Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Win2k3 met kritieke applicaties, remoteApp temp oplossing?

Pagina: 1
Acties:

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-11 09:56
Ik zit met het volgende dilemma: het hele serverpark gaat uitbesteed worden, maar dat is niet voor EOL van Server 2003 (juli) klaar.
Nu draait de huidige Citrix omgeving met RES nog op Server 2003. Op deze servers staan een tweetal bedrijfskritische applicaties waarvan we weten dat de support per juli ook stopt (en in augustus een release op planning staat die dus ook niet meer op 2K3 draait, dus nog langer doorgaan is geen optie).
Nu is mijn dilemma:
Een next-next-finish van een compleet nieuwe werkplek op Server 2012 en vrijwel in productie de werkplek testen (vrijwel alle applicaties moeten dan opnieuw worden geïnstalleerd en getest worden) en dit als tussenoplossing gebruiken voordat nieuwe omgeving gereed is.
-of-
Het aanbieden van deze twee kritieke applicaties via RemoteApp geinstalleerd op Server 2012 en de tijd uitzitten totdat de uitbesteding klaar is en alles opnieuw opgebouwd is in een nieuw rekencentrum. Met het risico dat er beveiligingsproblemen zijn en het risico dat ook andere applicaties niet meer geupdate kunnen worden etc. (maar dan is er in elk geval weloverwogen voor dit risico gekozen).
-of-
Betere suggestie?

Voor de duidelijkheid: ik heb technische affiniteit maar ben geen systeembeheerder. Ik ben benieuwd naar jullie mening over het dilemma, helpt wellicht in de besluitvorming.

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

In de basis is het feit dat de support stopt niet dírect een reden om in paniek rond te rennen. Als je nu geen grote problemen heb zou je die na juli ook niet hebben zolang je geen grote changes doet. Dat brengt enkel het veiligheidsrisico naar voren, wat je deels natuurlijk oplost door goed op je edge te verdedigen.

Als je zonder grote extra risico's je meest kritische apps op tijd gemigreerd krijgt, wat opzich ook risico's met zich meebrengt, heb je vanuit bedrijfseconomisch aspect de meest ideale situatie te pakken; Het belangrijkste is veilig, minder kritische dingen lopen iets meer risico. Dat moet heel erg goed te verwoorden en verantwoorden zijn.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-11 13:28

mutsje

Certified Prutser

Ik zou de nieuwe omgeving rustig laten opbouwen en testen met de bedrijfskritische applicaties, als je dit in alle haast gaat doen kan je achteraf veel problemen krijgen als zaken niet goed getest zijn. Je huidige server draait nog tot juli en erna kan je er een freeze opzetten, dus geen updates of aanpassingen meer. Dit geeft je tijd om tot juli te bouwen/testen in het datacenter. Weet niet of het bedrijf wat jullie ingehuurd hebben dit aankan maar zou toch voor die optie gaan. Hierdoor kan je testen , accepteren en naar productie gaan. Neem aan dat ze ook een otap straat hebben daar (ontwikkel,test, acceptatie en productie). Puur via remoteapp zonder two way authentication zou ik onveilig vinden. Weet niet of dat bedrijf dat ook aanbied?