Toon posts:

Twijfel: PC upgraden of toch maar een ps4?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb destijds flink geinvesteerd in een nieuwe pc (2010) om mee te gamen en heb daar jaren plezierig mee gegamed. Helaas draait deze niet meer lekker mee, daar ik thief nog niet eens op medium settings kon spelen en ik een nieuwe harde schijf moet kopen.

Het gaat hier om het systeem
i5 750 2.6gig (overclockbaar naar 3.8 gig)
p55m ud2 moederbord
HD radeon 5800
4 gig kingston geheugen
650w corsair psu
stock cooler

Ik gebruik de pc zelf niet zoveel meer maar game nog erg graag, dus ik twijfel nu om een aantal dingen te upgraden of toch maar voor een ps4 te gaan.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Puur gamen, niks anders

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
400 maximaal 500,-(zelfde als een ps4)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
i5 750 2.66 (overgeclockt naar 3.66)
620w corsair psu
4 gig kingston corsair geheugen
Mijn keuze om de i5 mee te nemen komt voort uit de komst van mantle en directx12 die (na wat googlen) wat minder sterke systemen(zelfs de i3 processor) games met een sterke GPU toch heel prima laten draaien.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Ik heb deze onderdelen op het moment in mijn bezit om up te graden
R9 280 vapor X editie (150,-)
2 extra gig kingston (20,-)
hyper evo 212 cooler (20,-)
1tb harde schijf (30,-)

(optioneel: voor 150,- extra kan ik die vapor 280 inruilen voor een r9 290 met xspc waterblock, hou dan alleen geen geld meer over voor upgrade cpu als dit echt noodzakelijk is )

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Mijn doel is om de komende 3 jaar games op minimaal high te spelen, of iig hoog genoeg zodat de pc kwa graphics over 3-4 jaar niet onderdoet aan die van de ps4. Nu is dat kwa raw performance niet zo moeilijk, maar gezien de ps4 games getailored worden op de hardware wil ik graag als ik 2 tvs naast elkaar zet de games kwa graphics en detail niet voor elkaar onderdoen.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?Overclocken all the way, zoveel mogelijk

Ik twijfel daarintegen omdat het systeem wat ik nu heb best oud is(5 jaar) en als alles straks kapot gaat over een jaartje of 3-4 ik met lege handen zit en bij een ps4 nog makkelijk 6-7 jaar kan meedraaien.
Dillema dillema, misschien dat een tweaker met wat meer inzicht wat licht op deze kwestie kan schijnen.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Hangt natuurlijk ook af van hw voorkeuren. Ik ben voornamelijk een console gamer. PC kan je ook gebruiken voor andere doeleinden. Daarnaasr zijn de games goedkoper. Als je een R9 280X in huis hebt, is dat zeker een aanrader. Zorgt voor hogere prestaties als een console, die lopen met een (vergelijkbare) 7790 (R9 280X = 7970)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Verwijderd

Hou er wel rekening mee dat de PS4 games ook een flinke duit kunnen kosten. De mooiste upgrade die je voor je pc kan doen is een SSD aanschaffen, die zijn zo gek duur niet meer en dan is je machine weer lekker snel!

Verwijderd

Topicstarter
MK1998NL schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 19:28:
Hangt natuurlijk ook af van hw voorkeuren. Ik ben voornamelijk een console gamer. PC kan je ook gebruiken voor andere doeleinden. Daarnaasr zijn de games goedkoper. Als je een R9 280X in huis hebt, is dat zeker een aanrader. Zorgt voor hogere prestaties als een console, die lopen met een (vergelijkbare) 7790 (R9 280X = 7970)
Goed dat je het zegt, bij mijn kosten komen nog de aanschaf van een draadloze xbox 360 controller (30,-)
Ik zal mijn sony bravia 55 inch tv koppelen aan de pc (of ps4?) dmv hdmi.

Prijs van games is op pc uiteraard cheaper daar je kunt piraten (meeste games die ik leuk vind betaal ik gewoon) of steam. Ik speel voornamelijk offline story driven games (battlefield/fallout/watchdogs/shadow of mordor/evil within/far cry) Ik speel in princiepe GEEN multiplayer

Dat laatste wat je zegt klopt, maar wat ik al zei. De games op een ps4 zijn precies voor de hardware gemaakt, de vraag is of ik met mn r9 280 op high settings bij 1080p dezelfde beelden uit mn pc kan pompen als een ps4 over 3 jaar

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 19:32:
Hou er wel rekening mee dat de PS4 games ook een flinke duit kunnen kosten. De mooiste upgrade die je voor je pc kan doen is een SSD aanschaffen, die zijn zo gek duur niet meer en dan is je machine weer lekker snel!
Valt volgens mij wel mee, als ik marktplaats zo afstruin zie ik zat games staan voor 25-30,-. Ik wacht gerust een maandje of speel een ander spel in de tussentijd. In princiepe zou je met 3 spellen in je bezit continue kunnen ruilen en zo geld besparen, bijna op het niveau van piraterij.

Zal de aanschaf van een ssd zorgen dat mn CPU wat minder een bottleneck zal vormen in de toekomst als games meer van een CPU gaan eisen?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2015 19:41 ]

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Ik zou altijd gewoon een pc nemen, pc master race.... Er zijn zo veel voordelen aan een pc, je kan hem altijd upgraden, je kan er heel wat games met een redelijke gpu veel betere fps krijgen dan met een psu.

ZOals ze hierboven zeggen zou ik of een 7970 nemen of een tweedehands r9 290x nemen, die zijn tweedehands ook heel goedkoop te vinden!

Verwijderd

Topicstarter
thibautb schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 19:41:
Ik zou altijd gewoon een pc nemen, pc master race.... Er zijn zo veel voordelen aan een pc, je kan hem altijd upgraden, je kan er heel wat games met een redelijke gpu veel betere fps krijgen dan met een psu.

ZOals ze hierboven zeggen zou ik of een 7970 nemen of een tweedehands r9 290x nemen, die zijn tweedehands ook heel goedkoop te vinden!
Ik kan aan een r9 290 komen met waterblock koeling, daar betaal ik dan een aardig duitje voor maar zal mn processor niet een gigantische bottleneck vormen over 2-3 jaar?

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 19:44:
[...]

Ik kan aan een r9 290 komen met waterblock koeling, daar betaal ik dan een aardig duitje voor maar zal mn processor niet een gigantische bottleneck vormen over 2-3 jaar?
Ik denk het niet hoor, dat is zeker nu en tegen dan ook nog een redelijke cpu hoor. Maar dat kan je tegen dan wel altijd upgraden he :)... Maar nu in ieder geval gaat dat zeker niet zijn en het is niet dat omdat het nu werkt dat het over een aantal jaar ineens niet meer gaat werken...........

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Welke voeding heb je op jet moment eigenlijk? Zie wel Corsair staan, en het wattage, maar nergens het merk.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Verwijderd

Topicstarter
MK1998NL schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 19:55:
Welke voeding heb je op jet moment eigenlijk? Zie wel Corsair staan, en het wattage, maar nergens het merk.
volgens mij de corsair hx620w, maar dat durf ik je niet met 100% zekerheid te zeggen
Kan trouwens ook de antec 620w zijn

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2015 20:05 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:36
Ik zou een SSD kopen en die R9 280 erin zetten. Windows + spellen op de SSD installeren en je zult al een groot verschil moeten merken.

pricewatch: Crucial BX100 250GB of pricewatch: Crucial MX100 256GB

Is dat nog niet voldoende dan kun je alsnog terug komen en om advies vragen ;)

[ Voor 14% gewijzigd door NitroX infinity op 24-02-2015 20:37 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
Alleen een ssd is voldoende voor mijn doeleinde? *krabt zich achter de oren

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:36
Nee, voor jouw doeleinde, spellen spelen, is de R9 280 bedoelt. De SSD is puur om laadtijden van Windows en alle programma's en spellen te verkorten zodat het hele systeem sneller aanvoelt.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niet echt problemen met de laadtijden om eerlijk te zijn. Ik lees nu dat een ssd niet zorgt voor meer fps? Zorgt een ssd dat de processor wat meer ontlast wordt en daardoor meer rekenkracht vrijkomt voor de cpu om aan een game te besteden/geen bottleneck te vormen?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:45
Nee, een SSD helpt alleen wanneer de harde schijf de bottleneck was, en dat is in 99% van de gevallen alleen bij het laden (en opslaan).
Als je ook nog wel eens internet met je pc is een SSD wel interessant.

[ Voor 20% gewijzigd door mitsumark op 24-02-2015 22:51 ]

Verwijderd

Zat net nog even je forumpost te lezen en je wilt niks anders dan gamen de komende 3 jaar. In dat geval moet je haast wel de PS4 kopen.
De pc die je nu hebt staan is ook al bijna 5 jaar oud, daar moeten we ook rekening mee houden.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm zal ik wss niet doen, systeem is puur voor gamen, dus ik skip die ssd denk ik.
Vindt het echt moeilijk om in te schatten hoe snel mn cpu een bottleneck zal vormen

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 22:55:
Zat net nog even je forumpost te lezen en je wilt niks anders dan gamen de komende 3 jaar. In dat geval moet je haast wel de PS4 kopen.
De pc die je nu hebt staan is ook al bijna 5 jaar oud, daar moeten we ook rekening mee houden.
Bedankt voor je reply en het lezen!
Waarom denk je dat btw, puur vanwege de leeftijd?

Verwijderd

De games zijn in de jaren sterk veranderd op het grafische vlak. Je moet nog wel vlot kunnen gamen, en liefst zonder dat je al voor het eerste level wordt neergehaald omdat de framerate niet noemenswaardig hoog is.

Stel je geen hoge eisen aan games, bijvoorbeeld omdat je hardcore Facebookgamer bent (Farmville, Castleville etc.), dan kan je net zo goed de pc laten voor wat ' ie is en de centen in je zak houden.

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-12-2025

SuBBaSS

-has Ryzen

Wel nog extra rekening houden met een xbox 360 controller, maar een xbox one wordt nergens genoemd als alternatief? Hoezo dat dan?

Verbaast mij niets dat de tendens hier is dat je naar een pc geadviseerd wordt, het blijft tweakers natuurlijk. Maar als je het mij vraagt zit er zo weinig verschil tussen een ps4 en een xbox one dat ik het vreemd vindt dat je alleen die eerste meeneemt in je vergelijken.
Je vermeld het verder niet, maar zou natuurlijk best kunnen dat je al een heel aantal vrienden hebt die ook een ps4 hebben, da's altijd een belangrijk argument natuurlijk (maar lees ik verder niets over hier).

Ik ben ongetwijfeld een vreemde eend in de bijt, maar heb zelf al een aantal jaren geleden gekozen om voor een console te gaan. Vooral vanwege dat upgraden.
Voordelen van een pc zoals het bijv. mogelijk modden van games zie ik wel, maar als ik de topics hier daarover moet geloven introduceer je daarmee alleen maar meer problemen (die ik dus juist niet wil hebben bij gamen; schijf erin en gaan). Kijk bijv. naar het Skyrim topic. Die speel ik ook nog veel op de 360. In dat topic zie je de prachtigste plaatjes langskomen, maar het topic gaat vooral al vele pagina's lang over de problemen die daarmee komen (en niet inhoudelijk over het spel zelf meer). Erg jammer en ik vrees dat dat precies hetzelfde zal gaan bijv. na de release van GTA V voor de pc.

Verwijderd

Topicstarter
Ik was altijd een xbox gamer, maar door alle slechte publiciteit ben ik van het idee van xbox afgestapt
Pagina: 1