Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 09:59
Ik heb tussen meterkast en pc op de bovenverbinding een tweetal powerline adapters zitten. Verder is er nog een adapter bij de playstation en de tv.

De eerste twee zijn 500mbps (TPlink). Tot dusver altijd prima resultaten, maar ik merk de laatste tijd dat de snelheid naar beneden loopt. Reset ik de twee adapters en koppel ik ze opnieuw, dan gaat de snelheid weer als vanouds richting 60mbps, maar na verloop van tijd wordt dat weer hooguit 20. Eerst dus downloaden zo rond de 7-8 MB/s, maar later zakt dat af tot hooguit 2.

Ik heb al wat getest met verplaatsen. Echter: de twee andere adapters zijn 300mbps. Levert dat mogelijk de oorzaak? Of is vermengen van deze adapters qua snelheid onafhankelijk van wat de rest in het netwerk is?

Met andere woorden: stel, de eerste twee adapters blijken brak (zijn al wat ouder) en ik vervang ze door b.v. 1200mbps, heeft dan dan zin of wordt de snelheid tussen pc en meterkast dan beinvloed door de andere adapters die er nog hangen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vormen de 4 adapters samen met de router in de meterkast één netwerk? Dan heb je geen voordeel van de snellere adapters, omdat ze zich richten naar de langzaamste.

Zijn de adapters rechtstreeks op de wandcontactdoos aangesloten of via een verdeeldoos? Heb je misschien onlangs een nieuw elektr(on)isch apparaat aangeschaft (zoek in het forum maar eens op powerline en kerstboomverlichting)?

En zoeken op "Powerline AV2 1200" in het forum levert goede inzichten op. Bepaalde fabrikanten bieden een product dat onder gunstige omstandigheden (zijn al je w.c.d.'s voorzien van randaarde?) een flinke verbetering oplevert, vaak kun je net zo goed bij 500 Mbps blijven want aanzienlijk goedkoper.

Goedkoopste experiment - als je ze niet kunt lenen - is het tweedehands (Vraag & Aanbod) aanschaffen van 500 Mbps adapters, om je netwerk gelijk te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
@aardvark, had ik inderdaad gevonden over de diverse mogelijk oorzaken van storing zoals kerstboomverlichting. Maar recentelijk is niets nieuws in huis gekomen anders dan een stofzuiger en die staat gelukkig het grootste deel van zijn tijd op "uit".... ;-)

Vwb mix: je geeft aan dat het dus zo gaat waar ik al bang voor was: dat ze zich richten naar de traagste. In dat geval is je laatste tip het meest de moeite waard om eens te testen. De boel zit inderdaad bijelkaar in één netwerk en niet via wandcontactdoos. Vreemde is dus alleen dat recentelijk de snelheden tussen meterkast en pc rond de 60mbps zaten, en nu rond de 20. Ook als ik die twee niet reset, maar alleen even opnieuw laat pairen, is de snelheid weer als vanouds. Een dag later, of soms dezelfde dag nog, is de boel weer ingezakt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kijk even voorbij de marketingblaat ("300Mbps" die ken ik niet eens, "500Mbps", "600Mbps", "1200Mbs" etc).

Waar het om gaat is dat er een aantal standaarden zijn:
- Homeplug 1.0 (85Mbps)
- Homeplug AV 1.1 (200, 500)
- Homeplug AV 2.0 (600, 1000, 1200)
En vervolgens heb je ook nog G.hn in een aantal smaken, maar die kom je in het wild nog niet tegen.

Verschil tussen AV1.1 en AV2 is dat AV2 strakkere modulatie (256QAM) toestaat, waardoor bij (zeer) goed signaal hogere snelheden mogelijk zijn. Bij slechter signaal zou het in theorie niet moeten uitmaken. In praktijk zie je bij slecht signaal juist dat AV1.1 robuuster is :o

Vervolgens heb je per standaard verschillende bandbreedtes:
2-28MHz (200)
2-68MHz (500, 600, 1200)
2-86MHz (1000)

Dan heb je bij AV2 ook (2x2) MiMo. Dat is de mogelijkheid om twee streams naast elkaar te versturen (de ene over fase-nul, de andere over aarde-nul). Dat geeft drie voordelen:
1) als beide streams goed aankomen verdubbel je de snelheid in theorie. In praktijk haal je meer dan dubbele :)
2) achilleshiel van powerline is dat het niet over verschillende fases kan werken. Met MiMo heb je daar minder last van, aangezien de stream over aarde wel gedeeld wordt tussen de fases.
3) als maar een van de twee streams aankomt (bijv door verschillende fases of door slechte aarding) helpt de tweede ontvanger toch om ruis te filteren en dan stabielere verbinding en betere performance te krijgen. Dit werkt ook bij twee streams die aankomen - dat is hoe je met MiMo meer dan 2x snelheid haalt dan zonder.

Binnen Homeplug specs is alles backwards compatible. Dus een 1200 kan praten met een 200, maar dan wel op de lagere bandbreedte en modulatie.

Duus tot zover de theorie, nu terug naar je vraag. Je hebt wat '500Mbps' adapters. Dat betekent AV 1.1 met 2-68Mhz en max 64QAM modulatie. Je overweegt de aanschaf van '1200Mbps' adapters. Dat betekent AV2 met 2-68MHz en max 256QAM - en MiMo. Nu, wat gebeurt er als je die twee laat praten met elkaar?

- beide hebben 2-68MHz bandbreedte, dus ze praten met elkaar op volle bandbreedte.
- de AV1.1 500 beperkt modulatie tot 64QAM (maar IRL merk je daar weinig van tenzij je een extreem schone stroomnet hebt op die frequenties)
- de AV1.1 500 doet geen MiMo, maar dat hindert de AV2 1200 niet om alle voordelen van MiMo te benutten (muv de twee streams ontvangen van de AV1.1)

Bottom line:
- AV1.1 500 naar AV1.1 500 zal communiceren op volle snelheid zoals je gewend bent.
- AV2 1200 naar AV1.1 500 zal communiceren op volle snelheid van AV1.1 500
- AV1.1 500 naar AV2 1200 zal communiceren op volle snelheid van AV1.1, maar met voordeel van betere ontvangst door de twee antennes, allicht iets sneller.
- AV2 1200 naar AV2 1200 zal minimaal met volle MiMo communiceren op twee keer AV1.1 500 snelheid, maar mogelijk doen ze toch samen 256QAM en dan praten ze op volle snelheid. Ben hier niet helemaal zeker van, maar zal nooit slechter zijn dan twee keer wat je met AV1.1 500 haalt.

Om je indicatie te geven van wat te verwachten, ik heb veel van deze sets getest (maar niet door elkaar zoals jij wilt). Ik heb op een 'goede' en een 'slechte' locatie getest. De verschillen tussen sets binnen bepaalde standaard kunnen aanzienlijk zijn (Sitecom zonder uitzondering slechtst, Devolo bijna altijd best), maar in de regel kun je stellen dat de verschillende 'smaken' altijd bij elkaar in de buurt uitkomen (muv Sitecom wiens 500 vaak slechter presteert dan andermans 200).

Gemiddeldes per smaak

Goede locatie (zelfde kamer, zelfde groep, paar meter afstand tussen contacten):
1.1 200: 60Mbps
1.1 500: 80Mbps (in de betere gevallen 94Mbps, door 100Mbps Ethernet beperkt)
2 600: 110Mbps
2 1200: 182Mbps

Slechte locatie (andere verdieping, zelfde groep maar >15m verderop, bovendien aan verlengsnoer met PC eraan verbonden)
1.1 200: 13Mbps
1.1 500: 11Mbps
2 600: 8Mbps
2 1200: 20Mbps

Als je 60Mbps haalt, zit je dichter bij de bovenste waardes.

Mbt dat 'wegzakken' - dat klinkt als gare apparaten. Wat gebeurt er als je die "300Mbps" (wat dan ook dat moge zijn) apparaten aansluit?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
@dion_b: die 300mbps is de TPLink WPA281, zit ook wifi op (wat ik niet gebruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GurbY{nl} schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 11:02:
@dion_b: die 300mbps is de TPLink WPA281, zit ook wifi op (wat ik niet gebruik).
Juist. "300Mbps" m'n reet :P
http://www.tp-link.com/en/products/details/?model=TL-wpa281
AV200 Wireless N Powerline
Gewoon AV200. Max phy rate 200Mbps, max MAC rate (wat je onder perfecte omstandigheden kunt halen) 83Mbps.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb zelf geen powerline systemen, nooit gehad ook. Maar de techniek boeit me door mijn technische achtergrond wel. De berichten hierover volgend, kom ik in de loop der jaren verschillende aspecten tegen die voor de gemiddelde gebruiker door ontbreken van voldoende technische opleiding niet altijd even goed zijn te doorgronden.

Zo is er de veel voorkomende handicap dat ze opvallend vaak helemaal niet werken als de twee plaatsen waartussen gecommuniceerd moet worden niet op de zelfde groep zitten. Hoewel ik me verbeeld dat dit probleem aan het afnemen is. Klopt dat? De oorzaak van dit euvel ligt/lag in de meeste gevallen in de spoel van installatieautomaten die voor de hoge frequentie van de signalen een veel te hoge impedantie vormt en daardoor voor te veel demping zorgt. Maar ook simpel de te grote afstand kan de oorzaak zijn of de demping door de verschillende vertakkingen in alle richtingen die het signaal ondergaat als het noodzakelijkerwijs via de meterkast moet gaan naar een andere groep.

Modernere typen hebben minder last van het probleem van verschillende groepen. Ik heb zo'n idee dat dion-b precies weet welke dat zijn of niet, omdat hij enige tijd geleden vertelde onderzoek hierover heeft gedaan en een aantal van die dingen uitgebreid heeft getest. De typen die ik hiermee bedoel communiceren namelijk niet meer over de lus fase-nul, maar over nul-aarde. Logisch trouwens dat hiervoor altijd geaarde stopcontacten nodig zijn, waar dat helemaal niet hoeft bij het "ouderwetse" type.

Maar als ik een bepaald type aanklik, vind ik eigenlijk niets over welke van de twee wordt toegepast.
Kortom, is het misschien een idee om een lijstje te maken van de huidige typen die in de handel zijn met de vermelding van welke communicatie er wordt toegepast, alsmede relevante parameters. Of mag ik zo langzamerhand aannemen dat alle exemplaren die nu worden aangeboden het modernere type zijn?

De reden dat ik dit voorstel is de aldoor terugkerende vraag hiernaar. En met zon' lijstje achter de hand is wellicht een aantal oorzaken gemakkelijk af te vinken en hoeven we niet honderd keer hetzelfde liedje te zingen, maar simpel volstaan met naar dit lijstje te verwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Techneut schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 18:09:
Zo is er de veel voorkomende handicap dat ze opvallend vaak helemaal niet werken als de twee plaatsen waartussen gecommuniceerd moet worden niet op de zelfde groep zitten.
Volgens mij is dat nooit 100% waar geweest. Ik heb diverse powerlan adapters (vanaf 11Mbps tot 500mbps) gehad en altijd prima gewerkt over groepen heen. Zowel ouderwetse stoppen als (aard)automaten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Daarom schreef ik ook "opvallend vaak".
Dat is toch duidelijk wat anders dan altijd, want dat beweer ik duidelijk niet. Goed lezen!
Met je "Volgens mij is dat nooit 100% waar geweest" heb je dan ook gewoon helemaal gelijk. Maar tegelijk is het wel terdege waar dat dit aspect vaak een hindernis vormt of vormde en dat moderne typen er minder last van schijnen te hebben door wat ik uitgebreid uiteenzette. Eveneens is gewoon het grote aantal klachten hierover waar dat het in veel gevallen niet bepaald zo'n succes is. Ik geloof niet dat daarover met al die klachten zomaar wat wordt gefantaseerd. Kortom zoals met alles, het kan vriezen of het kan dooien.
Blijft mijn voorstel tot het samenstellen van die lijst. Volgens mij schept dat ook meer duidelijkheid en leidt het minder vaak tot onnodige welles-nietesdiscussies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Techneut schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 18:09:
[...]

Zo is er de veel voorkomende handicap dat ze opvallend vaak helemaal niet werken als de twee plaatsen waartussen gecommuniceerd moet worden niet op de zelfde groep zitten. Hoewel ik me verbeeld dat dit probleem aan het afnemen is. Klopt dat? De oorzaak van dit euvel ligt/lag in de meeste gevallen in de spoel van installatieautomaten die voor de hoge frequentie van de signalen een veel te hoge impedantie vormt en daardoor voor te veel demping zorgt. Maar ook simpel de te grote afstand kan de oorzaak zijn of de demping door de verschillende vertakkingen in alle richtingen die het signaal ondergaat als het noodzakelijkerwijs via de meterkast moet gaan naar een andere groep.
Volgens mij is afstand meestal belangrijkste. Iig in de paar huizen waar ik wat grondiger gekeken heb is de demping over verschillende groepen vrijwel exact wat je zou verwachten op basis van de afstand - dus 5+5m over twee groepen presteerde nagenoeg identiek met 10m op enkele groep.

Neemt niet weg dat er zeker installaties zullen zijn met spoelen die roet in het eten gooien, maar ik moet ze nog tegenkomen. Ik tik dit trouwens over een G.hn powerline set die moeiteloos twee groepen overbrugt in een huis met electrische installatie dat eind 2004 opgeleverd is.
Modernere typen hebben minder last van het probleem van verschillende groepen. Ik heb zo'n idee dat dion-b precies weet welke dat zijn of niet, omdat hij enige tijd geleden vertelde onderzoek hierover heeft gedaan en een aantal van die dingen uitgebreid heeft getest. De typen die ik hiermee bedoel communiceren namelijk niet meer over de lus fase-nul, maar over nul-aarde. Logisch trouwens dat hiervoor altijd geaarde stopcontacten nodig zijn, waar dat helemaal niet hoeft bij het "ouderwetse" type.
Niet "of" maar "en" - zowel fase-nul als aarde-nul, oftewel MiMo ;)

Of beide streams aankomen hangt af van installatie - bij gebrekkige aarding mis je die kant, bij verschillende fases (of de genoemde spoelen) mis je de andere kant. Maar twee streams betekent iig twee kansen op succes en als ze beide werken dubbel de performance.
Maar als ik een bepaald type aanklik, vind ik eigenlijk niets over welke van de twee wordt toegepast.
Kortom, is het misschien een idee om een lijstje te maken van de huidige typen die in de handel zijn met de vermelding van welke communicatie er wordt toegepast, alsmede relevante parameters. Of mag ik zo langzamerhand aannemen dat alle exemplaren die nu worden aangeboden het modernere type zijn?
Nope, want twee zend- en ontvangstmodules kosten meer. Dus alleen de high-end doet het.

Gelukkig is het simpel te herkennen: alles met AV2 "1200Mbps" maakt hier gebruik van.
De reden dat ik dit voorstel is de aldoor terugkerende vraag hiernaar. En met zon' lijstje achter de hand is wellicht een aantal oorzaken gemakkelijk af te vinken en hoeven we niet honderd keer hetzelfde liedje te zingen, maar simpel volstaan met naar dit lijstje te verwijzen.
Zoals gezegd, 1200Mbps (of 2000Mbps) is wat je zoekt, althans bij Homeplug AV2. Wat de marketeers van G.hn gaan bakken weet ik niet, maar ik heb nog geen G.hn hier op de markt gezien. Technisch lijkt het iig tot nu toe identiek aan Homeplug AV2 te presteren, en heb je het zowel in smaken met als zonder MiMo.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
Ons huis is uit 1994, we hebben het gekocht in 2004. De vorige eigenaar liet heel trots de wandcontactdozen zien op de studeerkamer en slaapkamers: isdn aansluitingen!!

Afijn, nadat wij erin zaten maar gemeend daar utp bekabeling voor in de plaats te leggen. Tot op heden, met behulp van kabelaar, nog niet gelukt: alles zit muur- en muurvast in de buizen. Verwijderen van oude kabels lukt in zoverre dat je ze er compleet kapot aan beide kanten uit moet trekken, en nieuwe kabels er doorheen is nog bij geen enkele aansluiting van beneden naar boven gelukt.

Anyway: hence de powerline oplossing. Tot dusver echt wel tevreden over; de UPC monteur zei dat ik met 60mbps via de powerline beslist niet te klagen had. En zolang het werkt, heb ik dat ook niet.

Terug naar het onderwerp: het is nu alweer een aantal dagen steady boven de 55mbps. En ik weet zeker dat de adapter in de meterkast op een andere groep zit dan die van de pc boven en al helemaal op een andere groep dan de tv in de woonkamer of de playstation in de in 1999 geplaatste aanbouw.

Het zal beslist een houtje-touwtje oplossing zijn, zeker ten opzichte van vaste bekabeling (want... als ik de laptop rechtstreeks op het UPC modem aansluit dan laat de downloadtest van 10gb bestanden rustig een snelheid van een dikke 24MB zien....dus tegen de 200mbps....) maar goed. Voorlopig ben ik er maar blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 22:32
offtopic:
Als je toch niet boven de 60Mbps komt, waarom neem je dan niet gewoon het UPC basis 50Mbps abbo?

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
jamy015 schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 13:49:
offtopic:
Als je toch niet boven de 60Mbps komt, waarom neem je dan niet gewoon het UPC basis 50Mbps abbo?
Zat bij de tv royaal actie destijd...
Pagina: 1