Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Dr_Dirk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-10-2024
Hi all,

Ik zit de laatste dagen een beetje te spelen met het idee een 'persoonlijke cloud' te realiseren om de eenvoudige redenen dat je de data (en encryptie) in eigen handen houdt, niet aan maandelijkse fees vastzit en de opslagruimte vele malen groter kan maken.

Ik heb even mijn Raspberry Pi als mini NAS servertje ingezet, door een externe HD aan te sluiten en Owncloud te installeren, wat op zich prima werkt. Maar als je grote bestanden wil verschuiven, kun je beter voor een snellere oplossing gaan, want de upload naar de Pi, is door meerdere redenen niet echt om over naar huis te schrijven (lees paar honderd kB/s).

Dan zijn er nog andere opties, bijv. een NAS neerzetten van bijv. Synology, Zyxel, Netgear, WD of QNAP. Mijn vraag aan jullie is, wat zijn jullie ervaringen met dit soort systemen voor de bovengenoemde toepassing?

Cheers!

Curiousity is a bitch

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Een 'cloud' op zich is niks, wat wil je precies? Centrale opslag die via internet te bereiken is? Replicatie? Backup? filesharing?

• Dr_Dirk
Met cloud bedoel ik een centrale plaats voor data welke met meerdere devices kan synchroniseren, ala dropbox etc. online bewerken is dan overigens geen eis.

[ Voor 23% gewijzigd door Dr_Dirk op 25-02-2015 21:22 ]

Curiousity is a bitch

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-11 14:19

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Hier goede ervaringen met OwnCloud. Dat je geen maandelijkse kosten hebt is niet helemaal waar. Een server/NAS/Pi die de hele dag aan staat gebruikt stroom. Dat kost al snel enkele tientjes per jaar, geen kapitalen, maar er zijn wel degelijk kosten. Als je de aanschafkosten van zo'n apparaat meetelt is het maar de vraag of het goedkoper is dan een goedkope VPS. Ook de lage upload van kabel/ADSL abonnementen kan een reden zijn om het niet thuis te doen. Als je glasvezel hebt is dat natuurlijk geen probleem. Als je een paar TB opslag wil dan is het wel veel goedkoper dan huren.
Zelf doen is natuurlijk wel veel leuker, flexibeler en (als je het goed doet) veiliger.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-11 21:55
Hier ook goede ervaringen met OwnCloud, ik heb dit geplaatst op mijn dedicated server bij OVH. Je hebt voor een klein bedrag per maand daar dedicated servertje met in mijn geval 2TB opslag. Je server staat dan wel gehost in Frankrijk.

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-10 23:14

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Amens schreef op maandag 09 maart 2015 @ 16:29:
Hier ook goede ervaringen met OwnCloud, ik heb dit geplaatst op mijn dedicated server bij OVH. Je hebt voor een klein bedrag per maand daar dedicated servertje met in mijn geval 2TB opslag. Je server staat dan wel gehost in Frankrijk.
Of als je geen zin hebt in dedicated en graag flexibel en goedkoop wil zijn kan je bij OVH terecht met een Rocket (VPS) op http://runabove.com, heb er zelf ook een 5tal vms, puur omdat ze zo goedkoop zijn en het altijd handig kan zijn :)

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-10 16:40
Zelf heb ik ook ownCloud draaien, om o.a. de redenen die je noemt. Staat zo'n honderd GB aan data op, draait als een tierelier op mijn server databeest. Al zou ik volgende keer niet voor WD Green schijven naar WD Red gaan (die bestonden toen nog niet) :) Je kunt prima een low-power micro-atx of mini-itx systeempje bouwen b.v. hiervoor en daar ownCloud op draaien, ik heb het nooit zo op kant-en-klare NAS oplossingen omdat ik liever de flexibiliteit en betrouwbaarheid heb van een standaard Debian installatie.

De verbinding is inderdaad cruciaal, mijne hangt aan een 50/50mbit glasvezelverbinding.

• Dr_Dirk
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Synology, veel goede reviews en zelfs IT-security op manager level die ik ken heeft ze thuis ook staan. Bevalt prima, makkelijke installatie en veel beveiligingsupdates.

Thanks voor het meedenken iig!

Curiousity is a bitch

Pagina: 1