Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyRooster
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-07-2023
Het was natuurlijk al een tijdje bekend dat een groot deel van de politiebureaus in Nederland zou gaan sluiten, maar Opstelten heeft vandaag bekend gemaakt welke bureaus dit zijn. Er worden zo'n 200 van de 400 bureaus gesloten.

In sommige plaatsen zullen volwaardige bureaus sluiten welke vervangen zullen worden voor zogenaamde steunpunten. Het enige wat je hier zal kunnen doen is aangifte doen of een kop koffie drinken met een wijkagent. Wanneer je hier terecht kunt is aan de gemeente waar het steunpunt gevestigd is.

Nadat ik het lijstje even doorlas was ik toch eigenlijk wel verbaasd. Verbaasd om het feit dat ze het presteren om bijvoorbeeld in de provincie Drenthe, waar ik zelf woon, vrijwel alle grote politiebureaus te sluiten. We praten hier over Emmen, Hoogeveen en Assen (op het hoofdbureau langs de a28 na). Je hebt het dan gelijk over alle grote dorpen/steden in Drenthe.

Wat ik mij nu afvraag, gezien deze bureaus vervangen worden door de eerder genoemde steunpunten, de veiligheid kunnen garanderen. Hoe ze kunnen garanderen dat ze op tijd op een melding af kunnen komen. Zeker gezien hier bijvoorbeeld in de dorpen rondom de bureaus ook gesloten worden. Ik kan me niet voorstellen dat ze aanrijtijden langer kunnen halen. Weet Opstelten (Of zijn departement) überhaupt wel waar hij mee bezig is?

De laatste keer toen ik de politie nodig had was duurde het al eeuwen. Ondanks meerdere telefoontjes dat onze buurman met een mes via het keukenraam binnen probeerde te komen nadat ik geklaagd had over geluidsoverlast. Dat ik twee kleine kinderen in huis had deerde niets, want ze moesten vanuit Hoogeveen naar Emmen komen. Ik kan me dus niet voorstellen dat dit er nu beter op zal gaan worden.

Ik ben benieuwd wat jullie als mede-Tweakers hier van vinden. Ook ben ik benieuwd wat de sluiting voor jullie regio betekend en of jullie problemen verwachten met aanrijtijden in geval van nood. Zo op het oog lijkt het voor mij namelijk een ondoordacht plan.

Bron PDF: NOS

[ Voor 5% gewijzigd door CrazyRooster op 23-02-2015 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Planet
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-10 23:42
CrazyRooster schreef op maandag 23 februari 2015 @ 19:11:

De laatste keer toen ik de politie nodig had was duurde het al eeuwen. Ondanks meerdere telefoontjes dat onze buurman met een mes via het keukenraam binnen probeerde te komen nadat ik geklaagd had over geluidsoverlast. Dat ik twee kleine kinderen in huis had deerde niets, want ze moesten vanuit Hoogeveen naar Emmen komen. Ik kan me dus niet voorstellen dat dit er nu beter op zal gaan worden.
offtopic:
Ten eerste wat een zieke buurman heb jij dan :X

Volgens de sheet blijft het bureau bij ons in de stad gewoon open.....maar om eerlijk toe te geven ik heb nooit zo'n hoge pet opgehad over onze politieagenten.

En lopen ze hopeloos achter op de feiten qua de wereld om hun heen

You and I have memories longer than the road ahead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Captain Planet schreef op maandag 23 februari 2015 @ 19:22:
[...]
Volgens de sheet blijft het bureau bij ons in de stad gewoon open.....maar om eerlijk toe te geven ik heb nooit zo'n hoge pet opgehad over onze politieagenten.

Om deze stelling even flink te nuanceren: Geloof mij, ook politiemedewerkers willen niets liever dan minder bureau-werk en er meer op uit om hun werk voor elkaar te krijgen. De samenleving beter maken, gespuis van de weg halen en er voor zorgen dat mensen zich veilig kunnen voelen.

Dat de baas van de politie, minister Opstelten, geen flauw benul heeft van wat er zich op straat afspeelt is niet de fout van het blauw op straat. Dat er bezuinigd moet worden begrijp ik, maar dit zorgt er alleen maar voor dat agenten hun werk niet fatsoenlijk kunnen doen. Politiebureaus die nu open blijven worden te klein omdat agenten uit de steunpunten ook daarheen moeten...

Agenten zijn vergelijkbaar met iedere willekeurige medewerker van een bedrijf. Als de baas een stomme keuze maakt heb je met z'n allen dikke pech en heb je maar te luisteren. Een paar agenten in mijn omgeving laten steeds vaker horen dat ze afgerekend worden op hun administratieve taken, dus zaken ingeklopt in de computer... Dat terwijl er op straat nog veel werk te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Zonder me geheel in de materie te hebben verdiept: het sluiten van de bureau´s hoeft natuurlijk niet te betekenen dat oom en tante agent niet meer in de dorpen etc. surveilleren of langer onderweg zijn. Tenminste, ik dacht niet dat het de bedoeling was om ook minder blauw op straat los te laten.

Maar of het zo in de praktijk gaat uitpakken, geen idee. Als het idee is dat men wel vanuit de overgebleven bureau´s start en stopt met de dienst en daar ook de administratie moet gaan afhandelen zit je inderdaad met een groot stuk meer verloren tijd om naar en van het dienstgebied te komen. Dat lijkt me niet de bedoeling, maar misschien vandaar de steunpunten? Maar volgens mij zal op deze manier er weer meer overhead worden gecreëerd en schieten we er weer niets mee op.

Maar het plan valt geheel in de lijn van mijn gevoel van minder veiligheidsgevoel voor de burgers: minder politiecontact behalve digitaal, minder brandweer en minder ambulance. En geheel tegen de werknemers in die daar hun werk zo goed mogelijk proberen te doen... die zijn weer de gebeten hond straks. De samenleving is wat dat betreft binnenkort op zichzelf aangewezen als het zo doorgaat. :/

Maar Opstelten en zijn departement zijn in mijn ogen inderdaad erg wereldvreemd. Daar zijn volgens mij nog nooit normale zaken uit gekomen sinds hij daar zit.

Je link werkt hier niet, krijg een hotlinkbeveiliging. Misschien linken naar http://download.omroep.nl...aus_nationale_politie.pdf?

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyRooster
Captain Planet schreef op maandag 23 februari 2015 @ 19:22:
[...]

offtopic:
Ten eerste wat een zieke buurman heb jij dan :X

offtopic:
Die buurman spoort inderdaad niet. Heeft zich daarna ook vrijwillig laten opnemen bij het GGZ. Is alleen vorige week woensdag, anderhalf week nadat ie thuis was, voor de trein gesprongen. Heeft alleen zijn voet verloren geloof ik.

Sindsdien heb ik ook niet echt meer een hoge pet op van de politie hoor. Kan me alleen niet voorstellen dat de helft van de bureaus sluiten goed is. Zeker aangezien hier gelijk alle grote bureaus dichtgaan.
Bastien schreef op maandag 23 februari 2015 @ 19:35:
Je link werkt hier niet, krijg een hotlinkbeveiliging. Misschien linken naar http://download.omroep.nl...aus_nationale_politie.pdf?
Ik heb de link gefixed. Bedankt!
Zonder me geheel in de materie te hebben verdiept: het sluiten van de bureau´s hoeft natuurlijk niet te betekenen dat oom en tante agent niet meer in de dorpen etc. surveilleren of langer onderweg zijn. Tenminste, ik dacht niet dat het de bedoeling was om ook minder blauw op straat los te laten.
Ben ik met je eens hoor. Ze zullen er vast niet minder op surveilleren. Alhoewel.... als je de helft sluit, dan heb je waarschijnlijk ook een overschot aan blauw en zullen er, ondanks wat er beweerd word, toch gedwongen ontslagen moeten vallen. Waar moet je anders al dat blauw kwijt? In de steunpunten die ontstaan zal er vast niet genoeg ruimte zijn om al het personeel uit ruim 400 bureaus kwijt te kunnen in de 200 die over blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
CrazyRooster schreef op maandag 23 februari 2015 @ 19:45:
[...]
Ben ik met je eens hoor. Ze zullen er vast niet minder op surveilleren. Alhoewel.... als je de helft sluit, dan heb je waarschijnlijk ook een overschot aan blauw en zullen er, ondanks wat er beweerd word, toch gedwongen ontslagen moeten vallen. Waar moet je anders al dat blauw kwijt? In de steunpunten die ontstaan zal er vast niet genoeg ruimte zijn om al het personeel uit ruim 400 bureaus kwijt te kunnen in de 200 die over blijven.
Er hoeft ook niet voor elke FTE een werkplek te zijn, 1 werkplek per 4 zou al meer richting de doelstelling 'meer blauw op straat' gaan. Dat je daardoor kan bezuinigen op kantoorkosten is mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:58
CrazyRooster schreef op maandag 23 februari 2015 @ 19:11:

Nadat ik het lijstje even doorlas was ik toch eigenlijk wel verbaasd. Verbaasd om het feit dat ze het presteren om bijvoorbeeld in de provincie Drenthe, waar ik zelf woon, vrijwel alle grote politiebureaus te sluiten. We praten hier over Emmen, Hoogeveen en Assen (op het hoofdbureau langs de a28 na). Je hebt het dan gelijk over alle grote dorpen/steden in Drenthe.

Bron PDF: NOS
In het pdf document blijven in Emmen, Hoogeveen en Assen toch teambureau's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyRooster
TheJason schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 08:21:
[...]

In het pdf document blijven in Emmen, Hoogeveen en Assen toch teambureau's?
Ik kwam er zojuist inderdaad ook achter dat dit de lijst is van bureaus die open blijven. Was me gisteren niet opgevallen toen ik mijn vriendin op haar mooie blauwe ogen geloofde toen ze zei dat deze dichtgingen en ik dit topic opende. Dit topic is daarmee gelijk overbodig omdat de TS de lading overduidelijk niet meer dekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco011
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik vind dat het papierwerk makkelijker verwerkt moet kunnen worden door politie. Ik vind ook dat al het werk misschien door andere (niet van de politie) ingevuld kan worden, zolang er gegarandeerd wordt dat die mensen te vertrouwen zijn.

Er leven gewoon steeds meer mensen in NL en als je dan op politie-, brandweer- en ambulance personeel gaat bezuinigen terwijl er bij de politie al eigenlijk te weinig mensen zijn, dan komt het natuurlijk nooit goed.

Soms heb ik wel vaak het gevoel (vooral in het filmpje waarbij de ruiten worden ingeslagen van een pkw) dat ze alleen de telefoon opnemen, er een rapport aan kleven en dat ze verder zeggen "Ja meneer, sorry meneer, op dit moment zijn al onze medewerkers (in gesprek) bezet."

Ik heb al heel lang geen vertrouwen meer in de politiek en het systeem. Vooral omdat dieven en misdaadigers gezien worden als slachtoffers en je als juwelier (en de rest) je niet eens mag verdedigen omdat je anders zelf de dader wordt :F. NL wordt ondertussen een grote NSA. Waar je 4 jaar terug vanuit de Autobahn over Arnhem gewoon kon rijden, zie je nu opeens op elke 50meter een camera staan en ga je je vragen of ze je zelfs zien als je in je neus peutert.

Ik ben daarom blij ik politisch gezien in Zwiserland woon, waar de politie nog autoriteit uitstraalt en waar de leraren tenminste nog het zeggen hebben _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoos
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 19:44
Toen ik nog in regio Arnhem woonde was de politie er binnen 5min met mensen die stevig in de schoenen stonden en wisten wat ze deden.

Zelf ben ik verhuist van regio arnhem naar regio brabant (cuijk).
Daar zit een nieuw en glimmend politiebureau (paar jaar oud) pakweg een 100 meter van de Tango daar.

Bij een auto welke rookte alsof die elk moment kon ontploffen op de parkeerplaats bij de Tango koste het oom agent een 45min om te reageren (je kon hem zien wegrijden van de parkeerplaats van het bureau) nadat ik al 10min aan te telefoon had gehangen.

Eindelijk aangekomen legde die de hand op de motorkap met rook er onderuit komend met de melding "ach, die is alleen warm", om vervolgens vlammen te zien terwijl de agent weg rijd.

Meer blauw op straat is niet meteen een goed iets. Minder ook niet.
Er moet meer gelet gaan worden op de kwaliteit van de politie en hoe de taken verdeeld moeten worden.
Ik kan me inzien dat 40man op een politie bureau waarvan 25 typmiep zijn geworden niet echt efficiënt is.
Als dat gecentraliseerd gaat worden en de steunpunten uitvalplaatsen zullen zijn van de dienders op straat, wellicht werkt dat wel?

Een voorstel om een groot aantal bureau's te sluiten en de taken beter en duidelijker te verdelen om zo sneller en hopelijk beter te reageren lijkt mij een plan wat kan werken, mitst goed aangepakt.
Het vertrouwen echter wat wij als volk hebben in de politie wordt er alleen niet beter op en alleen slechter, als dat al kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:21
Zolang er ten alle tijden genoeg politie autos verspreid rondrijden zal er geen probleem zijn.

Voorheen moest je voor een simpele aangifte vaak al een afspraak maken, als er ten alle tijden iemand aanwezig is op een steunpunt zal dit ook niet meer nodig zijn (mag ik hopen dan) nu kan je 1 groot gebouw gebruiken voor opslag/onderhoud/detentie dit zou het goedkoper moeten maken. Zolang de heren maar niet de hele dag koffie ligge te leuten in het hoofdgebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-10 19:03
Crazy-G schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 13:07:
Bij een auto welke rookte alsof die elk moment kon ontploffen op de parkeerplaats bij de Tango koste het oom agent een 45min om te reageren (je kon hem zien wegrijden van de parkeerplaats van het bureau) nadat ik al 10min aan te telefoon had gehangen.
Dan bel je toch de brandweer?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Opmerkelijk dat dus het bureau in Gouda gaat verdwijnen, ik weet dat ze bezig waren met een nieuwe, maar volgens mij is die er nog niet.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Het politieburea in Gouda staat anders gewoon in de PDF die in de TS staat, en blijft dus gewoon? Die PDF zijn immers de overblijvende bureau's.

Of heeft Gouda meer dan 1 politiebureau? :?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 13:21
Achja.... Opstelten is van de VVD... do I need to say more? Die club die voor minder overheid bemoeienis is, meer voor zelfredzaamheid, en vooral voor commercie en veel geld verdienen, waarmee je alle wegbezuinigde overheidstaken kunt inkopen ("all animals are equal, but some are more equal than others")... dus niet raar staan te kijken als dadelijk allemaal privé beveiligingsbedrijfjes het werk mogen overnemen van de agenten, waarbij je een contract afsluit voor je eigen veiligheid.

Ik zou zeggen... gebruik je stem goed bij de komende verkiezingen en zorg er in ieder geval ervoor dat de VVD (en ook de PVV) zo diep mogelijk zinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

wildhagen schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 15:45:
Het politieburea in Gouda staat anders gewoon in de PDF die in de TS staat, en blijft dus gewoon? Die PDF zijn immers de overblijvende bureau's.

Of heeft Gouda meer dan 1 politiebureau? :?
Aaah ik lees het dus precies andersom :)

TS zegt:
dat een groot deel van de politiebureaus in Nederland zou gaan sluiten, maar Opstelten heeft vandaag bekend gemaakt welke bureaus dit zijn.

Dacht dus dat de lijst de sluiting was, niet de bureaus die blijven.
segil schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 15:47:
dus niet raar staan te kijken als dadelijk allemaal privé beveiligingsbedrijfjes het werk mogen overnemen van de agenten, waarbij je een contract afsluit voor je eigen veiligheid.
Als zij vervolgens beter werk verrichten.. nouja, überhaupt werk verrichten, dan zie ik daar het probleem nog niet eens zo in.

[ Voor 26% gewijzigd door SinergyX op 24-02-2015 16:02 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
Achja.... Opstelten is van de VVD... do I need to say more? Die club die voor minder overheid bemoeienis is, meer voor zelfredzaamheid, en vooral voor commercie en veel geld verdienen, waarmee je alle wegbezuinigde overheidstaken kunt inkopen ("all animals are equal, but some are more equal than others")... dus niet raar staan te kijken als dadelijk allemaal privé beveiligingsbedrijfjes het werk mogen overnemen van de agenten, waarbij je een contract afsluit voor je eigen veiligheid.

Ik zou zeggen... gebruik je stem goed bij de komende verkiezingen en zorg er in ieder geval ervoor dat de VVD (en ook de PVV) zo diep mogelijk zinkt.
Taken wegbezuinigen en teruginhuren... Dan krijg je dit:
http://nos.nl/artikel/202...consultant-was-nodig.html

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23

Teken wegbezuinigen en teruginhuren... Dan krijg je dit:
http://nos.nl/artikel/202...consultant-was-nodig.html
Hiervoor hadden 16 FTE-ers 2 jaar kunnen werken 8)7
Op deze manier gaat het 'banen creëren' het kabinet logischerwijs niet goed af.

[ Voor 4% gewijzigd door Witte op 25-02-2015 08:57 ]

Houdoe

Pagina: 1