Voorraadbeheer systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartie89
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik ben op zoek naar een open source voorraadsysteem. Ik vind via google hele uitgebreide en betaalde ERP pakketten, die heel veel kunnen, maar nog niet echt aansluiten op de huidige situatie.
Deze pakketten registreren de verkoop namelijk ook digitaal en dat is juist hetgeen wat in deze situatie nog met de hand gaat.

Ik hoop dat er mensen zijn die hier ervaring mee hebben, of iets kunnen aanbevelen. Ik zie door de bomen het bos namelijk even niet meer. :?

De situatie is als volgt:

Het is voor een organisatie die meerdere horeca verkooppunten heeft (32 stuks). Op al deze verkooppunten wordt per evenement de begin en eindvoorraad handmatig geteld en op een tellijst ingevuld. Ook de mutaties leggen de medewerkers hierop vast. Welk product er bijvoorbeeld uit het centrale magazijn wordt opgehaald, of bij een ander verkooppunt.
Aan het einde van het evenement worden de ingenomen munten geteld.
Op deze tellijsten wordt ook handmatig besteld. Er is een standaard voorraad en zodra deze onder een bepaalde hoeveelheid komt wordt er achter dit product aangegeven de hoeveelheid die er besteld moet worden.
Vervolgens worden al deze formulieren ingevoerd in een excel sheet, hierdoor wordt de verkoop bepaald aan de hand van de begin en eindvoorraad. Deze verkoop wordt vergeleken met het aantal ingenomen munten. Hier komt een verschil uit.

Zoals jullie misschien kunnen indenken is dit handmatig werken en invoeren van alle lijsten best een tijdrovend karwei. Ook kunnen er gemakkelijk fouten insluipen.

De bedoeling is om dit deels te gaan digitaliseren. Nog wel om de begin- en eindvoorraad en de mutatiesop een tellijst invullen, maar om deze dan na afloop in een centraal systeem te zetten. Er is simpelweg geen geld om de verkopen zelf te digitaliseren (lees: kassasystemen te implementeren).

Dit centrale systeem moet door meerdere personen tegelijk, op meerdere portable devices, via internet (er is geen dekkend wifi netwerk) ingevuld kunnen worden. Het is de bedoeling om de tellijsten, direct op het verkooppunt te digitaliseren, door deze in het systeem te zetten.
De magazijnen (2 stuks) hebben maar een beperkte buffervoorraad, deze moet ook ingevuld worden, maar dit kan gezien worden als 2 aparte verkooppunten.

Vervolgens moeten hier een aantal rapporten uit komen zoals: Het verschil tussen verkocht en ingenomen munten, de te bestellen artikelen per verkooppunt (dus waar er te weinig is), waar te veel voorraad is van een bepaald product. Eventueel periodiek wat het snelst verkopende product is etc.
Het moet open source, want het mag uiteraard geen geld kosten (ondanks dat het in manuren wel geld kost, de bureaucratie is nogal hoog).

Wat is het op dit moment
Op dit moment is dit een excel sheet die veel handmatige input nodig heeft en ieder evenement opnieuw ingevuld moet worden, waardoor er altijd handmatig vergeleken moet worden.
Opzich is dit nog wel te doen, het is namelijk tot nu toe ook goed gegaan, alleen we lopen met 5 leidinggevenden rond en er kan maar 1 iemand de tellijsten in de excel sheet invoeren.
Dus het moet online, het moet op mobieltjes en ipads kunnen werken.

Graag jullie meedenkend advies, kritische blik en oplossingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
En wat heb je zelf al gevonden en waarom voldoet dat niet?

Want "het mag geen geld kosten" is niet zo'n sterk argument.
Zeker niet voor een wellicht bedrijfskritisch systeem.

Aanvulling: ERP is juist voor de hele keten. Dus vanaf het begin tot het eind.
En voorraadbeheer is meestal slecht één onderdeeltje.

[ Voor 28% gewijzigd door aZuL2001 op 23-02-2015 14:14 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-06 22:13

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Wikipedia: List of ERP software packages lijkt me een goed startpunt?

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartie89
aZuL2001 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 14:11:
En wat heb je zelf al gevonden en waarom voldoet dat niet?

Want "het mag geen geld kosten" is niet zo'n sterk argument.
Zeker niet voor een wellicht bedrijfskritisch systeem.

Aanvulling: ERP is juist voor de hele keten. Dus vanaf het begin tot het eind.
En voorraadbeheer is meestal slecht één onderdeeltje.
Omdat ERP pakketten vaak te uitgebreid zijn en te veel input vereisen, of facturen voor je gaan bouwen, of wel de verkoop digitaal willen regelen. Allemaal niet nodig, het is inderdaad maar een onderdeeltje. De bestellingen kunnen namelijk weer niet 1 op 1 doorgezet worden naar de leverancier, dat moet ook weer handmatig gedaan worden.

Het is dus niet zozeer bedrijfskritisch, want het gaat nu ook goed, het is meer een vereenvoudiging van ons werk.
Dat is inderdaad een mooie lijst, die ik zelf ook had gevonden, maar dan geldt vaak alsnog bovenstaande en heb de winnaar er nog niet tussen zien staan :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
32 verkooppunten, 2 voorraadlocaties, geen geld om iets aan te schaffen, wel kennelijk geld genoeg om telkens 5 leidinggevende uurloon extra te betalen voor alle uren die het kost om handmatig telkens voorraad in Excel bij te houden ?

Ga eerst maar eens je besparing uitrekenen (tijd, snelheid, acuratie etc) , die vertalen naar een jaarbedrag en van daaruit een budget creëren om dit soort zaken goed op te pakken ipv van dit soort houtje-touwtje oplossingen te gaan verzinnen.

Uit ervaring weet ik dat zonder een geautomatiseerde registratie van inkoop/verkoop en dus voorraadmutaties, het geen voordelen gaat opleveren en dat eventuele uitbreiding/aanpassing niet mogelijk is met open source (tenzij jij de programmeur bent).

Gebruik anders gewoon een soort Google docs voor het bijhouden ?

Een goede en complete oplossing zoals jij zoekt is waarschijnlijk alleen mogelijk in een commercieel pakket met ondersteuning en maatwerk aanpassingen.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
^^^^ Dat dus.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartie89
Breezers schreef op maandag 23 februari 2015 @ 14:42:
32 verkooppunten, 2 voorraadlocaties, geen geld om iets aan te schaffen, wel kennelijk geld genoeg om telkens 5 leidinggevende uurloon extra te betalen voor alle uren die het kost om handmatig telkens voorraad in Excel bij te houden ?

Ga eerst maar eens je besparing uitrekenen (tijd, snelheid, acuratie etc) , die vertalen naar een jaarbedrag en van daaruit een budget creëren om dit soort zaken goed op te pakken ipv van dit soort houtje-touwtje oplossingen te gaan verzinnen.

Uit ervaring weet ik dat zonder een geautomatiseerde registratie van inkoop/verkoop en dus voorraadmutaties, het geen voordelen gaat opleveren en dat eventuele uitbreiding/aanpassing niet mogelijk is met open source (tenzij jij de programmeur bent).

Gebruik anders gewoon een soort Google docs voor het bijhouden ?

Een goede en complete oplossing zoals jij zoekt is waarschijnlijk alleen mogelijk in een commercieel pakket met ondersteuning en maatwerk aanpassingen.
Ja je hebt zeker een punt, het is houtje-touwtje, maar geïnvesteerd wordt er niet meer, aangezien er zicht is op nieuwbouw, waarbij alles in 1x anders aangepakt gaat worden.

Ik krijg steeds meer het idee dat we inderdaad beter een goed google docs of een MS Access bestand kunnen gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-06 23:17
Allereerst zou ik willen adviseren om een goede financial aan te trekken die de administratieve organisatie en de interne controle eens flink op de schop neemt, op deze manier loopt het bedrijf grote risico's.

Dat gezegd hebbende, is het geen optie om voorlopig (tot er een nieuw systeem is) gebruik te maken van USB barcodescanners i.c.m. een 3G/4G tablet? Als de producten zelf geen barcode hebben kan je altijd een A4tje maken met alle producten inclusief barcodes. En als je geen eigen officiële nummerreeksen hebt kan je ze ook zelf maken (bestand is gratis online gezet door de maker, dat ben ik niet).

Wat betreft het tellen van de munten zou ik eens kijken naar een precieze weegschaal, één munt wegen en vervolgens aan de hand van dat referentiegewicht kijken hoeveel munten je in de kas hebt.

Je hebt dan geen ERP systeem, maar een ERP systeem dat niet factureert bestaat waarschijnlijk niet, die zoektocht kan je dus staken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Nu vroeg hij ook niet om een ERP systeem, maar om een voorraad beheer systeem, dus dat scheelt dan weer. ;)

Maar in essentie heb je wel gelijk.
Het heeft geen zin je vinger in de dijk te steken als de sluis open staat.

Abort, Retry, Quake ???

Pagina: 1