Wat kost een eenvoudige (veilige) auto nou echt (in België)?

Pagina: 1
Acties:

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Mijn vrouw heeft sinds kort een nieuwe baan, iets verder van onze woning, zodat we een tweede wagen nodig hebben naast mijn firmawagen. Nu moet ik bekennen dat ik de laatste 20 jaar nog nooit een auto gekocht, verzekerd, onderhouden,... heb en gewoon in dat ding stap en rij zonder er bij na te denken (dank U, baas) dus ik heb er absoluut geen idee van wat een auto kost, vandaar mijn vraag, om de komende kosten een beetje realistisch te kunnen inschatten.

We willen een eenvoudig tweedehandsje kopen, lichte motor, geen franje, het moet gewoon rijden en een beetje veilig zijn. Als ik een maandbedrag moet bepalen wat betreft afschrijving, autobelasting, verzekering, onderhoud,... enz, wat zou me dat dan realistisch kosten?

(we hebben het hier over een auto in Vlaanderen)

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-07 20:37
Wat is eenvoudig? Een Fiat Panda? Wat is veilig? Zijn je knieën als kreukelzone genoeg? Wat is je budget?
Wat heb je al gevonden?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-07 20:25

-tom-562

Oliesjeik

Een Volvo XC90 kan je denk ik wel voor zo'n 10k op de kop tikken. Aardig veilig lijkt mij.

Verder denk ik tussen de 50 á 1000 euro per maand. Afhankelijk van wat je wilt

[ Voor 31% gewijzigd door -tom-562 op 26-02-2015 08:58 ]

Vaak bu'j te bang!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-07 21:59
Ik zou zeggen kijk dan naar een kleine japanner of iets dergelijks. Over het algemeen heel betrouwbaar, relatief veilig, weinig onderhoud en dus relatief goedkoop in de maandlasten. Weet niet wat je budget is maar als je voor goedkoop gaat: Toyota Starlet.

Anders iets nieuwers zoals een Toyota Aygo/Yaris, Mazda 3 of een 323 (iets ouder). Verder zou je ook nog naar een Mitsubishi Colt of space star kunnen kijken want die zijn relatief zuinig en lekker licht dus laag in MRB.

HD4Life @ Full-HD

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:31
Davidshadow13 schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 11:23:
Weet niet wat je budget is maar als je voor goedkoop gaat: Toyota Starlet.
:')

Dat is toch niet veilig?

Bij een ongeval rijdt menig auto daar gewoonweg overheen!

Voor auto's als de hierboven door -tom-562 genoemde Volvo XC90 is het niets meer dan een hobbel op de weg. De bestuurder merkt het waarschijnlijk niet eens. })

[ Voor 5% gewijzigd door Glenfiddich op 26-02-2015 11:34 ]

Catch a smile out there!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-07 21:59
Glenfiddich schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 11:32:
[...]

:')

Dat is toch niet veilig?

Bij een ongeval rijdt menig auto daar gewoonweg overheen!

Voor auto's als de hierboven door -tom-562 genoemde Volvo XC90 is het niets meer dan een hobbel op de weg. De bestuurder merkt het waarschijnlijk niet eens. })
Dan kan je net zo goed zeggen dat hij een Hummer of Dodge RAM moet kopen :P En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik zie veilig meer dat er geen gekke dingen gebeuren zoals motor die uitvalt of elektrische systemen die raar gaan doen. Als je in zwaar ongeluk terecht komt welke je zelf niet hebt veroorzaakt ben je met elke A- of B-klasse auto de sigaar.

HD4Life @ Full-HD

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-07 16:42
Ik zou kijken naar een auto met een kleine cilinder inhoud (ivm wegenbelasting(taks)).
Alles draait om de fiscale pk's in belgie.

Daarbij wat is je budget voor de auto?

@davidshadow13
Een dodge ram kan aantrekkelijk zijn in belgie gezien je deze als lichte vracht kan inschrijven (€180 wegenbelasting per JAAR!)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Klopt, maar zelfs met BE brandstofprijzen betaal je ws een *beetje* meer in totaal met zo'n beest tov een normaler gezinswagen :z

Mbt 'veilig' - neem naast wat er gebeurt als je een aanrijding hebt ook de statistieken mee van hoe vaak mensen met bepaald type ongevallen krijgen. Dat loopt zeer sterk uiteen en er is een negatieve correlatie met veiligheid: hoe veiliger je je achter het stuur voelt, des de groter de risico's die je neemt en des te groter kans op een aanrijding. Dat betekent niet dat je in een 2CV moet rijden voor de veiligheid oid, wel dat je de "dikke Volvo als het leven van je kinderen je lief is" met een enorme korrel zout moet nemen. Een kleine auto die niet bijzonder veilig aanvoelt (nog los van hoe het daadwerkelijk qua veiligheid presteert) nodigt uit tot veiliger rijgedrag waardoor je per saldo lagere risico op letsel kunt hebben dan in een grotere auto die objectief veiliger lijkt, maar subjectief tot risckanter gedrag leidt.

Vrij vertaald: kijk naar wat al die laagvliegers/bumperklevers rijden. Rij dat niet :z

Oslik blyat! Oslik!

Anoniem: 54936

http://youtu.be/emtLLvXrrFs
Leeftijd van de auto kan dus ook belangrijk zijn. Wij hadden een Nissan Micra (het model met ronde dak) volgens mij was die ook veilig, had tenminste overal airbags en 4 ncap sterren.

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-07 16:42
dion_b schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 15:06:
Klopt, maar zelfs met BE brandstofprijzen betaal je ws een *beetje* meer in totaal met zo'n beest tov een normaler gezinswagen :z
Op LPG zal het aardig te doen zijn. Oke hij zal nooit super zuinig rijden maar is ook wel een andere categorie auto.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 54936 schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 15:23:
http://youtu.be/emtLLvXrrFs
Leeftijd van de auto kan dus ook belangrijk zijn. Wij hadden een Nissan Micra (het model met ronde dak) volgens mij was die ook veilig, had tenminste overal airbags en 4 ncap sterren.
Zie ook hier m'n punt met subjectief gevoel van veiligheid dat contraproductief werkt. Of dat bij zo'n Micra zal zijn betwijfel ik (daarom goede keuze als het ook objectief veilig is!), maar het is wel frappant dat er aanzielijk minder ongelukken gebeuren per gereden km met oude "onveilige" youngtimers dan met nieuwe auto's. Mede daardoor zijn die dingen zo goedkoop te verzekeren.

Natuurlijk speelt mee dat een ander type persoon pakweg een jaren '80 Volvo rijdt dan een splinternieuwe Seat Ibiza, maar dat verklaart niet alles.

Voor laagste kans op letsel wil je enerzijds zo hoog mogelijke objectieve veiligheid maar anderzijds een zo laag mogelijke gevoel van veiligheid.

Oslik blyat! Oslik!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
demichel schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 08:28:
We willen een eenvoudig tweedehandsje kopen, lichte motor, geen franje, het moet gewoon rijden en een beetje veilig zijn. Als ik een maandbedrag moet bepalen wat betreft afschrijving, autobelasting, verzekering, onderhoud,... enz, wat zou me dat dan realistisch kosten?
Autobelasting & verzekering zul je online prima kunnen vinden (ben NL-er :P)

Onderhoud & afschrijving:
Kijk goed uit, want goedkoop is soms duurkoop. Vooral de 'goedkope' auto's zijn soms duur in brandstof, onderhoud, maar vooral ook: onderdelen!
Ikzelf ben fan van de Aygo, 107 & C1 serie, auto's zijn ontworpen met lage onderhoudskosten in gedachten (distributieketting ipv riem!), er zijn er tering veel van gemaakt en ze zijn aardig waarde vast.

Bedenk zo, wat kost een aanrijding met een paaltje? Gewone auto ben je zo bijna 1000 euro verder met een nieuwe bumper, spuiten en montage etc. Pak je een courante auto in een beetje normale kleur, dan haal je voor een habbekrats bij de sloop een 2de hands bumper in de juiste kleur.
Maar denk ook aan allerlei andere onderdelen, voor de courante modellen heb je allerlei non-brand onderdelen, zoals filters & ruitenwissers. Heb je die 'bijzondere' auto, dan kan het zo zijn dat een ruitenwisser van een paar euro toch ineens een paar tientjes kost.

Qua brandstofverbruik moet je ook opletten! 10% meer brandstofverbruik kost je al snel €100+ per 10.000km. Een zuinigere auto laten staan omdat hij €500 duurder is, kan een hele slechte beslissing zijn. Bij de pomp betaal je uiteindelijk het verschil weer bij. Verschillen van 25%+ in dezelfde klasse komen gewoon voor, let hier echt voor op.

Afschrijving is voor compensatie auto's.Een Audi Q7 is 10% minder waard zodra je die de garage uit rijdt, maar een boodschappenauto blijft waarde houden. Een auto van 10K zal op 100K km's bijna lineair afschrijven (met als 0 punt ergens 150k). Of je die auto koopt na 1 jaar of 3 jaar en er daarna 2 jaar mee rijdt zal weinig uitmaken qua afschrijving. Let wel op de hoeveelheid km's die je maakt. Als je weinig rijdt is een nieuwere met veel km's gunstiger, terwijl als je veel rijdt is een oudere met weinig km's iets gunstiger. Je 'compenseert' als het ware de vorige rijder voor het veel/weinig rijden en daardoor komt de auto weer iets meer 'in het midden' uit.
Pagina: 1