Tuxera of Paragon NTFS?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoghurtO_o
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-07-2024
Ik ga binnenkort op reis en heb een 1TB externe HDD aangeschaft om mijn gopro filmpjes op mijn MBP mee op te slaan. Ik zit alleen met een probleem, het feit dat ik deze bestanden dan thuis bij aankomst niet op mijn PC kan overzetten omdat de drive naar HFS+ geformatteerd is. Ik zat eraan te denken om de drive om te zetten naar NTFS en een NTFS driver gebruiken om zo de bestanden naar de externe schijf te schrijven.

Ik kom dan uit bij 2 opties, Paragon of Tuxera. Ik kom er alleen niet uit welke driversoftware er het beste gaat werken. Qua futureproofheid weet ik dat Tuxera met gratis updates komt en ook sneller update, maar Paragon is ongeveer 40% goedkoper in initiele aanschaf. Qua prestaties en betrouwbaarheid ben ik er niet over uit.

Een ander voordeel van het NTFS systeem is dat er een grote kans bestaat dat op de plekken waar ik ga komen op mijn reis men geen Mac heeft en ik dan een HFS+ driver op iedere windows PC zal moeten installeren (wat niet erg handig is).

Zoeken naar reviews op google brengt me niet erg verder want er is heel weinig te vinden over deze pakketten i.c.m. Yosemite. Iemand die hier enige duidelijkheid in kan bieden?

De prijs is niet zo'n heel groot punt, dat is maar een klein gedeelte van mijn reisbudget dus kan er zo ook bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:30
Je kunt ook exfat gebruiken. Dat werkt zowel op mac als windows.

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Maar zorg wel dat je de schijf in Windows in exfat formatteert. Dat levert de beste resultaten cross platform op, aldus de verhalen op internet doen geloven.

Bedenk wel dat hoewel exFat goed werkt tussen Windows en osx, zowat elk ander apparaat (tv, blu-ray speler, media player, ect) bijna nooit met exfat kunnen omgaan.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

• YoghurtO_o
MenN schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 00:08:
Maar zorg wel dat je de schijf in Windows in exfat formatteert. Dat levert de beste resultaten cross platform op, aldus de verhalen op internet doen geloven.

Bedenk wel dat hoewel exFat goed werkt tussen Windows en osx, zowat elk ander apparaat (tv, blu-ray speler, media player, ect) bijna nooit met exfat kunnen omgaan.
Dat maakt voor mij IMHO weinig uit, aangezien ik de bestanden thuis op mijn PC met NTFS schijf zal zetten en zonodig voor het afspelen overhevel naar een SD kaart.

Ik zit bij exFAT alleen te tobben over het feit dat dit non-journaled is en makkelijk gefragmenteerd of corrupt kan raken, of is die kans in de praktijk klein?

De reis duurt wel een kleine 5 maanden en dan betaal ik liever een klein beetje extra als mijn herinneringen goed bewaard blijven.

[ Voor 8% gewijzigd door YoghurtO_o op 26-02-2015 00:32 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YoghurtO_o schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 00:31:
Ik zit bij exFAT alleen te tobben over het feit dat dit non-journaled is en makkelijk gefragmenteerd of corrupt kan raken, of is die kans in de praktijk klein?
Je hebt zelf heel veel invloed op die kans. Dus netjes dismounten en niet zomaar de kabel eruit trekken. Als het een 2.5" drive zonder externe voeding is, is stroomuitval ook geen groot risico (want de MBP kan op accu werken). Zekerheid heb je natuurlijk nooit. Dan moet je een tweede drive meenemen zodat je backups kunt maken.

• YoghurtO_o
downtime schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 00:35:
[...]

Je hebt zelf heel veel invloed op die kans. Dus netjes dismounten en niet zomaar de kabel eruit trekken. Als het een 2.5" drive zonder externe voeding is, is stroomuitval ook geen groot risico (want de MBP kan op accu werken). Zekerheid heb je natuurlijk nooit. Dan moet je een tweede drive meenemen zodat je backups kunt maken.
Ik koppel heel vaak een schijf los zonder te unmounten. Slechte gewenning al sinds een jaar of 15(I know :F ). Alhoewel ik het aan het afleren ben komt het vaak voor dat ik het alsnog vergeet of de schijf (ondanks dat ik alle verwante taken heb beeindigd) niet "veilig" los kan worden gekoppeld en na een hoop gekloot de kabel er gewoon uit trek. Het is idd een 2.5" drive die door de USB 2.0 slot gevoed wordt.

Nog een drive meenemen heb ik de ruimte en het budget niet voor. Ik heb voor de reis nog een SSD erin gezet en dus ook de externe HDD gekocht en nog een grote SD kaart en dat is al een goede 200 euro alleen al aan opslag. Heb niet meer geld rondliggen om er tegenaan te gooien en mijn PC heeft ook nieuwe schijven nodig omdat die totaal onleesbaar zijn geraakt, dus dat is helaas geen optie.

[ Voor 18% gewijzigd door YoghurtO_o op 26-02-2015 01:18 ]

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Heb ervaring met beide pakketten, al moet ik zeggen dat dit alweer een jaar of 2/3 geleden is.

NTFS-3g kreeg toen de meeste updates en gaf mij de snelste prestaties. Tevens had het een aantal mogelijkheden meer dan Paragon (alleen kan ik even niet meer herinneren welke). Ook was er een gratis versie, al was deze out-of-dated, hij werkte vrij aardig op 10.7.

Paragon was stabieler, maar ik vond het minder presteren. Tevens bood NTFS-3g meer (instel-)mogelijkheden.

Dit is dus nog allemaal met 10.7. Tegenwoordig werk je vooral met de cloud zodat je niet meer deze problemen hebt, maar kan me voorstellen dat dit niet in elk land goed is geregeld. ;)

Ik zou ook voor NTFS kiezen, op forums werd gewaarschuwd over corruptie met exfat. Vergeet ook niet tijdens het formatteren de schijf-indeling op MBR te zetten als de schijf moet werken op oudere Windows versies dan Vista.

Kun je niet van beide een trial versie downloaden? Naast elkaar draaien van de pakketten raad ik overigens af.

Suc6 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoghurtO_o
Nja trials ga ik liever niet mee kloten, ik ga binnenkort al weg en wil gewoon iets wat gewoon goed werkt en met goede ondersteuning. Blijkbaar Tuxera dus. Ik lees namelijk ook dat je bij Paragon voor elke OS update weer moet dokken en dat zie ik niet zo zitten.

Thnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik gebruik al jaren tot grote tevredenheid ntfs-3g via Macports, inclusief nu op Yosemite, om mijn Bootcamp-partitie en een externe NTFS-schijf te lezen en schrijven. Met deze instructies kun je bovendien de Finder je NTFS-schijf automatisch laten mounten. Ik zou dit eerst proberen; grote kans dat je geen van beide commerciële pakketten nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ook brew heeft NTFS-3g. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Ik heb geen goede ervaringen met NTFS-3g/Tuxera. NTFS-3g is trager dan de versie van Tuxera (deze is gebaseerd op NTFS-3g maar voegt veel proprietary spul toe waardoor het beter werkt) maar ook die is niet erg snel. Stabiliteit is ook niet helemaal lekker. Er ging bij mij bijna altijd bij writes wel iets mis. Lezen was geen probleem maar dat geldt ook voor Paragon en wat OS X standaard al kan (OS X doet NTFS alleen lezen, voor schrijven zul je die anderen moeten hebben).

Die problemen bij mij bleken niet uniek, veel mensen die NTFS-3g/Tuxera gebruiken liepen tegen hetzelfde aan. Toen werd er veelal Paragon aangeraden. In mijn geval werkt het prima. Performance is goed en met writes heb ik ook geen problemen meer gezien. Het enige wat nog altijd een issue blijkt te zijn is het formatteren van een disk. Dat kun je beter in Windows doen. Ik heb gemerkt dat als ik dat in OS X doe met NTFS-3g/Tuxera of Paragon hij wel netjes formatteert maar Windows hem lang niet altijd herkent. Andersom is het nooit een probleem.

Versie 12 van de Paragon NTFS driver is gratis voor wie 11 heeft. Deze versie is volledig geschikt voor Yosemite (11 doet het op zich ook wel maar is wat buggy). Kwestie van even registreren bij hun of de support mailen. De support is overigens prima, niet anders als vele andere bedrijven.

Hun Windows drivers zijn ook prima trouwens hoewel de ext driver een beetje een aparte is. Het lijkt meer op een applicatie die je moet starten. Ach, als het z'n werk maar doet :)

Let bij exFAT wel op. Dat is bij grotere schijven/partities ook niet zo erg betrouwbaar meer! Mocht je nog een alternatief willen: files delen via je netwerk. Tot dusver de beste manier wanneer je met verschillende operating systems te maken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je hebt dit allemaal niet nodig, want als je alleen de data van je externe schijf op windows wil kunnen lezen (maar niet modificeren) kan je ook gewoon Apple's gratis HFS+ Read-only driver op windows installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Totdat je de topicstart wat beter doorneemt en het volgende tegenkomt:
Een ander voordeel van het NTFS systeem is dat er een grote kans bestaat dat op de plekken waar ik ga komen op mijn reis men geen Mac heeft en ik dan een HFS+ driver op iedere windows PC zal moeten installeren (wat niet erg handig is).
Het gebruik van een HFS+ driver op Windows is dus uitgesloten. Ik vind het ook geen rare aanpak. Als je het op andere systemen wil gebruiken dan is NTFS de beste keus. Voor je eigen Mac kun je dan prima uit de voeten met zo'n NTFS driver die schrijven mogelijk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-10 09:38
Ik ben 2x een exfat partitie "kwijt" geraakt (lees: corrupt) in een jaar tijd, deze gebruikte ik tussen windows,linux en osx.
Om de beperkingen van windows te omzeilen kies is vaak toch voor ntfs (ondanks de slechte performance van de meeste ntfs drivers)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan1995
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-10 21:08
Als het enkel om kleine bestanden gaat is fat32 nog een optie. Maar bij video loop je denk ik al gauw tegen de 4GB-per-bestand-limiet aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:01

GforceNL

Out of memory....

Hier nog een tevreden NTFS-3g gebruiker!

<Zinloze tekst hier>

Pagina: 1