AM3+ processor upgrade

Pagina: 1
Acties:

• KevoSoft
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-03-2025
Hallo, ik begin de laatste tijd te merken dat mijn oude pc'tje niet meer zo snel is als dat deze nieuw was, en daarom ben ik op zoek naar een processorupgrade wat me niet al te veel geld gaat kosten. Ik heb mijn systeem gebouwd met het idee dat ik deze op een dag zou kunnen upgraden, dus wil ik niet teveel aan het systeem veranderen. Ik zal maar gewoon het standaard template gebruiken, lijkt me het handigst.

Ik zoek een?
AM3+ socket processor

Wat is je budget?
Rond de €100,- tot €150,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Een processor die sneller is dan de huidige (zie hieronder), en waarvoor ik geen andere/nieuwe componenten hoef te kopen.
Het liefst zou ik een nieuwe processor willen aanschaffen, maar een gebruikte is tegen een goede prijs ok.
Overclocken zou leuk zijn, maar is geen vereiste.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Moederbord: MSI 760GM-E51
Processor: AMD Athlon II X2 250
Videokaart: AMD HD 5670
Voeding: 400W
Extra toebehoren:
-DVD speler
-USB 3.0 PCI-E kaart
-4 HDD's

Ik heb al een beetje gekeken naar de FX-4300 en FX-6300, maar ik heb geen idee of deze een beetje goede processoren zijn, en nog belangrijker, of deze in mijn systeem passen. Hopelijk kunnen jullie mij hier bij helpen.

Mochten er nog vragen zijn hoor ik het wel!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:02
heb niet heel veel verstand van AMD. maar volgens de website http://www.msi.com/produc...1.html#hero-specification

kan hij maar tot een Phenom II @2.6ghz.

dus denk dat je daar niet heel ver mee komt. maar misschien zijn er trucjes.

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:31
De Phenom II's zijn toch een leuk stuk sneller dan je huidige. Ik zou 2e hands zoiets weten te bemachtigen als ik jou was :)

• KevoSoft
loki504 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 21:34:
heb niet heel veel verstand van AMD. maar volgens de website http://www.msi.com/produc...1.html#hero-specification

kan hij maar tot een Phenom II @2.6ghz.

dus denk dat je daar niet heel ver mee komt. maar misschien zijn er trucjes.
Hmm, dat had ik nog niet gezien, en dat is niet echt goed nieuws. Ik hoop dat er nog andere mogelijkheden zijn, en anders toch maar kijken of ik een goedkoop moederbord ergens kan halen.

Bedankt voor de info!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:00

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

KevoSoft schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 21:40:
[...]

Hmm, dat had ik nog niet gezien, en dat is niet echt goed nieuws. Ik hoop dat er nog andere mogelijkheden zijn, en anders toch maar kijken of ik een goedkoop moederbord ergens kan halen.

Bedankt voor de info!
Dit klopt niet, dit is de Hypertransport bus en heeft niks met de clockspeed van de CPU te maken.

Phenom II is gewoon ondersteund, ga voor een Phenom II X4 965BE of 955BE. Ben je ongeveer 50 euro kwijt.

http://www.msi.com/support/mb/760GME51.html#support-cpu
Kijk wel even (met bijv. CPU-z) of je de juiste BIOS versie hebt alvorens te upgraden, anders het je kans op een niet opstartende PC.

[ Voor 15% gewijzigd door Kuusj op 24-02-2015 21:43 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• KevoSoft
kuusj98 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 21:42:
[...]

Dit klopt niet, dit is de Hypertransport bus en heeft niks met de clockspeed van de CPU te maken.

Phenom II is gewoon ondersteund, ga voor een Phenom II X4 965BE of 955BE. Ben je ongeveer 50 euro kwijt.
Dan zal ik daar maar eens even naar gaan kijken. Bedankt!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ah, een MSI mobo, een budget ding nog wel.

Da's nou niet echt tof nieuws ben ik bang.

"jamaar, waarom dan?"

Omdat MSI veel waardeloze troep produceert voor AM3[+].

Gelukkig heb je een beetje geluk: deze plank is slechts slecht, en geen troep [bron: http://www.overclock.net/...rboards-vrm-info-database en dan even sneupen], daarom zou ik er hooguit een x4 op zetten, en absoluut niet overclocken. Deze planken hebben namelijk geen enkele bescherming voor de VRM's [want dat kost alleen maar geld] en oververhitten en kapot gaan zullen ze.

Vraag is ook welke voeding je hebt, als deze van dezelfde kwaliteit als je mobo is, zou ik die heel snel vervangen.

People as things, that’s where it starts.

• Kuusj

Kuusj

KevoSoft schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 21:43:
[...]

Dan zal ik daar maar eens even naar gaan kijken. Bedankt!
V&A aangeboden: AMD Phenom II X4 955 Black Edition

Deze bijvoorbeeld, wel oppassen aangezien meneer nog geen beoordelingen heeft. Je kunt je geluk ook op Marktplaats beproeven maar ik raad altijd aan op te halen en zo mogelijk werkend te zien.

V&A aangeboden: AMD Phenom II X6 1100T Black Edition

Deze is nog een stukje sneller, en een 6-core. Ik raad het niet aan vanwege VRM's maar dat terzijde. Probeer deze alsjeblieft voor 70 euro te krijgen en niet voor 90 O-)
VasZaitsev schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 21:46:
Ah, een MSI mobo, een budget ding nog wel.

Da's nou niet echt tof nieuws ben ik bang.

"jamaar, waarom dan?"

Omdat MSI veel waardeloze troep produceert voor AM3[+].

Gelukkig heb je een beetje geluk: deze plank is slechts slecht, en geen troep [bron: http://www.overclock.net/...rboards-vrm-info-database en dan even sneupen], daarom zou ik er hooguit een x4 op zetten, en absoluut niet overclocken. Deze planken hebben namelijk geen enkele bescherming voor de VRM's [want dat kost alleen maar geld] en oververhitten en kapot gaan zullen ze.

Vraag is ook welke voeding je hebt, als deze van dezelfde kwaliteit als je mobo is, zou ik die heel snel vervangen.
Dit is uiteraard ook helemaal waar, een X6 is niet slim met dit bordje, of je houd van gebraden VRM in de vroege morgen.

[ Voor 38% gewijzigd door Kuusj op 24-02-2015 21:49 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Of die x6 sloopt je mobo, of je mobo sloopt die x6.

Zelf ga ik voor het eerste, gevolgd door de tweede, en als je pech hebt gevolgd door nog wat onderdelen.

MSI op AM3 en grotendeels AM3+ staat gewoon voor troep. Lage kwaliteit onderdelen, geen bescherming, weinig onderdelen. Het is simpelweg vragen om problemen.

• Kuusj

Kuusj

VasZaitsev schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 21:49:
Of die x6 sloopt je mobo, of je mobo sloopt die x6.

Zelf ga ik voor het eerste, gevolgd door de tweede, en als je pech hebt gevolgd door nog wat onderdelen.

MSI op AM3 en grotendeels AM3+ staat gewoon voor troep. Lage kwaliteit onderdelen, geen bescherming, weinig onderdelen. Het is simpelweg vragen om problemen.
OP kan natuurlijk kiezen voor een 965BE/955BE icm nieuw of 2de hands moederbord.

pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P
Dit is het moederbord to-go, maar je zit dan wel aan de rand van je budget.

• KevoSoft
Hmm, als ik een nieuwe mobo "moet" kopen, lijkt het me beter om een paar maanden te wachten, wat geld erbij te leggen en dan direct een fatsoenlijke FX series halen, want ik wil wel een systeem wat stabiel draait, en zo van VasZaitsev te horen, gaat dat lastig worden in deze config.

• Kuusj

Kuusj

KevoSoft schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 21:57:
Hmm, als ik een nieuwe mobo "moet" kopen, lijkt het me beter om een paar maanden te wachten, wat geld erbij te leggen en dan direct een fatsoenlijke FX series halen, want ik wil wel een systeem wat stabiel draait, en zo van VasZaitsev te horen, gaat dat lastig worden in deze config.
Dat hoor je ook van mij hoor, je kunt niet veel met dit moederbord helaas... (ofja, dat kun je wel, maar het resultaat is na een uur of 100 draaien dat je systeem afbrand)

Je kunt uiteraard sparen voor een FX-8320 icm pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P maar dan zit je wellicht in de knoop met je voeding. Je zegt een 400W voeding, welk type is deze?

[ Voor 6% gewijzigd door Kuusj op 24-02-2015 21:59 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Bwah, er zijn in de V&A 2 goede tweedehands AM3 mobo's te vinden voor hele zachte prijsjes, 45 en 50 euro, als je daar een x6 1100T ingooit die je voor een leuk prijsje op de kop tikt, heb je een heel leuk systeem voor rond de 100 euro. Ik heb zelf nog een 1100T en moderne shooters kan hij prima af, en op een goed mobo klok je hem nog stevig over ook.

Een vraagteken is nog je voeding.

• KevoSoft
kuusj98 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 21:58:
[...]

Dat hoor je ook van mij hoor, je kunt niet veel met dit moederbord helaas... (ofja, dat kun je wel, maar het resultaat is na een uur of 100 draaien dat je systeem afbrand)

Je kunt uiteraard sparen voor een FX-8320 icm pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P maar dan zit je wellicht in de knoop met je voeding. Je zegt een 400W voeding, welk type is deze?
Een Sweex PS030, t goedkoopste wat ik kon vinden toen mn oude PSU stuk ging, dus ik denk dat ik blij mag zijn dat mn pc de fik nog niet in is gevlogen.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-02 22:13
Meh m'n MSI-890fxa-gd70 met een phenomII x6 draait al enige jaren 24/7 z'n rondje zonder dat de cpu of het moederbord .. of alle gevulde PCI en PCI-e sloten die volledig afgevuld zijn.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ja echt wel, grotere troep is lastig te vinden. Dat ding moet echt zo snel mogelijk veranderd worden naar iets wat geen vuurwerk is. Moet opzich wel in budget passen als je een goede plank + cpu van V&A aftrekt en een leuke nieuwe voeding koopt.

Die MSI van gekkie is ook nog een vrij matige plank, dat is meer geluk dan wijsheid. Weinig VRM's, matige kwaliteit en uiteraard geen enkele vorm van bescherming. Dat je mobo het nog doet heeft echt meer met geluk dan met kwaliteit te maken.

Een flinke overclock kan ik je aanraden als je binnen 10 minuten van dat mobo af wilt zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door RobinHood op 24-02-2015 22:06 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:26
Ook die was niet goed (slechter dan de gd65), maar wel beter dan de goedkope instapbordjes.
Daarnaast kun je ook gewoon mazzel hebben :)
http://www.overclock.net/...ms-are-they-strong-enough

Ontopic: je hebt dus een nieuwe processor, moederbord en voeding nodig.
Als je 2e hands zoekt kun je alle 3 wel vinden voor 150 euro, bv op basis van een FX6300 of i7 860.

V&A aangeboden: Intel Core i7 860 Boxed + moederbord
V&A aangeboden: Intel Core i7 860 Boxed
Eventueel met een nieuwe voeding.
Of deze: V&A aangeboden: Corsair HX520W

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 24-02-2015 22:16 ]

• KevoSoft
VasZaitsev schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 22:04:
Ja echt wel, grotere troep is lastig te vinden. Dat ding moet echt zo snel mogelijk veranderd worden naar iets wat geen vuurwerk is. Moet opzich wel in budget passen als je een goede plank + cpu van V&A aftrekt en een leuke nieuwe voeding koopt.

Die MSI van gekkie is ook nog een vrij matige plank, dat is meer geluk dan wijsheid. Weinig VRM's, matige kwaliteit en uiteraard geen enkele vorm van bescherming. Dat je mobo het nog doet heeft echt meer met geluk dan met kwaliteit te maken.

Een flinke overclock kan ik je aanraden als je binnen 10 minuten van dat mobo af wilt zijn.
Dan denk ik dat dit systeem nog een maandje of 3-4 zo blijft draaien, en dat ik dan alles gewoon vervang, dan ben ik weer klaar voor de komende paar jaar ;)

Ik heb voor deze pc toen ik deze bouwde bij elkaar ong. 300-400 euro betaald, dus tjah, kwaliteit is dan inderdaad ver te zoeken. Dank voor de info allen!

• KevoSoft
mitsumark schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 22:14:
Ook die was niet goed (slechter dan de gd65), maar wel beter dan de goedkope instapbordjes.
Daarnaast kun je ook gewoon mazzel hebben :)
http://www.overclock.net/...ms-are-they-strong-enough

Ontopic: je hebt dus een nieuwe processor, moederbord en voeding nodig.
Als je 2e hands zoekt kun je alle 3 wel vinden voor 150 euro, bv op basis van een FX6300 of i7 860.

V&A aangeboden: Intel Core i7 860 Boxed + moederbord
V&A aangeboden: Intel Core i7 860 Boxed
Eventueel met een nieuwe voeding.
Of deze: V&A aangeboden: Corsair HX520W
Intel is altijd nog een keuze, maarjah, toch een klein beetje AMD fan hier :P

• mitsumark
KevoSoft schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 22:17:
[...]
Intel is altijd nog een keuze, maarjah, toch een klein beetje AMD fan hier :P
FX6300's kosten 2e hands hetzelfde, moederbord dus wel even goed mee uitkijken.

• gekkie
VasZaitsev schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 22:04:

Tsja mag ik het gaspedaal van je otto een half uurtje vol instampen (al denk ik dat we er binnen een paar minuutjes al wel zijn).. of zeg je .. meh .. ik hoef er nog niet vanaf ..

Kan best zijn dat andere beter overleven buiten de specs, maar om nou gelijk te stellen dat het vuurwerk is.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

De voeding is vuurwerk, jouw mobo niet, die is gewoon hooguit matig dankzij matige onderdelen en geen bescherming. Er was toendertijd beter spul op de markt voor ongeveer hetzelfde geld, iets waar MSI overigens nog steeds goed in is.

En "mijn auto" [is die van mijn pa ook goed?] overleefd het echt wel eventjes op vol gas, Subaru boxers FTW :*)

• mitsumark
Als er iets onbetrouwbaar is dan is het wel een subaru boxer motor :P

• Kuusj

Kuusj

mitsumark schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 22:46:
Als er iets onbetrouwbaar is dan is het wel een subaru boxer motor :P
Geef mij maar een 2.0 TFSI <3 (niet dat die uitermate betrouwbaar zijn, maar wel een sloot aan vermogen)

In ieder geval, het zal inderdaad zo zijn dat een deel van de el-cheapo hardware het 10 jaar uithoud, het is alleen ten zeerste af te raden om de goedkoopste voeding en/of moederbord te kiezen aangezien deze hardware een veel grotere kans heeft om kaduuk te gaan dan "fatsoenlijke" hardware waarbij ze meestal ook nog de rest van je PC mee de grafkist in trekken.

Het is voor veel mensen gewoon moeilijk te zeggen wat het verschil is tussen een 500W voeding van 30 euro en een 500W van 120 euro. Men doet vaak geen onderzoek, kijkt of er een leuke "gaming" sticker op de doos zit en gaat vervolgens voor de voeding van 30 euro. Jammer, maar dit gebeurt heel vaak. Het valt mij nog enigszins mee dat we niet meer probleemgevallen á la FX8xxx i.c.m. 4+1 VRM krijgen op het forum, ik denk niet dat we willen weten hoe groot het percentage mensen is die deze verkeerde combo hebben.

• gekkie
VasZaitsev schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 22:38:
De voeding is vuurwerk, jouw mobo niet, die is gewoon hooguit matig dankzij matige onderdelen en geen bescherming. Er was toendertijd beter spul op de markt voor ongeveer hetzelfde geld, iets waar MSI overigens nog steeds goed in is.

En "mijn auto" [is die van mijn pa ook goed?] overleefd het echt wel eventjes op vol gas, Subaru boxers FTW :*)
Hangt van je eisen af .. doe mij een nieuw mobo met 6 a 7 pci-e poorten en dual NIC....
(gigabyte voldoet er bijna aan .. met 990fxén .. alleen geen dual nic ... en dat kost dan weer een pcie-slot)

Nou is er genoeg mis mee (bios wise) maar goed dat is bij de gemiddelde fabrikant een drama.

[ Voor 8% gewijzigd door gekkie op 25-02-2015 00:14 ]

Pagina: 1