hier graag een tweede accesspoint neer zetten.

Kan ik mijn Internet combineren met TV en over de cat6 kabel sturen om vervolgens dit op de slaapkamer weer te splitsen? :)

Voor de geïnteresseerde:
Setup switch

[ Voor 10% gewijzigd door flipkipse op 26-02-2015 08:47 ]

Certified Google Teacher.

• enterz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 21:48
Het zou moeten kunnen denk ik, maar je mist in je plaatje alleen wel de locatie van je netwerk elementen. Dit is wel van belang aangezien je 'in je slaapkamer' de boel wilt splitten. Welk device staat nu in je kamer van het plaatje? Is dit de unmanaged switch, of de fritzbox?

Ik ga er even vanuit hier dat het blauwe lijntje van fritzbox --> unmanaged switch de kabel is die van meterkast naar slaapkamer loopt, dus de unmanaged switch in je slaapkamer aanwezig is.

In dat geval moet je vanaf de TP-Link ook VLAN6 over die kabel laten lopen.
VLAN4 en VLAN6 moet je van de fritzbox ook over de lijn naar je slaapkamer laten lopen. (Vermoed dat VLAN7 al door de fritzbox afgevangen wordt en naar de telefoon connectie wordt doorgestuurd?) Geen idee of je dit kan instellen op de Fritzbox, geen ervaring mee.

Je ontkomt er niet aan om de unmanaged switch te vervangen door een managed exemplaar. Hierop moet je dan weer VLAN4 configureren op een portje (naar je TV) en VLAN6 configureren op een poortje. Op deze poort kun je dan aan de slag met een AP.

Volgens mij is dit een manier om 't voor elkaar te krijgen, maar ik ben niet echt een netwerk guru. Kan je dus ook geen specifieke instellingen of configuratie commando's geven helaas.

• flipkipse
enterz schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 14:46:
Het zou moeten kunnen denk ik, maar je mist in je plaatje alleen wel de locatie van je netwerk elementen. Dit is wel van belang aangezien je 'in je slaapkamer' de boel wilt splitten. Welk device staat nu in je kamer van het plaatje? Is dit de unmanaged switch, of de fritzbox?

Ik ga er even vanuit hier dat het blauwe lijntje van fritzbox --> unmanaged switch de kabel is die van meterkast naar slaapkamer loopt, dus de unmanaged switch in je slaapkamer aanwezig is.

In dat geval moet je vanaf de TP-Link ook VLAN6 over die kabel laten lopen.
VLAN4 en VLAN6 moet je van de fritzbox ook over de lijn naar je slaapkamer laten lopen. (Vermoed dat VLAN7 al door de fritzbox afgevangen wordt en naar de telefoon connectie wordt doorgestuurd?) Geen idee of je dit kan instellen op de Fritzbox, geen ervaring mee.

Je ontkomt er niet aan om de unmanaged switch te vervangen door een managed exemplaar. Hierop moet je dan weer VLAN4 configureren op een portje (naar je TV) en VLAN6 configureren op een poortje. Op deze poort kun je dan aan de slag met een AP.

Volgens mij is dit een manier om 't voor elkaar te krijgen, maar ik ben niet echt een netwerk guru. Kan je dus ook geen specifieke instellingen of configuratie commando's geven helaas.
Excuses, alles van deze opstelling staat in de meterkast.

De Lijn SPA112 -> Telefoon Gaat naar de woonkamer
De lijn Unmanaged switch -> TV gaat naar de slaapkamer.

Ik gebruik de unmanaged switch om meerdere TV boxen te verbinden.

Op de TP-Link SG3210 zijn nog lijnen vrij.

Dus mij leek logisch om:
(poort 5) - 1 lijn van de unmanaged switch voor de TV richting de TP-link SG3210 te doen.
(poort 6) - 1 lijn van af de router naar de TP-link SG3210 te doen
(poort 7) - De lijn naar de slaapkamer in de TP-link SG3210 te doen.

Vervolgens aan het eind van de lijn naar de slaapkamer een managed switch neer zetten, en hier de VLAN's weer te scheiden.

Alleen nu de vraag:
Hoe stel ik de TP-link SG3210 , poort 5,6 en 7 in dat dit goed gaat? Hoe kom ik er achter op welke VLAN's deze signialen zitten als ze uit de apparatuur komen?

• enterz
Heb even snel zitten tekenen, als je de Fritzbox nu enkel gebruikt zoals aangegeven in de tekening zou ik deze op je slaapkamer zetten. Zit namelijk Wifi in en de mogelijkheid voor VLANs voor zover ik weet.
Scheelt weer het aankopen van een managed switch :)

Afbeeldingslocatie: http://home.enterz.nl/tmp/network.png

Zoals te zien dus aangepast:
  • port2 van de TP-link aan VLAN 6 toegevoegd.
  • port4 van de TP-link aan VLAN 4 toegevoegd. (ACCESS port)
Mogelijk moet je op de Fritzbox nog wat instellen, maar volgens mij wordt deze standaard op port 4 geconfigureerd voor IPTV (untagged 4) en de overige porten voor internet verkeer (untagged 6), maar dat kan ik mis hebben.
Hoe kom ik er achter op welke VLAN's deze signialen zitten als ze uit de apparatuur komen?
Snap die vraag niet helemaal, maar dat is net hoe je 't instelt. Als iets 'tagged' een apparaat ingaat dan kun je op de overige porten deze VLAN's configureren. Die zal die dan op de porten zetten.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
Huh.

Wat doet die unmanaged switch nog in je nieuwe situatie? Die kan eruit toch?

Je eerste link op poort 5 is op z'n minst onhandig, en fataal als je daarmee een loop creert met STP disabled. In je huidige situatie loopt VL4 al onnodig via je Fritzbox, je had net zo goed een untagged poortje met PVID 4 op je SG3210 kunnen configureren.
  • Leg een kabeltje van je AC66U terug naar je SG3210 op poort 5 en VLAN x. Access port met PVID x, egress untag.
  • Leg een kabeltje van je SG3210 poort 6 naar je nieuwe managed switch in de slaapkamer. Config poort 6 als trunk, met VLAN x en 4, tagged.
  • Splits x en 4 naar wens in je nieuwe managed switch
enterz schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 16:23:
Heb even snel zitten tekenen, als je de Fritzbox nu enkel gebruikt zoals aangegeven in de tekening zou ik deze op je slaapkamer zetten. Zit namelijk Wifi in en de mogelijkheid voor VLANs voor zover ik weet.
Scheelt weer het aankopen van een managed switch :)
Die Fritzbox heeft ook VL7, dus doet klaarblijkelijk telefoon. Waarschijnlijk kan hij daardoor niet uit de meterkast, ergo, je speelt vals :+

Andere hiaat in je voorstel is dat je wel VL6 naar de Fritzbox tagged, maar daar niets aan hebt. Het 'internetlijntje' moet immers van achter de AC66 komen, dus van de lanzijde terug naar de SG3210 zodat die IPTV ernaast kan taggen.

EDIT: Als die Fritzbox inderdaad VLAN-configurable is (geen idee, ken die dingen niet), en aan de meterkast gebonden is dan zou je je de SG3210 naar de slaapkamer kunnen verplaatsen en de Fritzbox als switch kunnen gebruiken (467 in tagged, 6 untagged AC66, 64 tagged slaapkamer, 4 out IPTV-other untagged).

[ Voor 44% gewijzigd door Thralas op 26-02-2015 16:41 ]

• enterz
@flipkipse: Zou inderdaad uitgaan van wat Thralas zegt. Klinkt logischer en hij heeft er meer verstand van dan ik, dan is zeker ;)

Hoop dat ik je topic even mag 'stelen' voor wat vragen en opmerkingen ter lering ende vermaeck? (Probeer zelf wat meer ervaring te krijgen met netwerken)
Je eerste link op poort 5 is op z'n minst onhandig, ...
Zou je dat misschien uit willen leggen? Over welke poort 5 hebben we het (WAN port van de fritzbox??)
Wordt deze link in de oude situatie ook al niet gebruikt, of is het daar geen gevaar door afwezigheid van VLAN6?
Die Fritzbox heeft ook VL7, dus doet klaarblijkelijk telefoon. Waarschijnlijk kan hij daardoor niet uit de meterkast, ergo, je speelt vals
Ik ging er van uit dat de telefonie puur over de SPA112 ging en derhalve niet van telefonie over VLAN7 ging.
Vandaar ook geredeneerd dat de fritsdoos 'over' was, of zoals je zegt enkel gebruikt om nu VLAN4 aan te bieden aan de setopbox.
Andere hiaat in je voorstel is dat je wel VL6 naar de Fritzbox tagged, maar daar niets aan hebt. Het 'internetlijntje' moet immers van achter de AC66 komen, dus van de lanzijde terug naar de SG3210 zodat die IPTV ernaast kan taggen.
Je hebt helemaal gelijk, heb ik even niet aan gedacht inderdaad. Je hebt de 'services' van het LAN/WAN immers nodig om te gebruiken. Lijntje terug dus die instellen op een nieuw VLAN en die taggen op de lijn naar de nieuwe managed switch. Volgens mij begin ik dit te begrijpen haha ;)

• Thralas
enterz schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 17:02:
Zou je dat misschien uit willen leggen? Over welke poort 5 hebben we het (WAN port van de fritzbox??)
Ik bedoelde poort 5 van de SG3210, zoals genoemd door TS. Alleen bij nader inzien lijkt hij er toch wat anders mee te bedoelen dan ik dacht, maar dat kan ik ook niet uit het plaatje in de TS halen.
Ik ging er van uit dat de telefonie puur over de SPA112 ging en derhalve niet van telefonie over VLAN7 ging.
Ja, dat lijkt me eerlijk gezegd ook niet onlogisch. Maar wat doet VLAN7 dan nog op het plaatje in de TS?

Denk dat het handig is als TS de telefoonsituatie even verduidelijkt en onderscheid aanbrengt tussen slaapkamer-TVs en niet-slaapkamer-TVs in z'n plaatje.

• flipkipse
Thralas schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 16:25:
Huh.

Wat doet die unmanaged switch nog in je nieuwe situatie? Die kan eruit toch?
[...]
Nee, die kan er zeker niet uit. Momenteel heb ik een unmanaged switch die mijn VLAN 4 Untagged opsplits naar alle TV's.
Die Fritzbox heeft ook VL7, dus doet klaarblijkelijk telefoon. Waarschijnlijk kan hij daardoor niet uit de meterkast, ergo, je speelt vals :+
Deze opstelling komt omdat ik dacht dat Xs4all de zelfde VLAN's gebruikte als KPN. Maar niks bleek minder waar.

Momenteel gebruik ik mijn SPA112 voor VOIP. Dus kan die VLAN 7 inderdaad weg halen naar mijn Fritzbox inderdaad.
Huh.

Je eerste link op poort 5 is op z'n minst onhandig, en fataal als je daarmee een loop creert met STP disabled. In je huidige situatie loopt VL4 al onnodig via je Fritzbox, je had net zo goed een untagged poortje met PVID 4 op je SG3210 kunnen configureren.
Dus jullie zeggen dat zodra ik VLAN 4 in plaats van Tagged -> Untagged maak deze rechtstreeks in mijn TV boxen kan?

Dus met een simpele test zou wezen, om de fritbox er tussen uit te halen, de VLAN 4 untagged maken ipv tagged, en de kabel van de TV rechtsstreeks in de SG3210 te stoppen?
  • Leg een kabeltje van je AC66U terug naar je SG3210 op poort 5 en VLAN x. Access port met PVID x, egress untag.
  • Leg een kabeltje van je SG3210 poort 6 naar je nieuwe managed switch in de slaapkamer. Config poort 6 als trunk, met VLAN x en 4, tagged.
  • Splits x en 4 naar wens in je nieuwe managed switch
Mijn router logt in via PPoE dus ik neem aan dat geen 2 apparaten dat tegelijk kunnen? ;)

Dus dan moet ik wel eerst via mijn Asus AC66u toch en dan weer terug naar de managed switch?

Dan zou ik zo uitkomen: Wat moet vlan x dan zijn? Tagged of untagged?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gnUwutAl.png

[ Voor 83% gewijzigd door flipkipse op 26-02-2015 19:30 ]

• Thralas
flipkipse schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 18:48:
Dus jullie zeggen dat zodra ik VLAN 4 in plaats van Tagged -> Untagged maak deze rechtstreeks in mijn TV boxen kan?
Yes. Daar komt geen PPPoE aan te pas vziw.
Dus met een simpele test zou wezen, om de fritbox er tussen uit te halen, de VLAN 4 untagged maken ipv tagged, en de kabel van de TV rechtsstreeks in de SG3210 te stoppen?
Yup.
Mijn router logt in via PPoE dus ik neem aan dat geen 2 apparaten dat tegelijk kunnen? ;)
Klopt. Je hebt namelijk sowieso maar 1 IP neem ik aan, dus dan wordt 2 PPP-sessies geen succes (los van de onwenselijkheid ansich).
Dan zou ik zo uitkomen: Wat moet vlan x dan zijn? Tagged of untagged?
Untagged naar alle apparaten die geen VLANs snappen, tagged als er meer dan 1 VLAN over een kabel gaat. Anders maakt het niet uit.
Enige probleem alhier is dat je tagged output naar je unmanaged switch stuurt. Ik weet niet zeker wat er dan gebeurt, maar volgens mij wordt dat geen succes. Kun je het rewiren zodat deze 'apart' (en untagged) aan de SG3210 hangt?

• flipkipse
Thralas schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 20:51:
[...]

Enige probleem alhier is dat je tagged output naar je unmanaged switch stuurt. Ik weet niet zeker wat er dan gebeurt, maar volgens mij wordt dat geen succes. Kun je het rewiren zodat deze 'apart' (en untagged) aan de SG3210 hangt?
Dank voor alle info, Ik kan ook de unmanaged switch vervangen voor nog een SG105E (managed)

Hier laat ik dan Tagged 4, Tagged 7 naar lopen. Om vervolgens op Poort 1 Tagged 4 en Tagged 7 door te zetten naar de anadere managed switch. En op alle andere poorten zet ik dan Untagged 4, zodat die set op boxen allemaal hier op kunnen.

Dan kan ik in de toekomst ook vrij eenvoudig hier internet naar de setopbox-en brengen

Pagina: 1