PC slaat af na opnieuw plaatsen van cpu koeler

Pagina: 1
Acties:

• Segunda__
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-11-2025
Beste tweakers,

Ik zit met een enorm probleem.
Ik heb mijn pc uitgezet, nadat ik er prima mee gewerkt heb.
Ik wilde mijn pc stofvrij maken en heb ook even de cpu koeler (scythe mugen 3) eraf gehaald, daarna weer erop gezet en alles opnieuw aangesloten.
Nu krijg ik het probleem, dat als ik op de powerbutton druk, de fans even kort draaien en dat de pc daarna uitschakelt.
Ik merk als ik de ATX12v voor de cpu eruit laat, dat de computer wel aanblijft, zodra ik deze in het moederbord steek, schiet de pc uit (soort kortsluiting waarschijnlijk).

Eerste belangrijke specs:

Moederbord: Gigabyte GA-P35C-DS3R
Voeding: Antec Neo HE 550 Watt
Processor: Intel Core 2 Duo 6400
Koeler: Scythe Mugen 3

Wie o wie kan mij helpen???

Groeten, Segunda

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Waarom die koeler er af om de boel stofvrij te maken? :?

Die ATX 12V stekker is uiteraard wel nodig.
Dingen die ik zo snel kan bedenken:
  • bij het verwijderen van de koeler is wellicht ook de CPU even uit het socket geweest? Dan wellicht even kijken of de pins in het socket nog allemaal netjes recht staan, misschien is er per ongeluk iets verbogen.
  • Met een stofzuiger bezig geweest om 'm stofvrij te maken? Dan is 'ie mogelijk door statische elektriciteit om zeep geholpen.
  • Misschien kortstluiting onder het moederbord veroorzaakt? Schroefje laten vallen dat onder het moederbord of zo gekomen is?
Ik zou denk ik eens proberen de boel zo minimaal mogelijk buiten de kast op een stuk karton of zo op te bouwen. Werkt het dan nog niet, dan kan je alleen nog maar onderdelen vervangen om de oorzaak te vinden.

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-01 15:19

BiLo

PSN: toiletcleaner

Er wordt geen woord gerept over het vervangen van de koelpasta... Heb je de cooler echt gewoon weer terug opgezet zonder die te verversen?

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 19:21

Nemesizz

Untouchable

DylanE schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 08:21:
Er wordt geen woord gerept over het vervangen van de koelpasta... Heb je de cooler echt gewoon weer terug opgezet zonder die te verversen?
Omdat dat ook niet zo dramatisch gevolg is dat de PC meteen weer uitgaat.
Tenzij die koeler helemaal geen contact meer maakt, maar zelfs dan kun je vaak de POST nog wel zien (heb zelfs lui i7 920 zien starten zonder koeler).

Denk zelf ook eerder aan kortsluiting (schroefje laten vallen ofzo) of het niet correct vastmaken van de koeler.

• Segunda__
Waarom de koeler eraf? Dan kan ik overal eenvoudiger bij en heb het met een zachte tandenborstel gedaan en daarna kort de stofzuiger van een afstandje erop gezet.

- CPU is fine, zit er netjes in
- wat zou om zeep geholpen moeten zijn? Lijkt me ook een kleine kans, heb in het verleden zo vaak het op deze manier gedaan en nooit problemen gekregen.
-ook al houd ik de koeler er netjes bovenop met ietsjes druk, zonder m vast te maken, dan nog krijg ik m niet aan... de koeler moet er in principe ook af kunnen natuurlijk.. er zit voldoende koelpasta tussen, ook dat is niet het probleem... het is bij mij grijs van kleur (weet niet of dit wat zegt)
- aan 1 hoek van de koeler is het nu wel lastig vastklemmen, de doorzichtige stukjes die de zwarte pin vastklemt bij het inklikken zijn gebroken.. toch zie je dat de koeler wel klem zit...
- Ik heb het moederbord eraf gehad, is ook niets onder terecht gekomen.
- Ik heb een andere voeding gebruikt, geeft hetzelfde probleem.

Echt heel irritant om van een werkende situatie naar een niet-werkende situatie te gaan, zonder dat je iets bijzonders hebt gedaan.

Zodra de ATX12V ingeplugd wordt, slaat alles uit... Als ik m van tevoren aansluit, komen de fans iets in beweging en dan slaat de pc toch weer uit..

Ben radeloos inmiddels. Nog tips?

Geen tweaker uit Amersfoort die mij zou willen ondersteunen?

Groeten, Marc

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Met een stofzuiger nooit in je pc gaan, je kan snel kortsluiting/statische stroom naar je pc krijgen.
Een stofzuiger is niet geaard, de plastic van de slang gaat statische stroom maken, en je pc is snel defect.
Statische stroom kan ook door de slang gaan, maar ook door je andere hand die je misschien iets van je pc vasthoudt.

Nu 1 voor 1 de onderdelen gaan wisselen.
Cpu
Moederbord
De rest van onderdelen losmaken, ook toetsenbord en muis niet vergeten uit te wisselen.

[ Voor 18% gewijzigd door jan99999 op 24-02-2015 21:34 ]

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-02 14:57
Alles weer los halen en opnieuw opbouwen. Dus ook het mobo uit de kast! Dat is de enigste oplossing. Tijdens het los halen goed kijken of je iets bijzonders ziet. Geeft dat nog hetzelfde resultaat, dan buiten de kast de pc met zo min mogelijk componenten opbouwen. Aanzetten om te zien of het werkt. Dan telkens 1 component er bij plaatsen en aanzetten. Zo kom je er achter wat eventueel de problemen veroorzaakt.

@jan99999
Helemaal mee eens. NOOIT EEN STOFZUIGER GEBRUIKEN!!!!!

[ Voor 3% gewijzigd door jovadca op 24-02-2015 21:40 ]

• Segunda__
Ik bevind me niet in de luxe positie dat ik zo even wat reserve onderdelen heb liggen of een andere pc. Voeding nog wel toevallig.

Bedankt voor de tip qua schoonmaak, heb er echter nog nooit problemen mee gehad. Hoe haal jij het stof uit je kast?
jan99999 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 21:31:
Met een stofzuiger nooit in je pc gaan, je kan snel kortsluiting/statische stroom naar je pc krijgen.
Een stofzuiger is niet geaard, de plastic van de slang gaat statische stroom maken, en je pc is snel defect.
Statische stroom kan ook door de slang gaan, maar ook door je andere hand die je misschien iets van je pc vasthoudt.

Nu 1 voor 1 de onderdelen gaan wisselen.
Cpu
Moederbord
De rest van onderdelen losmaken, ook toetsenbord en muis niet vergeten uit te wisselen.

• Segunda__
jovadca schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 21:39:
Alles weer los halen en opnieuw opbouwen. Dus ook het mobo uit de kast! Dat is de enigste oplossing. Tijdens het los halen goed kijken of je iets bijzonders ziet. Geeft dat nog hetzelfde resultaat, dan buiten de kast de pc met zo min mogelijk componenten opbouwen. Aanzetten om te zien of het werkt. Dan telkens 1 component er bij plaatsen en aanzetten. Zo kom je er achter wat eventueel de problemen veroorzaakt.

@jan99999
Helemaal mee eens. NOOIT EEN STOFZUIGER GEBRUIKEN!!!!!
Ik heb het moederbord er al los uit gehad. Heb slechts geheugen, de benodigde stroomvoorziening, cpu en koeler getest, ook daar houd het probleem aan.

• jovadca
Ge woon nog een keer alles los halen en opnieuw opbouwen. Eerst buiten de kast op een niet geleidende ondergrond en dan in de kast.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een stofzuiger is idd niet het meest geweldige ding om in je pc te stoppen, echter, ik heb nog nooit gehoord dat een stofzuiger iets in een pc echt gesloopt heeft door ESD, wel mensen die zo lomp waren om een cap los te rammen.

Je voeding is wss ondertussen al knap oud, de reviews komen uit 2006, er zitten zeker wel goede onderdelen in, maar toch, 9 jaar is zelfs voor een goed ding oud. Het kan simpelweg stom toeval zijn dat hij er nu geen zin meer in heeft.

People as things, that’s where it starts.

• Segunda__
1) Ik zal alles loshalen, wat is het minimale waar ik dan mee start om aan te sluiten?

2) Ik begrijp ook wel dat de stofzuiger gebruiken niet het slimste is, maar doe je het rustig en beheerst en op afstand, dan ondervind je weinig tot geen problemen. Tenminste dat zijn mijn ervaringen. Als jullie beter opties hebben om het stof te verwijderen, let me know!

3) Mijn configuratie is inderdaad al flink wat jaartjes oud. Heeft altijd wel goed gewerkt en eergisteren ook geen problemen. Het is zo lastig te bevatten dat dan door een kleine 'ingreep' het hele gebeuren er mee ophoud. Waar dan de bottleneck ligt, is wel belangrijk te weten, want dan zou ik er nog een kleine investering in kunnen doen.

4) Ik was al van plan een nieuwe pc samen te gaan stellen, maar deze als erbij behouden was mooi geweest.

Verwijderd

Ik zie nergens staan dat er ook nieuwe pasta gebruikt is op de CPU? Dit is zeer belangrijk voor goede koeling. Als dit niet goed zit slaat je PC niet aan. Of hoogstens even heel kort. Ook al heb je het wel gedaan nogmaals opnieuw met nieuwe pasta en na het vastzetten weer loshalen en checken of de pasta goed verspreid is. Zo sluit je uit dat het contact slecht is.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Een pc zal zelfs zonder koeler vaak wel voorbij de post komen [maar ook niet veel verder dan dat], eentje met een koeler die slecht contact maakt zal zich vooral laten horen omdat de koeler op vol vermogen zal draaien, maar opstarten doet ie wel.

Wat overigens wel kan, is dat je misschien geleidende pasta geknoeid hebt rond je cpu, en als je pech hebt kan dat voor kortsluiting zorgen.

• Segunda__
Ik zie dat de pinnetjes waarop de cpu gaat op 2 plekjes krom staan.
Ik ben bang dat dat het probleem is. Heb ik dan te hard de Scythe koeler aangedrukt?
Kan het me niet echt voorstellen.
Bovendien is ouderdom van het complete systeem iets dat ook meespeelt.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

hoe krom is krom? Een beetje gebogen, of hebben ze besloten erbij te gaan liggen?

[ Voor 4% gewijzigd door RobinHood op 24-02-2015 22:49 ]

• Segunda__
Het is bijna alsof ik ze niet zie, zo lijkt het. Dus lijkt mij behoorlijk afwijkend. Het moederbord kan ik dan weggooien, helaas.

Hoe kan ik eigenlijk testen of de voeding nog goed genoeg is om te behouden?
Cpu lijkt mij prima in orde, koeler (op het kliksysteem in 1 hoek na) ook, en de rest ook.

Bedankt sowieso voor het meedenken.

[ Voor 4% gewijzigd door Segunda__ op 24-02-2015 23:15 ]

Verwijderd

VasZaitsev schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 22:08:
Een pc zal zelfs zonder koeler vaak wel voorbij de post komen [maar ook niet veel verder dan dat],
Als je de boel graag kapot wilt dan moet je je PC idd aanzetten zonder CPU koeler!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:18
Segunda__ schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 21:22:
Waarom de koeler eraf? Dan kan ik overal eenvoudiger bij en heb het met een zachte tandenborstel gedaan en daarna kort de stofzuiger van een afstandje erop gezet.

- CPU is fine, zit er netjes in
- wat zou om zeep geholpen moeten zijn? Lijkt me ook een kleine kans, heb in het verleden zo vaak het op deze manier gedaan en nooit problemen gekregen.
-ook al houd ik de koeler er netjes bovenop met ietsjes druk, zonder m vast te maken, dan nog krijg ik m niet aan... de koeler moet er in principe ook af kunnen natuurlijk.. er zit voldoende koelpasta tussen, ook dat is niet het probleem... het is bij mij grijs van kleur (weet niet of dit wat zegt)
- aan 1 hoek van de koeler is het nu wel lastig vastklemmen, de doorzichtige stukjes die de zwarte pin vastklemt bij het inklikken zijn gebroken.. toch zie je dat de koeler wel klem zit...
- Ik heb het moederbord eraf gehad, is ook niets onder terecht gekomen.
- Ik heb een andere voeding gebruikt, geeft hetzelfde probleem.

Echt heel irritant om van een werkende situatie naar een niet-werkende situatie te gaan, zonder dat je iets bijzonders hebt gedaan.

Zodra de ATX12V ingeplugd wordt, slaat alles uit... Als ik m van tevoren aansluit, komen de fans iets in beweging en dan slaat de pc toch weer uit..

Ben radeloos inmiddels. Nog tips?

Geen tweaker uit Amersfoort die mij zou willen ondersteunen?

Groeten, Marc
Ik heb dit probleem ook gehad ( totaal andere setup ), bij mij hielp het om het mainboard volledig te ontladen ( stroom van de pc af, batt uit het mainboard halen en de powerknop een paar min ingedrukt houden )
Mocht dit niet helpen, heb je geen reserve voeding? Sowieso een hint voor in de toekomst; koop gewoon zo'n luchtdruk busje waarmee je de boel schoon spuit ipv zuigt. (oeh dat klinkt een beetje fout).

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:18
Verwijderd schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 06:52:
[...]

Als je de boel graag kapot wilt dan moet je je PC idd aanzetten zonder CPU koeler!
Haha intels kunnen wel wat hebben hoor ( genoeg testjes te zien op youtube ),

Verwijderd

JeroenC schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 07:04:
[...]

Haha intels kunnen wel wat hebben hoor ( genoeg testjes te zien op youtube ),
Klopt. Maar hier is iemand die problemen heeft met zijn PC. De CPU zonder koeler draait zwaar buiten specificatie en er is risico dat het stuk gaat. Ik vind dan ook dat je iemand niet gaat adviseren dit risico te nemen. Hij heeft een koeler dus waarom zou je? Daarnaast kan dit soort advies zorgen dat mensen bij je op de stoep staan voor geld. Als de hardware toevallig net dan kapot gaat.

• Segunda__
Hoi Jeroen,

Dank voor je reactie.
Ik heb al een andere voeding geprobeerd, mocht niet baten.
Het volledig ontladen zou ik nog kunnen proberen, alleen zit al met het probleem van de plek waar de cpu op komt (gebogen pinnetjes).

Hoe kan ik bijv. de voeding testen of deze het nog goed doet? Voor eventueel gebruik in andere pc.

Ik ga idd een luchtdruk busje aanschaffen, dat lijkt mij een goed punt voor de toekomst.
JeroenC schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 07:03:
[...]

Ik heb dit probleem ook gehad ( totaal andere setup ), bij mij hielp het om het mainboard volledig te ontladen ( stroom van de pc af, batt uit het mainboard halen en de powerknop een paar min ingedrukt houden )
Mocht dit niet helpen, heb je geen reserve voeding? Sowieso een hint voor in de toekomst; koop gewoon zo'n luchtdruk busje waarmee je de boel schoon spuit ipv zuigt. (oeh dat klinkt een beetje fout).

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:51
Kan je die pinnetjes niet proberen recht te buigen?

Wat ook helpt zijn stoffilters voor de intake ventilatoren. Als je zorgt voor overdruk in je kast zal er nooit stof via andere kieren worden aangezogen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 07:13:
[...]

Klopt. Maar hier is iemand die problemen heeft met zijn PC. De CPU zonder koeler draait zwaar buiten specificatie en er is risico dat het stuk gaat. Ik vind dan ook dat je iemand niet gaat adviseren dit risico te nemen. Hij heeft een koeler dus waarom zou je? Daarnaast kan dit soort advies zorgen dat mensen bij je op de stoep staan voor geld. Als de hardware toevallig net dan kapot gaat.
Hij zegt ook niet dat TS moet starten zonder koeler, wat VasZaitsev aangeeft (en ik ook eindje terug) dat verkeerd aangebrachte koelpasta nooit de oorzaak kan zijn dat het systeem niet meer start (of je moet er echt een BigMac/Whopper lading koelpasta tussen doen van een paar centimeter).
Zelfs zonder koelpasta zal een PC nog gewoon starten, meeste zelfs zonder problemen, ze worden alleen iets warmer. Wat de aanleiding was voor het aanhalen dat de meeste PC's zelfs nog willen en kunnen starten zelfs zonder CPU koeler (wat uiteraard niet aan te raden is, maar zoals aangegeven, aangeeft dat foutief aangebracht/niet nieuw aangebrachte koelpasta niet de oorzaak kan zijn).

• Segunda__
Pinnetjes zijn niet meer recht te buigen. Over en uit. !

Kunnen jullie me nog helpen met mijn vraag wat betreft de voedingtest?
Zou ik zeer waarderen.

Fijne avond

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Enige manier om de voeding te testen is om die in een andere PC te plaatsen.

Gewoon het groene en een GND draadje doorverbinden zegt namelijk niet veel , want dat zit er geen belasting op. Denk dat die voeding nog wel goed is, Antec NeoHE zijn toch wel redelijk kwalitatieve voedingen met goede beveiligingen erop (die ook daadwerkelijk werken).

• jovadca
JeroenC schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 07:03:
[...]

koop gewoon zo'n luchtdruk busje waarmee je de boel schoon spuit ipv zuigt. (oeh dat klinkt een beetje fout).
Of je nu zuigt of blaast, beide zijn gevaarlijk voor elektronica en kunnen statische elektriciteit opwekken! Het gaat n.l. om die luchtstroom die statische elektriciteit veroorzaakt. Gebruik gewoon een kwastje met varkenshaar (geen kunststof haren!!!!!).
Pagina: 1