Toon posts:

Vraag: Beste processor voor (budget)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers, ik ben me pc na een tijdje weer aan het upgraden, en ik vind dat mijn cpu ook een upgrade nodig heeft, normaal gesproken weet ik veel over de laatste en nieuwste cpu's maar ik ben over de jaren steeds minder gaan opletten.

Nu vraag ik me af: wat is de beste cpu wat ik kan krijgen voor mijn budget? ik had al een beetje research gedaan maar er zijn zoveel verschillende versies op de markt gekomen dat ik een beetje er in verdwaald.

Mijn moederbord is een z77a-g43 msi en de socket daarvan is 1155.

Mijn budget is 400 euro

Ik zat al te kijken naar een i7-3770K maar ik weet niet of er een betere optie is voor deze socket,

thanks in advance.

Edit:

De cpu die ik wil halen wordt gebruikt voor : gamen, video bewerking en processing, photoshop.

Wat zoek je precies qua cpu's? de beste? of diegene die bij je systeem past die het goedkoopst is? : de beste voor de prijs en socket ( 1155)

Mijn Pc Systeem:

Operating System
Windows 7 Ultimate 64-bit SP1
CPU
Intel Core i5 2500K @ 3.30GHz 37 °C
Sandy Bridge 32nm Technology
RAM
8.00GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24) (wordt gereplaced door een 16gb ddr 2400 memory)
Motherboard
MSI Z77A-G43 (MS-7758) (SOCKET 1155)

Graphics
HP L1740 (1280x1024@60Hz)
S27C350 (1920x1080@60Hz)
3071MB NVIDIA GeForce GTX 780 Ti (MSI)

Audio
Logitech G35 Headset

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2015 17:44 ]

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-02 21:59
Heb je al nagedacht over of je een i5 of een i7 wilt? Gebruik je de extra functionaliteiten die de i7 bied?

Verwijderd

Topicstarter
Rann schreef op maandag 23 februari 2015 @ 17:01:
Heb je al nagedacht over of je een i5 of een i7 wilt? Gebruik je de extra functionaliteiten die de i7 bied?
Yes, ik wil heel graag een i7, ik doe aan veel gaming maar ook video editing en processing, de extra functionaliteiten in de i7 worden zeker gebruikt =)

Alvast bedankt voor je interesse in mijn vraag.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:33

br00ky

Moderator Harde Waren

• BastiaanNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-09-2023
Wat is de cpu die je nu hebt? Of lees ik daar overheen?

Verwijderd

Topicstarter
BastiaanNL schreef op maandag 23 februari 2015 @ 17:09:
Wat is de cpu die je nu hebt? Of lees ik daar overheen?
Nee je leest er niet overheen^ ik had de cpu er expres niet bijgezet omdat ik dacht dat het niet iets van belang zou zijn omdat ik toch een nieuwe cpu wil kopen.

Hierbij mijn cpu: i5-2500k

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-02 18:41
De 3770K staat voor 200 euries op V&A :

http://tweakers.net/categ...RroKJVUFqQWK1lFKyUqxdYCAA

En je eigen processor kun je weer verkopen voor minstens 100. Heb je nog 300 over :)

[ Voor 3% gewijzigd door Baloes op 23-02-2015 17:34 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:02
je had een mooie layout met allerlei vragen die wij graag eerst beantwoord zien zodat wij een goede indruk kunnen krijgen van je eisen wensen budget en de rest van het systeem.
en als je toch bezig bent. Handleiding Pricewatch

dus maak eerst even een lijstje in welk systeem je het gaat gebruiken zodat wij weten je beter kunnen helpen.

en een budget is ook handig. anders raden we dadelijk een 2000 euro CPU aan.

/edit zie net dat hij verplaatst is.

voor gamen ga je er niet echt op vooruit. dus een i5 ga je zoiezo niet echt op vooruit. dan is het hooguit voor video bewerken.

[ Voor 16% gewijzigd door loki504 op 23-02-2015 17:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
loki504 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 17:34:
je had een mooie layout met allerlei vragen die wij graag eerst beantwoord zien zodat wij een goede indruk kunnen krijgen van je eisen wensen budget en de rest van het systeem.
en als je toch bezig bent. Handleiding Pricewatch

dus maak eerst even een lijstje in welk systeem je het gaat gebruiken zodat wij weten je beter kunnen helpen.

en een budget is ook handig. anders raden we dadelijk een 2000 euro CPU aan.

/edit zie net dat hij verplaatst is.

voor gamen ga je er niet echt op vooruit. dus een i5 ga je zoiezo niet echt op vooruit. dan is het hooguit voor video bewerken.
Hey loki,

Ik heb niet superveel ervaring qua topics maken dus sorry voor de beetje messy topic,

In principe is mijn vraag: Welke cpu is de beste die ik kan krijgen voor dat bedrag, het budget staat erin: 400 euro max, het systeem had ik niet genoemd omdat ik dacht dat het niet relevant was omdat dit eigenlijk alleen gericht was op de cpu ( welke cpu de beste stats heeft qua prijs) Ik heb aangegeven dat ik de cpu gebruik voor gamen video bewerking en processing

Wel bedankt voor de aandachtpuntjes, ik zal een edit maken in de orginele post.

Gr

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:00
Als je en CPU van 400 euro koopt en de rest van het systeem kan het niet bijhouden, dan schiet dat ook niet op. Bijvoorbeeld gpu voor gamen. In daar opzicht is het wel van belang om je systeem te noemen.

Daarnaast, k processor. Ga je overclocken?

[ Voor 10% gewijzigd door Arunia op 23-02-2015 17:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Arunia schreef op maandag 23 februari 2015 @ 17:45:
Als je en CPU van 400 euro koopt en de rest van het systeem kan het niet bijhouden, dan schiet dat ook niet op. Bijvoorbeeld gpu voor gamen. In daar opzicht is het wel van belang om je systeem te noemen.

Daarnaast, k processor. Ga je overclocken?
Ah, dat klopt inderdaad, zover had ik niet nagedacht toen ik deze topic had gemaakt, anyway, specs zitten in de orginele post, ik ga niet gelijk overclocken maar ik wil dat wel graag in de toekomst gaan doen dus een K processor is een standaard voor mij,

ik zie niet echt een cpu mijn videocard voorbij gaan op het moment tho :D

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:37
Zou je de processor die je hebt niet gewoon kunnen overklokken?

2500k vs 3770k is geen groot verschil:

http://www.anandtech.com/bench/product/288?vs=551

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-02 18:41
Lees anders even deze review door :

http://www.purepc.pl/proc...orow_intel_i_amd?page=0,0

Hierin worden een flink aantal intel en AMD processoren getest in allerlei games en applicaties.

Dan krijg je wat meer inzicht in welke processor voor jou de beste zou kunnen zijn.

Wel ff google translate gebruiken :)

Verwijderd

Topicstarter
White Feather schreef op maandag 23 februari 2015 @ 20:03:
Zou je de processor die je hebt niet gewoon kunnen overklokken?

2500k vs 3770k is geen groot verschil:

http://www.anandtech.com/bench/product/288?vs=551
Ik zoek ook een i7 voor de video processing niet alleen voor gamen. En ik wil gewoon in het algemeen een nieuwe cpu.

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-12-2025

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Hoe vaak process je video's? Is dit dagelijks? Is dit wekelijks? Af en toe?

Show me your moves.

Verwijderd

Topicstarter
Koninkje schreef op maandag 23 februari 2015 @ 21:16:
Hoe vaak process je video's? Is dit dagelijks? Is dit wekelijks? Af en toe?
Wekelijks... Het is niet echt relevant, ik wil zoiezo een i7 kopen alleen mijn vraag is of er een betere versie is voor mijn socket dan de 3770k

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:37
Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2015 @ 21:49:
[...]
Wekelijks... Het is niet echt relevant, ik wil zoiezo een i7 kopen alleen mijn vraag is of er een betere versie is voor mijn socket dan de 3770k
Nee, 3770k is het snelste:

Zie:
Wikipedia: List of Intel Core i7 microprocessors

Dan wordt het dus:
Nieuw:
pricewatch: Intel Core i7 3770K Boxed
of
http://nl.hardware.info/p...core-i7-3770k#tab:prijzen

of Tweedehands:

http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-12-2025

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Ik begin de indruk te krijgen dat je een i7 wil om het feit dat het een i7 is :+

Naar mijn mening maakt het verschil tussen een 3770 en een 2500k weinig uit, je zou beter, als je dan per sé een i7 wilt, upgraden naar een i7 4790K.

Show me your moves.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:26
Dat zou ik dan persoonlijk ook doen, je 2500k + moederbord verkopen en dan een 4790k + 1150 mobo kopen (al is zoals gezegd je i5 nog prima).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 332,95€ 332,95
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3€ 115,-€ 115,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 447,95

Voor je huidige setje krijg je nog 150-175 euro, investering: 275-300.

[ Voor 82% gewijzigd door mitsumark op 23-02-2015 22:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Koninkje schreef op maandag 23 februari 2015 @ 22:01:
Ik begin de indruk te krijgen dat je een i7 wil om het feit dat het een i7 is :+

Naar mijn mening maakt het verschil tussen een 3770 en een 2500k weinig uit, je zou beter, als je dan per sé een i7 wilt, upgraden naar een i7 4790K.
Het is nodig omdat ik meer aan videos doe dat mijn i5 moeilijk mee doet, vandaar een i7, anyway ik heb toch maar de 3770k besteld, ik zag het niet echt zitten om de mobo ook te veranderen ^^

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Upgrade voor de zekerheid je BIOS op het moederbord even, dan weet je 100% zeker dat je nieuwe CPU gaat werken.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-02 20:42

Compizfox

Bait for wenchmarks

Tja, ik kan alleen maar herhalen wat de mensen hierboven mij ook al zeggen: de upgrade van een 2500k naar een 3770k is simpelweg de moeite niet waard.

Ik zou het dus niet doen, je gaat het verschil niet / te weinig merken voor de prijs die je ervoor betaalt.

Als je je huidige 2500k niet hebt overgeclockt zou ik daar eens mee beginnen, dat is ten minste gratis ;) De meeste 2500k's gaan zonder problemen naar de 4,2 GHz (minstens), mits je moederbord dat toelaat natuurlijk. Ik heb de mijne al jaren stabiel op 4,6 GHz draaien.

[ Voor 27% gewijzigd door Compizfox op 24-02-2015 03:48 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:00
Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 02:03:
[...]

Het is nodig omdat ik meer aan videos doe dat mijn i5 moeilijk mee doet, vandaar een i7, anyway ik heb toch maar de 3770k besteld, ik zag het niet echt zitten om de mobo ook te veranderen ^^
Ik snap je keuze iig. Zelf ook toen voor de i7 3770k gegaan. Kwam zelf van een AMD 6000+ waardoor het verschil groter was. Uiteraard werd me door iedereen een i5 aangeraden, maar ben eigenwijs.

Denk dat jij veel meer gebruik maakt van de i7 functies dan ik. Had zelf ook video bewerking er op staan als eis. Alleen Tot noch toe nog geen video bewerkt. :p

Ben benieuwd of je verbetering merkt.

Verwijderd

[...]

Als de huidige er moeite mee heeft, geld dat ook voor de i7 3770K, verschil tussen beide is klein en absoluut de meerprijs niet waard.

Heb je niet stof in de koeler waardoor die erg onderklokt en veel langzamer is, om zo niet te overhitten? Dan is het niet meer dan de stof eruit blazen. Of zit de PC vol malware?

Maar één ding is zeker de i7 3770K gaat geen merkbaar verschil zijn....

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2015 09:50 ]

• Thomg
  • Laatst online: 23-02 20:50

Thomg

Aww yiss

[...]

Je hebt toch geen 350€ betaald voor een 3770K :o

• Ubahnub
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-02-2025
Denk dat hij niet echt advies wilde, maar een bevestiging van zijn keuze.

Maar laat zeker weten of je tevreden bent met de upgrade!

• loki504
Ubahnub schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 09:58:
Denk dat hij niet echt advies wilde, maar een bevestiging van zijn keuze.

Maar laat zeker weten of je tevreden bent met de upgrade!
er zijn er meer van. die will C dus krijgen ze ook C ook al is A en B een betere keus.

• Thomg
  • Laatst online: 23-02 20:50

Thomg

Aww yiss

Het punt is dat je een 4790K + moederbord had kunnen krijgen voor hetzelfde geld als je je mobo had verkocht en ik wed dat dat wel een significant verschil is.*

*Ik beweer niet dat TS ook gegarandeerd verschil zal merken.

[ Voor 19% gewijzigd door Thomg op 24-02-2015 11:40 ]

• loki504
klopt A was een betere cpu koeler en overclocken en B was een i7 4790k + mobo. maar hij wilde perse C. en verwacht ook niet dat hij nog terug komt.

Verwijderd

Topicstarter
Zo, dat is wel een beetje veel judgen guys ( or girls) ik zocht geen bevestiging, alleen of er een betere keuze was dan de 3770k ( aka sterker maar in de socket 1155) Die was er helaas niet, en ik heb niet echt te tijd om me hele pc van de mobo af te koppelen en weer een nieuwe erin te doen.

in de toekomst zal ik het waarschijnlijk weer eens veranderen. A overclocken gaat nog best wel moeilijk sinds luchtkoeling niet geweldig is en waterkoeling gaat nogal moeilijk sinds me kamer net groot genoeg is voor een bed en een desk met me pc ( dus weinig ruimte als ik ff snel iets moet tweaken in de kast)

Maar toch bedankt voor de tijd, ik denk wel dat ik het verschil gaat merken sinds ik al aangaf dat ik ook de extra functies wil gebruiken die de i7 bied en de i5 niet.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-02 20:42

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 00:04:
Zo, dat is wel een beetje veel judgen guys ( or girls) ik zocht geen bevestiging, alleen of er een betere keuze was dan de 3770k ( aka sterker maar in de socket 1155) Die was er helaas niet, en ik heb niet echt te tijd om me hele pc van de mobo af te koppelen en weer een nieuwe erin te doen.
Je krijgt vooral veel kritiek op je beslissing omdat je hiermee geld zit te verspillen aan iets waar je niet veel aan gaat hebben ;)

Je hebt gelijk dat er geen betere CPU voor je huidige socket is, maar dat betekent niet dat het ook een goed idee is om die 3770k te kopen. Die kost namelijk nu €350, wat ongeveer evenveel is als wat hij kostte toen hij nog 'nieuw' was. Als je hem tweedehands voor een goede prijs kon oppikken was het misschien nog de moeite geweest, maar voor €350, nee.
pricewatch: Intel Core i7 3770K Boxed

Even voor het perspectief: een 4790k is nog goedkoper. pricewatch: Intel Core i7-4790K Boxed
in de toekomst zal ik het waarschijnlijk weer eens veranderen. A overclocken gaat nog best wel moeilijk sinds luchtkoeling niet geweldig is en waterkoeling gaat nogal moeilijk sinds me kamer net groot genoeg is voor een bed en een desk met me pc ( dus weinig ruimte als ik ff snel iets moet tweaken in de kast)
Je hoeft niet meteen waterkoeling te hebben om over te klokken. Het is wel waar dat je de koeling een beetje op orde moet hebben zodra je hoger komt, maar dat kan ook prima op lucht. Los daarvan kun je, zoals ik al zei in mijn vorige post, met een 2500k waarschijnlijk prima op 4,2 GHz komen met stockkoeling.
Maar toch bedankt voor de tijd, ik denk wel dat ik het verschil gaat merken sinds ik al aangaf dat ik ook de extra functies wil gebruiken die de i7 bied en de i5 niet.
Als je dit topic goed hebt gelezen is dat juist het punt waar je verkeerd zit. Het verschil in performance tussen de 2500k en de 3770k ga je nauwelijks merken, in elk geval te weinig om de upgrade te rechtvaardigen. Ook niet als je gaat videobewerken.

Het is natuurlijk je eigen geld, we proberen je enkel van een koop te weerhouden waar je mogelijk spijt van krijgt.

[ Voor 39% gewijzigd door Compizfox op 25-02-2015 00:59 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Pagina: 1