Vervangende videokaart voor oud systeem

Pagina: 1
Acties:

• Fidesnl
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 09:46
Over 4 dagen viert mijn systeem zijn 6e verjaardag en ik loop tegen enkele probleemjes aan. Enkele keren per week crasht de computer op de volgende manier: Ik krijg een melding dat de videokaart gecrasht is en deze herstelt zichzelf weer, waarna ik binnen een uurtje ongeveer een BSOD krijg. Ik ga er dus vanuit dat mijn videokaart het einde van zijn leven bereikt heeft en toe is aan vervanging.

Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een nieuwe videokaart, in verband met de eerder genoemde reden. Ik gebruikte mijn computer voorheen voor te gamen, maar ik heb sinds een jaar een PS4. Op dit moment gebruik ik mijn computer voornamelijk om films en series te kijken.

Wat is je budget?
Het liefst heb ik voor minder dan €100 een oplossing.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Op dit moment heb ik een AMD en ik ben hier erg tevreden over geweest de afgelopen jaren.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn systeem bestaat op dit moment uit de volgende componenten

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core 2 Duo E8400 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P5Q SE2€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Centurion 5 CAC-T05€ 0,-€ 0,-
1Conceptronic 300Mbps 11n Wireless PCI Card€ 0,-€ 0,-
1Samsung Syncmaster T200HD Zwart€ 0,-€ 0,-
1OCZ 2x2GB DDR2 SDRAM PC6400 CL5.0 Gold----
1Philips 42PFK7509 Zwart€ 704,-€ 704,-
1Corsair TX650W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 704,-

Ik heb de tv's erbij gezet omdat ik de indruk heb dat de videokaart niet krachtig genoeg is om beiden aan te sturen. Voorheen had ik naast de Samsung nog een monitor, maar deze heb ik vervangen voor de Philips TV.

Zou een tweede HD4870 mijn probleem oplossen? Of is er een manier om te achterhalen wat het probleem is?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-02 20:50

Thomg

Aww yiss

http://tweakers.net/categ...6hjpKBYnpqcGZValKVoYGBrUA

Zo te zien heb je geen power nodig, dus waarom een gamekaart kopen?

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:34
Een tweede HD4870 gaat je probleem niet oplossen, dat gaat volgens mij zelfs fysiek niet op je moederbord passen. Dat je er twee tv's op hebt aangesloten, lijkt me ook niet de oorzaak van je problemen. Gewoon Windows weergeven vergt bijna niets van je grafische kaart.

Ik zou eigenlijk je moederbord en processor (en dan moet het geheugen ook wel) vervangen door iets met een ingebouwd GPU. Dat kan mogelijk wel meer dan €100 kosten, maar zal ook wel een stuk minder luid zijn en minder energie vereisen dan je huidige systeem. Je gebruikt het toch alleen maar als HTPC zo te horen.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:07
heb je al eens Windows herinstallatie gedaan? en uiteraard geen beta drivers. grote kans dat je probleem verhelpt. en probeer eens de temps te meten van systeem. en hoe zit het met de stof?

en voor films en series zou bijna elke gpu wel voldoen.

• Fidesnl
@Thomg: Ik dacht dat mijn kaart te weinig power had en voor €25 had ik deze kaart tweedehands gevonden om vervolgens te combineren met CF.

@MacPoedel: Hier had ik in eerste instantie ook naar gekeken, maar dan moet ik meerdere onderdelen van mijn pc vervangen en, zoals je zelf al zegt, dan gaat het meer dan €100 kosten.
Ik was voorheen aan het overwegen om een HTPC te kopen, maar dan vind ik het zonde om mijn computer weg te doen aangezien ik waarschijnlijk vrijwel niks ervoor kan krijgen terwijl deze het wel nog prima doet. (afgezien van de videokaart).

@Loki504: Herinstallatie heb ik al een tijdje niet meer gedaan, dit kan ik vanavond eens uitvoeren inderdaad.
Stof kan het probleem niet zijn, want ik houd hem altijd netjes stofvrij.
Met betrekking tot de temperaturen:

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/jpbihc.jpg

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:58
Misschien is je voeding niet meer zo goed? Dat kan ook problemen veroorzaken.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Fidesnl
Op welke manier zou ik dan erachter kunnen komen wat de boosdoener is?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:07
er zijn 2 manieren. hopen dat er iemand in de buurt van je woont die een voeding heeft die toetrijkent genoeg is. of je bestelt er 1 bij bv bol.com(gratis verzending). en kijkt of het probleem is opgelost. is het probleem op gelost kan je hem houden of. je stuurt hem terug(bol.com bv heeft gratis retour zending). en gaat veder zoeken wetend dat je PSU het niet is.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:35
Is dit helemaal idle? 53 graden op de gpu idle kan, maar al vrij hoog. Voor een E8400 vind ik het echt heel hoog. Je ziet ook dat de max temp van je E8400 al 78 graden is. Voor je gaat klungelen met voedingen of nieuwe gpu zou ik je koelpasta van je cpu en videokaart eerst maar eens vervangen ;)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:34
Die temperaturen zijn inderdaad vreemd voor een systeem dat zo te zien niet belast wordt. Meer dan 50° voor een GPU in idle is aan de hoge kant, dan vraag ik me af wat die doet als die belast wordt. En 50-80° voor de CPU is ook veel, de CPU fan zit zo te zien ook de hele tijd tegen de limiet te draaien, 1700 rpm...

Koelers dus eens verwijderen en koelpasta vervangen. Anders defecte sensoren? Maar zowel op de GPU als de CPU lijkt me niet dat dat het is.

Maakt deze pc niet enorm veel lawaai?

• PinkPanther1970
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-02 23:39
Santee schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 20:38:
Is dit helemaal idle? 53 graden op de gpu idle kan, maar al vrij hoog. Voor een E8400 vind ik het echt heel hoog. Je ziet ook dat de max temp van je E8400 al 78 graden is. Voor je gaat klungelen met voedingen of nieuwe gpu zou ik je koelpasta van je cpu en videokaart eerst maar eens vervangen ;)
Inderdaad, heel vreemd.
Heb zelf ook een E8400, overclockt op 3,6Ghz en die draait idle 32-33°C en komt zelfs in de stress-test van OCCT bijna nooit boven de 50.

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:20

Shabbaman

Got love?

Mijn HD4870 gaf op een gegeven moment ook dit soort problemen. Als je je tv echt vooral voor media gebruikt, dan kan je eigenlijk met de goedkoopste videokaart wel toe. Iets als een HD7750 is dan eigenlijk al zwaar. Het voordeel is wel dat zo'n kaart geen extra voedingsaansluiting nodig heeft, en een aanzienlijk stuk zuiniger en stiller is.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• Fidesnl
Koelpasta vandaag kunnen vervangen en het geeft de volgende resultaten:
Temperaturen zijn voor de CPU de helft lager!

Voor de GPU ongeveer 5 graden. Ik zal nog even kijken of dit normale temperaturen zijn voor mijn GPU.
/edit: verschillende reviews geven dezelfde temperaturen aan in Idle.

Wel jammer dat de fans ongeveer even hard blijven draaien, met name de CPU-fan. Dit is overigens de stockfan.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/29z76z9.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Fidesnl op 27-02-2015 11:24 ]

• PinkPanther1970
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-02 23:39
Fidesnl schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 10:57:
Koelpasta vandaag kunnen vervangen en het geeft de volgende resultaten:
Temperaturen zijn voor de CPU de helft lager!
Veel beter inderdaad, wel vreemd dat grote verschil tussen de 2 cores.
Dat is bij mij altijd hooguit 2 graden.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-02 20:13

Praetextatus

the dutch_paki

Als de koelpasta niet helpt zou ik toch kijken naar je kaart. Mijn schoonbroertje heeft dezelfde gpu en dezelfde problemen. Bij hem is dit opgelost door een andere grafische kaart. Ik zou gewoon een kaart kopen van 50-70 euro en de oude kaart vervangen.

Dit zou je probleem op moeten lossen.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-02 18:45
Fidesnl schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 10:57:
Wel jammer dat de fans ongeveer even hard blijven draaien, met name de CPU-fan. Dit is overigens de stockfan.
Staat Q-Fan Control wel aan in de bios?

Zie ook hier: http://www.manualslib.com...d-Atx.html?page=99#manual

• Fidesnl
MacPoedel schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 08:46:Maakt deze pc niet enorm veel lawaai?
Ben eens even gaan kijken wat ik in mijn kast heb. Blijkt dat er bij de HDD ook een klein ventilatortje zit dat continu zoemt en wanneer ik de kabels volg, niet is aangesloten op het moederbord. Als ik aan de kabels friemel gaat het ventilatortje aan en uit, blijkt dat 4launch het destijds op deze manier heeft aangesloten, direct op de voeding:

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2mdrpxt.jpg

Niet echt professioneelJa, het is plakband en daar betaal je dan €45 voor ...
SantaMuerte schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 15:14:
[...]Staat Q-Fan Control wel aan in de bios?
Net aangezet: Fans draaien op 50% van de eerdere waarden, dank u _/-\o_

En de rest natuurlijk ook bedankt, nu heb ik maar 5% van mijn vrijgemaakte budget hoeven gebruiken _/-\o_

[ Voor 27% gewijzigd door Fidesnl op 27-02-2015 16:16 ]

Pagina: 1