Win7 na intallatie Ubuntu

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducksy88
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-09 20:55

Ducksy88

Een beetje vreemd; wel lekker

Topicstarter
Met een nieuwe SSD (en daarop een verse installatie van Win7) dacht ik eens een Linux te proberen.

Ubunutu gedownload, USB drive gemaakt en daaraf geboot. Ubunto partitie naart ext4 / geformateerd en installatie gestart. So far so good.

Installatie geeft aan dat de laptop opnieuw moet opstarten en dus doe ik dat. Het leek mij dat de USB niet meer nodig was dus die trok ik er snel uit. Helaas startte win7. Nog een keer van de USB geboot en toen gaf de installer de optie voor 'Remove and reinstall Ubunutu', dus dat heb ik gedaan. Weer moest 'ie opnieuw booten en weer kwam Win7. Het maakt nu niet uit welke optie ik via F10 kies; alles boot óf Win7, óf de Ubuntu installer begint van voor af aan....

:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:55

g0tanks

Moderator CSA
Probeer eens de GRUB bootloader te herstellen: https://help.ubuntu.com/c...ntuAfterInstallingWindows

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Op welke schijf laat je Linux installeren en is dat dezelfe als die voor Grub wordt gebruikt? Zie je uiteindelijk wel de partities die Linux heeft gemaakt in Windows?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducksy88
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-09 20:55

Ducksy88

Een beetje vreemd; wel lekker

Topicstarter
g0tanks heeft een werkene oplossing geleverd. Via die link een boot-repair-disk.iso op liveUSB gezet en die gerunt.

Deze heeft GRUB (blijkbaar) hersteld want ik krijg keurig een paars OS selction screen. Ik kan eindelijk Ubuntu gaan verkennen :) Eerste probleem: laptop gaat slapen als klep dicht gaat, bij het ontwaken vraagt Ubuntu om password, maar reageerd niet op toetsenbord... Aan/uit knop 7 seconden indrukken en rebooten is voorlopig de oplosing... Ik ga nog even stoeien.

Thnx voor het snel beantwoorden van mijn newbvraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:55

g0tanks

Moderator CSA
Voor dat laatste kan je proberen om de input drivers opnieuw te installeren. ;)

code:
1
sudo apt-get install xserver-xorg-input-all

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

g0tanks schreef op maandag 23 februari 2015 @ 18:30:
Voor dat laatste kan je proberen om de input drivers opnieuw te installeren. ;)

code:
1
sudo apt-get install xserver-xorg-input-all
Dat zou dan 'apt-get REinstall' moeten zijn. Met gewoon plain 'install' zal 't zeggen dat 't al geïnstalleerd is en niets doen. ;)
Ducksy88 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 16:28:
g0tanks heeft een werkene oplossing geleverd. Via die link een boot-repair-disk.iso op liveUSB gezet en die gerunt.

Deze heeft GRUB (blijkbaar) hersteld want ik krijg keurig een paars OS selction screen. Ik kan eindelijk Ubuntu gaan verkennen :) Eerste probleem: laptop gaat slapen als klep dicht gaat, bij het ontwaken vraagt Ubuntu om password, maar reageerd niet op toetsenbord... Aan/uit knop 7 seconden indrukken en rebooten is voorlopig de oplosing... Ik ga nog even stoeien.

Thnx voor het snel beantwoorden van mijn newbvraag :)
Dat slapen bij het dichtklappen kan je voorkomen via instellingen in de power manager. Dat je toetsenbord niet reageert is vreemd, maar niet ongewoon bij Ubuntu. Zie ook http://askubuntu.com/ques...-login-screen-after-sleep (waar g0tanks z'n antwoord mogelijk vandaan heeft gehaald). Het ziet er naar uit dat het specifiek voor de greeter is die Ubuntu standaard gebruikt. Zou je die veranderen of helemaal kunnen uitschakelen, dan ben je mogelijk van 't probleem af.

Dit is een van de redenen dat ik geen Ubuntu meer draai, ze maken allerlei mooie dingen maar werkt maar voor de helft.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1