R9 280 problemen in 1 pc, geen problemen in een ander?

Pagina: 1
Acties:

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:56
Edit: Ondertussen genomen acties.
  • Nieuw moederbord (geen veranderingen)
  • Voedingen gewijzigd tussen PC (geen veranderingen)
  • Videokaart gewijzigd, ik had geen springend beeld, zij ook niet meer, alsnog freezes bij haar
  • RAM vervangen (was defect), testen nu geven 0 errors
  • HDD checks met chckdisk en crystaldisk, geen errors
  • Windows opnieuw geïnstalleerd.

Wat nog te proberen? Toch de SD maar vervangen? Of de HDD?
De reden van mijn post is omdat ik op zoek ben naar het daadwerkelijke probleem, en de weg een beetje kwijt ben. Maakt het zoeken naar een oplossing ook lastig :)

Ik heb 2 PC's staan, originele configuratie:

Probleem PC (eind augustus 2014):
  • XFX PRO550W
  • Seagate 1TB SATA HDD
  • Corsair Carbide 200R
  • Crucial 8GB DDR3 PC3-12800 [Was defect, 2 weken geleden nieuwe ontvangen, geen errors meer]
  • Asrock B85M Pro4 Asrock
  • MSI R9 280X GAMING 3G
  • Intel i5-4460
  • Crucial MX100, 256GB
En de 2e PC zonder issues (samenraapsel van upgrades/defecte onderdelen door stroompiek et cetera), kan me dus ook niet alle onderdelen herinneren/factuur terugvinden:
  • Intel i5 2500k @4ghz
  • Sapphire R9 290 Tri-X (2e-hands via Tweakers)
  • Corsair Carbide 200R
  • Kingston svp100
  • 2x 500gb Samsung HDD's (~6 jaar oud)
  • ATX moederbord met een Z75 chipset voor het overclocken... Kan model niet terug vinden, maar is ongeveer 6 maanden oud.
  • 550 watt a-merk voeding
In deze setup heeft PC-1 veel last van grafische issues, zoals een op- en neer springend beeldscherm en af en toe wat freezes. PC-2 nergens last van. Een verse installatie van Windows heeft (voor het korte meetpunt) de freezes verholpen, maar het gestuiter was direct aanwezig. Ziet eruit zoals in dit filmpje: YouTube: Sapphire r9 280x flickering (with solution)

Nu heb ik de GPU's even omgewisseld, dus de 290 in PC-1, en de 280 in PC-2. Nu hebben beide PC's geen enkel issue meer?

Wat dit mij zegt:
  • GPU zelf lijkt prima te zijn
  • Voeding zal ook OK zijn
  • Fout zit niet in Windows/drivers (heb Windows ze nu zelf laten installeren na plaatsen), anders zou ik het nu ook in PC-2 hebben?
Dan blijven min of meer het moederbord en de HDD's over. Dat een HDD hier problemen veroorzaakt lijkt me stug, maar ik kan er ook niet bij waarom een moederbord de 280 wel slikt maar de 290 niet. Er is door de leverancier (afuture) een BIOS update uitgevoerd voor levering, zodat hij zou werken met de kaart.

Er wordt gesproken in de link van het filmpje over een oplossing, namelijk de vbios flashen. Nu is dit voor een Sapphire kaart, en is dit voor mij volledig onbekend terrein. Daarnaast verwacht ik dan dezelfde glitches in mijn PC, dus ik ben wat huiverig dit uit te voeren. Misschien zit het wel in het moederbord?

Hoor graag van jullie kant nog wat gedachten en ideeën.

[ Voor 7% gewijzigd door Zebby op 20-03-2015 08:47 ]

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

Waar het op neer komt bij het flashen van die bios is dat die nieuwe bios een iets hoger voltage op de core zet en de kloksnelheid iets verhoogd.
Dat kan je dus zelf ook testen met MSI Afterburner of een soortgelijk tooltje. Probeer dat eerst eens en kijk of het dan opgelost is. Kan net zo zijn dat het ene moederbord niet helemaal lekker gaat met een videokaart.

Heb je die 280 ook weer teruggestopt in PC-1 nadat je deze even in PC-2 had gestopt?
Overigens maakt het qua performance niet heel veel uit in welke pc je die 290 zet. Beide cpu's zijn voor gaming ongeveer even snel.

www.ping-win.nl

• Zebby
Afterburner dingen wel geprobeerd ja, deed niks jammer genoeg.

HEb de kaart nog niet terug gedaan, maar deze avond beide PC's gebruikt voor gamen, en tot nu toe nog steeds geen issues.

Geld dat performance ook als ik 2 monitors aansluit op pc-2? :)

Verwijderd

Probeer eens een oudere videokaart driver of de nieuwste bèta van AMD, gewoon een paar verschillenden om te zien als het iets uitmaakt.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2015 23:21 ]

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-03 12:25

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Hoe heb je de monitoren aangesloten op de pc? Zit het kabeltje door de kast heen, aangesloten op de videokaart? Of zit het kabeltje door de kast heen aangesloten op het moederbord?

Laatst had een vriendin van me min of meer hetzelfde probleem. Might be worth checking.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

Zebby schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 21:23:
Afterburner dingen wel geprobeerd ja, deed niks jammer genoeg.

HEb de kaart nog niet terug gedaan, maar deze avond beide PC's gebruikt voor gamen, en tot nu toe nog steeds geen issues.

Geld dat performance ook als ik 2 monitors aansluit op pc-2? :)
CPU performance is nagenoeg gelijk in gaming. Je moet die 290 gewoon in de PC stoppen waar jij je prettig bij voelt en die PC dan als gaming hoofdbak gebruiken. Wil je dan op beide schermen ook gamen of gewoon voor desktop werk?
Eerste geval: Pak de 290. Tweede geval; maakt helemaal niks uit :)

www.ping-win.nl

• Zebby
Frozen schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 00:51:
Hoe heb je de monitoren aangesloten op de pc? Zit het kabeltje door de kast heen, aangesloten op de videokaart? Of zit het kabeltje door de kast heen aangesloten op het moederbord?

Laatst had een vriendin van me min of meer hetzelfde probleem. Might be worth checking.
Voor beide pc's zijn de monitors via DVI-D direct aangesloten op de slots van de videokaart, niet die van het moederbord.

PC-1 heeft zojuist met mijn videokaart wel een freeze gehad... Game stopt met werken, maar kan nog wel wat dingen doen met browser, dus dit lijkt dan meer een issue met de game...

@-The_Mask-: Beta driver ook geprobeerd (deze is ook ergens van vorig jaar oktober...), een flink oudere driver nog niet. Echter verwacht ik dan dus op beide pc's dezelfde issues, niet alleen op 1 pc.

Ik word niet zo blij van dit soort onverklaarbare/moeilijk verklaarbare problemen :(

Edit: @Rye, beide worden voor gaming gebruikt door mij en mijn vriendin, waarbij de 290 normaliter in mijn kast zit (ik speel nieuwe games) en dus ook de 2 monitors. Tot nu toe gebruik ik mijn 2e-monitor als desktop/internet naast de games op de hoofdmonitor.

[ Voor 11% gewijzigd door Zebby op 25-02-2015 11:26 ]

• Zebby
Gisterenavond nog een freeze tijdens het spelen van WoW, lijkt dat alleen de game crashed, maar als je in Chrome een tab opent of iets aanklikt bevriest die ook. Duurde >15 seconden, dus maar een reboot gedaan.

Zou toch nog aan iets anders kunnen liggen?

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-03 23:45
Swap de voedingen ook eens tussen de PC's,

Mijn Specs

• Zebby
MPAnnihilator schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 08:19:
Swap de voedingen ook eens tussen de PC's,
Ugh, dat is zo'n bagger klus met kabel management. Ik zal het wel doen want ik wil het probleem wel oplossen.

Mag ik vragen waardoor je denkt dat het de voeding is? Zal ik dan de originele kaarten weer in de PC's stoppen? (dus terug naar originele situatie, maar met omgewisselde voedingen).

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-03 23:45
Misschien levert die ene voeding te weinig ( stabiele ) stroom op 12volt, misschien is 1 van de PCI-E stekkers defect of geeft die slecht contact...

Mijn Specs

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-02 00:34

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Voer voor beide pcs een bios update uit (van het moederbord).

Kijk dan of het geheugen op beide computers stabiel loopt, doe hetzelfde voor de cpu.
Als alles stabiel lijkt dan kan je die dingen tenminste uitsluiten.

• Zebby
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 11:30:
Voer voor beide pcs een bios update uit (van het moederbord).

Kijk dan of het geheugen op beide computers stabiel loopt, doe hetzelfde voor de cpu.
Als alles stabiel lijkt dan kan je die dingen tenminste uitsluiten.
Dit is nieuw voor mij, maar zal kijken of er nieuwe versies beschikbaar zijn en dit eerst testen. Heb vanavond geen tijd om de voedingen om te gooien, en dit lijkt me iets sneller te realiseren.
MPAnnihilator schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 11:14:
Misschien levert die ene voeding te weinig ( stabiele ) stroom op 12volt, misschien is 1 van de PCI-E stekkers defect of geeft die slecht contact...
Uiteraard een mogelijkheid, lees regelmatig op de fora hier dat er problemen zitten in de voedingen. Dank voor de suggestie.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-02 00:34

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Voor je geheugen zou ik voor memtestx86+ gaan en voor je cpu prime95 of occt of iets dergelijks.

Je voeding lijkt mij niet direct het probleem te zijn, aangezien je voeding wel de 290 aankan. Het kan misschien zijn dat het de combinatie van voeding en gpu is.
De 290 kan misschien de varieatie van het 12 volt voltage indien dit inderdaad aanwezig is beter opvangen?

Edit:
Je zou nog kunnen proberen om een spel te spelen en een log te maken van o.a. gpu load temperaturen enzovoort. Dan kan je misschien een verband leggen met het moment dat de zaak crashed.

[ Voor 20% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 26-02-2015 11:45 ]

• DtenBrink
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-03 15:57
In mijn ervaring komen dit soort video gerelateerde problemen toch vaak door foutjes binnen je ram. Dit is misschien een long-shot, maar misschien dat deze problemen alleen aan het licht komen doordat de 280 3gb geheugen heeft en de 290 4gb. Bij de 3GB begint de computer al een deel van de textures of andere zaken in het ram (defectief) te stoppen, welke vervolgens leid tot freezes e.d. Mogelijk dat je er geen last van hebt bij de 290 omdat hij net wat meer geheugen en dus niet het ram hoeft aan te spreken. Zoals eerder aangehaald is, kun je waarschijnlijk het best je ram testen om het uit te sluiten.

Je zou mijn hypothese ook kunnen testen door de 280 en het geheugen van PC1 in PC2 te zetten en verder niets te veranderen en dan kijken of je de problemen kan reproduceren.

Edit: hypothese test toegevoegd

[ Voor 14% gewijzigd door DtenBrink op 26-02-2015 12:04 ]

• Zebby
DtenBrink schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 11:59:
In mijn ervaring komen dit soort video gerelateerde problemen toch vaak door foutjes binnen je ram. Dit is misschien een long-shot, maar misschien dat deze problemen alleen aan het licht komen doordat de 280 3gb geheugen heeft en de 290 4gb. Bij de 3GB begint de computer al een deel van de textures of andere zaken in het ram (defectief) te stoppen, welke vervolgens leid tot freezes e.d. Mogelijk dat je er geen last van hebt bij de 290 omdat hij net wat meer geheugen en dus niet het ram hoeft aan te spreken. Zoals eerder aangehaald is, kun je waarschijnlijk het best je ram testen om het uit te sluiten.

Je zou mijn hypothese ook kunnen testen door de 280 en het geheugen van PC1 in PC2 te zetten en verder niets te veranderen en dan kijken of je de problemen kan reproduceren.

Edit: hypothese test toegevoegd
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 11:44:
Voor je geheugen zou ik voor memtestx86+ gaan en voor je cpu prime95 of occt of iets dergelijks.

Je voeding lijkt mij niet direct het probleem te zijn, aangezien je voeding wel de 290 aankan. Het kan misschien zijn dat het de combinatie van voeding en gpu is.
De 290 kan misschien de varieatie van het 12 volt voltage indien dit inderdaad aanwezig is beter opvangen?

Edit:
Je zou nog kunnen proberen om een spel te spelen en een log te maken van o.a. gpu load temperaturen enzovoort. Dan kan je misschien een verband leggen met het moment dat de zaak crashed.
RAM was defect, maar heb al nieuwe erin zitten en een volle memtest86 gedraaid, hier zitten geen fouten meer in. Dit is nog geen 2 weken geleden gedaan, dus ga er vanuit dat dit nog OK is.

Ik kan vanavond via HWmonitor denk ik wel een logje aanmaken. Lijkt me ook vreemd, want in mijn PC (2) met Far Cry 4 en de 290 had ik geen issues, ook al ging hij rond de 80 graden zitten. Maar kan geen kwaad, ook voor CPU temperaturen.

• Zebby
Ondertussen genomen acties, ook even bovenaan gezet voor het gemak.

Nieuw moederbord (geen veranderingen)
Voedingen gewijzigd tussen PC (geen veranderingen)
Videokaart gewijzigd, ik had geen springend beeld, zij ook niet meer, alsnog freezes bij haar
RAM vervangen (was defect), testen nu geven 0 errors
HDD checks met chckdisk en crystaldisk, geen errors
Windows opnieuw geinstalleerd.

Wat nog te proberen? Toch de SD maar vervangen? Of de HDD? Had echt de hoop dat moederbord het issue op zou lossen :(

[ Voor 3% gewijzigd door Zebby op 20-03-2015 08:46 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Hoe oud zijn de windows versies?(virus)??. Misschien kan je bij haar een herinstallatie doen. Kijken of het software matig is?

• Zebby
loki504 schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 21:38:
Hoe oud zijn de windows versies?(virus)??. Misschien kan je bij haar een herinstallatie doen. Kijken of het software matig is?
Windows herinstallatie is ook al uitgevoerd, even vergeten, zal hem toevoegen in mijn lijstje.

Ik dacht ook aan software-matige fouten, maar aangezien hij ook al een aantal keer is vastgelopen net na een boot (nog geen losse software gestart) lijkt me dit vreemd. Virussen idem dito, staat een virus scanner, en de Windows is dus net geschoond.

Zat ook nog te denken aan die tool van Intel om je SSD zo snel op te laten starten, maar lijkt me wel wat vreemd. Dan lijkt het me eerder een hardware-matige fout?
Pagina: 1