Grafische kaart voor 1440p op Celeron

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlaffTweakr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-07 09:37
Beste Tweakers,

Ik ben een student (ex-gamer) met een 3.5 jaar oude laptop waarvan de grafische kaart aan het sterven is. Alhoewel de laptop grafisch waardeloos is, voldoet hij nog voor schoolwerk. Daarom investeer ik liever in de ooit geplande upgrade van een HTPC naar een desktop.

Omdat ik randapparatuur erg belangrijk vind, mag dat in verhouding wat meer kosten. Daarom koop ik sowieso een 1440p scherm. Nu blijkt dat het moederbord maximaal 1920x1200 uit kan sturen en moet ik een grafische kaart kopen. Aangezien ik interesse begon te krijgen in zelf spelletjes te schrijven zou een goedkope maar ietwat capabele grafische kaart nuttig zijn. Bij die keuze vraag ik jullie hulp.

De huidige setup staat hieronder en enkele kaarten waaraan ik twijfel helemaal onderaan.
Gebruik: office, multimedia, programmeren, fotobewerking/rendering voor de fun en occasioneel gaming

Laptop
Laptop
Asus X5QSF-S1123V
HTPC
Processor
2x2.4GHz (SB)Intel Celeron G530 Boxed
Moederbord
Micro-ATXGigabyte GA-Z68MA-D2H-B3
Behuizing
Kleine desktopSilverstone Legacy SG02B-F
RAM
8GB 1066MHzKingston ValueRAM KVR1066D3D4R7SK2/8G
Optische drive
Blu-rayLite-On IHOS104 Zwart
Voeding
430WNexus Value 430
Randapparatuur
Muis
LaserLogitech G9x CoD:MW3 Edition
Toetsenbord
MechanischLogitech G710+ Mechanical Gaming Keyboard
Verlichting
35WIKEA Husvik
Tafel
ModulairIKEA Expedit (?)
Nog aan te kopen
Monitor
1440pDell U2515H

Overwogen grafische kaartenPrijs
Club 3D Radeon R9 270 royalQueen€ 146,-
Gainward GeForce GTX 750 Ti 2GB€ 138,-
Sapphire R9 270X 2GB GDDR5 OC DUAL-X Boost Lite Retail€ 155,19
Sapphire R9 280 3GB GDDR5 OC DUAL-X with Boost€ 184,20
(hierboven gewoon de goedkoopste uitvoeringen uit pricewatch gehaald)

De prijzen liggen nogal ver uit elkaar, maar duurder wil ik zeker niet gaan. Bij de R9 280 weet ik bvb niet of m'n voeding die kaart zo leuk gaat vinden. Bij de 750Ti heb ik een koele kaart zonder extra voedingsconnectors. De 270 is prijs/kwaliteit beter, maar is opnieuw veel warmer. De 270X wordt het waarschijnlijk niet, tenzij die een voordeel heeft t.o.v. de gewone 270.

Bestaat er ergens een grote bottleneck waardoor ik makkelijker kan kiezen? :)

Alvast bedankt

edit: Een processorupgrade kan evt. na vakantiewerk, maar dan is die voeding waarschijnlijk weer veel te krap.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-07 22:27
Ik zou zo min mogelijk hitte en lawaai in m'n kast willen, en dus gaan voor de GTX 750 Ti. Niet de beste performance, maar zeker goed genoeg voor jouw toepassingen en heerlijk koel en stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:26
Die voeding komt anders aardig goed uit de test zoals hier te zien is bij:
http://www.hardwaresecret...ower-Supply-Review/1544/7

Een 280 kan dus makkelijk en zolang je die kaart niet tot 100% belast(onwaarschijnlijk met die CPU) valt die hitte tov bv een 750ti reuze mee.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-07 20:54
Uitstekende voeding heb hem zelf ook! ;)

Een R9 280 zou hij gewoon moeten kunnen draaien.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD || Pixel 3a - Huawei P10 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlaffTweakr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-07 09:37
Even een update voor wie in dezelfde situatie zit:

Ik heb ben gegaan voor de Sapphire R9 270X Dual-X OC voor €150. Waar ik het meeste schrik voor had - geluidsproductie - is geen probleem. In spellen als League of Legends haal ik makkelijk 100FPS op max settings bij 1440p. Multitasken is een grote bottleneck op de celeron CPU, maar dat wist ik wel op voorhand. Als je je PC goed onderhoudt en weet wat er op de achtergrond mag draaien, is de kaart geen overkill. Een sterkere grafische kaart raad ik niet echt aan met deze processor, al kan het wel wat fps schelen. Wat geld steken in een iets sterkere processor is een beter idee indien je geen upgrade doet.

Besluit:
Om zwaardere games te spelen sluit je best alles af met deze CPU, anders krijg je (redelijk) irritante framedrops. Het lukt echter wel als je je er niet aan ergert.