Vervanging 6970 naar 290X vapor-X?

Pagina: 1
Acties:

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-02 09:52
Even een wellicht offtopic vraagje, maar ik overweeg voor The Witcher 3 dalijk een nieuwe videokaart te kopen.
Ik heb nu nog een 6970 2GB kaart en die moet toch echt wel een beetje vervangen gaan worden denk ik.

Is een Sapphire R9 290X Vapor-X dan een goeie kandidaat? Ik weet dat ATi/AMD de komende maanden met nieuw materiaal op de markt gaat komen, maar ik heb altijd zo een beetje the best bang for your buck gekocht en dan de laatste tich jaar eigenlijk altijd van ATi/AMD.

Nu lees ik veel berichten als je bent gek als je nu nog een 290X koopt; ouwe kaart, waarom zou je die nog kopen etc etc.

Ik game op 1920x1200 en louter en alleen maar singleplayer games. Verder zit ik nog met een i5 2500K en 8GB aan ram geheugen.

Volgens de diverse reviews is die specifieke 290X nog altijd een hele goeie kaart en heel erg veel beter dan mijn ouwe 6970 dacht ik zo.

Mijn rijtje videokaarten over de jaren ziet er als volgt uit:

GeForce 4200Ti
ATi 9800 Pro
ATi X1900XTX
ATi 4870
Sapphire 5770 Vapor-X (die ik kreeg omdat voorgaande kaart stuk ging onder garantie en niet meer leverbaar. Iets langzamer maar wel veel stiller en gewoon een goeie kaart toen).
ATi 6870
ATi 6970

En nu wil ik dus een Vapor-X 290X kopen, maar de negatieve adviezen houden me een beetje tegen eigenlijk.

Dat is toch gewoon een goeie kaart waar ik de komende 3 jaar ofzo nog wel goed mee uit de voeten kan op 1920x1200 niet? Ik hoef geen 120fps te halen, want ik speel toch niet online, maar een steady framerate en flink detail op max zetten vind ik wel belangrijk. En ik wil niet meer dan 400 euro uitgeven.

Iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen? :)

PS: mocht deze vraag hier niet thuis horen, excuus dan alvast.

• dusty-2011
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-12-2024
vosss schreef op maandag 23 februari 2015 @ 23:44:
Even een wellicht offtopic vraagje, maar ik overweeg voor The Witcher 3 dalijk een nieuwe videokaart te kopen.
Ik heb nu nog een 6970 2GB kaart en die moet toch echt wel een beetje vervangen gaan worden denk ik.

PS: mocht deze vraag hier niet thuis horen, excuus dan alvast.
Je kunt voor deze vraag het beste een nieuw topic openen in het Desktop Aankoopadvies forum.

Ik zal even kort antwoord geven. The Witcher 3 komt pas in mei uit. Ik zou in mei je beslissing maken. Dan zijn er misschien al nieuwe AMD kaarten.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
Hoezo hij vraagt om videokaart advies. Wat toch echt een component is.

Een 290 of de 290x zijn beide uitstekende keuzes.

• vosss
Ow ik zie dat mijn vraag verplaatst is naar een nieuw topic?

Anyway, is de 290x echt een slechtere keus dan een 290? Die 290 is misschien meer bang for your buck, maar ik kan het prima betalen. Buiten dat hoor ik vervelende verhalen over de 970 van Nvidia qua geheugen enzo. Dat en mede omdat ik redelijk trouwe ATi aanhanger ben leek mij de 290x de beste keus.

Waarom zijn er dan veel mensen die zeggen dat ik knettergek ben als ik nu nog zo een (ver)oude(de) kaart koop? Veel beter is er niet te krijgen nu of je moet echt royaal over de 500 euro gaan en dat is sowieso complete overkill voor een 1920x1200 resolutie denk ik zo.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:58

br00ky

Moderator Harde Waren
Is er haast bij? Anders ben ik helemaal met dusty, gewoon even wachten op de 300 serie. Die 290(x) zijn prima dingen, daar niet van, maar we zitten inmiddels vrij dicht op de release van de 300.

[ Voor 38% gewijzigd door br00ky op 24-02-2015 16:57 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:02
de 290 heeft meer bang voor je buck. beide zijn goed alleen de reden dat de r9 290 veel geadviseerd is. komt omdat hij 2de hands erg goedkoop te halen door al die ex mining kaarten. maar ik zou nog even wacht tot de r9 390(x) als we de leaked benchmarks mogen geloven is hij ong 5% sneller dan de gtx980.

• vosss
br00ky schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 16:56:
Is er haast bij? Anders ben ik helemaal met dusty, gewoon even wachten op de 300 serie. Die 290(x) zijn prima dingen, daar niet van, maar we zitten inmiddels vrij dicht op de release van de 300.
Pas zodra The Witcher 3 uit komt is er haast bij. Ik dacht dat dat half mei gaat zijn ongeveer.

Maar dan nog, ik weiger meer uit te gaan geven dat 400 euro voor een videokaart. Niet dat ik het niet kan betalen, maar meer wil ik er gewoon niet uit aan geven.

Het lijkt mij bijzonder stug dat nu videokaarten te koop zijn voor 400 euro die als het mei is voor heel erg veel minder gaan dan dat. De nieuwe serie gaat lijkt me echt wel duurder zijn dan 400 en dan zal de 290X nog niet heel veel zakken in prijs denk ik. Zeker omdat in het begin alleen nog maar referencekaarten van die nieuwe serie zijn. Denk ik dan.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:01
De witcher 3 heeft als recommended systemspecs een r9 290 of een GTX770.
En dat laatste kan haast niet met het verschil tussen die 2 kaarten qua paardekrachten.
Komt ook nog eens bij dat Witcher 3 uitkomt voor de Xdoos one en Pleestation 4. Beide met een AMD videochip.

De r9 290(x) is nog steeds 1 van de snelste kaarten op de markt. Die kopen zou net zo randdebiel zijn als nu een GTX970/980 kopen. En je kunt natuurlijk wel altijd blijven wachten, er is altijd wel iets nieuws aan de horizon.

Persoonlijk zou ik deze halen pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X

De non X versie is bijna net zo snel als de X versie. Maar wel een stuk goedkoper. En de Tri-x is gewoon een hele goede en vooral stille koeler.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Skynick
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:41
vosss schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 00:21:
[...]

Het lijkt mij bijzonder stug dat nu videokaarten te koop zijn voor 400 euro die als het mei is voor heel erg veel minder gaan dan dat. De nieuwe serie gaat lijkt me echt wel duurder zijn dan 400 en dan zal de 290X nog niet heel veel zakken in prijs denk ik. Zeker omdat in het begin alleen nog maar referencekaarten van die nieuwe serie zijn. Denk ik dan.
Dat kan je heel makkelijk checken door naar de introductieprijzen te kijken van voorgaande series. Het topmodel zal dus waarschijnlijk 500+ euro kosten en het model eronder rond de 400 euro.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:43
De R9 290X gaat waarschijnlijk gerebrand uitgebracht worden als de R9 380X, dus zo gek is het niet om er nog één te kopen, het model is nog maar een 14 maanden oud, wat tegenwoordig voor videokaarten niet zo oud meer is, en door die rebrand gaat die waarschijnlijk nog wel meer dan een jaar verkocht blijven worden en dus nog steeds erg relevant zijn.

Ik verwacht dat de R9 390X meer dan €500 gaat kosten en de R9 390 ongeveer €400. Als er gekeken wordt naar vorige generaties, gaat de R9 380X/R9 290X dan ongeveer €300 moeten kosten, de prijs van nu een R9 290 en dus niet spectaculair veel minder. Maar dat staat allemaal niet vast, prijzen zijn elke generatie wel een beetje anders.

De Vapor-X is in elk geval een prima variant van de 290(X), ik heb zelf de 290 Vapor-X OC en ben er tot nu toe zeer tevreden van, erg kwalitatieve kaart. Onder belasting is het ding wel redelijk hoorbaar, maar het houdt de GPU ook wel relatief koel, 75° maximum terwijl AMD zelf de 290(X) tot 94° laat gaan, er is dus totaal geen throttling. Je zou ook wel met een andere fan curve de kaart wat stiller kunnen maken door de temperatuur wat hoger te laten oplopen. In idle kunnen 2 van de 3 fans uitgeschakeld worden (met een switch op de kaart), ik hoor de videokaart dan niet en de temperatuur blijft dan rond ongeveer 45°.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:09
Wat ik mis is wat je huidige pc is! Misschien is een r9 290 wel een enorme overkill voor je pc! dan kan je beter een goedkopere gpu halen icm een nieuwe cpu/mobo combo. (vergeet ook niet je voeding te vermelden!)

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:27
Ardjee schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 10:09:
Wat ik mis is wat je huidige pc is! Misschien is een r9 290 wel een enorme overkill voor je pc! dan kan je beter een goedkopere gpu halen icm een nieuwe cpu/mobo combo. (vergeet ook niet je voeding te vermelden!)
Cpu staat wel beschreven in de startpost.

Zou er lekker een 290 in hangen als je al jaren goede ervaringen hebt met amd.

Eventueel je 2500k een stukje overclocken richting de 4.5 wat ze allemaal wel doen mits er voldoende koeling op zit, en je uiteraard een z68 of p67 bord hebt.

[ Voor 51% gewijzigd door TRAXION op 25-02-2015 10:12 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Zijn er niet veel van die kaarten te koop in V&A? Het zijn echt prima kaarten. De kaart is echt geen overkill voor zijn systeem. Met een 2500k en 8GB kun je de kaart nog makkelijk van genoeg werk voorzien!

• Ardjee
3 keer over de cpu heen gelezen, my bad. toch blijft mijn vraag over voeding staab, aangezien de r9 290 flink wat stroom verbruikt

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:01
Ardjee schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 12:34:
3 keer over de cpu heen gelezen, my bad. toch blijft mijn vraag over voeding staab, aangezien de r9 290 flink wat stroom verbruikt
Die 750W die opgegeven word voor een r9 290 is compleet BS. Had 2 van deze kaarten op een 850W voeding en dan ook nog eens overgeklokt op 1100mhz plus een overgeklokte 4770K. Ook de pomp van mijn waterkoeling zit op die voeding. 0 problemen.

Dus elke redelijk fatsoenlijke voeding van 450W zal deze kaart trekken. Tenzij je een voeding hebt van onder de 400W is er niks aan de hand.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Ardjee
Dat 750 watt overkill is snap ik, maar een r9 290x verbruikt wel meer dan een 6970. Het kan geen kwaad om hier alvast naar te kijken (of lees ik ook al over de voeding heen?)

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:02
Ardjee schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 17:25:
Dat 750 watt overkill is snap ik, maar een r9 290x verbruikt wel meer dan een 6970. Het kan geen kwaad om hier alvast naar te kijken (of lees ik ook al over de voeding heen?)
Nope je leest er niet overheen. Tenzij ik er ook overheen lees😥 :?
Pagina: 1