Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• verahutman
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-11-2021
Hallo slimme mensen van Tweakers, ik vraag om jullie hulp, want ik kom er niet uit en mijn gebruikelijke hulp-lijntjes zijn onbereikbaar! Ik ben een kneus en specs zeggen me dus vrij weinig.

Ik zoek een?
Een handzame telefoon met fatsoenlijke bouwkwaliteit (aka geen Nexus4/Iphone gebeuren, want dat glas houd het bij mij nog geen 2 dagen vol) die snel genoeg werkt dat ik me er niet aan erger. Maximaal 5 inch, liefst wat kleiner. Heb een OnePlus One geprobeer en dat ding is écht veel te joekelig voor mij. Mijn huidige foon is een HTC One S, twee jaar oud en nu een beetje op zijn laatste benen. Erg tevreden mee, vooral erg fijn dat hij een beetje tegen een stootje en een krasje kon.

Wat is je budget?
Om eerlijk te zijn heb ik geen duidelijke richtlijn. Als ik hem direct aanschaf met sim-only wil ik geen groot bedrag in één keer kwijt, dus max rond de 200 denk ik? Maar als er een goed 2 jarig abbo (max 20 euro per maand) bij te vinden is, kan dat budget wel wat opgekrikt worden.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Elke dag een boel op Reddit te browsen. Zucht. Maar ik gebruik mijn telefoon elke dag veel, maar niet om gekke dingen te doen (Whatsapp/Facebook/Spotify etc). Goeie accuduur samen met goede bouwkwaliteit zou dus heerlijk zijn. Omdat ik Spotify gebruik zet ik geen dus muziek op het apparaat zelf en heb ik dus ook weinig ruimte nodig (8 GB is zat). Oh, en het moet werken i.c.m. een Chromecast.

Wat heb je zelf al gevonden?
Momenteel heb ik mijn oog op een Motorola Moto G 2014 (al bijna aangeschaft, maar net een mega-deal misgelopen :/) , of een Jiayu G5s (lekker goedkoop en mooi formaat). Ik was een beetje huiverig voor Chinese telefoons, maar zowel mijn broer als vader hebben er beide nu al een jaar één en tot zover weinig klachten. Ook stiekem een beetje naar de Nexus 5 aan het kijken, maar die is al wel ouder en duurder.

Welke vragen heb je hier nog over?
Bij de Jiayu duikt voornamelijk het probleem van GPS op. Is dit echt drama, of is dit nog op te lossen? Ik heb wel een handige vriend die een boel kan. Maar hij zegt ook dat een foon met Android 4.2 (zoals de Jiayu) af te raden is omdat je geen verouderde Android wil. Maar hoe belangrijk is dat werkelijk voor een 'casual user'?
Bovendien is het natuurlijk ook de vraag wat voor investering het is. Mijn HTC One S was toen de tijd vrij prijzig maar is aangeschaft om er 2 jaar mee te doen (en is gelukt woehoe!). Zal de Motoralo ook 2 jaar meegaan of is dat te optimistisch?

Zo nou, een lekker onsamenhangend geheel. Hopelijk kunnen jullie me helpen!

[ Voor 6% gewijzigd door verahutman op 25-02-2015 21:33 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Al eens naar een Nokia Lumia gekeken?
Hele grote "IEUW Windows op een telefoon!" factor, "Daar bestaan toch geen apps voor?" vooroordelen en (terecht) slechte ervaringen uit het verleden met Microsoft op een mobieltje, maar tegenwoordig zeker het overwegen waard.

Voordeel is dat het stevige telefoons zijn, ze al vanaf 80 euro te krijgen zijn (Lumia 530), Windows Phone 8.1 helemaal niet slecht is, de appstore als kool aan het groeien is, ze ondanks vrij kleine specs toch erg snel zijn en dat ze zonder uitzondering lang mee kunnen op een acculading.
Plus ook nog eens een goede GPS met gratis wereldwijde offline navigatie, OV navigatie/planner en een systeem die meld of er file is op je woon-werk traject zodat je je route kan aanpassen om sneller thuis of op je werk te zijn. (en het meld ook files die niet als file in de fileberichten staan, op basis van andere gebruikers die stil komen te staan).

Moet er wel bij zeggen dat de goedkoopste modellen duidelijk op een budget gemaakt zijn. Schermen zijn vaak wat minder sterk van kleur en kijkhoek, mindere camera's, geen gorilla glass e.d.
Maar vanaf een euro of 120 heb je iets wat erg leuk is.

Heb nu zelf bijna een jaar een Lumia 625 en ben er erg over te spreken. Zelfde voor een aantal kennissen die inmiddels overgestapt zijn (2x Lumia 930, 1x 1520 en 1x 630). Stuk voor stuk zeer te spreken.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• verahutman
Nee! Eigenlijk nog helemaal niet naar de Nokia toestellen gekeken. Een échte budget telefoon wil ik toch niet meer (HTC Wildfire S was echt een drama), dus ik zou dan toch al naar een tikje hoger budget gaan. Goede GPS vind ik wel echt een punt, veel meer dan bijvoorbeeld 4G. Ik ben, heel stom gezegd, gewoon vaak de weg kwijt en dan afhankelijk van mijn telefoon.

Ik ben zeker geïnteresseerd. :) Heb je nog specifieke modellen na aanleiding van mijn post?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Spotify is in ieder geval beschikbaar, maar er is geen officiele Reddit app (wel van third party devolpers). Ze staan gewoon in de store :)

Ik zou persoonlijk eens gaan kijken naar de 6xx serie, die zijn lekker betaalbaar en boven de budgetrange (5xx range en aankomende 4xx range).
De 625 ben ik erg over te spreken, maar de 630 is iets net wat goedkoper en een stuk sneller, dus als ik nu iets zou moeten halen, dan was het die geweest.
De 730 past ook nog net binnen je genoemde budget (ongeveer 200 euro) dus die zou ik ook zeker even goed onder de loep nemen.

Sowieso altijd kijken naar de x20, x25, x30 en x35 modellen. De modellen die daar voor kwamen kan mogelijk nog Windows Phone 7.5 op staan en die zijn niet te upgraden naar 8.0/8.1.
De meeste 8.1 modellen krijgen ook nog een gratis update naar Windows 10 trouwens.

Edit:
Wat betreft chromecast, ik neem aan dat je gewoon streamen naar een chromecast bedoelt? DLNA protocol?
Want daar heeft Nokia standaar de app "Play To" voor, die DLNA streams kan sturen naar SmartTV's en andere DLNA enabled devices (Xbox b.v.).
Daar zijn ook nog wat andere apps voor, zoals SmartPlayer en MyMediaHub, waarmee je ook nog eens kan werken als controlpoint tussen een mediaserver (b.v. NAS, Windows Mediaplayer e.d.) en een DLNA afspeelpunt (zoals een dedicated internetradio kastje of een SmartTV)

[ Voor 23% gewijzigd door McKaamos op 25-02-2015 22:11 ]

• verahutman
Ja precies, gewoon streamen naar de Chromecast. En daarmee ook de beschikbaarheid van een Netflix en Youtube app. Ik nam aan dat het geen probleem hoeft te zijn, maar je weet maar nooit.

Na even wat kort googlen zie ik de Lumia 730/735 zeker als een optie. Alleen zit het zeker in de range van de Moto G 2014 dus dat maakt de keuze wel lastiger. :|

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ik heb nog even snel gegoogled, er zijn WP8.1 apps voor gebruik icm Chromecast.
http://wmpoweruser.com/a-...t-apps-for-windows-phone/
Het lijkt wel beperkt te zijn, helaas.
Dus of je er alles mee kan wat jij wil, durf ik niet te zeggen. Netflix streamen naar Chromecast lijkt in ieder geval nog niet mogelijk, maar niet onmogelijk om te realiseren dus misschien komt dat nog. Er is wel een officiele Netflix app iig.
DLNA lust de Chromecast sowieso, dus apps die daar gebruik van maken kan je sowieso gebruiken (o.a. Smartplayer, Play To en MyMediaHub)

Ik denk dat de Moto G in dat geval toch wel een streepje voor heeft.

Verder lijkt er niks te zijn wat een Lumia buiten spel zet, dus als je kan leven zonder volledige Chromecast support, kan je het op je shortlist laten staan.

• krissie100
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:47
www.tinydeal.com/infocus-...g-lte-phone-p-142775.html
Één van de weinige compacte Chineesjes

[ Voor 7% gewijzigd door krissie100 op 26-02-2015 09:54 ]

• Momus
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-01-2019
Max 5 inch geeft ie aan. Daar is echt zat in te vinden.

• krissie100
Momus schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 10:07:
Max 5 inch geeft ie aan. Daar is echt zat in te vinden.
Max betekent vaak van binnen stiekem; ik wil een 4.5 inch ;)

• jort99b
  • Laatst online: 30-03 18:29
Iedereen z'n eigen smaak hoor, daar heb ik niks op tegen.
Maar wat is dat een afgrijselijk apparaat, alleen die bezels al :X

• krissie100
jort99b schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 16:35:
[...]

Iedereen z'n eigen smaak hoor, daar heb ik niks op tegen.
Maar wat is dat een afgrijselijk apparaat, alleen die bezels al :X
Helemaal mee eens hoor ;)
Maar het blijft 1 van de weinige kleintjes :)

• verahutman
Max 5 inch betekent inderdaad alleen als het echt een goede optie betreft, anders liever slagje kleiner.

Maar de supergoeie deal met de Moto G 2014 dook weer op (via belsimpel, met vodafone scherp L 1 jaar, voor de geïnteresseerden) dus heb deze aangeschaft. Alsnog bedankt voor alle hulp!

• krissie100
verahutman schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 16:56:
Max 5 inch betekent inderdaad alleen als het echt een goede optie betreft, anders liever slagje kleiner.

Maar de supergoeie deal met de Moto G 2014 dook weer op (via belsimpel, met vodafone scherp L 1 jaar, voor de geïnteresseerden) dus heb deze aangeschaft. Alsnog bedankt voor alle hulp!
Veel plezier ermee(gaat vast lukken) ;)
Pagina: 1