• StephenHunter
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09-2024
Beste Tweakers,

Ik zit er aan te denken om een overbodige Mac Mini (meest recente instap model) in te gaan zetten als HTPC. Wellicht een beetje overkill maar vind het prettig om een compleet OS aan de TV te hebben hangen ivm overige applicaties.

Mijn vraag: de te gebruiken TV is een LG 49UB820V. Is dus een 4K TV. Zou het voor de toekomst prettig vinden om 4K klaar te zijn. Ik weet dat de Mac Mini op 3840 x 2160 max 30Hz ondersteund. Is de 30Hz voldoende - of wil je echt wel 60Hz? - voor enkel films en series? Gamen oid zal niet aan de orde zijn.

Ik heb weinig ervaring met refreshrates, ben benieuwd naar jullie mening. Ik kan altijd voor 1080p (60 Hz) gaan voor nu, maar ben benieuwd of je in de toekomst met de 30Hz refreshrate uitkomt.

Bij voorbaat dank.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-01 15:17

DarkSide

theres no place like ::1

4k klaar vind ik nog een vaag begrip. Officieel zou "echt" 4k. Idd via HDMI 2 op 60Hz gaan.
En maakt gebruik van rec.2020. Beide zijn zaken die je tv en de mac mini dus niet kunnen.
Daarbij is er nog geen grote hoeveelheid content beschikbaar.
Het beste is vaak om het zelfde als de bron te gebruiken. Dus als je bron wel 60Hz om dit 1 op 1 door te geven.
Maar mijn huidige TV ondersteund ook geen true 24p terwijl mijn bronnen dit wel zijn. En dat gaat prima.

Voor nu kan je dan volgens mij best naar 4k kijken op 30hz. Verwacht dat de meeste content die je kijkt toch 1080p op 24 is.

Over een paar jaar zal het hopelijk meer ingeburgerd zijn.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.