Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:55

jdh009

FP ProMod
Topicstarter
Ik heb sinds kort een tweede Raspberry Pi die ik wil gebruiken voor monitoring doeleinde ter bescherming van het bos. Het idee is om de Pi op een plek achter te laten waar hij foto's kan nemen in een tijdserie, deze wil ik later verwerken en analyseren om de staat van het bos in kaart te kunnen brengen.

Voor deze toepassing heb ik een Pi model B+ gekocht in combinatie met een camera, die ik heb aangesloten op de Camera CSI. Daarnaast heb ik een RasClock gekocht die er voor moet zorgen dat hij altijd de juiste tijd beschikbaar heeft en een BattBorg om het geheel van stroom te voorzien. Tot nu toe heb ik alles eerst thuis getest voor ik hem het veld in neem en dus heb ik als stroomvoorziening de mircoUSB aansluiting gebruikt. De BattBorg voorziet de Pi van stroom via de GPIO. Ik kom er echter net achter dat ik iets over het hoofd heb gezien bij het uitzoeken van de componenten.

Het probleem is dat ze beide een overlap hebben in de GPIO die ze gebruiken. De BattBorg gebruikt pin 2 en 4 die bedoelt zijn voor (dc power) 5V en 6 (ground), de RasClock gebruikt deze ook (en nog een paar extra) waardoor ik ze dus niet tegelijk erop kan klikken. De volgende link (klik hier) geeft volgens mij aan dat het mogelijk is om iets te solderen op de RasClock zodat je het beide tegelijk kan gebruiken. Nu heb ik geen enkele soldeer ervaring, op wat pogingen op de middelbare school na, en ben dus een beetje huiverig om dit meteen te gaan doen. Ik las via verschillende sites dat dit ook zou kunnen via een broadboard, maar kom er niet uit hoe dit precies werkt en hoe ik dit dan in zou moeten richten.

Wat is aan te raden om te doen? Kan ik toch beter een solderen of is zo'n broadboard een optie?

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ik heb er een pi plate op zitten:
https://www.adafruit.com/products/801

die heeft meerdere aansluitingen voor je stroom. Eventueel kun je op het 'breadboard' stukje ook nog eea aan aansluitingen aan elkaar solderen

Op ebay staan ze trouwens goedkoper dan die van adafruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Topicstarter
Ik tel maar 26 pins ipv 40 die mijn pi heeft aan GPIO pins. Dit doet me vermoeden dat het bedoelt is voor een oudere versie dan die van mij. Maakt dit uit voor de werking? Als ik de pin betekenis erbij pak lijkt het wel te matchen.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kwenie hoor, maar die Battborg houdt het 14,5 uur uit op 4 batterijen.
Ik kan me niet voorstellen dat de eigen klok van de rPi zodanig drift dat je dan een externe klok nodig hebt.
Die kun je m.i. gewoon laten vervallen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Topicstarter
Het idee is dat hij lang mee gaat in het bos en ik hem dus voor meer dan een dag achter kan lapen. Ik hoop zelfs op een week maar weet niet of dit realistisch is. Er worden 16 AA batterijen aangesloten en de pi functioneert zonder scherm waardoor het stroomverbruik tot een minimum word beperkt. De klok zit er op omdat de pi uit staat als hij naar de locatie word vervoerd en naar mijn weten dan geen tijd bij kan houden. Hij heeft daarna internet nodig om de tijd en dag bij te werken. De RasClock tackelt dit probleem door middel van een eigen batterij die er voor zorgt dat de tijd bijgehouden word.

[ Voor 12% gewijzigd door jdh009 op 25-02-2015 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 22:18

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk niet dat je een raspi zuinig genoeg krijgt hiervoor zonder flink eromheen te bouwen.

De zuinigste raspi verbuikt in idle 0.5W, met 16x alkaline AA (wat best veel is) is ruwweg 62.4Wh.
62.4Wh / 0.5W = ~125 uur = ~5 dagen.

En dat is een kale raspi die helemaal niks doet, daar komt de camera bij, de RasClock bij, omzettingsverliezen van de voeding vanaf de AA's, en sowieso het maken van de foto's.
Denk dat je geluk hebt als je 3 dagen haalt.

Dit soort projecten worden meestal op een andere manier benaderd.

Stel je wil foto's maken, 1x per uur gedurende dat het licht is.
dat is dus iets van 15 foto's per dag.

Je pakt een simpele camera, bijv een oude compactcamera, haalt die uit elkaar en vind de draadjes die nodig zijn om een foto te maken, meestal niet meer dan de sluiterknop zelf.
En de draadjes die nodig zijn om 'm aan/uit te zetten.

De camera voorzie je van genoeg batterijen om bijv 200 foto's te maken (vaak is de interne accu al zat daarvoor).
Dan plaats je er los een microcontroller (bijv arduino) bij welke de tijd bijhoudt in interrupts en op een hele lage kloksnelheid loopt (32.768 kHz bijv).

Een atmega328, die in veel arduino's zit gebruikt in power-save mode op 32khz 0.75uA op minimaal 1.8V.
Stel je draait die van een simpele CR2032 knoopcel. Dan zal die microcontroller 0.002mW verbruiken, dat is bijna verwaarloosbaar en kan hij dan ook jaren op lopen (de batterij is dan eerder stuk dan leeg).

Natuurlijk staat hij niet continue in power-save, daar komt bij natuurlijk uit om foto's te maken en de klok bij te houden, maar een batterijtijd van een jaar op een simpele knoopcel is dan opeens niks bijzonders.

Als je die 16AA's dan aan een simpele camera gooit, en die camera dus uitzet en alleen aan voor de foto kan zo'n setup het vele maanden uithouden.

Hier zijn overigens heel veel projecten van online te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitzJac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 20:38
Waarom geen solar oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Topicstarter
Kleine update voor degen die ooit de zoekfunctie gebruikt.

Ik heb na veel lezen besloten om het te solderen. Mijn vader had toevallig een apparaat liggen die ik kon gebruiken om alles door te meten. Zo kwam ik er achter dat er eigenlijk geen verschil zit in de twee 5v GPIO pinnen. De oplossing was hierdoor simpel, ik heb eerst twee pinnetjes vastgemaakt aan de 5v en gnd uitgang van de raspClock.
Afbeeldingslocatie: http://image.torrent-invites.com/images/2015/03/03/foto_4lc2rf.th.jpg

Vervolgens heb ik hier een draad aan vast gesoldeerd die loopt naar het stekkertje die hoort bij het printplatje van de battborg, deze heeft drie draden (2x v5 en gnd). De 5v draden heb ik samengevoegd omdat dit dus toch niet uit maakt. Daarnaast heb twee pinnen gezet op dit plintraatje waar ik een aan uit knop op heb gemonteerd. Deze knop bied een makkelijke manier om de stroomvoorziening op aan te sluiten. Hierdoor kan afwisselen met wat ik er op aan wil sluiten en werken zowel mijn acht als zestien batterijpakketje.

Ik ben heel blij met het resultaat en kan hem nu meerdere dagen achterlaten in het bos.

Afbeeldingslocatie: http://image.torrent-invites.com/images/2015/03/03/foto5uqNjW.th.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door jdh009 op 03-03-2015 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:50
even nog een tip, de netwerkpoort van de eerste raspberry was een grootverbruiker. Dit scheelde volgens mij een 40-60% van het totaalverbruik. Dus allicht nog even kijken of een raspberry A je niet van dienst kan zijn.
Pagina: 1