Alleen mogelijk met Linux ...

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.demotivationalposters.org/image/demotivational-poster/1005/l-i-n-u-x-i-have-better-things-to-do-demotivational-poster-1274020586.jpg

Ben opzoek naar linux (exclusieve) toepassingen, niet over de 1001 console diensten of services, maar om native toepassingen/oplossingen met GUI.

Hierbij denk ik aan:
- Geary native toepassing voor gmail
- 3d Desktop compiz-eva
- DarkTable
- Conky, tooltje voor informatie op desktop

Wat voor fancy tooltje of hulpmiddel gebruik jij welke op andere systemen niet beschikbaar zijn?
(dan heb ik niet over cywin ofzo, maar native)

beetje soort meuktrack voor linux :+

[ Voor 4% gewijzigd door himlims_ op 23-02-2015 14:37 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

htop, opzich wel op andere platformen te gebruiken maar werkt alleen goed onder Linux
powertop, alleen voor linux beschikbaar

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
htop/iotop/iftop etc. dat zijn console/terminal tools; zoals hierboven; 'native toepassingen met interface'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@himlims_ je bedoelt dus programma's met GUI (Graphical User Interface) ipv UI (User Interface). Top heeft als namelijk interface de console.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-07 18:00

tim427

Turbulence!

ssh, cat, vi/nano, wget, tmux

Niet perse Linux-only..

Met GUI: virt-manager?

[ Voor 18% gewijzigd door tim427 op 23-02-2015 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:09

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

smplayer - misschien wel de beste videospeler
dolphin - no-nonsense filemanager. Eentje die gewoon echt prettig werkt zonder gedoe
k3b - CD-brander met (voor mij) de juiste combo van gemak en flexibiliteit
kleopatra - PGP & SSL certificaat manager
kwin - window-manager die snel is én ontzettend veel geavanceerde features heeft
aptitude - (of een grafische tegenhanger) beste software-manager en oer-app-store

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik vind R en TeX-gerelateerde zaken toegankelijker op Linux (editors, GUIs), al draaien veel programmas ook prima op *BSD of Mac OS X

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 23-02-2015 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janwillemCA
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-09 16:50
K3B, Kmix, Kate, Ark, Vim, Kwrite, Gedit, Emacs, Kcalc, Dolphin, Nautilus, Krfb, Remmina, Deluge, bmon, htop, Ksnapshot, gwenviewer, alles met Qt ontwikkelings platformen, make xconfig, make kconfig, yast, etc, etc..

Unix is simple. It just takes a genius to understand its simplicity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

ksnapshot helemaal vergeten, dat is ook super. Op zich heel eenvoudig, maar het doet precies wat het moet doen. Vim is ook goud maar dat draait op ieder OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

CAPSLOCK2000 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 14:52:
dolphin - no-nonsense filemanager. Eentje die gewoon echt prettig werkt zonder gedoe
kwin - window-manager die snel is én ontzettend veel geavanceerde features heeft
aptitude - (of een grafische tegenhanger) beste software-manager en oer-app-store
Op aptitude na draait alles ook op windows en/of bsd, lijken me dus geen correcte voorbeelden

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
systemd !! :X

[ Voor 12% gewijzigd door d1ng op 23-02-2015 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Wolfboy schreef op maandag 23 februari 2015 @ 21:07:
Op aptitude na draait alles ook op windows en/of bsd, lijken me dus geen correcte voorbeelden
Wat BSD betreft geef ik je gelijk, maar ik denk dat dit binnen de vraagstelling van de TS valt. De andere applicaties heeft men wel geprobeerd naar Windows te porten maar voor zover ik weet is dat nooit echt bruikbaar geweest.

Het roept wel de vraag op waarom dit topic is begonnen, himlims_ kun je de achtergrond van je vraag uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Werk bij grootste voortgezet onderwijs instelling van nld, kleine 5000 clients > ubuntu LTSP. Inmiddels beetje ingeburgerd geraakt en 2015/2016 zal ik tevens de kids wat over ICT vertellen, in de breedste zin. MIsschien wat praktijk, maar moeten nog bekijken in welke vorm etc.

Nu gaat iedere leerling van school af met ubuntu ervaring, laat even in het midden of die ervaring positief is :+ vaak wel; enkele spelletjes beschikbaar gesteld. En mogelijkheden tot aanpasssen van GUI vinden de kids ook wel leuk (fel roze panels, icoontjes van 256x256 :F enzo :x)

WIl dit kids wat meegeven; bewustwording van online diensten en risico's, eens online = altijd online etc. een van de onderdelen wil ik laten zien wat wat je 'meer' kan met Linux en OSS. Heb aardig sterke presentatie over de mogelijkheden van Linux, maar die is alweer 8jr oud :+ mocht wel wat geactualiseerd worden.

http://stefbon.blogspot.n...-het-hooghuis-te-oss.html

[ Voor 3% gewijzigd door himlims_ op 24-02-2015 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 10:30

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik denk niet dat de kracht zit in individuele applicaties, maar in het totale platform, hoe het tot stand is gekomen en dankzij het FOSS karakter zo flexibel is.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Klopt helemaal, maar je gaat een grietjepuber van 15-16 echt niets uitleggen over systemd of werking van kernel. Uberhoubt aandacht krijgen en houden is al hele kunst.
Daarom wil ik zo breed, generiek en simpel mogelijk houden: er is een hele kleine kans dat er 'iets blijft hangen' wanneer we zelf filmpje doen maken/bewerken met OSS. Of praktijk als facebook aanhaal, voor mij ook zoeken wat wel/niet gaat werken 8)7 Doel is eigenlijk dat ze na jaartje verschil weten/kennen tussen bijv. apple en een ubuntu. vind dat hele opgave }:O

[ Voor 18% gewijzigd door himlims_ op 24-02-2015 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

In die sfeer kan ik Krita aanraden, dat is een erg fijn tekenprogramma. Niet zo complex als photoshop of the gimp, maar toch heel krachtig en behoorlijk toegangkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistolebob
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-09 19:46
miredo: http://www.remlab.net/miredo/intro.shtml.en

Meteen IPv6 toegang via tunnels.. Lukt me op Windows niet zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:44

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Amarok, beste audiospeler die ik ken.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:43
Ookal is het een CLI tool. Maar MC is toch echt een van de fijnere tooltjes voor Linux voor mij. Ideaal in de CLI door je files heen navigeren en het ingebouwde MC-edit werkt voor mij fijner dan Nano of VI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• error 404
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-08 20:59

error 404

Gebruiker niet gevonden

Notepadqq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valvy
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Wine schijnt beroerd onder windows te draaien.
Legacy windows programmas werken dus het beste onder linux. xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-09 22:44

woutur

Klauwtjes uit!

The Gimp, voor als je wat meer wilt editen aan je foto's. Was ooit ook beschikbaar voor Windows, maar gisteren toevallig gekeken en dat is niet meer.

Zie reactie Hero of Time hieronder. My bad :)

[ Voor 14% gewijzigd door woutur op 25-02-2015 14:56 ]

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

woutur schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 13:04:
The Gimp, voor als je wat meer wilt editen aan je foto's. Was ooit ook beschikbaar voor Windows, maar gisteren toevallig gekeken en dat is niet meer.
Jawel hoor, op http://www.gimp.org/downloads/ moet je alleen even op de knop "Show other downloads" klikken, krijg je OSX en Windows versies voor je neus.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-09 23:05

DSK

boeiend...

Het programma is net tot stand gekomen als oplossing voor het ontbreken van een Linux-versie van Notepad++ :)

Blog (Linux-related)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• error 404
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-08 20:59

error 404

Gebruiker niet gevonden

Ja ok,maar de échte NotepadQQ bestaat enkel voor Linux :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 10:30

Blokker_1999

Full steam ahead

Die moet ik eens proberen. Op windows ben ik fervent gebruiker van npp en mis het wel wanneer ik op linux bezig ben. Gebruik nu meestal geany als alternatief maar vind dat er iets minder goed uitzien.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CAPSLOCK2000 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 14:52:
Simpel gezegd,KDE dus.
Aptitude is inderdaad heel sterk,alhoewel Muon Discover best wel wat uitgebreider kan.

Yakuake-drop down terminal ala Quake.

is Gparted al genoemd??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-09 22:13

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
himlims_ schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 08:21:

WIl dit kids wat meegeven; bewustwording van online diensten en risico's, eens online = altijd online etc. een van de onderdelen wil ik laten zien wat wat je 'meer' kan met Linux en OSS. Heb aardig sterke presentatie over de mogelijkheden van Linux, maar die is alweer 8jr oud :+ mocht wel wat geactualiseerd worden.
Dan zou ik zeker wat over het hele platform vertellen. En dan niet perse al dan niet exclusieve software eruit pakken. Maar vertellen hoe je onder windows altijd op moet letten met welke programma's je download, en de ramp die drivers zijn en dat je onder linux dat gewoon via de software center kan instaleren waardoor je het ook nog eens heel gemakkelijk up-to-date kan houden in vergelijking met windows.

Verder dat het platform open is en er dus heel weinig software exclusief voor linux is gemaakt omdat het veel makkelijk portable te maken is zodat het ook onder andere besturingssystemen werkt. Zoals bijvoorbeeld Gimp.

En natuurlijk dat voor elk programma wel een alternatief is als je het andere programma niet lekker vind werken.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit komt zo in mij op:

- native ondersteuning in de meeste distributies voor rsync (op afstand bestanden/mappen synchroniseren)

- ssh remote shell - op afstand inloggen (eventueel met client key login, dus zonder username/password)

- de aanwezigheid van cron (ideaal, of het nu is onder een root account of user account)

- custom drivers voor hardware (bijvoorbeeld voor bepaalde WiFi antennes je in staat stelt meer dan standaard te doen - zoals je wifi adapter in zogenaamde monitoring mode te plaatsen)

- de vrijheid om te kiezen voor louter een window manager* (in plaats van complete desktop)

* een Window Manager doet alleen wat de naam vermoedt: het beheren van vensters. Een desktop environment is normaliter veel uitgebreider (denk aan configuratieschermen, startknoppen, docks, etc). Als je echt 100% je systeem naar je eigen inzicht wilt inrichten is het fijn dat je met dit soort 'bouwstenen' aan de slag kunt (en niet gelijk vast zit aan een Windows / OS X / ... desktop omgeving met alles erop en eraan).

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2015 10:54 . Reden: typfoutjes ]

Pagina: 1