Asus N551JK-CN130H zeer slechte Wi-Fi ontvangst

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-09 12:35
Mijn vriendin heeft vorige week de Asus N551JK-CN130H gekocht bij BCC maar ze ondervindt nu toch wat problemen, en de grootste hiervan is internetconnectie.

In het verleden waren er al wat internet problemen op haar kamer maar na de komst van een nieuw modem beneden was dat probleem voor haar oude laptop en alle mobiele apparaten verholpen.
Ze had hiervoor een HP (ik geloof een HP Pavilion DV7) en die maakt op haar kamer ook prima verbinding tegenwoordig.

Ik heb haar 2x een speedtest laten doen, 1x op haar kamer en 1x beneden waar het Wi-Fi signaal wordt uitgezonden. Ik weet niet hoe representatief dit is maar met haar oude HP laptop was dit 30mbp/s boven en 80 mpb/s beneden, en voor haar nieuwe ASUS was dit 2 mpb/s boven en 30 mbp/s beneden.
Maar dit is natuurlijk wel een momentopname.

Edit: ik heb niet heel veel verstand van Wi-FI, en ze heeft uitzichzelf ook paar testjes gedaan en af en toe komt de snelheid wel hoger uit maar wat ik wel steeds hoor is dat ze beneden meer snelheid behaald dan boven.

Na wat verder zoeken over haar ASUS kwam ik ook tegen dat het type dat zij heeft, CN130H, een Atheros AR9485WB netwerkkaart heeft en dat er wel meer mensen zijn met problemen.
Er is echter ook een type CN157H en die heeft volgens mij een Intel 7260 maar dat weet ik niet zeker.

Maargoed haar probleem is dus dat ze op haar kamer slecht WiFi ontvangst en snelheid heeft terwijl alle andere apparaten en haar oude laptop wel gewoon goeie/fatsoenlijke connectie en dus ook snelheid hebben.

Is er een oplossing voor dit probleem? Of is het puur een crappy netwerkadapter?
Aangezien ze de laptop pas vorige week maandag heeft gehaald zou ze hem nog terug kunnen brengen en de iets duurdere CN157H halen maar dat wil ze natuurlijk liever niet.

Hopelijk heb ik het een beetje goed kunnen overbrengen, en graag hulp gezocht! :)

[ Voor 7% gewijzigd door Jamesl op 23-02-2015 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Heb je de meest recente driver geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 22:08
Atheros wifi-adapters zijn naar mijn ervaring de meest crappy cheapy wifi-kaartjes die er zijn. Vaak instabiel en traag.
De AR9485WB is een 1x1 Single-Chip 802.11n. Dat is echt de meest langzame variant die er is.
Max. verbindingssnelheid is 150 Mbits (als je boven op je router zit). Zodra de afstand groter wordt, en er ook nog muren en plafonds in het spel komen, dondert de snelheid in elkaar.

Als je de optie hebt iets te kopen met een andere kaart, zeg ik, meteen doen.
De 7260 (AC of N) is een vééél betere wifi-adapter. Die zijn ook wel los te koop, maar géén garantie of je hem makkelijk in je laptop kan inbouwen. Waarschijnlijk zul je al een antenne te kort komen. Mogelijk heeft Asus ook nog een BIOS-blokkade voor andere hardware.

Máár wifi-prestaties in de praktijk zijn altijd afhankelijk van je set-up en je omgeving.
Goede router en wifi-clients zijn al een goede start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
Ploink schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 19:40:
Heb je de meest recente driver geïnstalleerd?
Sinds ik dit heb geschreven ben ik niet meer bij mijn vriendin geweest en de drivers waren ook inderdaad het eerste waar ik aan dacht maar zij snapt zelf niet hoe je dat moet installeren :|
Masimo schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 20:40:
Atheros wifi-adapters zijn naar mijn ervaring de meest crappy cheapy wifi-kaartjes die er zijn. Vaak instabiel en traag.
De AR9485WB is een 1x1 Single-Chip 802.11n. Dat is echt de meest langzame variant die er is.
Max. verbindingssnelheid is 150 Mbits (als je boven op je router zit). Zodra de afstand groter wordt, en er ook nog muren en plafonds in het spel komen, dondert de snelheid in elkaar.

Als je de optie hebt iets te kopen met een andere kaart, zeg ik, meteen doen.
De 7260 (AC of N) is een vééél betere wifi-adapter. Die zijn ook wel los te koop, maar géén garantie of je hem makkelijk in je laptop kan inbouwen. Waarschijnlijk zul je al een antenne te kort komen. Mogelijk heeft Asus ook nog een BIOS-blokkade voor andere hardware.

Máár wifi-prestaties in de praktijk zijn altijd afhankelijk van je set-up en je omgeving.
Goede router en wifi-clients zijn al een goede start.
Ja dat lees ik ook, echter las ik ook dat bij deze ASUS serie de Wi-Fi antenne gewoon heel slecht verwerkt zit in de laptop, mensen met de CN157H variant hebben ook gewoon last van slechte Wi-Fi.

Dus als ze haar laptop omruilt en die andere variant neemt dan bestaat de kans nog steeds dat de Wi-Fi slecht is.

Als de drivers niks uithalen ga ik denk ik maar een router op haar kamer installeren zodat er boven ook gewoon een connectie punt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-08 21:59

flipkipse

Google it

Jamesl schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 11:18:
[...]

Sinds ik dit heb geschreven ben ik niet meer bij mijn vriendin geweest en de drivers waren ook inderdaad het eerste waar ik aan dacht maar zij snapt zelf niet hoe je dat moet installeren :|

[...]

Ja dat lees ik ook, echter las ik ook dat bij deze ASUS serie de Wi-Fi antenne gewoon heel slecht verwerkt zit in de laptop, mensen met de CN157H variant hebben ook gewoon last van slechte Wi-Fi.

Dus als ze haar laptop omruilt en die andere variant neemt dan bestaat de kans nog steeds dat de Wi-Fi slecht is.

Als de drivers niks uithalen ga ik denk ik maar een router op haar kamer installeren zodat er boven ook gewoon een connectie punt is.
De laptop uitbreiden met dit kleine beestje?
pricewatch: Sitecom Wi-Fi USB Adapter AC450

Certified Google Teacher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
Dat klinkt wel goed! Zo'n adapter is een stuk sterker dan de interne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse

flipkipse

Google it

Jamesl schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 13:50:
[...]

Dat klinkt wel goed! Zo'n adapter is een stuk sterker dan de interne?
Jou laptop heeft een Atheros AR9485WB. Je zou de laatste driver eerst nog kunnen proberen.

Ik raadde de AC450 aan omdat deze het voordeel heeft, dat die in je USB poort valt. Dit zorgt er voor dat de kans op afbreken kleiner is. Waarschijnlijk gaat deze usb adapter je wel net dat extra bieden. Alleen het beste is een wat grotere usb adapter. Alleen vergeet dan niet: het gevaar van afbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Doe dat nou niet :/

Een WiFi adapter is zo goed als de antennes die erop zitten. Iets wat een paar mm uitsteekt heeft dan ook max paar mm grote antennes. Komt bij dat we geconstateerd hadden dat grootste issue met NIC in haar laptop is dat het een 1x1 geval is. Dat is dit ook :o

De meeste laptops hebben stiekem toch twee antennes aan boord. Ik zou aanraden om laptop open te schroeven om te kijken of er twee antennekabels bij de mPCIe slot uitkomen. Zo ja zou ik gewoon een Intel AC7260 erin prikken. Dat zal de boel minimaal verdubbelen en bovendien 5GHz en 802.11ac support geven.

Als er echt maar een enkele antenne in zit is er weinig andere optie dan USB, maar neem dan juist een zo groot mogelijke met een zo groot mogelijke antenne, voor een zo goed mogelijk ontvangst :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse

flipkipse

Google it

dion_b schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 15:28:
[...]

Doe dat nou niet :/

Een WiFi adapter is zo goed als de antennes die erop zitten. Iets wat een paar mm uitsteekt heeft dan ook max paar mm grote antennes. Komt bij dat we geconstateerd hadden dat grootste issue met NIC in haar laptop is dat het een 1x1 geval is. Dat is dit ook :o

De meeste laptops hebben stiekem toch twee antennes aan boord. Ik zou aanraden om laptop open te schroeven om te kijken of er twee antennekabels bij de mPCIe slot uitkomen. Zo ja zou ik gewoon een Intel AC7260 erin prikken. Dat zal de boel minimaal verdubbelen en bovendien 5GHz en 802.11ac support geven.

Als er echt maar een enkele antenne in zit is er weinig andere optie dan USB, maar neem dan juist een zo groot mogelijke met een zo groot mogelijke antenne, voor een zo goed mogelijk ontvangst :o
Mee eens dat je het liefst gewoon de NIC wilt vervangen, alleen dat is een handeling die je niet zo snel bij een net nieuwe laptop doet. Ivm vervallen garantie.

Ben dit ook voorledig met je eens. Maar "Breek gevaar' speelt ook wel degelijk mee in de keuze.

Eigenlijk mag je het niet adviseren, maar via internet kopen, voorzichtig openmaken. Kijken of dit voldoende bied, en anders moet er inderdaad een grotere komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

flipkipse schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 15:41:
[...]

Mee eens dat je het liefst gewoon de NIC wilt vervangen, alleen dat is een handeling die je niet zo snel bij een net nieuwe laptop doet. Ivm vervallen garantie.
Oneens. Het openen van PC behuizing om een user-servicable component te vervangen doet niets met je garantie, enige wat niet gedekt is, is schade die je zelf toebrengt bij openen/sluiten.
Ben dit ook voorledig met je eens. Maar "Breek gevaar' speelt ook wel degelijk mee in de keuze.
Yup, maar ik zou exact andere kant op gaan: helemaal niet in de laptop steken, maar met USB verlengkabel eraan bevestigen. Ook veel minder breukgevoelig, plus je kunt spelen met orientatie antenne op een manier dat niet kan als het vast in de laptop zit.
Eigenlijk mag je het niet adviseren, maar via internet kopen, voorzichtig openmaken. Kijken of dit voldoende bied, en anders moet er inderdaad een grotere komen.
Reken er maar niet op dat het lukt, het zit in een stevige plastic blister die niet zomaar weer dicht te krijgen is. Maar je weet bij voorbaat al dat het een 1x1 apparaat is. Dat levert sowieos geen meerwaarde tov wat ze al heeft.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
Hmm oke bedankt voor de suggesties.
Ik neig dan haast nog eerder dat zij haar laptop terug brengt nu het nog kan en de, paar tientjes duurdere, variant CN157H neemt die wel een AC7260 heeft... Dat openmaken etc ben ik niet heel fan van aangezien ik dat nog nooit heb gedaan in een laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 22:08
Verstandig besluit.

Aanschaf van een losse AC7260 kost vrijwel hetzelfde als het prijsverschil tussen de twee laptops.
En je loopt mogelijk het risico dat er in de huidige laptop maar één antenne zit.

Daarbij nog opgemerkt: het plaatsen van een extra AP is altijd goed (mits je die bekabeld op je hoofdrouter kan aansluiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
Masimo schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 20:01:
Verstandig besluit.

Aanschaf van een losse AC7260 kost vrijwel hetzelfde als het prijsverschil tussen de twee laptops.
En je loopt mogelijk het risico dat er in de huidige laptop maar één antenne zit.

Daarbij nog opgemerkt: het plaatsen van een extra AP is altijd goed (mits je die bekabeld op je hoofdrouter kan aansluiten).
Ik zal eerst eens kijken of ik het op een andere manier kan oplossen dmv drivers o.i.d

Mijn vriendin zal namelijk niet blij worden als ik zeg dat ze het maar beter kan omruilen, ze heeft de laptop net beetje eigen gemaakt en bestanden overgezet etc. :/

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem met dezelfde Asus laptop. Als ik naast de router ga zitten krijg ik 80 mb/s. Op mijn kamer (wat zo'n 10 meter verder is) 15 mb/s. We hebben meedere laptops in huis, waarvan er twee dit probleem hebben. De andere twee krijgen in dezelfde kamer wel gewoon de ontvangst waar we voor betalen en toevallig zijn dat twee oudste laptops. Ik vraag me nu dus af of dit aan mijn netwerkkaart ligt of dat er iets mis is met de router. Zowel de laptop als de router, het abbonement en de modem zijn splinternieuw. Ben nu ook aan het overwegen om deze laptop terug te brengen en eentje met een andere netwerkkaart te halen, maar twijfel of dit het probleem is aangezien die andere laptop een acer is met een intel netwerkkaart en precies hetzelfde probleem geeft. Ik weet zeker dat het probleem niks met software of firewall te maken heeft. En ik heb de nieuwste drives op beide laptops. Ik hoor het graag als je een oplossing hebt gevonden.

Alvast bedankt :)

ps. Het helpt bij mij overigens wel als ik een van de twee probleem gevende laptops aan een ander netwerk verbind. De andere krijgt dat 10 mb/s meer. Misschien heeft je vriendin ook enige apparaten in haar kamer staan die wifi van haar laptop jatten :).

Ik heb er trouwens super weinig vestand van, dus het kan zijn dat ik dingen fout benoem.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2015 09:27 ]

• Jamesl
Ja precies,op haar oude hp laptop is het internet wel fatsoenlijk.
Ennee behalve haar telefoon zit er daar niks anders op wifi, in haar kamer dan.

Ik ga er vanmiddag heen en eens kijken of driver update helpt.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Probeer eens inSSIDer om de wifi ontvangst te diagnosticeren.
Zet de grafieken van een laptop met goede en slechte ontvangst naast elkaar en kijk wat het verschil is.

Als je apparaten hebt die allemaal 40MHz bandbreedte kiezen terwijl er ook wifi van de buren is, dan is de kans op interferentie bij die dubbele bandbreedte veel groter, zoals bij de witte "linksys" lijn hieronder. Oudere wifi adapters doen het misschien beter omdat ze 20MHz bandbreedte gebruiken. Je kan ook de router of de adapter instellen op 20MHz only.

Afbeeldingslocatie: http://tech.attualissimo.it/files/2012/12/inssider.jpg

• Jamesl
Daar moet je wel voor betalen zie ik, of heb jij ergens een gratis download gezien?

Ik zal een plaatje posten als ik het programma heb!

Edit:
Ik heb een 2.1 versie gevonden en ik heb ondertussen nieuwe drivers geïnstalleerd, geen idee of er een verbetering is, nog steeds 2 streepjes verbinding in ieder geval.

De sitecom is de verbinding hier

Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/jcvtyrvs5/Knipsel.jpg

Ik heb verder geen verstand van dit programma maar ik neem aan dat die de linker as aangeeft hoe goed de verbinding is.
Als ik beneden sta NAAST de router geeft die -35 aan, ga ik echter naar boven is dat al-50, maar ga ik haar kamer in (2 meter van de trap vandaan) zakt die terug naar -80

Op mijn HP Elitebook 8570w krijg ik boven gewoon -50 en bij de router-20

[ Voor 88% gewijzigd door Jamesl op 26-02-2015 15:50 ]

Pagina: 1