Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08 10:29
Beste medetweakers,

Voor mijn werk heb ik een lastige fotoopdracht en ik hoor graag jullie tips.

Sinds kort verkopen wij glazen blokjes waar je alles in kan laten laseren wat je leuk lijkt. De gravure is wit en dit is ook meteen het probleem. Je ziet de gravure amper op een witte achtergrond.

Deze blokjes moeten los geknipt gepresenteerd worden op een witte achtergrond in een flyer. Nou is het heel mooi op zwart maar voordat ik de lay-out van de flyer compleet omgooi hoor ik graag of jullie nog tips hebben om het wel op wit te realiseren.

Wat heb ik geprobeerd:
Lichttent met verschillende belichtingen. Van voor, van achter, zijkant, 3 lichtbronnen, tegenlicht etc.

Hier een voorbeeld van zo'n glazen blokje:
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8639/16437495960_a7ab3483d7_c.jpgvbglas by Marcel Koggel, on Flickr

[ Voor 16% gewijzigd door Msel op 23-02-2015 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je foto doet 't niet. (403).

Al eens gekeken of je met gekleurd licht iets kunt bereiken (bijv blauw of groen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Precies dat wilde ik zeggen :+ Die blokjes werken vrij goed met gekleurd licht, je hebt ook van die dingen met gekleurde ledjes waar je ze op kan zetten. Funky effect geeft dat.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
Heb wat met blauw zitten spelen straks. Jullie idee is om naderhand de kleur uit de foto halen toch? Het moet namelijk wel natuurgetrouw zijn, niet dat mensen denken dat de lasergravure blauw is.

Nadeel is dat ik de achtergrond niet witter krijg (door bijv te flitsen) want dan zie je de gravure niet meer:(

Hier een voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8642/16437577720_12d0392bf9_c.jpgvbglas2 by Marcel Koggel, on Flickr

[ Voor 10% gewijzigd door Msel op 23-02-2015 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-09 13:39

EnnaN

Toys in the attic

Ja, maar dan zie je niet het product zoals je hem krijgt?

Moet je die klanten horen, folder met mooi groen licht, komen alle producten terug: hee, ik had de groene besteld! Deze is wit!

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipsec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 20:37
En wat gebeurt er als je ze eerst met blauw licht fotografeert en vervolgens het blauwe "eruit" filtert met lightroom bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-09 23:48

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik zou eerlijk gezegd niet gaan knutselen en toch voor zwart gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Wit + wit = wit ;) Ook zwart/wit wit is wit!

Je moet ze sowieso apart belichten, de achtergrond moet je gewoon wit flitsen en het glazen onderwerp moet je van achteren belichten onder een hoek (onder of boven). Dat hoef je denk ik niet eens met een kleur te doen maar zou ook gewoon met wit kunnen. Je zou dan gewoon de gravure moeten zien omdat de oneffenheden in het glas het licht buigen / tegen houden (waarom wij ook de gravure zien).

Denk dat de truuk is om niet over te belichten bij dit soort dingen. Mocht dit allemaal nog niet lukken waarom dan niet gewoon het blokje uitknippen of twee keer fotograferen voor een witte muur? Een keer met super witte muur en bijna niet zichtbare gravure en een keer "onderbelicht" waarbij de gravure wel zichtbaar is. Deze leg je dan over elkaar heen in PS en zorg je met een masker er voor dat het lijkt alsof de achtergrond wit is maar binnen het glas gebruik je de andere foto die iets donkerder is. Hoeft maar heel subtiel te zijn anders denken mensen dat het glas donker is ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
Bedankt voor de snelle reacties!

Als het glas donker lijkt dat komt het al niet mooi uit op een witte achtergrond. Het moet lijken alsof je door het glas naar het papier van de flyer kijkt dus er mogen geen 40 tinten verschil zitten tussen de achtergrond en de kleur van het glas.

@Ventieldopje: Jou manieren ga ik zo nog even proberen, ben benieuwd naar optie 1.

@SuperKevin: Daar plaatste ik net een voorbeeld van. Als ik de foto nog lichter probeer te maken dan valt de gravure nog in wit weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Glas fotograferen doe je door de reflecties van de omgeving te fotograferen. Bvb door zwarte bladen aan de zijkanten te zetten. Check maar even op inet. Zo'n gravure kan mss wat lastiger zijn, maar in principe is het hetzelfde concept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:36
Inderdaad :) Ik had glazen zuilen te fotograveren. 2 leren jassen ernaast gehangen en opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:36

polthemol

Moderator General Chat
moozzuzz schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 01:27:
Glas fotograferen doe je door de reflecties van de omgeving te fotograferen. Bvb door zwarte bladen aan de zijkanten te zetten. Check maar even op inet. Zo'n gravure kan mss wat lastiger zijn, maar in principe is het hetzelfde concept.
gaat misschien wel wat moeilijker zijn omdat dit een "raar" object is qua vorm en wat scherp erop moet.

Al geprobeerd om van achter boven met een snoot / grid door het blokje heen te fotograferen ? en dan een tweede exposure voor je achtergrond zoals je die wil.

Dan wat hier al gezegd werd: masken in photoshop wat je wil houden / wat weg moet en zo beide images omtoveren tot 1 image :)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er staan voorbeelden te over op Google en wat me opvalt is dat ze bijna allemaal voorzien zijn van een gekleurde achtergrond. Waar dit niet het geval is, hebben ze de achtergrond weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:26
Msel schreef op maandag 23 februari 2015 @ 16:50:
Als het glas donker lijkt dat komt het al niet mooi uit op een witte achtergrond. Het moet lijken alsof je door het glas naar het papier van de flyer kijkt dus er mogen geen 40 tinten verschil zitten tussen de achtergrond en de kleur van het glas.
Je kunt vanaf het glas naar de rand van de flyer de tint langzaam laten verlopen van lichtgrijs naar wit.
Als het verschil niet te groot is valt het dan niet op dat de achtergrond niet helemaal wit is.

Een witte gravure op een witte achtergrond kan sowieso niet werken. De gravure moet nu eenmaal constrasteren met de achtergrond. Anders is het niet zichtbaar.

Zelf zou ik gewoon een donkere gekleurde achtergrond het mooiste vinden.
Zoiets: http://www.crystalimpressions.nl/

[ Voor 9% gewijzigd door wappiewappie op 24-02-2015 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
polthemol schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 19:13:
gaat misschien wel wat moeilijker zijn omdat dit een "raar" object is qua vorm en wat scherp erop moet.
Scherpte heeft er niets mee te zien. Uiteraard wil je het hele blokje scherp. Het blokje is ook niet raar qua vorm, het is dus enkel de vraag hoe de gravure zal reflecteren. Dus nogmaals: softbox er achter en op de zij/bovenkant (buiten beeld) zwart* papier.

* Je zal toch moeten zorgen voor een extra 'kleur' anders krijg je wittig grijs op wit en doorzichtig glas heeft ook niet heel erg veel kleur. Gezien het geen valse indruk mag geven (groen, blauw, ...) kan je dus enkel zwart nemen.
Pagina: 1