Q acoustics 7000i 5.1 set vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.380 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxcer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-01-2022
Hallo iedereen,

Na lang rond neuzen op het internet had ik de beste 5.1 home cinema set gevonden naar mijn budget dan toch nl : Q-acoustics 7000i 5.1 set.

Talloze reviews op het internet zijn uitermate lovend van deze set en na een hele tijd spaarzaam geweest te zijn heb ik mijn spaarpotje leeg geschud en kocht ik deze mooie set samen met een Marantz 1604 av receiver.

Heb de set nu een 2 tal weken en zit toch met wat vragen :

1) zijn er nog mensen op dit forum die dezelfde set hebben of eventueel de vorige Q7000 (zonder de "i") en wat vinden jullie van deze set vooral de sub dan ???

2) mijn sub valt wat tegen, het is te zeggen dat de bass niet strak genoeg is maar eerder onweerachtig.
Vooral op muziek is dit zeer goed hoorbaar en krijg ik haast geen strakke dreunende bass uit de sub maar eerder een dof gebonk dat zeker niet strak klinkt

3) weet iemand of dit eigen aan de sub is of dat ik ergens iets verkeerd zou kunnen aangesloten hebben.

aansluiting is met een audio tulp kabel : pre out Marantz en die naar de Links mono op de sub

Alvast bedankt bij voorbaat , hopelijk vind ik hier wat antwoorden

Mvg Rohnny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theck88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-10 11:32

Theck88

If it's hard just KISS!

1) ik heb de set niet, wel ervaring met Q-acoustics subwoofers en die zijn mij tegen gevallen om de redenen die jij aangeeft.

2) Hoe heb je de cross over staan op de sub en op de receiver ingesteld? Heb je al geprobeerd wat er gebeurd als je met het volume van de subwoofer speelt. Tot slot kun je proberen om de subwoofer op een andere plaats in de kamer te proberen (in een hoek, vrij in de kamer, dicht tegen de muur, verder van de muur etc.)

3) Ik neem aan dat je bedoelt: een mono-tulp kabel? Als dit zo is dan heb je hem goed aangesloten.

Graag wat meer informatie dan kunnen we inhoudelijk reageren.

My computer once beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing

• daxcer
Beste,

Ik heb de audyssey van de Marantz de kalibratie laten doen van de luidsprekers en dan staat de cross over van de sub op 150
Nu ook al verzet ik deze waarde naar mijn gevoel veranderd er niets tot heel weinig.

ook van plaats veranderen : van de kast weg of tegen de kast heeft weinig invloed.
Kan helaas niet los in de zitkamer de sub zetten omdat de kabel helaas te kort maar zou ook visueel niet in aanmerking komen.

Als ik met het volume speel achterop de sub dan ga ik van onweer naar orkaan niveau 5 ;-)
Staat dus nu in de helft.
De keuze schakelaar achterop de sub "cross over" staat op AV geschakeld
Voor de rest staat hij in auto voor automatische afschakeling

Op de Marantz staat de sub dus op 150 Hz en op LFE, kan ook naar LFE + Main gaan maar dat geeft eveneens geen verbetering.

De kabel is een audio kabel (dubbel) met tulp stekkers, had deze eerst aangesloten op de ingangen naast de pre-out maar dat zou niet goed geweest zijn.
Daarna heb ik de verbinding gemaakt met de pre out en de L mono van de sub = 1 kabel

Hopelijk kan je hier meer mee

Alvast bedankt

• Theck88

Theck88

If it's hard just KISS!

Als je Audyssey hebt uitgevoerd moet je subwoofer volume inderdaad op de helft staan. Die staat dan ook goed ingesteld. Je kunt natuurlijk de metingen nog eens volledig opnieuw uitvoeren volgens het boekje. Misschien zijn er fouten opgetreden bij het meten?

Je satelliet speakers stoppen bij de 95Hz. Misschien kun je nog proberen om de LFE van 150Hz naar 110 Hz te brengen.

Tot slot zou ik een goede coax kabel proberen tussen de receiver en de subwoofer.

Als dat niet helpt kun eventueel nog de subwoofer ergens anders testen op een systeem en luisteren of het daar beter is.

Ik ben wel van mening dat je niet te veel van deze subwoofer moet verwachten in deze prijscategorie. Het is een relatief kleine speaker met een laag vermogen en zal daardoor meer moeite hebben met strakke diepe bassen en het volgen van de muziek.

Hopelijk kan iemand anders nog goede tips geven waardoor het geluid verbeterd kan worden?

• daxcer
Misschien heb ik de set te hoog ingeschat ja.
Maar ja alle gerenomeerde reviews lopen over van lof en dan nog wel in het stereo gebied met muziek.
Eentje vermeld zelfs dat hij met zijn ogen dicht, de vraag stelt waarom hij nog vloerstaanders zou kopen zo goed speel deze set. _/-\o_

Nu met games en films enz speelt de set wel mooi hoor en helder maar van een set die rond de 1400 euro zit verwacht je gewoon meer !

Mijn vorige soundbar van Panasonic met draadloze sub had meer punch (350 euro) en mijn vroegere Z5500 van logitech (400 euro) was fenomenaal !

Dacht nu een eerste stap in de HT te zetten met deze set en Av-receiver maar eigenlijk valt dit een beetje tegen als je prijs naar kwaliteit bekijkt = totaal = ± 1800

hopelijk heeft er iemand nog tips want twijfel zelfs om het terug te verkopen.
Had misschien beter voor Teufel gegaan :?

• Theck88

Theck88

If it's hard just KISS!

daxcer schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 16:08:
Maar ja alle gerenomeerde reviews lopen over van lof en dan nog wel in het stereo gebied met muziek.
Eentje vermeld zelfs dat hij met zijn ogen dicht, de vraag stelt waarom hij nog vloerstaanders zou kopen zo goed speel deze set. _/-\o_

Nu met games en films enz speelt de set wel mooi hoor en helder maar van een set die rond de 1400 euro zit verwacht je gewoon meer !

Mijn vorige soundbar van Panasonic met draadloze sub had meer punch (350 euro) en mijn vroegere Z5500 van logitech (400 euro) was fenomenaal !

Dacht nu een eerste stap in de HT te zetten met deze set en Av-receiver maar eigenlijk valt dit een beetje tegen als je prijs naar kwaliteit bekijkt = totaal = ± 1800

Audio kopen op basis van reviews is natuurlijk niet verstandig. Uiteraard kan een positieve review een goede richting wijzen, maar uiteindelijk is het eigen gehoor en mening de bepalende factor.

Heb je de vorige tip reeds geprobeerd?

De vergelijking trekken met een soundbar van €350 en Logitech PC setje, is in mijn ogen, niet realistisch. In deze sets zit vaak overweldigende bas omdat de bar of speakers maar tot een bepaalde ondergrens in Hz gaan. De bas geeft dan wel punch, maar laat een heleboel andere detail vallen. Ik denk dat je met je huidige set veel meer detail hoort en juist doordat de subwoofer niet zo overdreven aanwezig is. Daardoor kan het lijken dat het minder diep of strak klinkt.

Als het je tegen valt? Hoe ben je tot de keuze gekomen om deze set van €1800,- te kiezen? Is wel jammer dat je er na aanschaf achter komt inderdaad.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
daxcer schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 16:08:

altijd luisteren voordat je wat aankoopt, qua audio, daar heb nu natuurlijk niets aan, maar het is de enige manier om een set it te zoeken die bij jouw smaak past.
Reviews zijn helaas niet de goede weg om spul uit te zoeken

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:26

DjVe

Hatsaflats!

Crossover op 110 is te laag, 150 komt meer in de richting. Crossover op je sub moet vol open (voor LFE) op de receiver zet je hem op 150.

Heeft de sub een bass poort? Stop daar dan eens een flinke sok in. Een gesloten kast kan vaak strakker klinken. Als dat niet werkt (of niet kan) toch proberen de sub ergens anders te plaatsen.

• Theck88

Theck88

If it's hard just KISS!

DjVe schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 20:31:
Crossover op 110 is te laag, 150 komt meer in de richting. Crossover op je sub moet vol open (voor LFE) op de receiver zet je hem op 150.

Heeft de sub een bass poort? Stop daar dan eens een flinke sok in. Een gesloten kast kan vaak strakker klinken. Als dat niet werkt (of niet kan) toch proberen de sub ergens anders te plaatsen.
Heb je uberhaupt wel gekeken naar het model subwoofer? Hoezo is de 110 te laag en moet het op 150, omdat de meting dat aangeeft? Daarnaast gaan de speakers tot 95Hz en de subwoofer op 110Hz neemt het dus al op tijd over (als is dit niet te testen op decibels). Je moet wat uittesten.

Tot slot heeft hij al aangegeven dat de subwoofer niet op een andere plaats kan staan.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:26

DjVe

Hatsaflats!

Nee de speakers gaan tot 95hz op -3 of -6 dB. Dus de crossover zal tussen de 95x(1,5 of 2) moeten liggen. Ik kan op de foto's niet goed zien of er een poort op zit. Op de ene foto lijkt van wel, maar durf het dus niet te zeggen.

Volgens mij zit er bij de aansluitingen een bass poort. De specs geven aan dat het om een open kast gaat.

[ Voor 19% gewijzigd door DjVe op 26-02-2015 21:20 ]

• daxcer
Theck88 schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 18:34:
[...]

Audio kopen op basis van reviews is natuurlijk niet verstandig. Uiteraard kan een positieve review een goede richting wijzen, maar uiteindelijk is het eigen gehoor en mening de bepalende factor.

Heb je de vorige tip reeds geprobeerd?

Heb de cross over van de sub op 120 en 200 al eens gezet maar hoor geen verschil met de 150 van de audyssey instelling >> ga morgen eens proberen met een muziek dvd in de Ps3 of met een game

andere positie gaat niet , staat nu het mooist op zijn plaats .
heb wel al verschoven om te testen maar geeft eigenlijk geen verschil.

Wat wel lijkt beter te zijn is de subwoofer stand hoger te zetten op de Marantz, stond op -5 staat nu tegen de -2 = bas lijkt strakker te zijn :)

De vergelijking trekken met een soundbar van €350 en Logitech PC setje, is in mijn ogen, niet realistisch. In deze sets zit vaak overweldigende bas omdat de bar of speakers maar tot een bepaalde ondergrens in Hz gaan. De bas geeft dan wel punch, maar laat een heleboel andere detail vallen. Ik denk dat je met je huidige set veel meer detail hoort en juist doordat de subwoofer niet zo overdreven aanwezig is. Daardoor kan het lijken dat het minder diep of strak klinkt.

ik weet dat in HT kringen de Z5500 nogal bekritiseerd wordt maar ik spreek uit ondervinding dat ging als hel, enkel de helderheid liet te wensen over daarom heb ik hem weg gedaan vond alles te dof klinken.
Nadien een soundbar gekocht Panasonic = speelde enorm helder met heel goed in balans zijnde sub
Maar miste de surround te hevig bij games en film enz

Als het je tegen valt? Hoe ben je tot de keuze gekomen om deze set van €1800,- te kiezen? Is wel jammer dat je er na aanschaf achter komt inderdaad.
Zoals ik aanhaal is elke review van een de bekendere sites zeer positief, als dit 2 jaar de beste 5.1 in zijn prijsklasse wordt verkozen dan wilt dat iets zeggen
Door al die heel goede reviews ben ik overstag gegaan.

Wil toch zeggen dat dat de set over het algemeen heel knap klinkt en alles voelt super mooi aan qua materiaal gebruik en afwerking enz

Vind het alleen jammer dat ik nu op muziek niet die strakke bas heb.
Maar ga zeker nog wat uitproberen met de cross over enz .

Alvast bedankt voor jullie tips nog !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iets meer van de muur zetten misschien ? wil ook nog weleens helpen als dan het geluid verbetert weet je dat je de verkeerde plek hebt voor je subwoofer.succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qupie1
  • Laatst online: 16-07 13:39
daxcer schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 14:53:
Beste,

ook van plaats veranderen : van de kast weg of tegen de kast heeft weinig invloed.

Kast? Wat voor kast? Hoor je niet een heleboel resonanties uit deze kast?

De kabel is een audio kabel (dubbel) met tulp stekkers, had deze eerst aangesloten op de ingangen naast de pre-out maar dat zou niet goed geweest zijn.
Daarna heb ik de verbinding gemaakt met de pre out en de L mono van de sub = 1 kabel

Ik ken de subwoofer niet (en vind bovenstaande niet super duidelijk omschreven), maar meestal sluit je alleen de sub-out van een receiver aan op je subwoofer, mits deze aansluiting bestaat. Het is dus ook geen enkel probleem als je maar 1 kabel aansluit van je dubbele kabel (zorg dan wel even dat je aan beide kanten hetzelfde kleurtje aansluit ;) ) L mono is meer voor versterkers zonder sub out.

De manier hoe je het nu hebt aangesloten lijkt het mij dat je sub ten eerste alles onder de 150 Hz krijgt, en daarnaast nog een keer het gehele signaal (L pre-out). En dat terwijl je op de subwoofer zelf het crossover hebt uitgeschakeld? Met andere woorden, je sub gaat veel te hoog? Ik kan het mis hebben, ik kan zo 123 geen plaatje vinden van je aansluitingen van je sub. Als je een foto maakt kunnen we je misschien verder helpen.

Ten 3e zou ik inderdaad trachten een wat lager crossover punt te kiezen, 150 is erg hoog, maar de andere speakers blijven natuurlijk relatief klein. Succes!

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Een topic uit 2015 kicken kan, er is altijd kans op nieuwere informatie. TS is echter sinds 19-03-2015 09:13 niet meer online geweest dus dit zal nooit gelezen worden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.