Extreem trage HDD

Pagina: 1
Acties:

• Neophyte808
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-01 23:07

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Ik probeerde iets te installeren op de laptop van een collega van mijn vader en in de tussentijd de files in de download map te sorteren op datum. Hiervoor kwam zowaar een laadbalk tevoorschijn die er een goede 15 seconden over deed om de bestanden te sorteren op datum. Ik vroeg mezelf af hoe een laptop zo traag kon zijn terwijl er een Core i7 in zit.

Ik keek in taakbeheer en ik zag het meteen: 100% HDD gebruik, maar dat had niet zo zeer te maken met de hoeveelheid processen die draaiden. Op het moment van installeren telden ALLE lees/schrijfacties op tot 3 MB/s, DRIE EMBEE :o !? Een minuut lang! Iets later klom hij alweer naar 15 MB/s maar dan denk ik: USB 2.0 is al sneller, dit is op zijn minst SATA 2.0 wtf :?

De laptop is een K56CB van Asus, hoe kan het dat taakbeheer 100% hddgebruik aangeeft terwijl er maar 3 MB/s wordt geschreven/gelezen?

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-01 14:16

ResuCigam

BOFH

De snelheid van een harde schijf is afhankelijk van een hoop factoren, als het bijvoorbeeld allemaal kleine bestanden dan wordt de HDD veel trager.

We do what we must because we can.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:32
ResuCigam schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 14:56:
De snelheid van een harde schijf is afhankelijk van een hoop factoren, als het bijvoorbeeld allemaal kleine bestanden dan wordt de HDD veel trager.
yup! Daarnaast gebruikt de TS een "ouderwetse" schijf en die staan er om bekend dat ze traag zijn (in vergelijking met de snelle ssd schrijven van vandaag).

De beste oplossing (mijns inziens) is overstappen naar een SSD.

Overigens kan je nog kijken of er achtergrond processen( bv een virusscanner of een prog die op de achtergrond update draaien) zijn die ook gebruik maken van je schijf.

[ Voor 15% gewijzigd door ChojinZ op 24-02-2015 14:59 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Neophyte808
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-01 23:07

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
SSD is obviously een oplossing ja, maar hoe kan het dat hij bij het optellen tot 100% op maar 3 MB/s uit komt?

Verwijderd

Een hardeschijf kan maximaal 60*512B = 30 kilobyte per seconde tot maximaal ~150MB/s. Een hardeschijf is alleen snel met grote bestanden; wat jij doet is veel random I/O en daar zijn hardeschijven heel traag in. Het is in dit tijdperk dan ook 'not done' om een operating system op een hardeschijf te draaien. Daar hebben we nu juist SSDs voor. Gebruik hardeschijven voor massaopslag van grote bestanden, daar zijn ze uitstekend geschikt voor.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-01 09:45
Door veel random reads her en der over de schijft, dan zijn de leeskoppen meer tijd aan het heen en weer bewegen dan daadwerkelijk data te lezen

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-12-2025

E-Rick

I love it :7

Een 7200 rpm disk haalt tussen de 80 en 100 IOPS (random lees- of schrijfbewerkingen per seconde). Als je alleen bestanden leest of schrijft van gemiddeld 40 KB per bestand, dan kom je uit op 40*80 = 3200 KB/sec oftewel iets meer dan 3 MB/sec.

Hier staat het mooi uitgelegd: http://www.thessdreview.c...ut-latency-iopsexplained/

Choose life

Pagina: 1