DSL aanvraag in opgedeelde woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-10 08:40
Situatie: Gelijkvloerse woning, opgedeeld in twee woonruimtes (met elk weer een eigen voordeur). Het enige gedeelde is de hal en de meterkast.

In de andere woonruimte is al een Ziggo lijn actief en daarmee kan dus geen eigen aansluiting aangevraagd worden. Aangezien ik niet echt zit te wachten op het gebruik van een instabiele draadloze verbinding die ter beschikking gesteld wordt ;) wil ik een DSL-aansluiting aanvragen. Punt is alleen dat ik geen ISRA punt heb zien hangen in de meterkast, wel een varkensneusje in de woonkamer waar ik het modem wil hebben, maar waar onwaarschijnlijk is dat de KPN-bekabeling hier binnenkomt omdat het niet de straatkant is.

Wel zag ik in de meterkast een dikke/stugge kabel die wat wegheeft van een NORM 88 kabel die weggewerkt is in opbouwdoosjes die weer naar de appartementen lijken te leiden (of in ieder geval "mijn" kant). Die zou dus van het (bedrijfs)pand onder de woning kunnen komen, of het is doorgelust vanaf de voorkant van de woning. Op zich vind ik dat niet zo'n ramp als ik de aftakkingen zoveel mogelijk kan weghalen of de splitter zo vroeg mogelijk tussen de bekabeling kan plaatsen (het is crosscable anyway).

Heeft iemand ervaringen met dit soort situaties, en vooral: is het realistisch om te verwachten dat een contract ontbonden kan worden als het signaal niet stabiel genoeg is? Is het wellicht tactisch om een monteur te laten komen en die te kunnen "gebruiken" als het modem toch niet in de eigen woonkamer kan? Een aantal Mbit minder tegenover de verwachte snelheid vind ik niet zo'n ramp, maar het gaat me vooral om de stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:16

heuveltje

KoelkastFilosoof

Heb je wel een eigen nr op die lijn (Dus zonder centrale ertusse)?
Want dan zou je gewoon daar het DSL signaal kunnen oppikken.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
Nee, geen KPN basisabonnement als je daarop doelt. De twee woonruimtes delen hetzelfde huisnummer.
Het bedrijfspand onder de woning en de woning erboven delen hetzelfde nummer, maar met een andere toevoeging. Daarom mijn vermoeden dat het ISRA wellicht in het bedrijfspand onder de woningen zit.

[ Voor 50% gewijzigd door BHQ op 24-02-2015 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-10 14:29
Ik zou voordat je gaat bestellen exact in kaart hebben hoe de bekabeling zit.

Modem in de woonkamer plaatsen kan op zich prima, indien alle gedeeltes van de kabel netjes zijn afgemonteerd en er dus geen slechte verbindingsstukken op zitten.

Waarschijnlijk zal er een kabel lopen vanaf je woonkamer naar je meterkast. Vanaf je meterkast een (koppel)kabel naar de bedrijfsruimte beneden als daar inderdaad het ISRA zit. Dus als je die hele route volgt en controleert of het fatsoenlijk eruit ziet, dan zou ik dat wel aandurven. Pieper op de gewenste aansluiting in de woonkamer hangen is het makkelijkste en dan gewoon volgen of hij in de meterkast voorbij komt en of hij eventueel beneden uit komt.

Ik heb zelf exact dezelfde situatie gehad. Woon boven een winkel, maar heb wel een geheel eigen toegangsdeur. In de winkel zit de meterkast met ISRA, heb zelf geen ISRA. Ligt vanaf de meterkast een UTP naar een contactdoos in de keuken (handig, niet dus). Voordat ik de vloer legde die aansluiting onder het laminaat door verlengd naar de woonkamer en daar mijn modem geplaatst. Werkt perfect. Je moet echter wel een beetje medewerking hebben van het bedrijf eronder, want je zal gewoon even bij het ISRA moeten. Als dat niet kan, dan zou ik er al niet aan beginnen, want de kans dat een bruikbaar en dus precies het juiste signaal boven krijgt na bestellen zonder verdere actie is zeer klein.

Maak anders even wat foto's en plaats die hier, wie weet is er wat af te leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
Ik heb de indruk dat die dikke kabel van onder komt, maar 100% zeker weten doe ik dat niet. Het kan ook zijn dat het ISRA in de andere woonkamer (aan de straatkant) zit en dat het vanaf daar is doorgelegd. Daar hebben ze dan wel goede, dikke bekabeling voor gebruikt (Huis uit de jaren 30 overigens).

Het opbouwdoosje heeft 3 strengen naar binnen lopen, linker appartement, rechter appartement en inkomende lijn zou ik dan denken. Dan is het een kwestie van het goede aderpaar te pakken hebben en daar het modem op aansluiten (eventueel in de meterkast zelf als de kabel naar de woonkamer toch niet van goede kwaliteit is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
En als je met bijvoorbeeld een EdgerouterLite de Ziggo aansluiting verdeelt in twee netwerken?
Dan kan ieder huis zijn eigen apparatuur plaatsen en kunnen jullie de nota delen.

Alleen telefonie gaat lastig worden dan, maar volgens mij heb je nu ook geen vaste lijn.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
Ik wil die bestaande lijn niet gebruiken omdat ik dan geen beheer heb over de apparatuur. Ik wil het modem in bridge mode kunnen en gebruiken met mijn pfSense router. Daarnaast lijkt de enige mogelijkheid te zijn om het signaal met WiFi op te pakken en achter NAT te hangen, iets wat ik ook niet zie zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door BHQ op 25-02-2015 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Je zou naar KPN kunnen bellen en hopen dat je een medewerker aan de telefoon kan krijgt die bij 2e lijn tools kan want die kunnen op adres wel kijken en of waar een ISRA punt zit die opgeleverd is door de monteur mits doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
Dat is wellicht wel een slimme. Ik twijfel nu ook een beetje of ik een Ziggo of Tele2 (:r) modem heb zien staan. Dat laatste kan goed en slecht zijn. Goed dat de lijn per definitie aanwezig is en werkt, het 2e koperpaar is dan ongetwijfeld vrij. Het doorleggen is dan een kwestie van de aders in de varkensneus omdraaien (rood/blauw naar oranje/wit).

edit: KPN gebeld. Er blijkt maar 1 aderpaar te zijn in de woning. :(

[ Voor 9% gewijzigd door BHQ op 25-02-2015 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-10 14:29
Ik kan eventueel ook wel tot op zekere hoogte nakijken welke ISRA's aanwezig zijn en wat er nu op zit aan lijnen en wat er dus eventueel nog vrij is aan aderparen. Stuur de gegevens maar indien gewenst.
Pagina: 1