technics su-vx500 probleem: volume soms plotseling zachter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maltesersnoepie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-05 20:08
Inleiding:

Ik heb een technics su-vx500. Het is een oud beestje maar ik ben nog tevreden met de relatieve eenvoud en geluidskwaliteit ervan. Een paar jaar geleden heb ik al het probleem gehad dat ik op 1 kanaal geen geluid hoorde toen heb ik beide relais vervangen en deed ie het weer als nieuw. Nu na een paar jaar is er weer een ander onderdeel versleten geraakt. Maar ik heb geen idee welke.

De symptomen:

Hij kan het urenlang goed doen, en dan opeens wordt het volume zachter. Of hij is helemaal stil. Als ik dan aan de volume knop dan na een paar cm omhoog draaien dan pakt ie het weer zeg maar. Dit deed me vermoeden dat het aan de potmeter lag en ik was eigenlijk al van plan om die eruit te halen om hem schoon te maken te vervangen. Toen viel me op dat het misschien toch niet aan de potmeter ligt. Als hij "kuren vertoont" geluid is weg of te zacht en ik zet hem aan en uit met de aan uit knop dan doet ie het weer. Zonder aan de potmeter te komen of ergens anders behalve aan de aan/uit knop.

Hierdoor lijkt het erop dat er misschien een ander onderdeel stuk is. Iemand tips of aanwijzingen waar ik het zou kunnen zoeken?

Dit is het schema en de service manual van de technics su-vx500

http://www.maxdat.eu/_dat...k/Technics%20SU-VX500.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:30
Komt het voor op zowel speakers a als bij b? En worden beide kanalen zachter?

Ook op de hoofdtelefoon uitganog?

Klinkt, ondanks dat de relais vervangen zijn toch als speaker relais.

Of de stk module (eindtrap op koelplaat) heeft last van losse kontakten, en moet worden doorgesoldeerd.

• maltesersnoepie
Het is nogal random, soms gaat het uren/dagen goed. Dan opeens als ik aan het luisteren ben en ik al minstens een uur niet eraan heb gezeten, dan wordt het geluid opeens zachter, dit kan dan een tijd zacht blijven, soms wordt het ook weer harder maar soms wordt ie helemaal stil. Dan moet ik de volumeknop een flink stuk omhoog draaien (minstens 1 cm) dan doet ie het opeens weer normaal. Of ik kan hem aan en uit zetten dan doet ie het ook weer normaal. Het lijkt erop dat het niet per kanaal zwakker wordt, maar omdat het sporadisch is weet ik dat niet precies zal volgende keer goed erop letten.

Dat is een goed idee van je:
Ik zal de speakers eens aansluiten op de B kanalen. Kijken of het dan niet meer voorkomt.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

En kijk anders de solderingen op de print eens goed naar onder een vergrootglas, vooral bij componenten die warm worden ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• maltesersnoepie
Moet ik dan letten op verkleuringen? Of dat het helemaal is losgelaten? En de condensatoren kan het daaraan liggen?