Vraag: Wat kan ik het beste upgraden?

Pagina: 1
Acties:

• SipSip
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10-2024
Ik wil graag mijn pc upgraden. Ik kom alleen nog wat kennis te kort in wat het beste is om up te graden. Mijn huidige systeem heb ik hieronder staan. Mijn vermoeden zegt dat ik mijn GPU moet upgraden, alleen vraag ik me af of me huidige CPU dat wel aankan (zat te denken aan 960/970). Als mijn CPU een upgrade nodig heeft, dan hoor ik dat graag!

Ik zoek een videokaart of een nieuwe CPU met moederboard en waterkoeling, afhankelijk van wat mijn systeem vereist.

Mijn budget is ca. 300 euro.

Het liefst Geforce GTX 960+ voor GPU, hoor veel goeie dingen over Asus. En voor CPU het liefst een intel haswell serie.

Mijn huidige systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-4130 Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock 970 Extreme3 R2.0€ 71,60€ 71,60
1MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING€ 145,95€ 145,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 50,95€ 50,95
1Aerocool GT Black Advance Edition€ 30,50€ 30,50
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 59,50€ 59,50
1Corsair CX500M€ 61,50€ 61,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 420,-

Daarnaast heb ik een uitbreiding met een SSD en een wifi kaart. Maar denk niet dat dit verder uitmaakt.

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
En waarom wil je upgraden?

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• HengelNL
  • Laatst online: 08-01 22:18
Met een nieuwe 970 zit je al aan je budget.

CPU + MB, dat hoeft niet perse. Met dit moeder bord kun je gewoon je cpu upgraden.

Je zou een pricewatch: AMD FX-8320 Black Edition of iets in die buurt kunnen pakken, dan hou je zon 150 euro over voor een GPU, die zou ik 2e hands er bij pakken.

Verder kom je dus niet zover met je budget.

En het ''waterkoeling'' , zet dat maar opzij. je kunt beter een goedkope lucht koeler halen gezien je budget ook niet toereikend is.

Zelfde vraag als hier boven.
-waarom wil je upgraden
-welke games doe je

[ Voor 14% gewijzigd door HengelNL op 24-02-2015 08:44 ]

8700K @ 5.2 1080 @ 2180 full custom loop

• SipSip
Ik wil hem graag upgraden omdat ik toen een budget pc gekocht heb. Met in me hoofd het langzaam upgraden zodat ik ook betere games op hogere graphics kan.

Op het moment speel ik voornamelijk veel League, stream en kijk veel films en series. Maar ik wil ook Dying Light, Battlefield Hardline, watch dogs gaan aanschaffen en spelen. En deze wil ik natuurlijk zo hoog en soepel mogelijk spelen.

Maar ik zou graag een eventuele upgrade willen doen naar intel core i5. Dan zit ik de komende tijd zeker goed, en me videokaart wou ik daarna doen. Maar ik twijfelde waar ik de beste performance mee krijg, CPU of GPU.

En dit budget is gewoon een schattig voor of nieuwe CPU + MB of nieuwe GPU. De volgende upgrade komt dan wel weer.

Mijn huidige upgrade list voor de toekomst: (960 misschien toch vervangen door een 970)

En de nieuwe kast is ook nog niet zeker, wordt wel moe van mijn huidige kast. Slechte fans en veel lawaai.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 182,50€ 182,50
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 81,24€ 81,24
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G€ 217,95€ 217,95
1Corsair Carbide SPEC-02 Red Led€ 57,90€ 57,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 539,59

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:33

br00ky

Moderator Harde Waren
SipSip schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 12:22:
Maar ik zou graag een eventuele upgrade willen doen naar intel core i5. Dan zit ik de komende tijd zeker goed, en me videokaart wou ik daarna doen. Maar ik twijfelde waar ik de beste performance mee krijg, CPU of GPU.
Je GPU vervangen gaat de meeste impact hebben. Je huidige 750ti is leuk voor een energiezuinige bak, maar meer niet. Je noemt nu een 960. Dat lijkt me dan weer niet de beste optie. Wel lekker zuinig en vrij stil, maar dan loop je over een jaar of 1-2 weer tegen hetzelfde aan waar je nu ook tegen aanloopt.

Je wil eigenlijk zoveel mogelijk VRAM hebben zodat je er lang mee kan doen. Veilige keuzes zijn dan eerder een 280(X)/290. Even nog wachten op de aangekondigde 300 serie kan ook.

Qua cpu, een intel is natuurlijk krachtiger en je moederbord is niet heel lekker voor een octocore maar daar ligt imo nu niet de prioriteit.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:09
Een fx 6300 en een nieuwe gpu (r9 280) zou als upgrade geen gek idee zijn.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:43
Videokaart: een HD7950/R9 280 of HD7970/R9 280X. Kijk hier eens tussen, er worden veel tweedehands aangeboden voor goede prijzen (ongeveer €150 voor een R9 280X):

http://tweakers.net/categ...3mRhYgCsizBPHMzQyUYmtrawE

Processor: Overstappen naar een Core i5 betekent dan ook een nieuw moederbord kopen, die B5.Sniper kost toch ook alweer €80 voor iets waar je eigenlijk niets of weinig mee wint tegenover je huidige moederbord. Je huidige moederbord heeft z'n gebreken, maar het is zeker nog bruikbaar. Een 125W CPU valt af te raden omdat er niet genoeg VRMs zijn, waardoor een FX-8320 of FX-8350 gethrottled zouden worden, maar je kunt wel een 95W variant gebruiken zoals de pricewatch: AMD FX-8320E Boxed. Er is ook de iets duurdere en snellere (maar nog steeds 95W) pricewatch: AMD FX 8370E Boxed. Een FX-6300 zoals eerder aangehaald, zou ook kunnen, maar levert volgens mij niet genoeg winst tegenover de FX-4130.

Let dus wel op, het moet de E variant zijn van die octacores. Die processors overklokken ook redelijk lekker trouwens, maar met dat moederbord doe je dat beter niet.

Totaal is dat ongeveer €300.

De behuizing moet je zelf weten, ik zou dat zelf niet rekenen tot het budget van de upgrade. Aerocool zijn inderdaad geen al te beste behuizingen, maar je bent dan eigenlijk heel de pc aan het vervangen (en je eigen plannen gingen al zoveel over het budget). Dan blijkt toch ook weer dat goedkoop vaak duurkoop is. Was dit een pc van een retailer zoals gamepc.nl?

• SipSip
Nee deze pc heb ik helemaal zelf in elkaar gezet. Maar als ik dus een nieuwe amd 8-core processor neem en een 3gb VRAM GPU dan zit ik de komende tijd wel weer goed voor 300 euro?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:33

br00ky

Moderator Harde Waren
Definieer "komende tijd".

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:25
Wat denk je van tweedehands?

V&A aangeboden: Intel Core i5 3570K Boxed
V&A aangeboden: ASRock Z77 Extreme3

En een nieuwe cpu koeler; pricewatch: Scythe Mugen 4

Vervolgens verkoop je jouw huidige moederbord en processor en daarna koop je een nieuwe (of tweedehands) videokaart na wat meer gespaard te hebben.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• SipSip
Circa 2 jaar?

• MacPoedel
We hadden ook moeten vragen, wat wil je in die 2 jaar dan doen? Gaming lijkt me wel duidelijk, maar wat zijn je verwachtingen op vlak van instellingen en resolutie? High en 1080p?

Voor 4K voldoen een 3GB GPU en een AMD octacore nu al niet, maar met een R9 280X en een FX-8320E zou je de komende 2 jaar de meeste games toch wel op 1080p met high instellingen kunnen spelen (en. Van het eerste jaar ben ik vrij zeker, voor het tweede jaar is het altijd een beetje gissen. Een Core i5 en een octacore van AMD zijn moeilijk te vergelijken. Singlethreaded is de Core i5 veel sneller, multithreaded doet een AMD het vaak even goed of beter. Games zijn redelijk singlethreaded, al moeten Mantle en DX12 daar wel wat bij gaan helpen.

Als je zou overschakelen naar Intel, zoals NitroX voorstelt, zou je voor langere tijd verder kunnen, maar de investering is ook hoger. Dus moet jij je afvragen waar je tevreden mee bent.

Ik herhaal wel nog eens, als je bij AMD blijft, neem je voor je huidige moederbord best een 95W CPU, dat zijn dus een FX-8320E, FX-8370E of FX-6300.

• SipSip
Ik denk dat ik mijn zinnen heb gezet op een 2e hands 280x met de AMD octa core van 140 euro. Als ik een mooie 280x op de kop kan tikken zit ik mooi rond me 300 euro :). Kan ik voorlopig weer ff lekker op 1080 p gamen. Dat is namelijk wel mijn ideale, ik heb dan ook geen scherm wat 4k ondersteunt en om 4k te kunnen gamen heb je een aardige investering nodig.

Ik kijk eerst wel rond wat ik voor 2e hands GPU's kan vinden, heel misschien ga ik wel 100 euro extra bij sparen en dan kan ik naar een i5 switchen. Moet nog even goed oriënteren wat ik ga doen.

Al heb ik nog één laatste vraag: Is 2e hands wel zo betrouwbaar? Zitten wel mooie kaarten tussen voor een goeie prijs, maar houden die het dan ook wel 2 jaar vol? Een nieuwe heb je toch meer zekerheid dat die het lang en goed volhoudt. Met een 2e hands ben ik dan toch bang, dat er iets is mee gedaan waardoor die maar op 80% draait ofzo.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:25
R9 280X; V&A aangeboden: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X --- REFURBISHED DUS ALS NIEUW

Er komen vaak genoeg onderdelen in Vraag & Aanbod langs die nog nieuw in de verpakking zijn of vrijwel niet gebruikt/refurbished en/of nog met garantie. Beoordelingen over de verkoper kan je ook lezen en uitvinden of de persoon betrouwbaar is.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• SipSip
Heb al op het een en ander gereageerd. Deze verkoper heeft helaas geen r9 280x meer beschikbaar.

• MacPoedel
Er staan in deze lijst nog genoeg andere te koop http://tweakers.net/categ...QyUYmtrdZRKKgtSi0HqEoF8AA. Vermijd wel de XFX Double Dissipation edities, die zijn redelijk luidruchtig. Die van Asus, MSI, Gigabyte of Sapphire zijn echter wel goed.

In mijn lijstje staan zowel HD7950 (met rebrand = R9 280) en HD7970 (met rebrand = R9 280X). Een R9 is meestal wat meer waard dan een HD79xx omdat die nog garantie hebben en de HD79xx vaak niet meer. Ik denk dat je verder aan dat lijstje wel kunt afleiden wat goede prijzen zijn voor die videokaarten.

• SipSip
Ik zal mijn best doen! Kijk ook al wat rond op marktplaats, nu gewoon kwestie van wachten op de reacties van de verkopers. In ieder geval bedankt iedereen! ;)

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:09
Let wel op wat voor octacore je koopt!! De 125 en 140 watt versies hebben grote kans op problemen icm je mobo!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
SipSip schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 19:07:
Ik denk dat ik mijn zinnen heb gezet op een 2e hands 280x met de AMD octa core van 140 euro. Als ik een mooie 280x op de kop kan tikken zit ik mooi rond me 300 euro :). Kan ik voorlopig weer ff lekker op 1080 p gamen. Dat is namelijk wel mijn ideale, ik heb dan ook geen scherm wat 4k ondersteunt en om 4k te kunnen gamen heb je een aardige investering nodig.

Ik kijk eerst wel rond wat ik voor 2e hands GPU's kan vinden, heel misschien ga ik wel 100 euro extra bij sparen en dan kan ik naar een i5 switchen. Moet nog even goed oriënteren wat ik ga doen.

Al heb ik nog één laatste vraag: Is 2e hands wel zo betrouwbaar? Zitten wel mooie kaarten tussen voor een goeie prijs, maar houden die het dan ook wel 2 jaar vol? Een nieuwe heb je toch meer zekerheid dat die het lang en goed volhoudt. Met een 2e hands ben ik dan toch bang, dat er iets is mee gedaan waardoor die maar op 80% draait ofzo.
Dit lijkt me de beste oplossing inderdaad, kijk dus wel uit met de juiste cpu kopen en koop niet de 100+watt varianten.

Het enige waar je mee moet uitkijken met de GPU's waar je het over hebt zijn de kaarten die gebruikt zijn voor Altcoin mining die 24 uur per dag vol hebben lopen draaien. Meestal staat het er wel bij en moet je even in overleg gaan met de verkoper hoe lang die gedraait hebben. Die zijn vaak ook wat goedkoper dan de kaarten die gewoon als game kaart hebben gedraait.

ik koop al jaren mijn onderdelen via de vraag en aanbod 2dehands en heb nog nooit een probleem gehad ermee, computer hardware slijt niet echt op de manier die een auto doet. Het kan gebeuren maar zolang je van iemand met een goede feedback koopt zou het gewoon goed moeten komen als er iets mis blijkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Flaat op 25-02-2015 15:48 ]

• SipSip
Flaat schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 15:46:
[...]

Dit lijkt me de beste oplossing inderdaad, kijk dus wel uit met de juiste cpu kopen en koop niet de 100+watt varianten.

Het enige waar je mee moet uitkijken met de GPU's waar je het over hebt zijn de kaarten die gebruikt zijn voor Altcoin mining die 24 uur per dag vol hebben lopen draaien. Meestal staat het er wel bij en moet je even in overleg gaan met de verkoper hoe lang die gedraait hebben. Die zijn vaak ook wat goedkoper dan de kaarten die gewoon als game kaart hebben gedraait.

ik koop al jaren mijn onderdelen via de vraag en aanbod 2dehands en heb nog nooit een probleem gehad ermee, computer hardware slijt niet echt op de manier die een auto doet. Het kan gebeuren maar zolang je van iemand met een goede feedback koopt zou het gewoon goed moeten komen als er iets mis blijkt.
Ja de mining kaarten vermijd ik inderdaad ook!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:02
SipSip schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 16:50:
[...]

Ja de mining kaarten vermijd ik inderdaad ook!
Mining kaarten is niets mis mee hoor. Die mensen zorgen extreem goed voor hun kaarten. En zijn nooit boven de 60/65 graden geweest. En een stofvrije ruimte. Heb liever weer een ex mining kaart dan een stofnest.

• Flaat
loki504 schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 17:11:
[...]

Mining kaarten is niets mis mee hoor. Die mensen zorgen extreem goed voor hun kaarten. En zijn nooit boven de 60/65 graden geweest. En een stofvrije ruimte. Heb liever weer een ex mining kaart dan een stofnest.
Daarom zeg ik ook in overleg met verkoper, er zijn ook miners die er heel anders mee om zijn gegaan en niet undervolted supergetunde mh/watt setups hebben gehad.

• SipSip
Flaat schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 17:51:
[...]

Daarom zeg ik ook in overleg met verkoper, er zijn ook miners die er heel anders mee om zijn gegaan en niet undervolted supergetunde mh/watt setups hebben gehad.
Is dat undervolted nu een goed ding of niet?

• Flaat
Ja dat is goed, zorgt voor lagere temperatuur en wattage door de chip. Dan nog zou ik vragen naar draaiuren

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
overigens kun je die octa cores ook vlink undervolten.
Ik heb nu mijn setup (die jij ongeveer wilt.) stabiel geondervolt.

fx8320 (non-e) van 1.35v > 1.20v stock ghz
280x (gr omdat een 290 3fan niet past in mijn kast)
asrock fx990 extreme 3
8gb of mem

~70FPS 1080p ultra settings battlefield 4 <gemiddelde levels> (ik gok dat het ongeveer hetzelfde is als hardline in fps ivm zelde engine)
Pagina: 1