Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Macbook 13"of 15"?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal,

Willen jullie helpen? Het is een luxeprobleem, maar ik wil een Macbook Pro aanschaffen en ik kom er niet uit wat ik precies nodig heb voor mijn bezigheden.

Wat ga je met je laptop doen?

Werken (tekstschrijven en -redactie). Daarnaast moeten mijn kinderen hem kunnen gebruiken voor school, o.m. programmeerprogramma Robomind (niet ingewikkeld) en Rosetta Stone (taalprogramma), Netflix kijken, en foto's en simpele muziek en filmpjes bewerken (geen lange lappen, niet professioneel, hobby). O ja, en Office voor Mac moet erop kunnen draaien.

Wat is je budget?

Max 1800 euro inclusief extra software (Office dus, ongeveer 140 euro). Goedkoper is altijd fijner.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?

Ik zal er soms mee buitenshuis werken, maar zeker niet dagelijks. Misschien wekellijks, op een locatie waar ik de laptop kan opladen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

Macbook. Dit zijn de opties waar ik nu aan denk:

13-inch MacBook Pro met Retina-display

Hardware

3,0-GHz dual-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 3,5 GHz
16 GB 1600-MHz DDR3L SDRAM
256 GB PCIe-flashopslag

Totaalprijs: € 1.906,96 (eigenlijk te duur)

------

Hardware

3,0-GHz dual-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 3,5 GHz
128 GB PCIe-flashopslag

Totaalprijs: € 1.718,20

-----

Hardware

2,8-GHz dual-core Intel Corei55, Turbo Boost tot 3,3 GHz
256 GB PCIe-flashopslag

Totaalprijs: € 1.719,41

----

15-inch MacBook Pro met Retina-display

Hardware

2,2-GHz quad-core Intel Corei77, Turbo Boost tot 3,4 GHz
256 GB PCIe-flashopslag

Totaalprijs: € 1.867,03

---

Ik werk nu op een Lenovo Thinkpad Edge met i5 uit juni 2012 - niet van mijzelf. Het toetsenbord vind ik geweldig, maar het scherm en geluid een stuk minder. Daarbij wordt hij nu traag en is de accu sinds twee maanden bijna dood, ook geen pretje.

Voor mijn werk heb ik 3 maanden met een MacBook Air gewerkt, en nadat ik eerst ontzettend moest wennen aan dat hele Mac-gedoe, vond ik het na een maand toch fantastisch: snelheid, beeld, geluid, gelikte Apple-handigheidjes, touchpad. Overigens ben ik serieus niet gevoelig voor het imago van Apple of designuitstraling of zoiets, functionaliteit vind ik het belangrijkste. Ik werk nu dus met een rood-metallic Lenovo formaat hapjespan en dat vind ik ook prima.

Na lang twijfelen tussen een nieuwe Lenovo of MacBook toch Apple gekozen, vanwege mijn ervaring met de Air en het idee dat een MacBook langer meegaat (?). Met Pages kan ik nog steeds niet overweg en voor mijn werk is Word noodzakelijk, dus Office moet er wel op.

Een groot 15" scherm zou ik mooi vinden, geen noodzaak. Balans tussen leuk films kijken en handig werken is belangrijk. Ik moet er wel langer mee doen; zoals het er nu uitziet is dit een eenmalige luxe-meevaller, ik heb geen middelen om iedere drie jaar een nieuwe MacBook te kopen. Verder twijfel ik erover wat ik nu écht nodig heb aan ram, geheugen en processor: is i7 veel beter dan i5 bijvoorbeeld?

Alvast veel dank,
Centipedes

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-11 17:36
Zelf net eigenaar van een 13' inch mbp. Jouw gebruik welke je beschrijft in je post rechtvaardigt eigenlijk amper een dure setup. Als je veel met de laptop op reis bent zou ik echt gaan voor de 13' inch variant. Ik snap alleen niet zo goed wat voor jouw gebruik de 16GB en 2.8ghz variant rechtvaardigt. Ik zou gewoon of voor de 13 instap variant gaan met 256GB gaan of voor de 15' inch mbp. De schermgrootte is echt gewoon persoonlijk. Ga vooral niet voor de 16GB ram want dat heeft voor jouw gebruik amper meerwaarde. Ook de +100 euro voor de net iets sneller CPU in de mbp 13' is amper de meerprijs waard.

En om het gewoon botweg simpel te zeggen ; Nee. Voor jouw gebruik zou ik echt gewoon voor het instap model processor gaan en de 256Gb flash. 16GB heeft zin voor intensief foto/video bewerken.

[ Voor 13% gewijzigd door WouterL op 23-02-2015 02:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Op dit soort botwegreacties hoopte ik. :) Na twaalf forums en vergelijkingsfilmpjes dacht ik te begrijpen dat 16 GB en dure cpu zo'n beetje het minimum zijn waarmee een normaal mens moet werken, omdat je anders na een jaar door dikke stroop waadt als je drie programma's hebt openstaan of, zoals ik nu heb met de Lenovo, je eerst twee minuten vervormd geluid hebt als je muziek streamt. Blij om te weten dat dat niet het geval is, thx dus, bespaart een hoop geld.

Maakt i5 of i7 echt uit voor mijn gebruik? Ik kom er niet achter of de generaties nou nog verschillen - begreep dat 'late' i5 beter kan zijn dan 'vroege' i7, in terms of snelheid en levensduur.

• Pepehv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:50
Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2015 @ 09:18:
Op dit soort botwegreacties hoopte ik. :) Na twaalf forums en vergelijkingsfilmpjes dacht ik te begrijpen dat 16 GB en dure cpu zo'n beetje het minimum zijn waarmee een normaal mens moet werken, omdat je anders na een jaar door dikke stroop waadt als je drie programma's hebt openstaan of, zoals ik nu heb met de Lenovo, je eerst twee minuten vervormd geluid hebt als je muziek streamt. Blij om te weten dat dat niet het geval is, thx dus, bespaart een hoop geld.

Maakt i5 of i7 echt uit voor mijn gebruik? Ik kom er niet achter of de generaties nou nog verschillen - begreep dat 'late' i5 beter kan zijn dan 'vroege' i7, in terms of snelheid en levensduur.
i7 gaat voor jouw gebruik niet helpen. Kies je beeldformaat, het instapmodel en spendeer de rest van je budget aan SSD opslagruimte.

Verwijderd

Topicstarter
Ssd zit toch in alle mbp's met retina? En heb net begrepen dat accu 15" veel heter wordt dan 13". Of is dat onzin?

Verwijderd

Gezien de prijzen die je daar voorschotelt, lijkt mij persoonlijk de 15" het meeste "bang for bucks" bieden. Het blijft veel geld, maar voor 150eu meer heb je een Quad core ipv dual, betere graka, accuduur en scherm. Je levert alleen wel in qua mobiliteit.

Maja, zoals al eerder aangegeven, heb je voor de taken die je noemt niet eens deze specs nodig.

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-11 17:36
Dus eigenlijk komt het gewoon neer op de volgende keuze: mobiliteit vs groter scherm! En dat gaat een persoonlijke vraag worden!

• izie3
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-09-2024
Ik heb zelf ook de nodige tijd getwijfeld tussen een 13 en 15 inch MBPr.
In mijn geval is het uiteindelijk de 15 inch geworden. Dit omdat ik toch wat klachten tegenkwam over de werkbaarheid op de 13 inch bij een hogere resolutie. Er zou dan soms een lag optreden. En in vind het juist prettig om zoveel mogelijk werkruimte op mijn scherm te hebben, nog een reden voor de 15 inch. Daarnaast had ik hierbij het gevoel veel meer waar voor mij geld te krijgen en vind ik het een prettig idee dat ik jaren vooruit kan hiermee, juist omdat je ze niet kunt upgraden.

Ik moet zeggen, nog geen seconde spijt gehad van mijn keuze! Wat een heerlijke machine!

Overigens heb ik nog geen last gehad van een te hete accu. SSD zit inderdaad in alle MBPr, enkel de grootte ervan wisselt.

Macbook pro retina 15 inch 2,2 Ghz 16 GB 256 GB SSD

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Ik denk dat je prima overweg kunt met een 13" 256/8GB.

• Moodshifter
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-03 12:32
Ik ben zelf van een 15 inch windows bakbeest 2 maanden geleden over gestapt op de 13 inch macbook. Ik neem hem veel mee (studie en boekingen) en moet zeggen dat ik het grotere scherm niet mis. Ik vraag me nu eerder serieus af hoe ik daar zo lang op heb kunnen werken.

Word,excel etc dat gaat allemaal prima en zelfs traktor(dj software die ik gebruik) is heel goed te doen op een wat kleiner scherm.

Nou ben ik zelf wel voor de 16gb gegaan omdat ik ook steeds vaker in logic pro x (een programma waarin je muziek kunt maken) aan het rommelen ben. ik heb een 512gb ssd erin zitten,dat is echt meer dan zat. zelfs voor mijn gebruik. dus als ik heel eerlijk ben had ik het met 256gb aan opslag en 8gb aan ram het ook wel gered,maar dan had ik eerder tegen de beperkingen aangelopen omdat m,n gebruik al anders is.
Dus ik had zoiets van als ik toch dat geld ga uitgeven (aan een f@#$%cking computer) dan maar beter in 1x goed. Ik denk dat die gedachte ook erg bij jou speelt.

Echter denk ik dat jij met een 13 inch en 258gb stock versie echt wel meer dan tevreden zult zijn. Het bespaart je zomaar 300 euro(als ik de pricewatch hier check zelfs nog wel meer) van dat geld kun je altijd nog een extern beeldscherm kopen( zo stond ik er eerst ook in, van mocht het nodig zijn dan haal ik achteraf nog wel een scherm,nu ruim 3 maanden verder denk ik daar steeds minder over na. Dat ga ik alleen doen als ik wat meer/vaker/serieuzer met logic ga werken)

Ik hoop dat je wat aan m,n verhaal hebt en wens je veel wijsheid bij de keuze.

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-11 02:39
Ik ben uitermate tevreden met mijn 15" rMBP.
Volgens mij is het duidelijk dat het instapmodel aan je eisen voldoen en zou ik in de winkel kijken wat prettiger aanvoelt.
Pagina: 1