Apie! schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:50:
@
paQ Ik zag
hier dat jij ook de Bold hebt?
Ik heb de Bold ingebouwd en heb er een beetje mee gespeeld om een goed beeld te krijgen wat wel en niet kan, maar voor plaatsing bij de voordeur zet ik toch wel mijn vraagtekens bij het feit dat je met die binnenknop altijd het slot kunt openen door er aan te draaien. Je kunt die binnenknop wel "uit" zetten, maar dat is alleen voor het indrukken ervan. Er aan draaien kan altijd, en dan gaat de deur alsnog open.
Bij ons zit er namelijk een brievenbus in de deur vlak bij het slot en daarnaast zag ik ook
dit filmpje met een soort hengel via de onderkant van de deur. Zoiets valt ook te McGyveren naar iets met een band die die knop kan omdraaien, lijkt me.
Ik heb 'm nu maar in de schuifpui gezet, maar hoe heb jij dit opgelost?
En ik vraag me ook af in hoeverre ik me zorgen moet maken om een onverlaat die mijn buitenknop steelt aangezien die vast zit met een schroefje aan de buitenkant

wat als wat als
Als iemand je knopje jat, dan kun je nog altijd binnen op zich. Het is 'slechts' een middel om de pen rond te draaien. Wat als iemand je deurknop jat. Wat als iemand de deurkruk van je deur jat.
Het zelfde geldt een beetje voor deuren met een postgleuf. In de nieuwbouwwijk waar ik 10 jaar heb gewoond had ik samen met een buurman op enig moment zelf iets gefabriekt om buitengesloten buren binnen te laten

We kregen er op den duur genoeg handigheid in om binnen 25 sec binnen te zijn.
Maar om dan ook nog een (rollende) band om de knop te krijgen om zo je slot te openen van buitenuit, kost veel te veel moeite. Dan is een ruit intikken of een koevoet gebruiken veel sneller en net zo effectief.
Mijn punt: een inbreker komt altijd wel binnen als hij het wil. Het gaat erom hoe lang issie er mee bezig. (en dan ook nog op een plek met sociale controle)
Ik heb op meerdere deuren gemotoriseerde sloten gehad. Het heeft een bepaalde cool-factor, maar het heeft me ook wel eens in de steek gelaten. Deur net beetje klemmen, batterijen net iets te leeg... sta je daar.
Daarbij maakt het geluid, en duurt het even om een slot open of dicht te draaien.
Toen ik ben verhuisd heb ik de (danalock) sloten dus ook nieteens meer meegenomen.
Ik heb toen nog een poos gekeken naar loqed, ook dat topic aangemaakt erover, maar als ik er af en toe in kijk ben ik achteraf best blij dat ik daar niet voor heb gekozen. Het heeft gewoon weer (soortgelijke) haken en ogen van alles dat je wilt 'over-engineeren'
Het voordeel van de Bold is de simplicity. DOM heeft ook zo een mooi slotje trouwens.
Heb je ouders die op leeftijd zijn en niks met smart(phones) hebben, koop je een clicker erbij.
Het werkt eigenlijk altijd. En mocht ik een keer te lang treuzelen tijdens het benaderen van mijn deur, dan pak ik mijn smartphone uit mijn zak en klik even op de notificatie *bliep bliep en ik kan het slot alsnog openen.
Ik zie (en benader) het meer als een toegangssyteem ipv een slot:
De autorisatie bepaalt of je cylinder draait of niet.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.