Grote bestanden kopieren van iMac naar NAS hapert

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrible
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-09 15:33

Terrible

'Einstein was a tweaker'

Topicstarter
Word echt gek van het volgende probleem: als ik van mijn iMac een groot bestand naar mijn Qnap NAS kopieer, dan krijg ik aan het eind van het kopieren de melding: De bewerking kan niet worden voltooid, omdat het onderdeel in gebruik is...

Vervolgens verschijnt het bestand niet op de NAS en kan ik weer opnieuw beginnen. Heel vervelend, zeker als het een bestand van 1 gigabyte is. :(

Vreemde is dat na enkele keren hetzelfde herhalen het kopieren soms wel lukt. 8)7

Kopieren van PC naar NAS verloopt volledig vlekkeloos.

Enige research levert op dat het waarschijnlijk een Samba probleem is dat sinds Maverick is opgetreden. Nu draai ik Yosemite 10.2.2 en is mijn Qnap ook voorzien van de meest recente firmware.

Alternatief? Kopieren via Apple File Protocol (AFP)? Dan krijg ik bij het openen van een share op de NAS een foutcode 0. Schiet ook niet op.

Ik hoop dat een tweaker de oplossing heeft gevonden. Zo niet, hoe krijg ik grote bestanden dan eenvoudig en efficient op mijn NAS? Alle alternatieven zijn welkom. _/-\o_

Verba Volant, scripta manent. En de rest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:00
FTP? Wel even FTP aanzetten op de NAS.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrible

Terrible

'Einstein was a tweaker'

Topicstarter
FTP natuurlijk... Zat te veel te denken in termen van lokaal netwerk file protocol. Ga het direct proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:55

HaterFrame

Well... Poo came out!

Ik heb exact het zelfde probleem maar dan met een Zyxel NAS. Lijkt idd aan Samba te liggen, oplossing is dan idd FTP. FTP heeft zowiezo als voordeel dat het veeel sneller is :)

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrible

Terrible

'Einstein was a tweaker'

Topicstarter
Heb getracht om via Ga => Verbind server met FTP een verbinding met een share tot stand te brengen en dat lukt. Alleen is het openen van de mappen heel traag en kan ik niets naar de mappen toeslepen.

Vraag: hoe gebruik je FTP? Moet dat dan met een proggie zoals Filezilla ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:00
Terrible schreef op maandag 23 februari 2015 @ 13:20:

Vraag: hoe gebruik je FTP? Moet dat dan met een proggie zoals Filezilla ofzo?
Ja, met een FTP client. Geen idee wat er te krijgen is voor de Mac, zal je zelf even moeten zoeken.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-10 18:40
Hoe ziet de rest van het netwerk er uit? Welke router gebruik je? In principe zou met een degelijke QNAP een bestand van 1GB maar enkele seconden moeten duren over een gigabit netwerk en niet zo'n bewerkelijke taak zijn als je nu zegt. Ik heb zelf een Drobo 5N met een Airport Extreme, via AFP (en SMB voor Windows machines) is deze benaderbaar en haal ik bedraad 100MB/s en draadloos 30MB/s. Geen van de problemen waar jij nu tegenaan loopt ooit meegemaakt. Ik vind FTP niet zo handig wanneer het gaat om een lokaal netwerk overigens.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
In een lokaal netwerk ga je natuurlijk niet klooien met ftp als je nas gewoon nfs/smb/afp ondersteund, de fout zit ergens anders.

Wat zegt de console (apps > utilities > console) als dit gebeurd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0HAN
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-09 22:59
Is AFP wel actief op je NAS? En anders kan je ook nog NFS proberen.

 MacBook Pro M1 (2021)  Mac Mini (2011)  iPhone 12 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:56

Quakie

quakelen

Hij zegt duidelijk dat hij dan ook een fout melding krijgt.

Is je QNAP wel up to date? Ik heb zelf geen QNAP maar het valt wel onder hetzelfde rijtje als een Synology. Een duurdere NAS waar je mag verwachten dat SAMBA en AFP gewoon werkt.
Je zou op je QNAP kunnen kijken hoe SAMBA staat ingesteld? Er zijn meerdere versies nl en vaak moet je dit activeren voordat je NAS juiste SAMBA versie pakt.
Nu hoeft het niet aan de nas te liggen natuurlijk.

Mocht je nu willen testen kan je het gratis programma Cyberduck gebruiken.. Zodra ftp verbinding tot stand is gemaakt kan je gewoon vanuit finder er naar toe slepen. Ik kan bovenstaande opmerkingen begrijpen. Dat FTP niet je nummer 1 protocool moet zijn op je eigen netwerk, maar FTP heeft wel 1 groot voordeel en dat is dat hij bijhoudt hoe ver hij is. Stel je verbinding verbreekt, kan je gewoon resumen ipv opnieuw beginnen. Zou niet vaak voor moeten komen maar je weet het nooit.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-10 18:40
Quakie schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 13:32:
Hij zegt duidelijk dat hij dan ook een fout melding krijgt.

Is je QNAP wel up to date? Ik heb zelf geen QNAP maar het valt wel onder hetzelfde rijtje als een Synology. Een duurdere NAS waar je mag verwachten dat SAMBA en AFP gewoon werkt.
Je zou op je QNAP kunnen kijken hoe SAMBA staat ingesteld? Er zijn meerdere versies nl en vaak moet je dit activeren voordat je NAS juiste SAMBA versie pakt.
Nu hoeft het niet aan de nas te liggen natuurlijk.

Mocht je nu willen testen kan je het gratis programma Cyberduck gebruiken.. Zodra ftp verbinding tot stand is gemaakt kan je gewoon vanuit finder er naar toe slepen. Ik kan bovenstaande opmerkingen begrijpen. Dat FTP niet je nummer 1 protocool moet zijn op je eigen netwerk, maar FTP heeft wel 1 groot voordeel en dat is dat hij bijhoudt hoe ver hij is. Stel je verbinding verbreekt, kan je gewoon resumen ipv opnieuw beginnen. Zou niet vaak voor moeten komen maar je weet het nooit.
De TS zegt dat hij de laatste firmware op de QNAP heft. Maar inderdaad; kijk eens naar protocol instellingen in de QNAP, zijn deze wel allemaal "aangevinkt"? Ik stel voor dat je voor je Mac echt gaat focussen op het aan de praat krijgen van AFP, dat zou geen probleem moeten vormen voor de QNAP. En nog steeds; wat voor router gebruik je en welke QNAP spreken we over?

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:56

Quakie

quakelen

Nou juist niet, als hij ergens op moet focussen is het juist SAMBA, en niet AFP aangezien Apple SAMBA als default heeft gekozen (sinds Mavericks). AFP wordt dus niet of nauwelijks door ontwikkelt. SAMBA zou dus ook sneller moeten zijn dan AFP.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrible

Terrible

'Einstein was a tweaker'

Topicstarter
Even een update. AFP doet het prima, alleen laat de snelheid te wensen over. Met SMB haal ik makkelijk 90 MB/s, met AFP tik ik ongeveer de helft. Big deal zou je denken, alleen fiets ik weleens een Bluray iso van m'n Mac naar de NAS en dan zit je zo minutenlang te wachten.

Verder heb ik de meest recente firmware draaien. Heb ook al geprobeerd om met CIFS te draaien, zeg maar Samba versie 1, maar daar krijg ik precies dezelfde melding mee: bestand is in gebruik. En dat meldt ie dan als ie op 100% kopieren is. Na aanklikken OK verwijdert ie vervolgens het bestand van de NAS en kan ik weer opnieuw beginnen.

Wat de router betreft: heb een Cisco modem / router van UPC. Alles draait op gigabit. Heb voor de gelegenheid ook een Belkin router geprobeerd. Maakt geen moer uit. Precies hetzelfde probleem.

Console, krijg het volgende te zien als het fout gaat:

WindowServer: WSGetSurfaceInWindow : Invalid surface 1397201876 for window 3022

Deze boodschap herhaalt zich telkens als het fout gaat, alleen variëren dan de cijfers. Lijkt volstrekt willekeurig.

Inmiddels heb ik ook het probleem als ik een grote batch afbeeldingen (4gb) via SMB naar de NAS probeer te kopieren. Gek genoeg verloopt het kopieren van NAS naar MAC wel probleemloos.

Vermoed dat het iets met de Finder te maken heeft die previews aan het maken is ofzo en daarmee de bestanden kaapt tijdens het kopieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrible

Terrible

'Einstein was a tweaker'

Topicstarter
Nieuwe consolemelding:

24-02-15 22:05:04,817 CalendarAgent[1469]: [com.apple.calendar.store.log.caldav.coredav] [Refusing to parse response to PROPPATCH because of content-type: [text/html; charset=UTF-8].]

Geen idee wat dit allemaal betekent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrible

Terrible

'Einstein was a tweaker'

Topicstarter
En nog een melding om het feest compleet te maken:

24-02-15 22:08:13,492 com.apple.xpc.launchd[1]: (com.apple.imfoundation.IMRemoteURLConnectionAgent) The _DirtyJetsamMemoryLimit key is not available on this platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:04

Nitai

Live the life you love.

Ik heb het sinds kort ook op Yosemite. Dit werkte voorheen probleemloos, AFP was sneller bij mij, maar zelfs dat is nu heel traag.

Ik kwam er eigenlijk op omdat Sabnzbd op m'n Mac draait en na het downloaden naar m'n Synology NAS uitpakt.

Hier een thread over dit probleem:
http://forums.sabnzbd.org/viewtopic.php?f=3&t=16067

Misschien wordt je iets wijzer daarmee?

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:54
Kopieer anders via Terminal. Doe ik altijd wanneer ik een grote hoeveelheid bestanden kopieer.

In terminal doe je: cp -npRv pad naar bronmap pad naar doelmap

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amizee
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-12-2021
Ik heb dit probleem ook gehad.
heb de voorbeeld weergave in de Finder uitgezet en het kopieren ging goed.
Succes
Pagina: 1