Soms gebruik ik nog weleens een "USB-stick." Onlangs kocht ik weer een stapeltje in een winkel, en de verkoper gaf mij sticks met USB3 controller. Afijn, ik ben gewend dat sticks retetraag zijn, maar uit benieuwdheid ben ik toch de snelheid gaan testen: +- 10 MiB/s. De snelste USB2 transfer van een harde schijf of SSD is 22 MiB/s. Het is een snelle USB stick, maar niet snel genoeg om USB3 te rechtvaardigen.
Wat is dan het nut van USB3 op zo'n stick? De stick is wel ongelooflijk veel sneller dan een normale (goedkope) stick, maar als de maximumsnelheid van USB2 toch niet wordt gehaald, waarom dan een (duurdere?) USB3 controller erop bouwen? Of wordt de hogere snelheid van 10 MiB/s wellicht gehaald doordat de processorbelasting minder is van een USB3 controller?
Of heb ik toevallig enkele slechte exemplaren gekregen?
Wat is dan het nut van USB3 op zo'n stick? De stick is wel ongelooflijk veel sneller dan een normale (goedkope) stick, maar als de maximumsnelheid van USB2 toch niet wordt gehaald, waarom dan een (duurdere?) USB3 controller erop bouwen? Of wordt de hogere snelheid van 10 MiB/s wellicht gehaald doordat de processorbelasting minder is van een USB3 controller?
Of heb ik toevallig enkele slechte exemplaren gekregen?
[ Voor 6% gewijzigd door Trommelrem op 24-02-2015 10:59 ]