Repareren misbruikte subwoofer

Pagina: 1
Acties:

• Shadeblast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-01 20:25
Beste allemaal,

Ik heb in een loods van vrienden een subwoofer gevonden die ooit thuishoorde in een set van Syrincs M3-220. Echter, nu heeft iemand deze actieve subwoofer veranderd in een passieve door allemaal draadjes kapot te knippen! Zie onderstaande foto's.

Albumpje

Mijn vraag nu dus, hoe repareer ik deze? De woofer zelf werkt, deze heb ik getest voor hem aan te sluiten op een versterker. Ik heb een HAVO niveau kennis van elektronica, niet bagger geweldig dus. Ik heb toegang tot een soldeerbout en kan hier ook wel mee overweg.

Als iemand mij hiermee kan helpen zou dat top zijn!

Groetjes,

Shadeblast

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:32

Bad Brains

<(0.o)>

Rody in Purmerend, maar die kost geld.
Alleszins redelijk overigens, en kijken kost bijna niks.

Zelf zou ik je niet kunnen helpen, vandaar Rody ;)

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Je hoeft maar 4 dingen te solderen. Allereerst moet je ergens een stroomkabel vandaan halen. Bij deze sub geen geaarde zie ik op andere plaatjes. Die soldeer je vast aan de blauwe en bruine draad.
De speaker zelf haal je los van het kroonsteentje en soldeer je weer terug op het printplaatje. Voor zover ik kan zien zie ik op foto 3 in het midden een stukje van het rode draadje dat af geknipt is. Daar hoort het rode draad te zitten en ik gok er direct boven de zwarte. Het is voor jou duidelijker te zien of hij daar oorspronkelijk vanaf is geknipt.

En ik zou ook even testen of de zekering niet kapot is.

Heb je trouwens de bijbehoordende boxenset? Volgens mij werkt dit niet goed samen met andere.

[ Voor 9% gewijzigd door MB113 op 23-02-2015 18:13 ]

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

• Shadeblast
MB113 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 18:12:
Je hoeft maar 4 dingen te solderen. Allereerst moet je ergens een stroomkabel vandaan halen. Bij deze sub geen geaarde zie ik op andere plaatjes. Die soldeer je vast aan de blauwe en bruine draad.
De speaker zelf haal je los van het kroonsteentje en soldeer je weer terug op het printplaatje. Voor zover ik kan zien zie ik op foto 3 in het midden een stukje van het rode draadje dat af geknipt is. Daar hoort het rode draad te zitten en ik gok er direct boven de zwarte. Het is voor jou duidelijker te zien of daar geknipt is.

En ik zou ook even testen of de zekering niet kapot is.
Klopt, dat kreeg ik niet helemaal duidelijk op de foto (Dat rode en zwarte draadje op de printplaat). Kan ik een stroomkabel + stekker gewoon bij een bouwmarkt halen? Er zit hier ook wel een elektronica zaak vlakbij. En het testen van de zekering, moet dat met een multimeter o.i.d.? Dank voor je hulp!

Bijbehorende set heb ik niet, ik wilde hem eerst maar repareren omdat hij er nog prima uitzag vanbinnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Shadeblast op 23-02-2015 18:16 ]

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Jup, of van een gare wekker afknippen, of een ander kapot/weggooi apparaat natuurlijk.

Die zekering krijg je er normaal uit door dat 'fuse knopje' iets in te duwen en tegen de klok in te draaien (met een muntje of schroevendraaier als het niet met de hand gaat, wel met beleid!). Dan popt het geheel eruit en zie je als het goed is zoiets.
Is dat kleine draadje er niet zo dan is de zekering stuk.
Kan ook met multimeter op Ohm stand, richting oneindig weerstand = kapot, richting 0 Ohm = OK
Opzich hoef je de zekering niet te testen, maar stel dat het na het solderen niet meteen werkt is dit wel mijn eerste gok. Ik zie verder geen bolle condensatoren, en of zwartgeblakende componenten verder dat is dus wel goed.

[ Voor 7% gewijzigd door MB113 op 23-02-2015 18:35 ]

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

• Shadeblast
Top, hopelijk kan ik dat morgen avond doen! Zekering is nog goed zo te zien.
http://i.imgur.com/WP1fSv8.jpg?1

[ Voor 8% gewijzigd door Shadeblast op 23-02-2015 18:41 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:29

Jag

Als je met 230 volt in dit apparaat gaat werken/solderen, moet je het wel netjes doen. Want als het niet geaard is (en je gebruikt hem op een plek zonder aardlek), en onverhoopt komt er 230 volt op de behuizing te staan, dan is de ongelukkige die de sub vastpakt de "aardedraad".

Ik zou geen nieuwe draden aan de bestaande afgeknipte draden solderen, maar dit opnieuw maken en ook de juiste kleur codering kabel gebruiken:
- bruin = fase (230volt)
- blauw = nul

En krimpkous gebruiken als afwerking rondom gesoldeerde verbindingen, zodat er niks blootligt met spanning erop. Verder zou ik kabel schoentjes gebruiken voor de verbindingen waar dat kan. Waarscijnlijk kan je het beste de versterker module meenemen naar de electronica zaak, kunnen ze je daar de juiste maat krimpkous, kabels, schoentjes ed meegeven.

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Ik neem aan dat je alleen de sub hebt gevonden en niet de topjes? Jammer, want het hele setje is echt geniaal. Hier kun je namelijk alleen de originele Syrincs topjes op aansluiten. Maar voor een gratis sub is het niet slecht!
Waarschijnlijk is dat wel de reden dat de amp buiten werking is gesteld, zodat ze de sub konden blijven gebruiken met andere speakers.

Ik heb deze set zelf ook, en die subwoofer is gewoon één brok geweld. Heb mijn set voor feestjes van 40 man gebruikt buiten op asociaal volume, geen probleem. Er zit ook een limiter in dus hij is in principe niet te slopen.
Pagina: 1