Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-09 23:25
Ik ben 9 maanden geleden een zelfstudie frontend webdeveloper begonnen en heb me vorige week geleden aangemeld bij verschillende vacature sites. Ik ben vandaag benaderd voor een junior frontend developer functie via een recruitment bureau. Ik heb meerdere malen gelezen hier op tweakers dat het niet verstandig is om het via een recruitment bureau te laten lopen maar via het bedrijf zelf.
Waarom is dit het geval en waar moet ik op letten als ik wel interesse toon?

[ Voor 11% gewijzigd door TI_Observer op 24-02-2015 15:44 ]

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvisser
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-03-2021
Niet verstandig is wat breed. Het punt is dat het bedrijf dat jou aanneemt een fee moet betalen. Nu verschillen die fees nogal dus ik zou voordat je interesse toont eens kijken wat die fee is. Ik heb bijv. bureaus gezien die 25% van het jaarinkomen + emolumenten + secundaire voorwaarden vraagt. Voor een Junior HBO'er gaat dat al snel richting de 8k.

Ik heb zelf mijn baan ook verkregen via een recruitment bureau welke een fee vroeg van 1900 euro. Het voordeel is dat ik uiteindelijk bij een werkgever ben gekomen die ik wellicht zelf nooit had gevonden. Het nadeel is dus dat je werkgever je wellicht meer had geboden/kunnen bieden als je zelf de baan had gevonden (maar daar valt over te twisten).

Wel zou ik sowieso even kijken of je al bedrijven in je hoofd hebt. Het nadeel is namelijk dat de bureaus ook een vies spelletje kunnen spelen, wanneer zij bijv. een bedrijf benaderen dat jij later zelf ook benadert dan kan het alsnog zijn dat je werkgever een fee moet betalen.

Benader eerst de bedrijven die jou interessant lijken en dan kan je altijd nog met een bureau in zee gaan.

Tip: Laat ze je niets aanpraten. Ik ben bijv. een keer zo stom geweest om telefonisch te zeggen dat ik het contact met een bepaald bedrijf via een bureau wilde laten lopen terwijl ik het bedrijf zelf had benaderd en het bureau pas later. Uiteindelijk kwam de werkgever dus tegen een fee van 25% te staan en dat wilde ik hem ook niet aandoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 16:31

Rmg

sheez88 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 15:40:
Ik ben 9 maanden geleden een zelfstudie frontend webdeveloper begonnen en heb me vorige week geleden aangemeld bij verschillende vacature sites. Ik ben vandaag benaderd voor een junior frontend developer functie via een recruitment bureau.Ik heb meerdere malen gelezen hier op tweakers dat het verstandig is om het niet via een recruitment bureau te laten lopen maar via het bedrijf zelf..
Waarom is dit het geval en waar moet ik op letten als ik wel interesse toon?
Het idee is dat het recruitmentbedrijf er natuurlijk ook wat aan verdient, en dat je dat dus "misloopt"

Het kan er voor zorgen dat je langer dan gewenst een tijdelijk contract hebt, het bedrijf kan je na het eerste contract dat via het recruitmentbedrijf loopt nog 3 tijdelijke contracten aanbieden.

(Afhankelijk van het bedrijf waar je terecht komt) Soms word je gezien als 'inhuurkracht'.

Voordeel is dan wel weer dat je "hulp" bij het solliciteren hebt, je gaat waarschijnlijk nog een keer met iemand van het recruitmentbedrijf door je CV en je hebt ondersteuning tijdens het gesprek.

Ook zijn niet alle recruitmentbedrijven alleen maar op de centen uit maar zijn er ook bedrijven (schaars) die, zolang ze blij met je zijn, met de klant onderhandelen voor jouw (en hun eigen) profijt en zoeken ze eventueel nieuwe opdrachten voor je.

Een aanbieding krijgen van een recruitmentbedrijf en vervolgens direct solliciteren kan vaak ook voor de gene waarbij je solliciteert problemen veroorzaken als ze erachter komen dat je een aanbod hebt gekregen vanuit het recruitmentbedrijf en jij solliciteert direct dan is je werkgever wel zijn fee kwijt. Dat hebben ze wel afgedekt

Grotendeels terecht m.i. het is vanuit de kant van de werkgever ook een dienst die ze inhuren (recruitment) willen ze die fee niet betalen moeten ze zelf gaan zoeken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvisser
Het is inderdaad bij mij ook goed bevallen maar zoals ik al zei zou ik ook even naar de fees zelf kijken. De fees verschillen nogal en veel recruitment bureaus reageren op dezelfde vacatures (heb ik ervaren :-)). Het is inderdaad ook handig te bekijken of je direct in dienst komt bij de werkgever of als soort uitzendkracht een contract krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn goede en slechte. Bedrijven die na een kwartiertje telefonisch met je gesproken hebben en je dan voor willen stellen aan een klant kan je beter afschrijven. Die zullen weinig tijd in je investeren en weinig moeite voor je doen. Die willen gewoon je CV schuiven en daar snel geld mee verdienen.

Een goed recruitment bureau zal je uitnodigen voor gesprek zodat zij een goed beeld van je kunnen schetsen bij de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-09 16:25
Ik kan niet meepraten vanuit een ICT achtergrond, maar ik heb zelf contact gehad met recruitment bureaus voor finance functies. Zover ik weet is hier helemaal niets mis mee en heb je bij de finance functies juist vaak de betere vacatures lopen via een recruitment bureau (met uizondering van de organisaties die dermate groot zijn en zelf personeel werven). Je hebt wel een nadeel met oog op een vast contract, omdat je in loondienst komt bij het recruitment bureau. De vraag is in hoeverre dit zorgen voor je meebrengt.

Verder heb ik mogen ervaren dat ze vaak rooskleurige verhalen hebben, en iedereen vind je CV geweldig. Alleen wanneer het erop aan komt, dan loopt het vaak toch anders en neemt het veel tijd in beslag. Hiervoor zou ik het zeker niet laten, maar blijf vooral ook zelf zoeken naar vacatures (zo heb ik mijn huidige baan ook gevonden).

Qua salaris zou ik me ook niet te druk maken. Een vriend van mij was via een recruitment bureau begonnen en heeft hierbij niet op salaris moeten inleveren. Sterker nog, hij kreeg zelfs een goed salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 123% gewijzigd door _eLMo_ op 14-02-2018 11:33 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvisser
[b][message=43802907,noline]Je hebt wel een nadeel met oog op een vast contract, omdat je in loondienst komt bij het recruitment bureau. De vraag is in hoeverre dit zorgen voor je meebrengt.
Dat is dus de vraag. Niet elk bureau hanteert het op die manier. Bij sommigen kom je direct bij de werkgever in dienst en bij anderen werk je voor het bureau. Dat is dus wel belangrijk na te vragen als dit belangrijk is voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-09 23:25
Ze hadden mij een mail gestuurd met een karige (globale) profielschets. Naam van bedrijf werd niet genoemd. Vandaar dat ik ook een beetje terughoudend ben. Bedankt voor het meedenken.

[ Voor 14% gewijzigd door TI_Observer op 24-02-2015 16:18 ]

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 100% gewijzigd door _eLMo_ op 14-02-2018 11:33 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Recruitment bureau's zou ik mee oppassen. Vooral die uit Engeland.

De meesten zijn puur CV schuivers. Ze laten je op gesprek komen, sturen je CV door etc. ook wanneer je eigenlijk geen kans hebt. Want ze beuren daar al geld voor. Je krijgt meestal eerst een intake met iemand die net van school is en geen vakinhoudelijke kennis heeft. Als je een tijdje contact heeft met zo'n recruiter zul je merken dat de contactpersonen erg snel wisselen. Je merkt ook snel dat ze je CV doorschuiven naar anderen en dat ze met meerderen uit dezelfde pool van vacatures vissen.

Enige reden om het met zo'n bedrijf te proberen is omdat je sollicitatieervaring wil opdoen.

Waar ik zelf de beste ervaring mee heb zijn degenen die je niet spammen met vacatures maar die pas in actie komen als je hen zelf benadert. Ofwel die recruiters die pas een fee krijgen op het moment dat je bent aangeboden. En je niet meer spammen nadat je gewisseld bent met de vraag of je niet evt interesse hebt in een andere vacature.

Nog beter is gewoon direct bij de bedrijven zelf solliciteren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Recruitment bedrijven kunnen veel waard zijn voor je, ik heb persoonlijk enorm veel positieve ervaringen met o.a. thatrecruitmentcompany (punt com) en [removed] voor front-end developers. Zowel om personeel te vinden, maar ook om mezelf aan te bieden ;)

Die eerste heeft mij binnen een paar dagen 5 bedrijven opgeleverd waar ik kon solliciteren. Bedrijven die hij goed kende die ook daadwerkelijk bij mij pasten. Na enige contractaanbiedingen onderhandelde hij ook het beste salaris voor mij.

Het leuke: Hij raadde vooral het bedrijf aan waar hij minder aan zou verdienen, maar waar ik wel meer plezier zou hebben. De catch is natuurlijk wel dat ik er dan 6 maanden moet werken voordat hij zijn geld krijgt. Dus iedereen is gebaat bij een wederzijds positieve ervaring.

Plus: Het bedrijf wat jou aanneemt investeert in jou én de recruiter. Dat is, vind ik, ook wat waard.

Ik zou het absoluut aanraden.

Edit: Maar ik zou bedrijven als Searchlite enorm afraden. Die sturen vele copy/paste berichten naar iedereen en proberen iedereen te plaatsen bij alles wat ze kunnen vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door Blue-eagle op 12-05-2015 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falex
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-08 14:34
Ik ben zelf recruiter geweest voor IT functies, en ik kan je een paar tips meegeven:

1. Laat de recruiters voor jou werken, maar hou je eigen opties voor je. Ze zullen er om gaan vragen of je proberen te 'dwingen' te vertellen waar je sollicitaties hebt, en dat ze anders niet met je willen werken. Prima, lekker laten, dat zijn de recruiters die juist niks voor je hebben. Alleen in het aller laatste stadium, wanneer bedrijven je een aanbod gaan doen, moet je pas vertellen waar je processen hebt om dat als leverage te gebruiken --> beter salaris / voorwaarden / functie die je eigenlijk het liefste wilt.

2. Geef ze nooit je volle CV met al je informatie. Maak een recruitment-CV waarin je mobiel / huisnr weglaat. Pas geven als je in goed contact bent met recruiter en hij daadwerkelijk iets voor je betekent.
Ze misbruiken je CV waar je bij staat, als in ze sturen je profiel naar honderden bedrijven en als ze happen, claimen ze geld over jouw rug. Nadeel voor jou is dat je profiel dus al overal ligt en dat kan tegen je werken.

3. Als je goede connecties hebt binnen recruitment, (met ervaren recruiters) hou ze, kunnen altijd in je voordeel werken als je later als freelancer gaat werken en je lucratieve opdrachten binnen kan hengelen.

Noot: Laat ik nog even benadrukken dat ik nu niet meer werk in de recruitment branche en daar ook geen ambities meer in heb! 8)7

Mocht je vragen hebben, mag je me PM'en

Canon 700d | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM | Tamron AF 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD Macro | Samyang 14mm f/2.8 ED AS IF UMC | Samyang 24mm f/1.4 ED AS UMC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:38

Robtimus

me Robtimus no like you

Ik ben bij mijn huidige werkgever ook terechtgekomen via een recruiter. Het grappige is dat dit de 4e recruiter was die met het bedrijf aan kwam kloppen.

Recruiter 1 stelde voor dat ik exclusief voor hem koos. Stom genoeg gedaan. Hij kwam met 1 baanaanbod (huidige werkgever). De dag voor het 1e gesprek werd ik opeens vlak voor 6 uur gebeld dat het niet doorging. Achteraf bleek de recruiter buitensporige eisen te stellen. Ik heb dat exclusieve ook al snel opgegeven nadat het gesprek was afgeketst.

Recruiters 2 en 3 kwamen dus met dezelfde werkgever. Recruiter 2 meldde het bedrijf bij naam, dus ik had aangegeven dat een eerder gesprek daar al was afgeblazen. Nooit meer iets van gehoord. Recruiter 3 (Star Apple...) gaf de naam niet direct, maar toen ik de omschrijving hoorde vroeg ik "is dat toevallig bedrijf X?" en dat bleek zo te zijn. Toen ik vertelde over het eerder afgeketste gesprek zouden ze navraag doen zodat ik in ieder geval kon horen waarom. Dat was het laatste dat ik van ze hoorde.

Recruiter 4 (Java Professionals) was duidelijk de beste van het stel. Niet alleen hadden ze me eerder al aan een gesprek geholpen bij een goed bedrijf (liep op niks uit), maar toen ze met dit bedrijf kwamen aanzetten en ik aangaf dat ik al een gesprek had misgelopen, hebben ze gewoon doorgezet en binnen een week had ik 2 gesprekken en een aanbod. Ik werk er begin april ondertussen al 3 jaar. Enige minpuntje is dat ze me na 6 maanden toch weer benaderden voor een nieuwe baan.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Er zijn meer partijen die je liever mijdt als ik de ervaringen hier en elders lees. Bureau's als Bonque en Computer Futures zijn gewoon berucht als je ze via Google opzoekt.

Wat ik doorgaans ook nog wel eens wil doen als ik via Linkedin benaderd wordt is de foto van de recruiter even door Google image search halen. Ik heb nu al een paar keer gehad dat die leuk uitziende dame met push-up beha en diep uitgesneden shirtje dus niet echt bestaat, althans de foto is "geleend" van een andere website. Niet dat het om het uiterlijk gaat, maar dit is ook een vorm niet helemaal eerlijk zijn. Doe dan geen foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 16:31

Rmg

CMD-Snake schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 07:09:
[...]

Er zijn meer partijen die je liever mijdt als ik de ervaringen hier en elders lees. Bureau's als Bonque en Computer Futures zijn gewoon berucht als je ze via Google opzoekt.
Haha bonque.. Die gasten lezen je profiel niet eens :P hoe vaak ik van hun geen Java senior aanbiedingen heb gehad.. Heb geen spoortje Java op linkedin..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Rmg schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 15:55:
[...]

Het kan er voor zorgen dat je langer dan gewenst een tijdelijk contract hebt, het bedrijf kan je na het eerste contract dat via het recruitmentbedrijf loopt nog 3 tijdelijke contracten aanbieden.
Nee, dat was 3 tijdelijke contracten in totaal (dus na de eerste nog 2, niet 3), en sinds dit jaar is dat gemaximeerd op twee tijdelijke contracten, met een maximale duur van in totaal 2 jaar.

Verder lijk je een recruiter te verwarren met een detacheerder.

[ Voor 6% gewijzigd door Grijze Vos op 25-02-2015 09:19 ]

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 11:01
Op dit moment ben ik ook veel in gesprek met recruiters en de verschillen daar tussen zijn groot.
Ook contact gehad met bonque en gewoon verteld dat ik niet actief aan het zoeken ben maar als zij wat leuks vinden mogen ze mij daar altijd info over sturen zodat ik kan kijken of het wat voor mij is.

Kreeg vandaag echter een mail van ze met "Gefeliciteerd met jouw sollicitatie via Bonque!" pardon? voor wat?

De andere recruiter waar ik ook mee aan het praten ben doet wel normaal zijn werk. Met deze persoon heb ik al meer dan een jaar contact en doet ook gewoon zeer relaxed zonder te pushen. Heb deze persoon een jaar terug verteld wat voor mij de ideale baan zou zijn. Daar is die dus nu meegekomen en of ik er nog wel interesse voor had. Dit is in mijn ogen hoe een recruiter zou moeten werken.

En ja recruiters hebben zo hun voor en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
itsleon schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 10:41:

Kreeg vandaag echter een mail van ze met "Gefeliciteerd met jouw sollicitatie via Bonque!" pardon? voor wat?
Dat lijkt me ernstig -- hebben ze je bij een bedrijf voorgesteld zonder jouw medeweten?

Bonque komt er met 8 meldingen op http://blacklist-recruiters.nl/ ook niet heel goed vanaf. Alleen Ardekay lijkt hoger op de irritatie-lijst te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 11:01
t_captain schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 11:15:
[...]

Dat lijkt me ernstig -- hebben ze je bij een bedrijf voorgesteld zonder jouw medeweten?

Bonque komt er met 8 meldingen op http://blacklist-recruiters.nl/ ook niet heel goed vanaf. Alleen Ardekay lijkt hoger op de irritatie-lijst te staan.
Ik weet van niks! heb ze ook gelijk een mail gestuurd over wat is dit?

Bericht gehad van ze.
Beste Leon,

Excuus, je bent per ongeluk tussen mijn lijst gekomen zie ik nu.
Hoop dat het verder niet voor moeilijkheden heeft gezorgd.

Met vriendelijke groet,

[ Voor 19% gewijzigd door itsleon op 25-02-2015 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Netjes dat ze je vlot antwoorden. Helaas zegt het antwoord niet wat er nu precies is gebeurd (welke lijst ben je tussen gekomen?) en wat nu de "moeilijkheden" kunnen zijn waarvoor ze zich verontschuldigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
de goede recruiters pik je er zo tussenuit. De meeste recruiters nemen contact op na een match met je huidige rol, de goede recruiters horen je wensen aan en gaan voor je op zoek. Zo ben ik meermaals in contact gebracht met interessante bedrijven/functies waar ik zelf nooit binnen was gekomen.

Verder alles aan de onderkant van de markt vermijden (peakit/inwork/centric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Peak, Centric etc zijn detacheerders en geen recruiters.

Een recruiter is alleen aktief in het voortraject. Die nemen zelf niemand aan, maar bemiddelen tussen kandidaat en werkgever. Daarna pakken ze hun commissie en zijn ze ertussenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
falex schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 17:09:
2. Geef ze nooit je volle CV met al je informatie. Maak een recruitment-CV waarin je mobiel / huisnr weglaat.
Scherper: geef ze alleen PDF versies, met in elke versie voor welk bedrijf het bedoeld is. De versie die ze als eerste krijgen is gelabeled "Uitsluitend voor intern gebruik <recruiter> - niet verspreiden".

Recruiters zijn nogal eens "creatief" in het herschrijven van je CV voor je. Dat wil je niet; je wilt de absolute controle houden over wie wat krijgt.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 00:50

unclero

MB EQA ftw \o/

shoombak schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 14:19:
de goede recruiters pik je er zo tussenuit. De meeste recruiters nemen contact op na een match met je huidige rol, de goede recruiters horen je wensen aan en gaan voor je op zoek.
Nu verwar je een recruiter met een talent agent ;).

Een recruiter werkt niet voor jou, maar heeft bedrijven als klant. En voor die bedrijven gaat die recruiter vervolgens de kaartenbak in, om er een match uit te vissen.
Natuurlijk wil een recruiter vaak net alsof doen, alsof hij voor jou werkt. Maar aangezien jij hem/haar niet betaalt, ben jij het product ;).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:38

Robtimus

me Robtimus no like you

Rmg schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 07:37:
Haha bonque.. Die gasten lezen je profiel niet eens :P hoe vaak ik van hun geen Java senior aanbiedingen heb gehad.. Heb geen spoortje Java op linkedin..
Hoewel het niet Bonque was, heb ik het een keer andersom gehad. Ze belden* overdag op mijn werk**. Ik was nog beleefd genoeg om het niet meteen af te kappen. Een deel van het gesprek:
Recruiter: Hoe lang werk je al met Java?
Ik: Eh, al zo'n 10 jaar denk ik.
Recruiter: Wat, 10 jaar al?
Ik: Eh, ja?
Recruiter: Hmm, ik heb hier staan dat je een junior bent...

Geen idee hoe die eikel daarbij kwam, want ik heb tussen 2004 en 2011 geen CV actief gehad op welke site dan ook, en in 2011 had ik toch echt 7 jaar ervaring bij mijn toenmalige werkgever staan.

Tegenwoordig kap ik ze overigens al snel genoeg af als ik doorkrijg dat het een recruiter is. Ook op LinkedIn accepteer ik connectierequests niet meer. Ik heb er al genoeg tussen staan...

* Helaas op het begin zo stom geweest mijn mobiele nummer op Monsterboard te plaatsen...
** Hoe durven ze, snappen ze niet dat ik dan gewoon aan het werk ben? Dan vragen ze altijd of het uitkomt. NEE! ROT OP!

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rty
  • Registratie: November 2011
  • Niet online

rty

Haha, nog niet zo erg. Maar ik heb zoiets wel eens meegemaakt. Ik blijf vaak toch nog beleeft bij die telefoontjes, er zitten ook recruiters bij die daadwerkelijk voor het eigen bedrijf recruiteren, en die zijn vaak een stuk redelijker. In tegenstelling tot vele recruitment bedrijfjes die als tussenpersoon fungeren.

Wel redelijk geïrriteerd geraakt toen ik erachter kwam dat een of ander bureautje een oud cv nog naar iedereen aan het spammen was. Wat ik ze überhaupt niet eens gegeven heb. Benieuwd waarom ze dat doen, levert hun niet op, mij niets op. Of kunnen ze de bedrijven later nog aanspreken, als ik ergens ben aangenomen ze dan ineens een fee komen opeisen..

Zoals eerder genoemd, geen (aanpasbare) CV's laten rondslingeren op het internet. Ze zijn heel goed in staat om allerlei dingetjes aan te passen zodat het beter past.
Frontend javascript junior? Veranderen we even naar enterprise java specialist, nu past het op de aanvraag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grappig.

Ik kreeg eerst ook allerlei telefoontjes van recruiters. Dat ze naar me op zoek waren voor die ene perfecte vacature voor die super interessante klant van ze. Vaak via de centrale die ze linea recta naar me doorverbond...

Toen ik in Duitsland ging werken kreeg ik ook een dergelijk telefoontje via de centrale, tenminste, dat dacht ik... Totdat bleek dat ze kandidaten in de aanbieding hadden en of ik daar plaats voor had. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 18:09
Ik spreek even voor mezelf: ik heb mijn laatste 3 banen door recruiters/headhunters. Ik heb een bepaalde specialisatie binnen de IT waardoor mijn skillset erg gewild is op de markt. Ik wordt wekelijks benaderd door diverse recruiters en af en toe zit hier iets leuks bij. Het is dan simpelweg een kwestie van een reactie en het is al bijna rond.

Het voordeel is dat zij een selectie hebben gemaakt en dat zij vaak de onderhandelingen voor je kunnen doen met het bedrijf dat je in dienst wil nemen.

Ze zijn af en toe wel erg brutaal: omdat ik geen telefoonnummer op linkedin heb staan bellen ze de receptie van mijn huidige baas en laten zich doorverbinden.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:34
Blue-eagle schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 17:00:
Recruitment bedrijven kunnen veel waard zijn voor je, ik heb persoonlijk enorm veel positieve ervaringen met o.a. thatrecruitmentcompany (punt com) en thefrontendlab (punt com) voor front-end developers. Zowel om personeel te vinden, maar ook om mezelf aan te bieden ;)

Die eerste heeft mij binnen een paar dagen 5 bedrijven opgeleverd waar ik kon solliciteren. Bedrijven die hij goed kende die ook daadwerkelijk bij mij pasten. Na enige contractaanbiedingen onderhandelde hij ook het beste salaris voor mij.

Het leuke: Hij raadde vooral het bedrijf aan waar hij minder aan zou verdienen, maar waar ik wel meer plezier zou hebben. De catch is natuurlijk wel dat ik er dan 6 maanden moet werken voordat hij zijn geld krijgt. Dus iedereen is gebaat bij een wederzijds positieve ervaring.

Plus: Het bedrijf wat jou aanneemt investeert in jou én de recruiter. Dat is, vind ik, ook wat waard.

Ik zou het absoluut aanraden.
Zelfde ervaring met Blaak Selectie in Zuid-Holland (voor .NET banen). Ik heb ze zelf benaderd (ze sturen me geen spam) aan de hand van een aantal interessante vacatures, waarna ik een persoonlijk gesprek met ze heb gehad. Ze zijn toen gaan zoeken en hebben me met een handvol interviews opgezet die bij mij pastten aan de hand van mijn wensen. Ook hebben ze geholpen bij het afhandelen van het hele proces en bij de onderhandeling. Na een maand kwamen ze nog even langs met taart :)

Partijen die je spammen op LinkedIn moet je vermijden... Dan heb ik het over de welbekenden: searchlite, ardekay, uchoose, bonque, starapple, en nog een zooi van dat soort tuig. Kies zelf je recruiter, en kies bij voorkeur een kleine toko (blaak selectie bestaat uit 2 mensen), dat is veel persoonlijker.

[ Voor 4% gewijzigd door Avalaxy op 26-02-2015 00:25 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 23:10:
Ik kreeg eerst ook allerlei telefoontjes van recruiters. Dat ze naar me op zoek waren voor die ene perfecte vacature voor die super interessante klant van ze. Vaak via de centrale die ze linea recta naar me doorverbond...
razorhead schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 23:19:
Ze zijn af en toe wel erg brutaal: omdat ik geen telefoonnummer op linkedin heb staan bellen ze de receptie van mijn huidige baas en laten zich doorverbinden.
Van dat soort geintjes ben ik zelf niet gecharmeerd. Ik heb het ook wel eens gehad dat ze zich laten doorverbinden via het algemene nummer van de werkgever om zo alsnog te proberen hun zin te krijgen.

Overigens, bij Linkedin verzoeken of berichten kan je ze ook als spam aanmerken. Als het zo'n recruiter vaak genoeg overkomt dat hij als spammer aangemerkt wordt, dan wordt het automatisch moeilijker voor ze om nieuwe berichten/verzoeken te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:26
Ook ik ben nadat ik op linkedin had aangegeven op zoek te zijn naar een nieuwe uitdaging benaderd (als eerste) door Uchoose. Een slechte ervaring, wanneer je aangeeft op zoek te zijn naar een baan in je eigen regio verwacht je niet dat ze aankomen als een goede mogelijkheid op 150 km afstand van je woonplaats.
Puur voor de ervaring, wel een telefonisch contact gehad met dat bedrijf. Daarna nog twee 'geïnteresseerde' telefoontjes of ik zelf niet wat had lopen. Weinig hulp, geen interesse.

Via een mijn inziens veel beter recruitment bureau mijn huidige baan gekregen. Daarmee ook een skype gesprek gevoerd zodat ze wisten wat ze aan mij hadden. Die ervaring is uitstekend bevallen, het is dus ook maar net met wie je contact hebt en wat ze voor je over hebben.

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-09 22:26
Ik wordt ook nog gebeld terwijl ik mijn telefoon nummer 5 jaar geleden! 1 dag op monsterboard heeft gestaan. Ook bellen ze naar het werk en mailen ze naar mijn zakelijke email adres.
g
Ik maak dan altijd heel erg duidelijk dat ik daar geen zin in heb en dat ik wil dat ze mij verwijderen

Bonus tip: accepteer zo min mogelijk recruiters via LinkedIn, alleen als ze echt een goed verhaal hebben.
Pagina: 1