20m speakerkabel vs alternatieven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Ik zoek een?
Manier om m'n geluidsapparatuur in de woonkamer (keuze staat nog niet vast) aan te sluiten op m'n HTPC in bezemkast. Hemelsbreed misschien 5 a 7 meter, maar ivm 'interessante' loze leidingen is de kabelafstand zo'n 20m, via de meterkast. Bedoeling is om zo min mogelijk (liefst alleen speakers) in de kamer te hebben en alle 'intelligentie' in de bezemkast.

Wat is je budget?
Budget is voor de kabels niet echt een issue - het hoeft niet bij maanlicht gesmede elfensilver te zijn, maar zolang het niet in de honderden EUR loopt geen echt probleem. Enige budgettaire overweging is als een oplossing aangedragen wordt die andere dure apparatuur vereist.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat ik al heb is een HTPC. Die gaat aangesloten worden op een beamer in het verlaagd plafond en op de audio. Hij heeft 3.5mm analoge en digitalte uitgangen voor alles tem 5.1. Ik twijfel wel aan de kwaliteit van de analoge output. Qua audio ga ik alles nieuw from scratch aanschaffen, ws. 4.0 of 5.1.

Doelstelling is vooral:
- geen hinderlijke brom/ruis
- goede geluidskwaliteit bij bescheiden volume
- zowel muziek luisteren (incl veeleisend spul als klassiek/jazz/prog metal) als films kijken
- geen audiofiele pretenties; enige wat ik echt storend vindt is brom (50Hz...) of ruis en compressie-artefacten (wat in bronmateriaal zit, niet in setup).

De geluidskwaliteit van een simpele Edifier M20-USB speakerset bij m'n PC is richtlijn voor wat ik zoek (maar dan met meer ruimtelijk effect, vandaar 4.0/5.1)

Wat heb je zelf al gevonden?
Opties die voor de hand liggen:
1) simpele analoge speakers in woonkamer, aangesloten op een 5.1 versterkertje in de bezemkast (die analoog danwel digitaal op PC aangesloten is), dus met 6x speakerkabel door 20m buis.
2) toch een DAC in de woonkamer, enkele kabel (optisch of koper) door 20m naar bezemkast.

Welke vragen heb je hier nog over?
A ) stel ik ga voor analoge speakerkabel - hoe groot is risico op problemen (ingress etc) bij 20m via meterkast? Is dit een zinnige optie of iets wat ik gelijk moet wegstrepen?
B ) digitaal heeft grote voordelen, maar hoe werkt dat met een getrokken kabel? Op bijv Allekabels.nl zie ik alleen voorgeknepen optische cq digitaal coaxiale kabels. De connectoren passen geheid niet door de buis, dus hoe kan ik dit doen?
C ) andere suggesties voor beste keuze?
Alle draadloze opties heb ik trouwens bij voorbaat afgeschreven - noem me ouderwets, maar ik wil de latency en jitter niet en vertrouw het ondanks m'n Quantenna 4x4 MiMo 802.11ac setup voor geen meter.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 25-02-2015 01:02 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-10 14:26

TheBorg

Resistance is futile.

20 meter gaat echt wel lukken. Kijk naar podia/nachtclubs, daar zijn de kabels nog wel langer. Het enige wat speelt is de dikte van de kabel. Hoe dikker de kabel hoe lager de verliezen. Ik zou 1,5mm² nemen dan weet je zeker dat je goed zit en kun je later ook nog speakers met een groter vermogen aansluiten. Het verlies bij 100 Watt is dan ongeveer 10% met speakers van 4Ω. Je kan ook kiezen voor 2,5mm² maar dan krijg je met surround al een behoorlijk dikke kabelbundel.

-edit-
TOSLINK over CAT5 kan blijkbaar ook:
http://www.gefen.eu/lshop...271252637.1271252903,.htm

Maar dan heb je ook nog een DAC nodig...

[ Voor 31% gewijzigd door TheBorg op 25-02-2015 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-10 15:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit kan je extreem moeilijk maken, maar moet je niet doen. Gewoon speakerkabels trekken en niet de 0,5mm kabeltjes, maar eerder 2,5mm kabels. Die problemen die je beschrijft krijg je niet op een hoogvermogens uitgang. Alleen als de route naar je versterker verstoord wordt, kan je vervelende effecten krijgen omdat je versterker dat, ja, versterkt :P.

MAAR zelfs daar zou ik me niet echt druk om maken.

[ Voor 48% gewijzigd door JvS op 25-02-2015 08:08 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Kijk, goed nieuws :)

Plan van aanpak dan:

1) iig 2 kabels kopen voor volledige lengte.
2) testen met bestaande zooi (oude maar degelijke Akai dingen) of het in ieder geval niet slechter is dan wat we voorheen hadden.
3) nieuwe versterker uitzoeken die - in de bezemkast - digitaal op de HTPC aangesloten kan worden
4) rest kabels + speakers kopen en installeren.

Enkel als het bij 2 fout gaat moet plan op de schop, maar dat zien we dan wel.

Ik bedenk me trouwens dat we mogelijk iets anders kunnen doen met de achterspeakers - als we die aan het plafond ophangen kan ik ze via dezelfde buis door verlaagd plafond voeden als de beamer. Dat is niet alleen eleganter, het scheelt ook zeker 13m kabel per speaker. Dat ontlast de leiding ook omdat ik dan alleen vier speakerkabels erdoor moet leiden, Met beetje geluk past er dan nog een UTP naast ook en hoef ik dat niet over de bestaande coaxleiding te doen (scheelt werk en betekent dat we bij evt verkoop huis nog gewoon coax in de woonkamer hebben).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

UTP zou ik niet met andere kabels in een buis doen.
Wel een andere tip: als je tulp pluggen aan die coax kabel zet, jaag je dr zo een digitaal signaal overheen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-10 20:28
20 meter gaat makkelijk lukken. Ik heb zelfs laatst 50 meter speakerkabel gekocht (2,5mm) en geprobeerd of ik verschil kon horen tussen 30 meter (2,5mm) en 2 meter (4mm).

Ik hoorde geen enkel verschil....
Pagina: 1