Toon posts:

RAM Upgrade of SSD plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een MBP mid 2010 met 4GB RAM en een 250GB SATA harde schijf.
Mijn MacBook gebruik ik voor mijn studie, niet voor gaming.
Nu merk ik de laatste tijd, dat hij merkbaar trager wordt bij het opstarten/ontwaken uit sluimerstand/starten van office en andere applicaties.

Nu heb ik de vraag wat is zinvoller?

Het plaatsen van een SSD:

pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB

of

pricewatch: Samsung 850 Pro 256GB

Het plaatsen van meer ram (8GB):

http://www.interngeheugen...ple-geheugen-8gb-kit.html

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

SSD. Beste upgrade voor een 2010.

pricewatch: Crucial MX100 256GB < deze is snel zat en betaalbaar.

[ Voor 68% gewijzigd door sebastius op 25-02-2015 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 16:11
sebastius schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 19:15:
SSD. Beste upgrade voor een 2010.

pricewatch: Crucial MX100 256GB < deze is snel zat en betaalbaar.
Mee eens.

Een Macbook uit 2010 heeft geen S-ATA3, deze zal dus ook niet de hoge snelheden halen van bijv. de samsung 850's.
Nou zullen de opgegeven snelheden van een MX100 ook niet haalbaar zijn op een 2010 maar je betaald er iig een stuk minder voor :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk om S-ata3 kabel te installeren in een mbp van dit jaar of is dat bij voorbaat onmogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Verwijderd schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 19:57:
Is het mogelijk om S-ata3 kabel te installeren in een mbp van dit jaar of is dat bij voorbaat onmogelijk?
Ja, maar ik denk dat die kabel misschien iets te lang gaat zijn, maar normaal gezien kan je gewoon de kabel van in de mac gebruiken hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:22

breinonline

Are you afraid to be known?

Verwijderd schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 19:57:
Dat gaat je een miniem voordeel geven ten opzichte van gewoon je hdd wisselen voor een SSD. Zo klein, dat je het in de praktijk niet zult merken. Iets wat van de upgrade naar een SSD niet gezegd kan worden: dat ga je onmiddellijk merken. Inderdaad veel meer dan een upgrade van je intern geheugen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:43
SSD for sure! Meer RAM zal je macbook niet heel merkbaar sneller maken, je kan gewoon meer software tegelijk draaien, maar sneller... niet echt. Een SSD zal je gehele systeem merkbaar sneller maken, of je nu veel of weinig tegelijk doet.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

SATA3 kabel? Dat slaat nergens op :) SATA is SATA. Jouw Macbook heeft een oudere variant en je kunt dat niet upgraden, maar je kunt wel een SSD die op SATA3 werkt prima gebruiken.

• YoghurtO_o
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-07-2024
sebastius schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 20:33:
SATA3 kabel? Dat slaat nergens op :) SATA is SATA. Jouw Macbook heeft een oudere variant en je kunt dat niet upgraden, maar je kunt wel een SSD die op SATA3 werkt prima gebruiken.
Dit inderdaad.

Ik heb onlangs op mijn 2009 MBP 15" een SSD (de crucial MX100 256GB) geinstalleerd en dat ding loopt als een tierelier. Ja, een theorethische snelheid van 206MB/s read en 266MB/s write maar in de praktijk merk je niks van het Sata2 gebeuren en gaat dat ding ontzettend hard. Lijkt wel een compleet nieuw beest.

Een uurtje terug voor mijn broertje dezelfde SSD (512GB) in zijn 2012 MBP 13" gezet die gewoon bijna niet meer reageerde. Het duurde serieus minuten voordat er uberhaupt iets opgestart werd. Nu ook weer een compleet nieuwe machine lijkt wel na de installatie van de SSD in zijn systeem.

Ik zou gewoon voor de SSD gaan ipv RAM, je zou er zelfs met een caddy op de plek van de superdrive een fusiondrive disk van kunnen maken met behoud van je HDD voor opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem, maar dan een macbook met maar 2GB geheugen. En mijn macbook is eens stuk trager geworden. Zelfs nadat alle bestanden op dropbox staan en alle overbodige programma's en talen zijn verwijderd.

Stel ik plaats een nieuwe SSD. Moet ik dan alsnog naar 4 of 8GB uitbreiden om iets van de snelheid te merken?

En tot slot, hoelang blijft deze snelheid ongeveer? ben ik na een jaar weer terug bij af?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2015 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Met een SSD zit je, ook na 1 jaar, sowieso goed.
Wat betreft je geheugen: bekijk eens in je activiteitenweergave/activity monitor of je vaak tegen de 2GB grens aanzit. Zo ja > ook 2 x 2gig ram plaatsen.

En hoe oud is je Macbook? Ik deed bovenstaande upgrade ongeveer 2,5 jaar geleden op een Late 2008 MBP model en vervolgens 2,5 jaar probleemloos gewerkt! Wel even een clean install doen, zit je gelijk goed.

[ Voor 18% gewijzigd door herofruit op 01-03-2015 00:28 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
herofruit schreef op zondag 01 maart 2015 @ 00:26:
[...]

Met een SSD zit je, ook na 1 jaar, sowieso goed.
Wat betreft je geheugen: bekijk eens in je activiteitenweergave/activity monitor of je vaak tegen de 2GB grens aanzit. Zo ja > ook 2 x 2gig ram plaatsen.

En hoe oud is je Macbook? Ik deed bovenstaande upgrade ongeveer 2,5 jaar geleden op een Late 2008 MBP model en vervolgens 2,5 jaar probleemloos gewerkt! Wel even een clean install doen, zit je gelijk goed.
Mijn Macbook is een medio 2010, om precies te zijn november 2010. Er zit nu een 850 Evo SSD in van Samsung, waardoor hij nu gigantisch veel sneller is, programma starten in oogwenk op was eerst totaal niet het geval :D . Maar het RAM probleem blijft dat hij vaak niet ontwaakt. Omdat hij dan een van de kaarten niet herkent, ik heb het er al uitgehaald en schoongemaakt. Er zit op dit moment al 2x 2GB, wat ik nog kan upgraden naar 2x 4GB..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkied
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06:55
SSD heb er een in mijn mac gezet ( 2010) beste uitgaaf ( er zat overigens al 16 gig geheugen in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 maart 2015 @ 13:31:
[...]

Mijn Macbook is een medio 2010, om precies te zijn november 2010. Er zit nu een 850 Evo SSD in van Samsung, waardoor hij nu gigantisch veel sneller is, programma starten in oogwenk op was eerst totaal niet het geval :D . Maar het RAM probleem blijft dat hij vaak niet ontwaakt. Omdat hij dan een van de kaarten niet herkent, ik heb het er al uitgehaald en schoongemaakt. Er zit op dit moment al 2x 2GB, wat ik nog kan upgraden naar 2x 4GB..
Mag ik vragen waarom je uiteindelijk voor de Samsung Evo SSD bent gegaan, i.p.v. de Crucial?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 01 maart 2015 @ 22:37:
[...]

Mag ik vragen waarom je uiteindelijk voor de Samsung Evo SSD bent gegaan, i.p.v. de Crucial?
Samsung geeft een betere garantie op de SSD. Namelijk 5 jaren i.p.v. de standaard 3 jaar (bij de EVO pro is dit zelfs 10 jaar).
Ook omdat ik over het algemeen veel goede ervaringen heb met Samsung producten. Apple maakt zelf ook veel gebruik van Samsung componenten. Ook lees ik over de 850 EVO veel goede reviews en de Crucial ook, maar toch iets minder, zoals warmte ontwikkeling in bepaalde gevallen. Ook vond ik het prijs verschil ongeveer twee tientjes (ten nadele van de EVO) niet echt heel erg doorslagevend!
Pagina: 1