Reparatie Massage apparaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 22:17
Thuis heb ik al jaren een massage apparaat, welke de laatste tijd meer en meer chemisch begint te ruiken tijdens gebruik. Eerst dacht ik dat een kabel warm werd en dat de mantel begon te stinken, en daarom heb ik hem open gehaald om te kijken of ik dit kon repareren.

Na het openen, kon ik niks vinden aan de kabels. Echter lijkt het erop dat een condensator bol staat. Nu was mijn gedachte dat deze waarschijnlijk de reuk veroorzaakt. Echter, omdat ik nog nooit eerder in een apparaat last heb gehad van een kapotte of slechte condensator, wilde ik eerst eventjes hier vragen of dit inderdaad het probleem kan zijn.

Hier een aantal foto's van het apparaat en de condensator: Foto's
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sRf5fXi.jpg

Kan het zijn dat een condensator die slecht is chemisch gaat ruiken?
En als dit inderdaad het probleem kan zijn, kan ik deze condensator gewoon vervangen voor een andere 4.7uF 400V condensator, zoals deze: http://www.dx.com/p/jtron...0-pcs-270936#.VO2GsXXjNwk ?

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Die condensator is inderdaad dood en kan je inderdaad daarmee vervangen.

Denk alleen niet dat de geur daar vandaan komt. Ik vermoed eerder dat het motortje aan het opbranden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:36

heuveltje

KoelkastFilosoof

Oyster schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 09:36:
Die condensator is inderdaad dood en kan je inderdaad daarmee vervangen.

Denk alleen niet dat de geur daar vandaan komt. Ik vermoed eerder dat het motortje aan het opbranden is.
Wat opzich wel het resultaat kan zijn een defect elco (ac op een dc motor)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Hmm, dan ga ik gewoon eens proberen binnenkort die condensator te vervangen.

De geur lijkt in ieder geval niet van de motor af te komen, want toen ik hem open had, rook hij ook nog beetje chemisch, en dan specifiek het gebied van de printplaat, en niet bij de motor.

Ik ga het in ieder geval gewoon proberen dan. Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-10 13:59
De stank kan heel goed van de elco komen hoor.
Ik had laatst een voedingsadapter, waarvan ook een elco gesprongen was.
Kwam ook een chemische lucht uit, en was zelfs vochtig vanbinnen.
Deze was het repareren niet waard en heb maar van zolder een nieuwe getrokken :P

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23
LOL, één elcootje uit het verre Oosten halen? Fiets gewoon even naar een elektroboer bij je in de buurt, leg €0,50 neer en klaar.

Of bestel het bij http://www.eoo-bv.nl/ o.i.d. (Conrad e.d. is vaak te duur voor klein spul).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Klinkt stom ja, maar die neem ik gewoon mee bij een bestelling die ik toch al daarvandaan laat komen. Het heeft geen haast, en de extra bewaar ik voor eventuele elektronica projectjes die ik toch al was aan het plannen ;)

Conrad is idd te duur vanwege de verzendkosten, en hier in de buurt is geen elektroboer. De enige die binnen 10km te vinden is is extreem duur (7 euro voor die elco die ik nu nodig heb...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10 15:34
Een lekkende condensator is heel duidelijk te ruiken, lijkt een sterke 'kattenpis' lucht. Dus kan goed zijn dat dit inderdaad de elco is hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
MaD_co schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 09:56:
De stank kan heel goed van de elco komen hoor.
Ik had laatst een voedingsadapter, waarvan ook een elco gesprongen was.
Kwam ook een chemische lucht uit, en was zelfs vochtig vanbinnen.
Deze was het repareren niet waard en heb maar van zolder een nieuwe getrokken :P
Dat vocht is elektrolyt uit de condensator en kan inderdaad stinken.
Het is elektrisch geleidend en corrosief, dus bij reparatie moet je de boel goed schoonmaken. Doe dit snel want soms kan het vocht koper spoortjes volledig oplossen.
Pagina: 1