Toon posts:

Geen internet via wandcontactdoos nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

• eselbee
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-05-2021
Hallo,

In de meterkast van mijn broers woning zit een UPC overnamepunt. Dit overnamepunt heb ik verbonden met bijgeleverde modem en vervolgens een router. Aangezien het bereik zeer slecht is, wil ik de router in de woonkamer zetten. In de woonkamer zit een wandcontactdoos met ethernet aansluiting. Als ik in de meterkast de kabel die daarnaar toe gaat verbind met het modem en de router aan sluit om die wandcontactdoos krijg ik geen verbinding terwijl als ik de router direct aansluit op de modem wel verbinding heb.

Ik kan me niet voorstellen dat de kabel kapot is en snap daarom ook niet wat ik fout heb aangesloten.

Op de onderstaande foto is de middelste grijze kabel in de verdeeldoos de kabel die naar de huiskamer loopt.

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:44

Brons

Fail!

Je hebt het prima aangesloten. De mogelijkheden zijn: de kabel loopt niet naar de woonkamer maar naar een andere locatie, de kabel is defect of de kabel is niet goed aangesloten in de wcd. Maak anders de wcd open om te kijken hoe de kabel daarop is aangesloten.

Om er zeker van te zijn dat het geen probleem in de instellingen van het modem of router is kan je natuurlijk ook een laptop aansluiten op de wcd.

[Voor 22% gewijzigd door Brons op 25-02-2015 23:29]

• foxgamer2019
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Off-topic: Moest zelf even zoeken wat een overnamepunt was, bij 'ons' i.d.g.v. niet (zichtbaar?) aanwezig.

Wat ik begrijp uit je verhaal, loopt er een UTP-kabel naar de woonkamer vanuit de meterkast.
Het lijkt eerst een goed idee om te testen hoe en of deze kabel correct werkt.
Staat er toevallig een type/nummer op de kabel? Meestal wordt er (ook) CAT5(e)/CAT6 opgezet.

Het beste lijkt me te controleren met twee devices aan iedere kant. Een kabeltester is daarvoor het beste.
Je ziet dan namelijk ook meteen of de bekabeling/draden goed zijn aangesloten.

Als je btw. een laptop/PC verbindt op die ethernet-doos werkt het dan wel?
Een router kan namelijk 'soms' even problemen hebben met het opvragen van een WAN-adres.

Forza Horizon 5? Voeg mij toe op Xbox Live. :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even los van die kabeldiscussie (en ja, klinkt heel erg als een kabelprobeem), je gaat die router hopelijk toch wel als AP instellen als je hem in de woonkamer hangt? Anders heb je NAT-achter-NAT en ga je daar weer gedonder mee krijgen.

Modem in bridge mode kan, maar dan zit je met probleem dat kabels naar boven ws ook vanuit meterkast lopen en niet vanuit de woonkamer waar dan de router staat. En reken maar dat je boven ook een AP nodig gaat hebben, want kans dat je hele huis goed bediend wordt vanaf een enkele AP (of die nu in de woonkamer staat of in de meterkast) is minimaal als het een moderne eengezinswoning is met alle bijbehorende isolatie.

Soittakaa Paranoid!

• Gero71
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-06-2019
shanevde schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 23:17:

Op de onderstaande foto is de middelste grijze kabel in de verdeeldoos de kabel die naar de huiskamer loopt.

[afbeelding]
Je bedoeld die coax en utp samen in 1 buis?
Gezien het kastje wat aan die utp zit is de kans groot dat die voor telefonie is bedoeld, en ook zo is aangesloten.
Hier in huis is dat ook zo opgeleverd. Er wordt standaard (zonder te vragen) ook niet zomaar een upt aansluiting geplaatst.

Misery and hate will kill us all.

• eselbee
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Er gaat inderdaad een witte RJ11 kabel door de buis heen, waar deze uit komt weet ik op dit moment even niet. Ik heb de contactdoos van de muur geschroefd om te controleren of er wel daadwerkelijk een kabel in zat en daar komt gewoon de grijze COAX kabel uit, die op de foto naast de witte RJ11 kabel via de buis omhoog gaat. Hierdoor vind ik het ook vreemd dat ik geen enkel signaal via de contactdoos krijg.

Ik heb al meerdere malen getest of een kabel het wel doet. Hier gaat ook mijn voorkeur naar uit aangezien ik de TV graag via de kabel wil verbinden, echter geen signaal. Ook heb ik de modemrouter van UPC al meerdere malen getest door de router functie uit te zetten. de Sitecom router staat ook al in AP modus aangezien ik dit getest heb door hem direct achter de modem aan te sluiten in de meterkast. Dan werkt alles overigens goed, alleen is het signaal niet sterk. Ik krijg zelf steeds meer het idee dat de kabel niet goed is en zal dit dan o.e.o.a manier moeten testen.

Nogmaals bedankt voor jullie reactie.

• Gero71
Je hebt het over een ethernet aansluiting in kamer, en als je de contactdoos open schroeft heb je het over een COAX die er uit komt.... Wil je het modem of de router (UTP) in de woonkamer zetten?
En later heb je het over dat je de TV graag wil aansluiten maar er geen signaal is.. Gaat dit over het TV signaal (COAX) of wil je de TV op internet hebben (UTP)?

Het is (mij) erg onduidelijk wat er nu precies zit aan aansluitingen en kabels, en wat je nu waar op probeert aan te sluiten.

Aan het plaatje van de meterkast te zien gaat er van daar uit geen UTP ergens heen, enkel die RJ11 voor de telefoon. Verwar je die aansluiting in de woonkamer niet met een ethernet (UTP) aansluiting?
Zit er überhaupt een UTP aansluiting in de meterkast, niet te zien op de foto namelijk?

[Voor 18% gewijzigd door Gero71 op 26-02-2015 12:28]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Aangezien er een coax naar je woonkamer loopt kun je ook je modem in de woonkamer zetten. Evt met splitter als er ook een tv staat.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:18
Volgens mij haal je wat door elkaar (of ik begrijp het niet goed...) Wat je volgens mij probeert te doen is een router aansluiten op een coax kabel?

Als je nu het UPC modem (de zwarte kast op de foto) verbind met de coax kabel in de woonkamer (wel even de juiste uitgang vanaf de splitter pakken! De router verbind je dan weer met een netwerkkabel (cat / UTP) met de modem. Werkt het dan wel?

[Voor 7% gewijzigd door BB-One op 26-02-2015 12:45]

• eselbee
Sorry als ik onduidelijk ben geweest.
Ik denk dat het een coax combikabel is. Aan het begin COAX en aan het eind UTP.

Daarnaast is het probleem dat de coax van tv/radio aan de andere kant van de woonkamer zit en dus niet in de buurt van de TV.

Over de onduidelijkheid van wat ik nou wil aansluiten. Het gaat mij qua bekabeling vooral er om dat ik de TV via een kabel kan aansluiten. Daarnaast vind ik het qua signaal nodig dat de router in de woonkamer staat ipv in de meterkast met een deur er voor. Hierdoor kan ik natuurlijk ook nog eventuele andere apparaten extra via de router aansluiten (met kabel)

[Voor 66% gewijzigd door eselbee op 26-02-2015 17:35]

• Gero71
shanevde schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 17:28:
Sorry als ik onduidelijk ben geweest.
Dan ben ik heel benieuwd (naar de foto) hoe die coax is afgemonteerd in de utp wanddoos...

Daarnaast is het probleem dat de coax van tv/radio aan de andere kant van de woonkamer zit en dus niet in de buurt van de TV.
Die coax aan de andere kant van de kamer is hoogstwaarschijnlijk degene die op de foto de buis in gaat samen met de rj11. Zit er naast die tv aansluiting (aan de andere kant van de kamer) ook een telefoon aansluiting toevallig?
Over de onduidelijkheid van wat ik nou wil aansluiten. Het gaat mij qua bekabeling vooral er om dat ik de TV via een kabel kan aansluiten.
Nogmaals, heb je het hier over tv signaal (coax) of internet signaal (utp)?

Maar aan de kant waar je nu de tv wil zetten zit dus een utp/netwerk wanddoos met daarin een coax kabel...?
Grote kans dat die naar de andere kant van de kamer gaat (originele coax aansluiting) zodat je de tv kan verplaatsen, en dat die niet is afgemonteerd maar gewoon een lege wanddoos (die de installateur over had) in gezet is.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:46

E-Vix

Nu met sneeuw!

Dat bestaat niet. Een Coax Combikabel is een kabel waar zowel een coax als een UTP kabel in de zelfde mantel zit. Niet een coax kabel die opeens magisch UTP wordt. Bij je broer ligt een gewone coax kabel.
Zit daar een wandcontactdoos die niet wordt gebruikt? Dan zou je die eventueel daar een coax kabel in kunnen trekken. Ik zou alleen aanraden om dit door een monteur te laten doen.
Een andere optie is om een lange coax kabel te nemen, die aan de andere kant in de aansluiting op de muur te steken, en vervolgens deze in de plinten weg te werken.
Over de onduidelijkheid van wat ik nou wil aansluiten. Het gaat mij qua bekabeling vooral er om dat ik de TV via een kabel kan aansluiten. Daarnaast vind ik het qua signaal nodig dat de router in de woonkamer staat ipv in de meterkast met een deur er voor. Hierdoor kan ik natuurlijk ook nog eventuele andere apparaten extra via de router aansluiten (met kabel)
Niet moeilijk doen met modems verplaatsen. Deze lekker in de meterkast laten zitten en een WIFI repeater aanschaffen.
Normaalgesproken is het WIFI signaal van een modem krachtig genoeg om in je hele huis bereik te hebben. Zolang je hemelsbreed nog geen 10 meter van het modem zit zou je ontvangst moeten hebben. Een deur (tenzij het een dikke stalen deur is) zorgt bijna niet voor signaalverlies. Heb je geen of een slecht ontvangst, dan stoort er waarschijnlijk iets anders (bijvoorbeeld buurman op het zelfde of een overlappend kanaal?). Modem verplaatsen heeft dan meestal geen zin. Een ander kanaal, of overstappen op de 5Ghz band heeft dan meer zin.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik ben juist wel voorstander van je router verplaatsen (of iig je wifi). Plaatsing van je ap is zeer(!) belangrijk voor je bereik. De meterkast is daarbij 1 van de slechste plekken voor wifi (deur, metaal, stroom etc)

Als ik hem in de meterkast zet heb ik net in de woonkamer bereik, verder nergens. Mijn ap staat in de woonkamer -> overal bereik :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 08:05:
Ik ben juist wel voorstander van je router verplaatsen (of iig je wifi). Plaatsing van je ap is zeer(!) belangrijk voor je bereik. De meterkast is daarbij 1 van de slechste plekken voor wifi (deur, metaal, stroom etc)

Als ik hem in de meterkast zet heb ik net in de woonkamer bereik, verder nergens. Mijn ap staat in de woonkamer -> overal bereik :)
AP ja, niet router.

Het is doodzonde dat tegenwoordig zo'n trend is naar combineren van modem, router en AP in zelfde kastje, want ideale locatie voor elk van de drie is anders en bijna die locaties vallen bijna nooit voor alledrie samen.

- Modem moet zo dicht mogelijk op overnamepunt zitten, dus AOP (coax), ISRA (koperpaar) of NTU (glas) zitten. Bovendien is modem dus specifiek aan netwerktech, terwijl de rest (router, AP) dat niet is. Als je router enzo erin hebt moet je bij iedere ISP-wissel alles overhoop halen. Bij nieuwere huizen vaak de meterkast, maar als je kijkt waar PTT en kabelaars traditioneel hun overnamepunten allemaal verstopt hebben kan dit echt overal zijn, tot en met de kruipruimte toe.
- Router moet op een handige locatie zitten waar je je bedrade binnenhuisnetwerk samen wilt laten komen. Doorgaans is dat de meterkast, maar dat hoeft niet.
- AP moet optimaal staan voor WiFi-dekking. In grotere huizen zul je er zeker twee van nodig hebben. Locatie hangt totaal af van eisen, omgeving en apparatuur, maar meterkast zal nagenoeg nooit ideale locatie zijn ivm alle leidingwerk die de RF-signalen dempen en vervormen :o

In deze situatie (toevallig zelfde als bij mij thuis) wil je modem in de meterkast, router ws ook, maar eerste AP in de woonkamer en ws tweede ergens boven.
In m'n vorige huis was het andersom, daar hadden we een uitpandige meterkast met ISRA-punt dat totaal niet handig was om het bedrade netwerk bij elkaar te brengen, dus DSL modem ging in meterkast, router/AP in de woonkamer. En het is geheel denkbaar dat je alledrie op verschillende locaties hebt - denk aan een ouder huis met AOP in de woonkamer, router in de meterkast en AP ergens middenin het huis om alles te dekken (als het oud en slecht geisoleerd is gaat dat ws).

[Voor 11% gewijzigd door dion_b op 27-02-2015 10:17]

Soittakaa Paranoid!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
dion_b schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 10:15:
[...]

AP ja, niet router.

Het is doodzonde dat tegenwoordig zo'n trend is naar combineren van modem, router en AP in zelfde kastje, want ideale locatie voor elk van de drie is anders en bijna die locaties vallen bijna nooit voor alledrie samen.

- Modem moet zo dicht mogelijk op overnamepunt zitten, dus AOP (coax), ISRA (koperpaar) of NTU (glas) zitten. Bovendien is modem dus specifiek aan netwerktech, terwijl de rest (router, AP) dat niet is. Als je router enzo erin hebt moet je bij iedere ISP-wissel alles overhoop halen. Bij nieuwere huizen vaak de meterkast, maar als je kijkt waar PTT en kabelaars traditioneel hun overnamepunten allemaal verstopt hebben kan dit echt overal zijn, tot en met de kruipruimte toe.
- Router moet op een handige locatie zitten waar je je bedrade binnenhuisnetwerk samen wilt laten komen. Doorgaans is dat de meterkast, maar dat hoeft niet.
- AP moet optimaal staan voor WiFi-dekking. In grotere huizen zul je er zeker twee van nodig hebben. Locatie hangt totaal af van eisen, omgeving en apparatuur, maar meterkast zal nagenoeg nooit ideale locatie zijn ivm alle leidingwerk die de RF-signalen dempen en vervormen :o

In deze situatie (toevallig zelfde als bij mij thuis) wil je modem in de meterkast, router ws ook, maar eerste AP in de woonkamer en ws tweede ergens boven.
In m'n vorige huis was het andersom, daar hadden we een uitpandige meterkast met ISRA-punt dat totaal niet handig was om het bedrade netwerk bij elkaar te brengen, dus DSL modem ging in meterkast, router/AP in de woonkamer. En het is geheel denkbaar dat je alledrie op verschillende locaties hebt - denk aan een ouder huis met AOP in de woonkamer, router in de meterkast en AP ergens middenin het huis om alles te dekken (als het oud en slecht geisoleerd is gaat dat ws).
Helemaal eens! Thuis heb ik ook mijn router in de meterkast en een AP in de woonkamer.
Ik snap dat ze de functies in 1 apparaat stoppen maar tegelijk snap ik het ook niet :P Ze zouden een modulair systeem moeten maken ofzo dat je bij je provider je modem router en ap krijgt en deze van elkaar kunt klikken en utp kabel ertussen kan leggen.

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee