Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Binnenkort gaan wij onze ouder server, die draait op Windows SBS2003, vervangen voor een nieuwe server met Windows Server 2012 R2. In eerste instantie was het de bedoeling om ook een nieuwe exchange server in te stellen, maar inmiddels heb ik besloten om over te stappen op Exchange Online. Ik heb dit een paar weken getest d.m.v. een proefabonnement en bevalt prima. Intussen heb ik een betaald abonnement aangeschaft en kunnen we de boel in gebruik gaan nemen. Aankomend weekend wil ik de mailboxen over gaan zetten, zodat we de maandag erop zijn overgestapt.

Ik heb me ingelezen en dit hoeft in principe niet heel moeilijk te zijn (ben zelf geen IT pro), maar de 'Step by step migration' van Microsoft kent nogal wat stappen en gaat me de nodige tijd kosten (en heeft toch een risico mocht ik er niet uit komen). We zijn een klein bedrijf met 10 exchange gebruikers, waarvan er maar 5 veel gebruik maken van de functionaliteit (veel email, contactpersonen en agenda). Mijn idee, om een en ander wat makkelijker en minder foutgevoelig te maken is als volgt:
  • Ik archiveer alle email naar een .pst bestand (per gebruiker)
  • Ik voeg ons domein toe binnen office 365 (incl. instellen van alle DNS records, zodat de mail goed wordt aangeleverd)
  • Maak alle gebruikers aan, incl. mailboxen.
  • Voeg het nieuwe Exchange account toe op alle werkplekken
  • Kopieer de email en contactpersonen (gewoon binnen outlook) vanuit het aangemaakte .pst bestand naar het nieuwe exchange online account.
  • Laat iedereen zelf even de toekomstige agenda items kopiëren
  • Daarna verwijder ik op alle werkplekken het oude account
Vanaf dat moment gebruiken we dus niet meer de huidige exchange 2003 omgeving, echter blijft die nog wel een paar weken actief (tot de nieuwe server er komt). Dus als er per ongeluk wat vergeten wordt, kunnen we deze achteraf nog terugvinden. Alle email vanaf dat moment komt in de nieuwe mailbox terecht en nieuwe mail wordt vanuit hier verstuurd. Dan ben ik toch ook waar ik moet zijn of zie ik wat over het hoofd?

Ik snap dat dit niet de meest mooie (professionele) oplossing is, maar is voor een paar mailboxen wel makkelijk uit te voeren en scheelt ons een paar honderd euro aan kosten voor het inhuren van een engineer (als ik het zelf niet voor elkaar krijg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruik liever MigrationWiz! Iets duurder maar veel fijner om uit te voeren. Plus het kost je gigantisch minder tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:55
Ik vind de stappen anders goed doordacht..

ik zou de exchange 2003 wel offline halen overigens (geen internet connectie meer)

je kopieert overigens niet de mail en en contactpersonen gewoon binnen outlook, je importeert deze waarna deze vervolgens alles gaat uploaden naar de servers van office 365. let op dat na het importeren alle agenda spullen ook geimporteerd zijn, deze heet alleen anders.. bij agenda kan je alles met control+a zo naar de juiste agenda slepen om vervolgens de oude te verwijderen.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

furian88 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 08:52:
Ik vind de stappen anders goed doordacht..

ik zou de exchange 2003 wel offline halen overigens (geen internet connectie meer)

je kopieert overigens niet de mail en en contactpersonen gewoon binnen outlook, je importeert deze waarna deze vervolgens alles gaat uploaden naar de servers van office 365. let op dat na het importeren alle agenda spullen ook geimporteerd zijn, deze heet alleen anders.. bij agenda kan je alles met control+a zo naar de juiste agenda slepen om vervolgens de oude te verwijderen.
Prima stappen inderdaad, maar gaat je veel tijd kosten + grotere kans dat je iets over het hoofd ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 10:13:
[...]

Prima stappen inderdaad, maar gaat je veel tijd kosten + grotere kans dat je iets over het hoofd ziet.
mwha wij doen dit regelmatig, als hij gewoon een stappenplan uitprint en zich hier aan houdt kost het hem misschien wat tijd maar komt het wel goed.

altijd beter dan geld neer te leggen voor een programma van derden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

furian88 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 10:17:
[...]

mwha wij doen dit regelmatig, als hij gewoon een stappenplan uitprint en zich hier aan houdt kost het hem misschien wat tijd maar komt het wel goed.

altijd beter dan geld neer te leggen voor een programma van derden..
Vergeet niet dat tijd ook geld is. Ik doe ook regelmatig migraties, en zou zeker weten veel meer tijd kwijt zijn als ik alles met de hand zou doen/via de tooling van Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 10:23:
[...]
Vergeet niet dat tijd ook geld is. Ik doe ook regelmatig migraties, en zou zeker weten veel meer tijd kwijt zijn als ik alles met de hand zou doen/via de tooling van Microsoft.
mee eensch, bij regelmatige of extreem grootte situaties kan ik me hier ook wel degelijk in vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties! Tijd zonder risico is voor mij geen probleem, vastlopen in het weekend en maandag beginnen met een rotzooi echter wel. Tijd is uiteraard geld, maar het gaat hier slechts om een paar mailboxen. Als het zo mogelijk is ga ik het doen, dat lukt makkelijk op één zaterdag. Zie ik niks over het hoofd waar ik later spijt van krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeGek
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-07 16:36

TeGek

Engineer in hart en nieren.

Ook voor deze migratie zou ik een externe tool gebruiken, bijvoorbeeld MigrationWiz of CodeTwo O365 Migration. Je moet niet onderschatten dat volgens de Microsoft MAPI documentatie een PST Export een aantal procent dataverlies mag bevatten. Dat betekend dus dat als je pech hebt je net de belangrijkste mailtjes kwijt raakt ;)

Daarnaast heb je ook geen incremental uploads. Als je pst import ergens even mislukt(bijvoorbeeld een mailtje van 40mb importeren) dan ben je ook de sjaak en mag je helemaal opnieuw beginnen nadat je de mailbox hebt leeggemaakt.

Migrationwiz is trouwens de kosten niet, het is zo'n 10 euro per mailbox - Als je 30 minuten per pc bezig bent ben je al stukken goedkoper uit met Migrationwiz als met de hand.(behalve als jij in het weekend gratis werkt ;) )

PoSh Fan? Automation? RMM? blog - op zoek naar een nieuwe job? kijk dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 12:36
Migrationwiz is hier de key werkt prima en doet exact waar jij je niet druk om wilt maken :)

also welkom in the cloud !

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-08 14:49
Waarom koppel je je lokale domein niet aan Office 365 met ADFS en Dirsync?
Hiermee kunnen de gebruikers met 1 UPN en 1 wachtwoord aanmelden....

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat betreft Migrationwiz, moet ik hier zijn: https://www.bittitan.com/...tionwiz/mailbox-migration? Koppeling met het lokale domein gaat er wel komen, maar onze systeembeheerder adviseert een nieuw domein op te zetten voor de nieuwe server i.p.v. migreren van 2003 naar 2012 R2. Een eventuele koppeling kunnen we dan beter op een later tijdstip maken, als de nieuwe server gebruik wordt genomen (als dat überhaupt kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:44

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Vergeet ook niet lokale adres auto-fill lijstjes weg te gooien. Wij hadden nog wel het probleem dat accounts die met mailadres letterlijk de cloud in gegaan waren niet gevonden konden worden als mensen een mailtje stuurden naar het adres uit hun cached address list.
In outlook krijgen threads en adressen een eigen GUID onder de motorkap, lijkt het. Adres weggooien uit de cache en opnieuw uit de adreslijst aanklikken.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Quadradial schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 11:01:
Waarom koppel je je lokale domein niet aan Office 365 met ADFS en Dirsync?
Hiermee kunnen de gebruikers met 1 UPN en 1 wachtwoord aanmelden....
Ik zou eerder met AADSync aan de slag gaan, DirSync is verouderd :)
Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 18:37:
Wat betreft Migrationwiz, moet ik hier zijn: https://www.bittitan.com/...tionwiz/mailbox-migration? Koppeling met het lokale domein gaat er wel komen, maar onze systeembeheerder adviseert een nieuw domein op te zetten voor de nieuwe server i.p.v. migreren van 2003 naar 2012 R2. Een eventuele koppeling kunnen we dan beter op een later tijdstip maken, als de nieuwe server gebruik wordt genomen (als dat überhaupt kan).
Het is voor zo'n kleine omgeving idd makkelijker en sneller om gewoon een nieuw domein op te bouwen, dan oud spul te gaan migreren. Die koppeling zou ik niet later maken - stel dat je je nieuwe domein aanmaakt, met AADSync je on-premises users sync naar Azure AD (dat is wat o365 gebruikt voor user authenticatie) dan kan je heel makkelijk je gebruikers aanmaken in de on-premises AD, dat word gesynced naar Azure AD, en o365 haalt daar zijn gebruikers vandaan. Het voordeel is dat je op één plek je users beheerd, en niet op meerdere plekken. En je kan je gebruikers dan zowel on-premises als in o365 (en andere apps die je toegang geeft via azure ad) dan dezelfde gebruikersnaam laten gebruiken :) ideaal.

En idd, dat is de MigrationWiz waar iedereen het over heeft :P super software.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Pagina: 1