USB -> SATA kabel werkt niet, verschil 2.5" HDD en 3.5" HDD?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:26
Ik heb gisteren heel enthousiast deze kabel aangeschaft: pricewatch: Delock Converter SATA 6 Gb/s 22 pin > USB 3.0-A male + USB 2.0-A male, alleen kom ik er nu achter dat ie alleen voor 2.5" harddisks geschikt is. Dat is een beetje jammer, want ik wil er een 3.5" harddisk op aansluiten. Ik kan hem terugsturen en iets anders kopen, maar ik vroeg me eigenlijk af waar het verschil tussen een 2.5" en 3.5" harddisk in zit (behalve in de afmetingen :+).

De kabel gaat van SATA naar 2x USB. De ene USB plug is bedoeld voor voeding, de andere (een USB3 plug) voor datadoorvoer. Ik kan me voorstellen dat een USB aansluiting te weinig prik geeft voor een 3.5" disk. Ik heb er dus een USB -> 230v adapter op aangesloten (met een output van 0,75A). Dit hielp echter niet. Zijn er nog andere zaken die ik zou kunnen proberen (zonder direct de harddisk op te blazen)? We zijn tenslotte Tweakers hier ;)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:45
Waarschijnlijk heeft je 3,5" HDD ook 12 volt nodig. Deze wordt niet aangeboden via een USB poort. Daarom hebben 3,5" externe behuizingen ook altijd een adapter nodig.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het gaat niet alleen om het vermogen dat je uit de USB poort kunt trekken. USB levert 5V, terwijl een schijf 5V en 12V nodig heeft. Dus de convertor moet een DC/DC convertor hebben voor de 5V/12V conversie. Als die niet genoeg kan leveren voor de 3.5" schijf, hang je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-09 22:18
2.5" of 3.5" zou niet uit moeten maken, aansluiting is hetzelfde.
Ik heb mijn SATA>USB connector van mijn 3.5" externa hardeschijf gewoon tijdelijk gebruikt voor mijn 2.5" SSD.
Andersom kan het echter wel zijn dat de 3.5" meer stroom vraagt en je dus een externe voeding nodig hebt.

Toevallig trouwens, net gisteren zag ik precies diezelfde op ebay, voor €3 ;).

[ Voor 20% gewijzigd door DoubleYouPee op 25-02-2015 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:45
DoubleYouPee schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 15:13:
2.5" of 3.5" zou niet uit moeten maken, aansluiting is hetzelfde.
Het kan zijn dat de 3.5" meer stroom vraagt.
Ik heb mijn SATA>USB connector van mijn 3.5" externa hardeschijf gewoon tijdelijk gebruikt voor mijn 2.5" SSD.
Andersom werkt het inderdaad prima, omdat de 2,5" HDD de 12V gewoon niet gebruikt ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Ah, volgens mij heb ik dus gewoon pech. Ik moet een adapter (of case) hebben met een externe 12 volts voedingsaansluiting. Duidelijk!

Iemand nog aanraders? ;)
DoubleYouPee schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 15:13:
Toevallig trouwens, net gisteren zag ik precies diezelfde op ebay, voor €3 ;).
Nope, niet helemaal, die van mij heeft USB3, die jij hier laat zien heeft dat niet :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-09 22:18
posttoast schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 15:17:
Ah, volgens mij heb ik dus gewoon pech. Ik moet een adapter (of case) hebben met een externe 12 volts voedingsaansluiting. Duidelijk!

Iemand nog aanraders? ;)

[...]

Nope, niet helemaal, die van mij heeft USB3, die jij hier laat zien heeft dat niet :)
Ja, oke.
6 euro dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Haha ja, maar daar heb ik dus nog steeds niets aan ;)

omniscale.nl

Pagina: 1