Ik ben zelf recruiter
geweest voor IT functies, en ik kan je een paar tips meegeven:
1. Laat de recruiters voor jou werken, maar hou je eigen opties voor je. Ze zullen er om gaan vragen of je proberen te 'dwingen' te vertellen waar je sollicitaties hebt, en dat ze anders niet met je willen werken. Prima, lekker laten, dat zijn de recruiters die juist niks voor je hebben. Alleen in het aller laatste stadium, wanneer bedrijven je een aanbod gaan doen, moet je pas vertellen waar je processen hebt om dat als leverage te gebruiken --> beter salaris / voorwaarden / functie die je eigenlijk het liefste wilt.
2. Geef ze nooit je volle CV met al je informatie. Maak een recruitment-CV waarin je mobiel / huisnr weglaat. Pas geven als je in goed contact bent met recruiter en hij daadwerkelijk iets voor je betekent.
Ze misbruiken je CV waar je bij staat, als in ze sturen je profiel naar honderden bedrijven en als ze happen, claimen ze geld over jouw rug. Nadeel voor jou is dat je profiel dus al overal ligt en dat kan tegen je werken.
3. Als je goede connecties hebt binnen recruitment, (met ervaren recruiters) hou ze, kunnen altijd in je voordeel werken als je later als freelancer gaat werken en je lucratieve opdrachten binnen kan hengelen.
Noot: Laat ik nog even benadrukken dat ik nu
niet meer werk in de recruitment branche en daar ook geen ambities meer in heb!
Mocht je vragen hebben, mag je me PM'en
Canon 700d | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM | Tamron AF 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD Macro | Samyang 14mm f/2.8 ED AS IF UMC | Samyang 24mm f/1.4 ED AS UMC