Toon posts:

Hardwarekeuze voor (thuis)server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste forum-lezers,

Sinds kort ben ik een beetje bezig met het expirimenteren met de Pi's. Zo heb ik een Raspberry Pi B+, 2B en een Banana Pi liggen, die ik verschillende taken heb gegeven.

Allereerst moet ik zeggen dat ik uiterst tevreden ben, met wat zo'n klein apparaatje, al heb ik er niet enorm veel verstand van, allemaal kan doen..

Voor een bepaalde service, die ik als webdeveloper wil verlenen, draai ik een email-migratie programma op mijn Banana Pi. Helaas gaat dit, voor mijn gevoel, niet snel genoeg, wat uiteraard niet erg vreemd is, gezien er wel eens inboxen met meer dan 100.000 berichten door heen gaan. Maar toch zie ik dat het proces wat traag is.

Als gevolg hierop ben ik op zoek naar alternatieve server hardware, of beter gezegd: een ander apparaat wat ik zou kunnen gebruiken om deze Linux-based processen uit te voeren. Ik heb veel gezocht op internet, maar ik wordt niet veel wijzer uit de vele verschillende specificaties die de verschillende apparaten hebben.

Hebben jullie een idee, wat ik aan zou kunnen schaffen? Zelf zit ik te denken aan een budget tot EUR 200. Is dit realistisch? En zo ja, wat zou een goed alternatief zijn?

Ik hoop op een reactie.

Met vriendelijke groet,

Jan Willem

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik denk dat je met een VPS dan wellicht een stuk verder komt. 200 euro voor een eigen server is namelijk wel wat weinig. Wellicht dat je middels een VPS dus meer power krijgt dan dat je voor dat geld kan kopen.

Mocht je het echt met eigen hardware willen dan (zeker als je het als dienst als webdeveloper aanbiedt, al zijn het meer taken voor een systeembeheerder als ik het zo lees) zou ik wel wat meer gaan investeren dan 200 euro, zeker als je echt een grote stap wil maken qua performance. Het wordt dan immers wel je broodwinning / bijverdienste.

[ Voor 45% gewijzigd door CH4OS op 24-02-2015 23:33 ]

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-02 14:03

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Heb je niet ergens een oude PC staan? Zelfs een 10 jaar oude PC rent rondjes rond een Pi.

Probeer eens te analyseren waar je bottleneck zit. Is je CPU het probleem, gebrek aan RAM of is de storage te langzaam?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:46
Het zal niet heel veel denderend sneller zijn, maar je zou eens kunnen kijken naar NUC of Brix.
Denk dan aan de pricewatch: Intel NUC Kit DN2820FYKH, pricewatch: Gigabyte BRIX GB-BXBT-1900 of de pricewatch: Gigabyte BRIX GB-BXCE-2955

(let op dat die laatste alleen mSATA heeft, dus geen 2.5" HDD/SDD erin)

Rond de 130 - 140 euro, 4 of 8 GB aan ram erbij, een 2.5" HDD in het past misschien nog net in het budget als je 4GB ram neemt.

[ Voor 16% gewijzigd door TweakMDS op 25-02-2015 01:06 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:52

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > CAA

Het is al fijn dat je een budget opgeeft, maar ik denk dat je toch wel iets specifieker in je eisen en wensen moet zijn.

Tijd voor een nieuwe sig..