Gillded schreef op maandag 23 februari 2015 @ 00:50:
Hallo iedereen,
Na een situatie met een faalende powerline door ruis op de lijn willen we graag voor mijn vriendins desktop situatie een wlan op zetten. Echter zit ik nog met wat vragen hier over...
1. Zal de ruis die op de powerline zit invloed hebben op het wlan singaal van een van beide ? ( ik ga er niet vanuit omdat mijn laptop nergens last van heeft ).
Uitermate onwaarschijnlijk. Powerline werkt tussen de 2 en 86MHz, WiFi op 2.4 of 5GHz. Ook al zou je een antenne aansluiten op je stopcontact (tip: af te raden

) dan nog zou je geen last hebben van dezelfde ruis. Mogelijk wel van andere ruis, maar dat is onwaarschijnlijk als je laptop prima kan ontvangen en zenden.
2. Wat is precies het verschil tussen een usb adapter en een pcie adapter ? Merk je tegenwoordig nog veel verschil in stabiliteit en snelheid van beide ?
Dat is als vragen wat het verschil is tussen benzine en diesel. Het zijn fundamenteel andere manieren om de WiFi-chip van je adapter te voeden, maar voor performance zijn andere factoren veel relevanter. Vertaald naar auto-analogie is het allicht relevanter om te weten of je een zakjapanner wilt, een coupe of een grote station. Als je dat eenmaal duidelijk hebt is het tijd om je te buigen over de motorisering en de brandstof.
Kortom, bepaal je eisen en kies een daarbij behorende adapter. Als je dan nog keus hebt uit USB of PCIe is dat pas het moment om je daar druk over te maken.
Mbt keuze: je geeft zo weinig informatie dat niemand zinnig kan bepalen wat beste voor jou is. Even een paar aannames op basis van wat je wel zegt:
- je hebt een laptop waar WiFi prima op werkt. Ik ga er even vanuit dat dat geconstateerd is in zelfde locatie als waar haar PC staat.
- zonder iets over laptop te weten ga ik uit van een gemiddeld exemplaar met WiFi-n en 2x2 MiMo en redelijke antennes op flinke afstand van elkaar.
- zonder iets over je modem/router/AP te weten ga ik uit van een gemiddeld exemplaar met WiFi-n en 2x2 MiMo.
- zonder iets over performance dat je op die locatie met die laptop verbonden met die AP ervaart te weten, ga ik ervan uit dat je dat voldoende vindt.
Nogal wat aannames, maar als ze kloppen ben je op zoek naar iets met WiFi-n en 2x2 MiMo met vergelijkbare antennes. Het eerste deel daarvan is doodsimpel: ieder apparaat dat "N300" beweert te zijn levert n en 2x2 MiMo. Maar dat geeft je nog geen goede antennes en dat is waar de meeste low-end adapters, zowel USB als PCIe plat gaan. Komt bij dat die antenes op een goede plek moeten staan, en achterop je vriendin's PC tussen alle kabels is een van de slechtst denkbare plekken.
Kortom, eis zou moeten zijn dat je de antennes los van de kaart/PC kast kunt krijgen. Bij USB kun je dat eenvoudig met USB verlengsnoer regelen (sterker nog, die wordt meestal meegeleverd). Bij PCIe moet je ofwel zelf een coax verlegkabeltje regelen danwel een (high-end) kaart nemen met meegeleverde verlengkabel.
Tenslotte zou ik anno 2015 niets kopen wat geen 5GHz aankan en eigenlijk ook niet als DFS (high-power 5GHz kanalen) niet ondersteund is.
Dus je keuze is eigenlijk:
- low end, goedkoop maar niet ideaal: USB op USB verlengkabel.
- high-end, duur, maar wel ideaal: PCIe met antennes op coaxverlengkabel.
- voordelige keus: PCIe, zelf coaxverlengkabel regelen voor antennes.
Eerste categorie is eenvoudig, vanaf EUR 6 heb je crap USB sticks, maar als je 2x2 MiMo wilt en 5GHz support wordt het lastiger.
pricewatch: Alfa Network AWUS036AC (EUR 52) is eerste die vermoedelijk even goed gaat presteren als je laptop.
Die tweede categorie is dunbezaaid, denk aan
pricewatch: Asus PCE-AC68 (EUR 73 momenteel).
Beide bovenstaande opties doen ook WiFi-ac. Leuk en wel, maar waarschijnlijk heb je daar niets aan. Enige reden dat ik erop uitkom is dat de 'betere' devices allemaal op ac overzijn. N-only is al gauw single-band non-MiMo crap.
En optie drie wordt puzzelen - aftermarket MiMo arrays zijn zeldzaam, en nagenoeg alle aftermarket antennes in pricewatch zijn 2.4GHz-only (antenne moet ook op frequentie berekend zijn). Gezien je topicstart denk ik dat zelf daarmee puzzelen te hooggegrepen is voor je.
3. Is er op allebij een realistische snelheid te halen ? Of zit er op een of allebij een flink verlies in een algemene situatie ?
Een "algemene" situatie bestaat niet. Zonder te weten welke modem/router/AP je hebt, welke laptop (en daarin welke NIC) je hebt en welke snelheid je daarmee haalt kan niemand een inschatting maken van de snelheid die je gaat halen met eender welke losse NIC. Als je hier antwoord op wilt zul je (veel) meer relevante info moeten geven. We hebben geen glazen bol