Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Domme Wifi zet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,
Dacht ik toch even makkelijk en snel mijn wifi probleem op te lossen... Maar nee hoor.. Weer een wijze les. Ik moet mij eerst beter verdiepen in een onderwerp. -> NetPro NPOA10OD Outdoor 10dBi Omni-Directionele Wireless-N antenne

Even snel een antenne kopen en een oude AP aansluiten werkt dus niet. Dramatisch bereik. 8)7

Suggesties hoe zoiets wel werkt? Ik moet er maar een projectje van gaan maken..
De bedoeling was een aantal huizen om mij heen toegang te geven tot me netwerk.

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/6get1i.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/18bzmo.jpg

gr Seb

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-11 21:14

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Die huizen om je heen, wat hangt daar?
Hebben die uberhaupt wel het bereik om fatsoenlijk terug te kunnen kletsen?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:33
Kun je inderdaad de situatie (ook afstanden en zit er misschien wat tussen (bomen ofzo)) beschrijven? Dan kan er veel beter antwoord worden gegeven.

Verwijderd

Topicstarter
De bedoeling is om als dit goed werkend is te bouwen voor ongeveer onder de 100 euro een zelfde setje neer te zetten zodat de zender en ontvanger het zelfde te hebben staan. De afstand is ongeveer max 150 meter. bij 1 persoon staat er een huis tussen. Verder weinig bomen enzo. Op dit moment is het bereik nog geen 20 meter het huis in...

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:33
150M moet echt met een sterkere zender en ook ontvanger. Als er nog wat tussen zit (zoals een huis) heb je geen zichtverbinding ofwel nog sterkere zender/ ontvanger (of hoger plaatsen dat zichtverbinding kan worden) of bij dat huis een Wifi hub maken. Voor je budget... wordt erg krap.

Als het allemaal kleine huisjes zijn is het soms dat ze allemaal via dezelfde groepenkast stroom krijgen. Dat zou je kunnen overwegen om het internet via de stroomkabel te laten gaan. Je bent dan klaar binnen je budget van 100 euro.

[ Voor 35% gewijzigd door Cave_Boy op 25-02-2015 13:02 . Reden: Extra optie bijgevoegd ]

Verwijderd

Topicstarter
Enig idee wat sterke zenders/ontvangers zijn?

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-11 02:27

flipkipse

Google it

Als je een kant en klaar oplossing voor 162 euro wil:
pricewatch: Ubiquiti AP Outdoor+

Misschien als je er meerdere koopt, krijg je korting.

Wil je een iets minder goed systeem dan kom je op 115 euro

pricewatch: EnGenius High-Powered, Long-Range Wireless N300 Outdoor Client Bridge

Certified Google Teacher.

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-11 11:08
Kort-door-de-bocht-uitleg: deze antennes hebben een gain van 10 dBi, wat inhoudt dat ze 10 dBi meer uitstralen dan een hypotetische antenne die het signaal in een perfecte bol uitzendt. Dit kan doordat het gebied waarin de antenne een signaal uitzendt grofweg de vorm van een donut heeft. Energie die normaal naar nutteloze plekken gestuurd wordt (de grond in, richting de vogels) wordt door deze antenne dus geconcentreerd waardoor je een groter nuttig bereik hebt. Over het algemeen zijn de antennes op standaard access points omnidirectioneel, en aangezien dit een high-gain antenne is zal deze dus meer naar opzij uitstralen en minder naar boven/onder dan een standaard antenne. Zo wordt de extra gain behaald. Dat betekent dus ook dat als je buiten het verticale vlak staat waar de antenne naartoe uitzendt (bijvoorbeeld recht onder de antenne) je een slecht bereik zult zien. Volgens deze website heeft de antenne een "vertical beam angle" van 10 graden, wat volgens mij nogal krap is. Je zult denk ik moeten uitrekenen of de antenne wel "te zien" is door de access points bij de andere huizen.

Daarnaast kan het natuurlijk zo zijn dat jouw access point gewoon te weinig vermogen de antenne in stuurt. Een ander access point kan dan helpen. De NetPro website is stuk, dus ik kan niet opzoeken welk type connector op je antenne zit. Let hierop als je een access point gaat aanschaffen. ;-)

[ Voor 1% gewijzigd door Ximon op 25-02-2015 13:30 . Reden: Zinsbouw ]

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Verwijderd

Topicstarter
TOP bedankt... Ik zat al even naar boosters te kijken..

http://www.aliexpress.com...Amplifier/1996273609.html

Maar zal ook eens gewoon dichter bij huis gaan kijken..

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:25
Over zulke afstanden moet je eigenlijk niet anders willen dan met richtantennes werken. Ook line-of-sight is essentieel. Als er een huis tussen staat kun je het wel schudden. Wat dunne boompjes zou je nog kunnen proberen maar ook dat kan (zeker met regenachtig weer) problemen geven.

Dingen als boosters zou ik niet mee gaan rommelen. Ten eerste omdat het niet toegestaan is met zulke vermogens te zenden, maar nog meer omdat het gewoon onzinnig is aangezien een héél groot deel van het vermogen nutteloos verloren gaat omdat het de verkeerde kant op straalt (wat ook overlast oplevert voor mensen die om je heen wonen en nog wifi willen gebruiken). Als je het mij vraagt is het weggegooid geld zo'n ding.

Heb zelf ervaring met een verbinding met Nanostations. Hiermee hebben we over een afstand van ruim 4 km (line of sight) een stabiele verbinding van 80Mbit gehaald.

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:03
Je zal naast een goede zendinstallatie ook bij iedere woning een WiFi bridge moeten plaatsen, deze verbind je vervolgens bekabeld met de router die aan de andere kant in de woning staat. Je kan immers niet verwachten dat clients binnenshuis met hoge vermogens terug kunnen zenden naar jouw toegangspunt buiten. Als het al werkt zal de performance erg brak zijn. Een smartphone tablet of laptop heeft daar het vermogen niet voor.

De oplosingen van Ubiquiti zoals hierboven mij benoemd worden zijn perfect voor Point to Point verbindingen en relatief gezien erg betaalbaar. Veel bang for your buck dus.

Echter, waarom deel je je LAN netwerk niet gewoon in een VPN over internet?
Naar mijn idee een stuk simpeler en je kunt uit de voeten met een gewone VPN router zoals bijvoorbeeld een Edgerouter lite of een Microtik bordje.

[ Voor 11% gewijzigd door andy88 op 25-02-2015 14:15 ]

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-11 16:50
Zie dit bericht:
Credits naar dion_b

[ Voor 2% gewijzigd door Killerbert op 25-02-2015 19:36 . Reden: niet goed gelezen ]

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 12:58:
De bedoeling is om als dit goed werkend is te bouwen voor ongeveer onder de 100 euro een zelfde setje neer te zetten zodat de zender en ontvanger het zelfde te hebben staan. De afstand is ongeveer max 150 meter. bij 1 persoon staat er een huis tussen. Verder weinig bomen enzo. Op dit moment is het bereik nog geen 20 meter het huis in...
Zie daar dan je probleem.

150m zonder obstakels overbruggen is zelfs met een huis/tuin/keuken routertje/APtje geen enkel probleem (al heb je wel een erg bejaarde gekozen om deze antenne mee aan te sturen). Het probleem is obstakels, dus muren, vloeren, daken en vooral isolatielagen eronder. Een muur met isolatiefolie erachter van in totaal 50cm dik dempt meer dan 50m open lucht.

Oplossing is dan ook om alle antennes buiten te hebben hangen - niet alleen op jouw huis, maar ook op de andere huizen.

Tweede probleem wat je hebt bij deze setup is dat WiFi een shared medium is. Alle pakketten van alle gebruikers moeten door dezelfde lucht gaan, ook dingen die helemaal niet het internet op hoeven. Oplossing hier is om iedereen binnenhuis een eigen netwerk te geven, en de uplink een aparte te maken.

Dus:
- Hoofdnetwerk is van AP op jouw huis naar client bridges aan de buitenkant van andere huizen.
- Ieder van die client bridges is bedraad aansluiten op een eigen routertje met AP binnenhuis.

Daarnaast zou ik met klem aanraden om ipv een stokoud WiFi-g geval minimaal een WiFi-n AP te gebruiken. Of je dan in 2.4GHz of 5GHz wilt werken is een tweede, dat zou je echt uit moeten zoeken op locatie. Met de korte afstanden (ja, 150m is kort voor WiFi) waar je het hier over hebt zou ik trouwens die grote antenne lekker links laten liggen en gewoon een goede outdoor AP nemen, bijv van Ubiquiti of Engenius.
Verwijderd schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 13:03:
Enig idee wat sterke zenders/ontvangers zijn?
Nouja, juist in geval dat hij met aparte client bridges per huis werkt zou het wel zinnig kunnen zijn om harder te zenden aan beide kanten. Maar dan nog, met 150m is dat totaal niet nodig. Z'n probleem hier is de demping van de huizen, niet de demping van het afstand. Kijk, als dat nu 1.5km zou zijn wordt het tijd om over hogere zendsterkte te praten :z

[ Voor 16% gewijzigd door dion_b op 25-02-2015 14:53 ]

Oslik blyat! Oslik!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
150meter... Tsja over het algemeen zeg ik, trek een utptje of glaskabeltje.

Maar ik heb me de laatste tijd wat ingelezen over straalverbindingen, en ben daardoor met name gecharmeerd van engenius..

Ik heb zelf een ehn500 setje gekocht, die ga ik binnenkort inzetten .

Jij zou zelf ook een ehn500 of vergelijkbare set kunnen nemen (marktplaats) waarbij je binnen dan een wireless router zet

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:18
Voordat je zaken koopt, zou ik ook even kijken wat er van de overheid mag, zonder vergunning.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

shure-fan schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 14:53:
150meter... Tsja over het algemeen zeg ik, trek een utptje of glaskabeltje.
150 meter over utp? ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jumpman schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 15:13:
Voordat je zaken koopt, zou ik ook even kijken wat er van de overheid mag, zonder vergunning.
Zolang je zendvermogen onder de 100mW (2.4GHz) of 200mW/1W (5GHz low/high power) houdt en voor 5GHz kanalen boven de 48 je aan DFS/TPC spec houdt mag je doen wat je wilt (muv kanalen 52-64, maar dat zijn sowieso de misnt aantrekkelijke)

Oslik blyat! Oslik!

• flipkipse

flipkipse

Google it

Nog even een andere zij weg inslaan voor je:

Moet je dit wel willen?

1. Is dit niet verboden? Want ik ben bang dat ergens in je contract staat, dat je je wifi niet mag delen met derden.
2. Hoe ga je er voor zorgen dat niet de verbinding dicht trekt?
3. Hoe ga je het gebruik van jou wifi beschermen? Stel buurman B bezoekt toch wat andere sites dan jij bedacht..
4. Hoe ga je de computers onderling in dit netwerk beschermen tegen elkaar? Een botnet vespreid zich zeer makkelijk via een netwerkje.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
jahoor, geen probleem met kwaliteitskabel uit 1 stuk

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

flipkipse schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 15:50:
Nog even een andere zij weg inslaan voor je:

Moet je dit wel willen?

1. Is dit niet verboden? Want ik ben bang dat ergens in je contract staat, dat je je wifi niet mag delen met derden.
Hangt er helemaal vanaf of dit primair is om internetverbinding te delen of om een LAN op te zetten met buren. Dat laatste kan niemand je verbieden.

Komt ook bij delen internet dat nog maar de vraag is in hoeverre dergelijke verboden rechtsgeldig zijn. Iig IANAL, maar lijkt me dat dit de kwesties zijn waar advocaten die bodemprocedures voeren rijk van worden, niet waar je je als eindgebruiker druk om moet maken.
2. Hoe ga je er voor zorgen dat niet de verbinding dicht trekt?
Het is de eigen verbinding van TS. Hij kan MACs disassociaten als ze overlast veroorzaken. Bovendien zijn het buren. Als je weet dat buur X (of vooral tienerzoon van) hinder oplevert, bel je even aan en bespreek je dat. Dit zijn geen wildvreemden he. Daarnaast kun je allemaal technische oplossingen (QoS, caps etc) toepassen, maar lijkt me niet direct nodig of beste manier om het aan te pakken.
3. Hoe ga je het gebruik van jou wifi beschermen? Stel buurman B bezoekt toch wat andere sites dan jij bedacht..
Zie vorige punt. Dit is een besloten gezelschap van mensen die elkaar.Je kunt het als zelf-regulerend beschouwen, lukt dat niet dan kun je altijd bepaalde devices/mensen weren. Gelijk wel goed argument om 802.1x WPA2-Enterprise te gebruiken voor beveiliging van het netwerk tussen huis TS en de andere huizen.
4. Hoe ga je de computers onderling in dit netwerk beschermen tegen elkaar? Een botnet vespreid zich zeer makkelijk via een netwerkje.
Zelf zorgen voor goede firewall en virusscanners, andere aanraden dat ook te doen maar verantwoordelijkheid daar neerleggen. Evt op niveau van access netwerk poorten 135-139 en 445 blokkeren om de grootste worm-openingen af te sluiten.

Je kunt 1001 redenen bedenken waarom het niet gaat werken, maar je kunt het ook van de andere kant bekijken. Wat TS hier beschrijft is in veel delen van de wereld de normale manier waarop men internet. Romania heeft hogere gemiddelde internetsnelheden dan NL door dit soort constructies. Natuurlijk zijn er risico's en beperkingen, maar gooi het kindje niet weg met het badwater.

Oslik blyat! Oslik!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Tuurlijk gaat dit wel werken. Makkelijkste manier om het goed te laten werken is natuurlijk 802.1x gebruiken, AP isolation aan, en een goede gateway hebben (pfSense bijvoorbeeld).

• tita_tovenaar
  • Laatst online: 08:49
2 tips :

Als je een goede dekking wil hebben,dan moet je de antenne zo wie zo al vrij plaatsen.Dus minimaal 1 a 2 m hoger .
Om vocht in de coax te voorkomen zou ik de connector even goed in tapen met Vulkaniserende tape!
Het intapen die van onder naar boven en je bedekt een paar cm coax mee!

[ Voor 13% gewijzigd door tita_tovenaar op 25-02-2015 16:48 ]

Soms weet ik het ook niet meer.........

Verwijderd

ontvangen is één ding
maar wanneer de persoon die wilt antwoorden niet hard genoeg kan schreeuwen zodat het aankomt, los je natuurlijk maar de helft van het probleem op

weet niet of dat het geval is op dit moment, maar iets wat kan voor problemen kan zorgen

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vandaar de suggestie om de clients voor deze AP allemaal aan de buitenmuren van de huizen te bevestingen - want het zijn de muren van die huizen die het probleem vormen.

Oslik blyat! Oslik!

• flipkipse

flipkipse

Google it

dion_b schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 16:08:
[...]

Hangt er helemaal vanaf of dit primair is om internetverbinding te delen of om een LAN op te zetten met buren. Dat laatste kan niemand je verbieden.

Komt ook bij delen internet dat nog maar de vraag is in hoeverre dergelijke verboden rechtsgeldig zijn. Iig IANAL, maar lijkt me dat dit de kwesties zijn waar advocaten die bodemprocedures voeren rijk van worden, niet waar je je als eindgebruiker druk om moet maken.

[...]

Het is de eigen verbinding van TS. Hij kan MACs disassociaten als ze overlast veroorzaken. Bovendien zijn het buren. Als je weet dat buur X (of vooral tienerzoon van) hinder oplevert, bel je even aan en bespreek je dat. Dit zijn geen wildvreemden he. Daarnaast kun je allemaal technische oplossingen (QoS, caps etc) toepassen, maar lijkt me niet direct nodig of beste manier om het aan te pakken.

[...]

Zie vorige punt. Dit is een besloten gezelschap van mensen die elkaar.Je kunt het als zelf-regulerend beschouwen, lukt dat niet dan kun je altijd bepaalde devices/mensen weren. Gelijk wel goed argument om 802.1x WPA2-Enterprise te gebruiken voor beveiliging van het netwerk tussen huis TS en de andere huizen.

[...]

Zelf zorgen voor goede firewall en virusscanners, andere aanraden dat ook te doen maar verantwoordelijkheid daar neerleggen. Evt op niveau van access netwerk poorten 135-139 en 445 blokkeren om de grootste worm-openingen af te sluiten.

Je kunt 1001 redenen bedenken waarom het niet gaat werken, maar je kunt het ook van de andere kant bekijken. Wat TS hier beschrijft is in veel delen van de wereld de normale manier waarop men internet. Romania heeft hogere gemiddelde internetsnelheden dan NL door dit soort constructies. Natuurlijk zijn er risico's en beperkingen, maar gooi het kindje niet weg met het badwater.
Ik wou met de vraagstelling meer de TS wijzen op de risico's die er zijn die hij misschien neemt.

Ik moedig het initiatief meer als aan en heb zelf ook al is met het idee lopen spelen. waar ik alleen het probleem zie: ik zit op kabel, dus mijn download snelheid delen is prima. Maar upload daar in tegen wordt lastig.

Alleen ik denk wel dat als je zo iets op zet je goed bewust moet zijn van de gevaren en beperkingen.

• ehvc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10 22:53
De uitdaging hier ligt inderdaad bij de beveiliging van het netwerk en het retour zenden van het verhaal.

Je kan voor onder de 100 euro een prima richt antenne maken die enkele 100 meters ver reikt.
Echter haalt mijn Macbook het niet om enkele 100 meters terug te sturen.

De vraag is even om wat voor hoek de huizen staan.
Als ik bij ons kijk staat er 1 pand vooraan en 3 er achter met een maximale hoek van 100 graden.
Hier hebben we een 5Ghz sector antenne met een hoek van 120 graden.

Deze straalt naar 5Ghz ontvanger op de panden waarna er middels een 2,4ghz accespoint er een wifi netwerk opgezet wordt voor de devices.

Design je netwerk goed en hou rekening met wetgeving en je contract bij je provider.
Pagina: 1