Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinner
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:05
Mijn werkgever heeft mij een leaseauto aangeboden. Ik woon op tien kilometer afstand van het werk dus de auto is meer een beloning dan een noodzakelijkheid. Het zou mijn eerste auto worden dus ik vind het een interessant voorstel.

Echter wil hij dat ik de benzine kosten voor het woon werk verkeer zelf betaal. Dat geldt ook voor de privékilometers. Ik had al van tevoren opgezocht dat je privékilometers als eigen bijdrage van de bijtelling kunt aftrekken. Dat wist hij niet, dus dat zou hij nog gaan navragen. We zijn een klein bedrijf en dit wordt de eerste leaseauto dus we moeten nog een en ander uitzoeken. Ik had echter verwacht dat ik de benzine wel (deels) vergoed zou krijgen. Is het niet vanzelfsprekend dat je tenminste het woon werk verkeer vergoed krijgt bij een leaseauto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Brandstof is inclusief, anders zou jij het gewoon kunnen declareren ivm reis- onkosten

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:42
Als jij een lease auto van de zaak privé rijdt zul je ook bijtelling moeten gaan betalen.

Als je zelf de brandstof moet gaan betalen (wat niet normaal is) kun je zelf uitrekenen of je dit uberhaupt wel wil.

Wat je nog wel eens hoort dat je met een lease auto niet in het buitenland mag tanken, maar normaal krijg je er altijd een tankpas bij.

[ Voor 24% gewijzigd door Grolsch op 23-02-2015 11:21 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Fiscaal is het beter als je baas de brandstofkosten vergoedt (tankpas / declaraties) en vervolgens hetzelfde bedag als eigen bijdrage voor privegebruik op je loon inhoudt. Dan mag deze eigen bijdrage in mindering worden gebracht van de bijtelling en betaal je de benzine als het ware "uit bruto".

De combinatie van een vaste werkplek met een kleine woon-werk afstand bevat een risico: nauwelijks zakelijk gebruik, is er wel sprake van een "auto van de zaak met privegebruik"? Of is er sprake van een "prive auto door de zaak betaald"? In het tweede geval kan de belastinginspecteur afwijken van de normale bijtellingsregels en het hele leasebedrag als loon bestempelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
t_captain schreef op maandag 23 februari 2015 @ 11:22:
Fiscaal is het beter als je baas de brandstofkosten vergoedt (tankpas / declaraties) en vervolgens hetzelfde bedag als eigen bijdrage voor privegebruik op je loon inhoudt. Dan mag deze eigen bijdrage in mindering worden gebracht van de bijtelling en betaal je de benzine als het ware "uit bruto".

De combinatie van een vaste werkplek met een kleine woon-werk afstand bevat een risico: nauwelijks zakelijk gebruik, is er wel sprake van een "auto van de zaak met privegebruik"? Of is er sprake van een "prive auto door de zaak betaald"? In het tweede geval kan de belastinginspecteur afwijken van de normale bijtellingsregels en het hele leasebedrag als loon bestempelen.
Woon-werk verkeer is 100% zakelijk verkeer:

http://www.belastingdiens...rk/auto_van_uw_werkgever/

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
10 kilometer enkele reis komt neer op zo'n 4500 km/jaar. De auto zal waarschijnlijk meer prive dan zakelijk worden gereden. Ik weet niet waar de grens ligt, maar als je vrijwel alleen prive rijdt dan zijn de normale bijtellingsregels niet meer in steen gebeiteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Breezers schreef op maandag 23 februari 2015 @ 11:20:
Brandstof is inclusief, anders zou jij het gewoon kunnen declareren ivm reis- onkosten
Niet noodzakelijk. Wij hebben hier een regeling waarbij we een budget hebben. Bij het rijden van diesel vallen de brandstofkosten buiten het leasebudget en betaalt de werkgever het sowieso. Bij het rijden van iets anders dan diesel vallen de brandstofkosten in het budget, dwz: als je qua brandstofverbruik over je maandbudget heen gaat betaal je de rest zelf. Dat is dan wel eigen bijdrage (in ons geval prive)gebruik en dus aftrekbaar. Moet je uiteraard de auto wel ook prive rijden.

Dat gezegd hebbend: als je zelf een auto rijdt, ben je voor een beetje auto inclusief onderhoud, verzekering en afschrijving al gauw 400 euro per maand of meer kwijt. Als je werkgever dat voor je vergoed: niet klagen :)

Al is een regeling waarbij de zaak ook de brandstof betaalt natuurlijk een stuk gunstiger :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-09 08:15

EiT

Vraag om een tank pas die alleen bij de lokale pomp werkt, geef aan dat je tanken buiten het gebied dan zelf betaald. Dan zit je er tussen in.

Vind een lease auto zonder tank pas wel een beetje flauw. Wat is het nut dan.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Veelgemaakte fout: mensen overschatten het aandeel van brandstofkosten in de totale autokosten. Ook zonder brandstof is het een aardig waardevolle arbeidsvoorwaarde: afschrijving, rente, onderhoud, belasting, cascoverzekering.

Alleen is een auto zonder brandatof fiscaal niet geweldig. Je hebt even veel bijtelling als op dezelfde auto mét tankpas, terwijl je voordeel duidelijk kleiner is. Mijn eerder genoemde oplossing om de brandstof via de loonadministratie als EB te verrekenen zet dat verschil recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:29
t_captain schreef op maandag 23 februari 2015 @ 11:42:
10 kilometer enkele reis komt neer op zo'n 4500 km/jaar. De auto zal waarschijnlijk meer prive dan zakelijk worden gereden. Ik weet niet waar de grens ligt, maar als je vrijwel alleen prive rijdt dan zijn de normale bijtellingsregels niet meer in steen gebeiteld.
Kun je daar een bron voor vinden? Kan op de site van de belastingdienst niets in die richting vinden (heb wel alleen gezocht onder het stuk "auto van de werkgever").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Het eerste wat je moet beseffen is dat het welbekende systeem van bijtelling o.b.v. cataloguswaarde een beperkte wettelijke basis heeft. Het is een forfaittair systeem ter vereenvoudiging van de uitvoering. Onderliggend principe is dat de loonwaarde van het privegebruik dient te worden belast.

Als het voordeel uit privegebruik erg groot is t.o.v. de reguliere bijtelling (25% cataloguswaarde), kan de belastinginspecteur anders berekenen. Een heel summiere pagina van de belastingdienst benoemt deze grens en deze link legt e.e.a. uit.

Dat gaat niet over de verhouding zakelijk/prive maar over een extreem privegebruik.

Maar ook in de verhouding zakelijk/prive kan een angel zitten. Het systeem van forfaittaire bijtelling is slechts van toepassing op een auto van de werkgever die hoofdzakelijk voor zakelijke doeleinden wordt gebruikt en daarnaast prive. Ik ken een verhaal van een ondernemer die twee auto's van de zaak reed. De tweede auto was feitelijk bij zijn vrouw in gebruik en reeds voornamelijk prive. In dat geval werd de bijtelling gecorrigeerd van 14% cataloguswaarde naar 80% van de werkelijke kosten: de inspecteur schatte het zakelijk gebruik in op 20% van het totale gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:32

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Die link van t_captain wilde ik ook posten, maar erbij vermelden dat ik geen gevallen ken waar de belastingdienst ooit de correctie heeft toegepast. Terwijl bij mijn vorige werkgever een directeur vrijwel altijd met auto door chauffeur werd rond gereden en ook een leaseauto had (80k a 25%) die gebruikt werd door de vrouw om boodschappen te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Controles zijn arbeidsintensief en zullen vaak tot beroepszaken leiden. Bovendien, ook met de forfaittare bijtelling wordt een aardig bedrag aan belasting opgehaald. Ik denk dat het daarom niet zoveel prioriteit krijgt.

Als je ex-directeur 20k bijtelde, dan zal dat wel voldoende zijn om het privevoordeel van een boodschappenauto te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09 20:46
Cinner schreef op maandag 23 februari 2015 @ 11:18:
Is het niet vanzelfsprekend dat je tenminste het woon werk verkeer vergoed krijgt bij een leaseauto?
Het is gebruikelijk maar niet vanzelfsprekend.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Cinner
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:05
Bedankt voor de reacties allemaal, daar kunnen we wat mee!
Pagina: 1