• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 12:27

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
Ik heb een oude Dell gekregen die ik nu op dit moment als HTPC gebruik.

Windows 8.1
Intel i5-2310
8 Gig Geheugen
Kodi 14.0 Helix

Heb er een oude videokaart in gestoken die ik nog had liggen (Radeon 6770) om naast films/series nog wat games te kunnen spelen (Fifa, burnout e.d.).

Op dit moment moet ik het echter doen met 2.0 geluid. Ik heb de pc d.m.v. HDMI op mijn tv aangesloten. Echter heeft mn TV geen HDMI passthrough, dus hij kan dit niet optisch naar de versterker sturen.

Uiteindelijk heb ik hierdoor altijd 2.0 geluid.Zou graag naar 5.1 willen.

De computer zelf, heeft alleen nog 2 PCI-X sloten over. Ik heb nog wel een PCI geluidskaart liggen (met DD5.1) maar die is dus PCI, en dat gaat niet lukken in een PCI-X slot.

Dus toch maar aan het kijken naar een nieuwe geluidskaart (zat nog even te denken om een convertor te kopen van PCI -> PCI-X.. maar een nieuwe lijkt me een nettere oplossing)

Nu zag ik deze:

pricewatch: Asus Xonar DGX

Ik kan echter niet vinden of deze Dolby Digital Live ondersteund. Dus wat zal er gebeuren als ik deze optisch met de reciever verbind, en een AC3 film start. Zal hij dan een dolby signaal richting de reciever sturen (is DDL nodig om films in surround geluid te kijken, of is DDL meer voor games)?

Een andere kaart is misschien een optie:

pricewatch: Asus Xonar DX/XD

Deze heeft wel DolbyDigital Live maar is een een tikkeltje duurder.

Eigenlijk wil ik films kijken met surround geluid (DD5.1). Welke van deze 2 moet ik dan pakken?

13:37

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:46
Je kunt ook voor een tientje of 3 op DX een HDMI - > Digital Audio converter halen, waar je de optische kabel op aansluit naar je receiver, en de output HDMI weer op je TV aansluit.

Zoiets dus

[ Voor 26% gewijzigd door mad-dog op 25-02-2015 16:40 ]

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03-2025
Uiteindelijk is DTS de max die je over een optische kabel kan versturen in 5.1. Sjiekere formaten dienen verstuurd te worden via de HDMI aansluiting. Als je versterker dat niet ondersteunt heb je dus alleen een geluidskaart nodig die DTS ondersteunt, die zijn vast voor een prikkie te vinden.

Zoiets:
http://www.dx.com/p/pci-e...green-368913#.VO7JEvkrd8E

• xsienix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-03-2025
Hoi,

Ik heb een receiver van een jaartje of 10 oud. Deze is optisch verbonden met een HTPC.
De receiver kan tot 7.1 kanaal weergeven, echter 5.1 vind ik genoeg. De HDMI gebruik ik alleen voor video.
Net wat Ybastiaans schrijft, door het optisch te doen kun je dus geen "hogere" formaten audio aan.

Its alive Jim, but not as we know it

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dd live is alleen nodig voor spelletjes. De simpelste usb geluidskaart met digitaal uit is voldoende om met 5.1 bronnen (films) goed surround t signaal naar de versterker te sturen. Die live varianten zijn er alleen om surround geluid te maken van stereo bronnen (af te raden) of om het meerkanaals geluid van spellen om te zetten in dd of dts, zodat dat ook via de digitale kabel naar je receiver kan.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp