Wat zal ik als eerste vervangen van mijn 1e build?

Pagina: 1
Acties:

• frisods
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-03-2021
Goedeavond Tweakers,

Ik heb wat info nodig over mijn spul en of een upgrade van processor of videokaart van mijn eerste build,
ben van plan om iets er van te salvagen en te gebruiken voor build#2

Huidige Build : ( zover je het mag en kan noemen ghe!

Processor : AMD fx 6100 stock koeler loopt op 4,2 ghz
Moederbord : asrock 960 gm us3fx
Videokaart : Club 3d 7870xt
Geheugen : gskill ?? 8 gb ( ik geloof dat het heel traag loopt op 667?)
Voeding 650 watt corsair
Samsung evo 840
en een 500 gb western digital hardeschijf.

Huidig probleem :
Stutter en FPS drop onder de 30 bij BF4 en BF3 , laat staan Watch Dogs.
OverClock op videokaart en processor laat de drops niet verdwijnen, of ik nu alle " Eye candy"" aan of uit zet, of ik de resolutie op ultra of laag heb.
Het maakt dus niks uit wat ik instel, of hij nu op ultra alles max of alles op low , hij zal hoe dan ook om de minuut droppen, om mij wat hoofdpijn te bezorgen.

Oplossing:
Tweakers , help deze jongen van zijn hoofdpijn af:)

Ik zoek een?
Nieuwe processor/moederbord of videokaart

Wat is je budget?
Ik wil zonder gezeur BF4 kunnen knallen , dacht voor 300 euro aan moederbord / processor en 300 euro voor videokaart , het kan altijd meer als het nodig is.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
heb op dit moment een AMD build , voor processor zou ik graag een intel willen proberen een i5 uit de bbg lijkt me prima.
Voor de video kaart, maakt het mij echt totaal niks uit, als mijn 7870xt te redden valt zou het mooi zijn.
anders lijkt me een gtx970 of 290x een mooie keuze

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
het is mijn multimedia pc , dus Gamen, audiobewerking , videobewerking ,films echt zo'n beetje alles.
eventueel handig, uiteindelijk zou ik op 4k willen overstappen , heb op dit moment een 2x 27 scherm opstelling ( tijdens gamen gebruik ik er maar 1 !! )
Ik ben meer voor optimale prestaties ( FPS) dan voor alle Eye candy en dat soort zaken , zoals ik al zei wil ik gewoon lekker soepeltjes zonder gezeur mijn vijandjes afschieten op BF3 en 4

Alvast bedankt :)

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-02 17:01
Battlefield vraagt meestal nogal veel van de CPU dus een i5 is denk ik the way to go. De 7870 is niet de beste kaart maar hij voldoet zeker als je zonder eyecandy speelt nog prima.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:26

Tribits

Onkruid vergaat niet

Ben het wel eens met het advies hierboven, als er iets vertraagt dan zal het wel voornamelijk de CPU zijn. Logische upgrade is dan:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 182,50€ 182,50
1ASRock B85M Pro4€ 62,95€ 62,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 245,45

Mocht dat nog niet voldoende zijn dan denk ik dat een R9 290 de meest logische upgrade is. Een 7950/7970 zijn zeker tweedehands een stuk goedkoper maar bieden je ook relatief weinig meerwaarde ten opzichte van je huidige kaart.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:25
Geheugen : gskill ?? 8 gb ( ik geloof dat het heel traag loopt op 667?)
Dat is DDR3-1333 en is snel genoeg. DDR3-1600 is de standaard vandaag de dag maar veel verschil ga je niet merken tussen de twee.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:09
Een fx 6xxx zou bf 3 en 4 nog we. Moeten aankunnen. Als je zegt dat zelfs bij lagere eyecandy fps stutters bestaan begin ik er eerder aan te denken dat je mobo throttled: kan je de clockspeeds van je cpu checken tijdens het spelen? Als die zakt dan is he mobo het probleem

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:33

br00ky

Moderator Harde Waren
Hier zou het probleem inderdaad wel eens kunnen liggen. Je bord is vrij matig, zelfs voor die hexacore, met 3+1 ongekoelde fasen. Zou me niks verbazen dat dit gaat throttelen.

• Ubahnub
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-02-2025
Maar als je dan toch budget hebt (van wat ik begrijp 300 voor mobo+CPU en 300 voor GPU, totaal 600?) dan zou ik zeker upgraden.

Zoals eerder aangegeven is een i5 + MOBO en een r9 290 een hele degelijke upgrade. Als je de r9 290 via V&A koopt heb je er eentje voor rond de 200 euro, i5 + MOBO is rond de 250 wel te doen. Dan zit je voor 450 euro weer een hele poos goed.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
De laatste tijd heb ik ook stutteringen in bf4 met een i5 4690k en r9 290...ligt volgens mij aan bf4, maar je mobo zou ik sowieso vervangen en je huidige koeler ook zodat je nog wat kan overklokken.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• frisods
Dank voor de reacties:)

Inderdaad met serieus elke mogelijke resolutie en alle bijbehoren eye candy aan of uit , of ik nu ultra of low heb. Hij loopt soepel > rond de 60/70 fps en dan BAM , de stutter en de Fps drop .

Ik heb even zitten monitoren tijdens wat sessies , en inderdaad mijn CPU dropt als een gek naar beneden voor die periode van stutter.
Dus ik vermoed inderdaad dat mijn MOBO throttled.

zeggen jullie van : nou vervang maar je MOBO , cheap fix? om dan de benodigde resultaten te behalen?
fact :mijn Cpu en GPU zijn geen helden meer , maar ik zou toch redelijk stutterfree moeten speuelen ?

of : klaar met het geneuzel en gewoon goed upgraden? *O*

edit : ik heb mijn pc al een klein beetje overclocked , hij blijft bizar goed koel en stabiel . eerst was het op 3,9ghz nu 4,3 ghz.
met stock koeling, en zoals bovenstaand een niet al te best bordje _/-\o_ :9~

[ Voor 13% gewijzigd door frisods op 24-02-2015 17:32 ]

• NitroX infinity
Moederbord; pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P

Heb je een goede aftermarket koeler? Zo niet; pricewatch: Scythe Mugen 4

Kost je zo'n €100 aan upgraden in totaal. En dan pas in 2016/2017 upgraden naar K12/Zen of Skylake/Cannonlake + DDR4 + nieuwe generatie videokaart.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Zet alle energie savers in je bios is uit en probeer het dan nog eens. Klinkt inderdaad als een throtteling van je moederbord. Jou setup zou bf3/4 op low/mid prima moeten kunnen draaien.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:43
Verwijderd schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 10:22:
Zet alle energie savers in je bios is uit en probeer het dan nog eens. Klinkt inderdaad als een throtteling van je moederbord. Jou setup zou bf3/4 op low/mid prima moeten kunnen draaien.
Doe dit dus niet!

Eigenlijk moet je een ander moederbord halen, zoals al gezegd, je VRM's oververhitten en nijpen de processor af.

Wat voor dit moederbord kan helpen is een top flow koeler gebruiken die ook lucht blaast over de VRM's. Dit is een voorbeeld van zo'n koeler (wel prijzig van Noctua en niet meer in productie): pricewatch: Noctua NH-C12P SE14. Er zijn er goedkopere van andere fabrikanten, het belangrijkste is dat de koeler ook over de VRM's blaast, je kunt dat wel afleiden aan de vorm of de koeler dit doet. Dit is wel geen garantie, het kan helpen en is het goedkoopste wat je kunt doen, maar als je VRM's gewoon te heet worden, gaat een beetje luchtstroom niet voldoende helpen.

De enige zekere manier om dat throttling probleem niet meer te hebben, is van moederbord veranderen, de eerder aangehaalde pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P is dan het goedkoopste alternatief.

• frisods
Ik heb net even zitten klooien met mijn cpu snelheden en throttling problemen ( ik heb daar serieus nog niet een keer aan gedacht voordat ik met dit topic begon)
Eventjes wat minder voeding op de cpu , en de kloksnelheid max op 3,2 ghz en turbo boost uit.

blijkt dat mijn mobo toch wel in staat is om 80 fps op medium + mantle te blazen.
En dat met BF4 en BF4 , ( ultra zit hij op de +-45) :X

Dus een korte fix gevonden, in the meantime ga ik inderdaad de gigabyte-ga-970a-ud3p bestellen, want merk toch wat verschil in het" Snappy "reageren met normale taken.

In ieder geval bedankt voor het advies , en zolang deze combi werkt hoef ik mijn AMD CPU toch nog eventjes niet vaarwel te zeggen ;w

:w

Verwijderd

frisods schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 13:05:
Ik heb net even zitten klooien met mijn cpu snelheden en throttling problemen ( ik heb daar serieus nog niet een keer aan gedacht voordat ik met dit topic begon)
Eventjes wat minder voeding op de cpu , en de kloksnelheid max op 3,2 ghz en turbo boost uit.

blijkt dat mijn mobo toch wel in staat is om 80 fps op medium + mantle te blazen.
En dat met BF4 en BF4 , ( ultra zit hij op de +-45) :X

Dus een korte fix gevonden, in the meantime ga ik inderdaad de gigabyte-ga-970a-ud3p bestellen, want merk toch wat verschil in het" Snappy "reageren met normale taken.

In ieder geval bedankt voor het advies , en zolang deze combi werkt hoef ik mijn AMD CPU toch nog eventjes niet vaarwel te zeggen ;w

:w
Koop een am3+ bordje met 8+2 powerphase en een goede ondersteuning. Dan zijn waarschijnlijk al je throtteling problemen opgelost.

• NitroX infinity
Hij zegt toch ook dat hij zo'n moederbord gaat kopen; de Gigabyte ga-970a-ud3p.

Verwijderd

NitroX infinity schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 14:44:
Hij zegt toch ook dat hij zo'n moederbord gaat kopen; de Gigabyte ga-970a-ud3p.
Sry overheen gelezen....

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
Processor : AMD fx 6100 stock koeler loopt op 4,2 ghz

Daar heb je het andere probleem, die cpu mag je eigenlijk niet met een stock koeler laten lopen. Kan het zijn dat de cpu gewoon thermal throttled in plaats van het mobo met VRM throttle?
4.2ghz is nog geen hele gekke OC op die cpu toch?

pricewatch: DeepCool Gamer Storm Lucifer

Is insane goedkoop bij megagekko nu en koelt als een beest, bijna net zo goed als een Dark Rock Pro 3 en die is in de 70 euro. Hij blaast in elk geval alle andere koelers van 30 euro weg.

Review
http://www.techpowerup.com/reviews/Deepcool/Lucifer/8.html

Edit: pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P is ook zeer gunstig geprijst bij megagekko dus lijkt me een mooie combo deal

[ Voor 13% gewijzigd door Flaat op 25-02-2015 15:37 ]

Pagina: 1