• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-12-2025
Dag allen,

Sinds enkele maanden hebben wij ons digitaal TV abbonement van Telenet uitgebreid met enkele zenders van Sporting Telenet. Deze zenders zijn echter bijna onbekijkbaar door zeer veel (blokkerig) geruis op zowel beeld als geluid.
Er werd mij gevraagd of dat aan de kabel zou kunnen liggen. Ik antwoorde dat dat onwaarschijnlijk was, aangezien coax maar één koperdraad heeft waarop meerdere signalen worden gemultiplexed.

Nu... Ik belde daarnet de klantendienst, en daar raadden ze mij aan om de coax te vervangen. Ik vroeg hen of de beschrijving van het probleem vaak het gevolg is van problemen met de coax kabel. Ze legden mij aan de lijn uit hoe een coax kabel opgebouwd was uit verschillende draadjes, die elks dienen voor een aparte TV zender.
Ik onderbrak hierop de vrouw aan de lijn en vroeg "Een coax heeft meerdere kabels? Een coax heeft toch maar één signaaldraad?"
Er werd mij verteld dat dat al heel oude coax'en zijn. De nieuwere hebben dit niet meer.

Ik ben er niet verder op ingegaan, omdat het tenslotte iemand is die me probeerde te helpen en ik eventueel nog wel wil geloven dat het aan de kabel zou kunnen liggen op de één of andere manier, en heb de kabel dus vervangen.

Tot mijn grote verbazing was het probleem opgelost... (Voor eventjes toch, nu is het terug allemaal zoals voordien. Kan toeval zijn.)

Nu is mijn vraag dus: wat is hier van aan? Ik ken niet zo heel veel van Analoge communicatie, maar heb in mijn studies toch nog nooit gehoord van een coax kabel die bestaat uit een ader voor elk kanaal...
(Hoe kan het ook: 999 zenders --> 999 draadjes, die allemaal geïsoleerd moeten zijn + geaarde mantel in een kabeltje van een halve cm diameter?)

Iemand enig idee wat de vrouw aan de lijn bedoelde?

Met vriendelijke groet,
Azziplekkus

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Een draadje per TV zender is kul. Coax voor CATV heeft maar 1 ader.
Het probleem is waarschijnlijk interferentie voor deze specifieke kanalen. Dat komt voornamelijk door 4G.

Wellicht is de nieuwe kabel beter afgeschermd tegen HF (bijv. koka 799).
Daarnaast maken de pluggen ook veel verschil. De 'ouderwetse' haakse coax plug van plastic is namelijk waardeloos. Je hebt echt metalen afscherming nodig tegenwoordig.

[ Voor 6% gewijzigd door JackBol op 25-02-2015 17:15 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-12-2025
JackBol schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 17:15:
Een draadje per TV zender is kul. Coax voor CATV heeft maar 1 ader.
Het probleem is waarschijnlijk interferentie voor deze specifieke kanalen. Dat komt voornamelijk door 4G.
Bedoel je dan 4G dat in het algemeen in de lucht hangt, of effectief 4G dat gebruikt wordt? Want hier wordt nooit 4G gebruikt. Bovendien is de storing er constant.
Wellicht is de nieuwe kabel beter afgeschermd tegen HF (bijv. koka 799).
Daarnaast maken de pluggen ook veel verschil. De 'ouderwetse' haakse coax plug van plastic is namelijk waardeloos. Je hebt echt metalen afscherming nodig tegenwoordig.
De vorige kabel was inderdaad één met een haakse plug (een heel oude). De nieuwe is één die ik nog had liggen, maar is ook niets speciaals. Het probleem is er echter niet mee opgelost (heel even leek het van wel, maar een minuutje later was de ruis er terug)

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

azziplekkus schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 17:24:
[...]

Bedoel je dan 4G dat in het algemeen in de lucht hangt, of effectief 4G dat gebruikt wordt? Want hier wordt nooit 4G gebruikt. Bovendien is de storing er constant.

[...]

De vorige kabel was inderdaad één met een haakse plug (een heel oude). De nieuwe is één die ik nog had liggen, maar is ook niets speciaals. Het probleem is er echter niet mee opgelost (heel even leek het van wel, maar een minuutje later was de ruis er terug)
Het gaat om 4G dat algemeen in de lucht hangt. Deze zitten op de zelfde frequentie (rond de 800MHz) als sommige TV zenders. Als je kabel dus niet goed is afgeschermd zal het 4G signaal op de TV kanalen interfereren en zie je blokjes.

Als je de kabel gaat vervangen, koop dan Koka 799 van Hirschmann en gebruik F connectoren. Daarmee weet je zeker dat de verstoring niet meer binnenshuis zit.

edit: let even op dat je zeker niet dit soort connectors gebruikt:
Afbeeldingslocatie: http://www.krispo.nl/Uploaded_files/Zelf/Afbeeldingen/13431171819510-118%20-%20Coax%20(IEC)%20male%20schroef%20connector%20met%20witte%20kap%20(hoek).jpg

[ Voor 12% gewijzigd door JackBol op 25-02-2015 17:56 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt