Laptop studie/thuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stompje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-05-2023
Beste Tweakeraars,
Een half jaar geleden heb ik hier reeds advies gevraagd voor de aankoop van een laptop voor mijn vriendin, maar nu is het mijn beurt. (Mijn vriendin is uiterst tevreden met haar Dell overigens)

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
De laptop zal mee moeten naar de colleges om notities te nemen en heel af en toe om lichte programma's te gebruiken rond statistiek. Thuis zal hij voornamelijk dienen om series/films te kijken. Af en toe houden we met vrienden een lanparty, maar dit zijn dan vooral de oudere games zoals battlefield 2/counter-strike source. Maar hoofdzakelijk is de laptop dus niet bedoeld om te gamen.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Max rond de 1400 EUR.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop zal 4 keer per week mee moeten naar de les dus een goede accuduur is wel een must. Minimum 6 uur en liefst zonder me zorgen te hoeven maken dat die 6uur nipt haalt. De laptop moet ook draagbaar zijn dus ik heb een voorkeur voor 13 inch. Minder dan 13 inch vind ik persoonlijk niet comfortabel en 15 inch lijkt me een sleur.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

Ikzelf twijfel tussen de nieuwe Dell XPS 13 en de Macbook Pro Retina (13 inch).
- Het besturingssysteem maakt me niet echt uit, dus het hoeft hier geen discussie te worden rond dat topic.
-Dell heeft de XPS 13 echt wel ontzettend draagbaar gemaakt, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat de Macbook het nipt haalt qua accuduur. De Dell is ook een stuk kleiner dan de Macbook, met als gevolg dat het toetsenbord ook wel iets krapper is? Ik weet niet of dit echt merkbaar/vervelend is? (ik kan moeilijk typen op 11 inch laptops)
-Bij de Macbook heb ik het over het instapmodel. (i5, 128gb = 1248EUR)
-Bij Dell gaat het om 256gb en een nieuwere generatie processor. De i7 processor kost slechts 50EUR meer, maar ik weet niet of dit verschil in prestaties nuttig zou zijn voor mijn taken?
-Ik koop niet elk jaar een nieuwe laptop dus een laptop die futureproof is, is wenselijk. Ik heb gelezen dat de Macbook geen ruimte laat voor eventuele upgrades nadien. Ik weet niet hoe dit zit voor Dell ?

=> Ik laat een beetje uitschijnen dat ik voor de Dell ga kiezen, maar dit is niet zo. Ik twijfel enorm, omdat Apple al heeft bewezen dat de Macbook een solide keuze is. (ook al betaal je er wel enorm voor)

Indien jullie nog info nodig hebben, reageer gerust. Ik sta open voor elke input en hoop een beetje duidelijkheid te hebben in de voor-/nadelen van elke keuze :)

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Dell xps 15 is qua gewicht voor een voor een 15 inch laptop wel erg licht. Zijn denk beide erg mooie laptops denk dat vooral is wat vind je zelf fijner werken. Dell heeft natuurlijk wel de snelle servies aan huis wat tot 4 jaar kan weet niet of dat je dat belangrijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Maniak
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-03-2024
13 inch zijn de belangrijkste opties toch wel:

- Macbook Pro Retina 13
- Dell XPS 13 (misschien komt de Full HD versie nog ergens deze maand)
- Macbook Air (mooi ding, slecht scherm, maar de Broadwell refresh komt er aan)
- Asus Zenbook (heel veel opties - de nieuwste is betaalbaar @ ~750 euro maar heeft een relatief langzame Core M processor)
- Andere ultrabooks zoals de Yoga 2 / 3 Pro, Acer Aspire S, etc. etc.

Als je wilt gamen zit je vast aan een dedicated videokaart, en dan ga je al snel naar 15 inch.
13 inch laptops die goedkoper zijn zijn er ook maar die hebben meestal een bagger scherm en bouwkwaliteit (ik ben van mening dat je bij 13 inch boven de 600 euro echt naar een ultrabook moet kijken).

Bij Dell kan je trouwens ook korting krijgen: 10-19% (VIP korting). Ik zou voor die 50 euro wel de i7 nemen... het prestatieverschil is redelijk loten om oud ijzer, maar dat is de meerprijs ook.

[ Voor 12% gewijzigd door Mad Maniak op 24-02-2015 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stompje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-05-2023
De zenbook struikelde ik ook een beetje over de processor. De macbook air krijgt een update maar niemand weet precies wanneer dus daar ga ik niet op wachten ( heb de klantendienst daar al eens over gesproken, maar die konden me niks vertellen over de release ) een macbook air met retina scherm was anders wel een optie geweest !

De i7 lijkt mij nu ook wel voor slechts 50€ meer een goede deal :)

[ Voor 9% gewijzigd door Stompje op 25-02-2015 00:17 ]