Usb wlan adapter of wlan pci-e netwerk kaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillded
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-04 12:08
Hallo iedereen,

Na een situatie met een faalende powerline door ruis op de lijn willen we graag voor mijn vriendins desktop situatie een wlan op zetten. Echter zit ik nog met wat vragen hier over...

1. Zal de ruis die op de powerline zit invloed hebben op het wlan singaal van een van beide ? ( ik ga er niet vanuit omdat mijn laptop nergens last van heeft ).

2. Wat is precies het verschil tussen een usb adapter en een pcie adapter ? Merk je tegenwoordig nog veel verschil in stabiliteit en snelheid van beide ?

3. Is er op allebij een realistische snelheid te halen ? Of zit er op een of allebij een flink verlies in een algemene situatie ?

graag hoor ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gillded schreef op maandag 23 februari 2015 @ 00:50:
Hallo iedereen,

Na een situatie met een faalende powerline door ruis op de lijn willen we graag voor mijn vriendins desktop situatie een wlan op zetten. Echter zit ik nog met wat vragen hier over...

1. Zal de ruis die op de powerline zit invloed hebben op het wlan singaal van een van beide ? ( ik ga er niet vanuit omdat mijn laptop nergens last van heeft ).
Uitermate onwaarschijnlijk. Powerline werkt tussen de 2 en 86MHz, WiFi op 2.4 of 5GHz. Ook al zou je een antenne aansluiten op je stopcontact (tip: af te raden :+ ) dan nog zou je geen last hebben van dezelfde ruis. Mogelijk wel van andere ruis, maar dat is onwaarschijnlijk als je laptop prima kan ontvangen en zenden.
2. Wat is precies het verschil tussen een usb adapter en een pcie adapter ? Merk je tegenwoordig nog veel verschil in stabiliteit en snelheid van beide ?
Dat is als vragen wat het verschil is tussen benzine en diesel. Het zijn fundamenteel andere manieren om de WiFi-chip van je adapter te voeden, maar voor performance zijn andere factoren veel relevanter. Vertaald naar auto-analogie is het allicht relevanter om te weten of je een zakjapanner wilt, een coupe of een grote station. Als je dat eenmaal duidelijk hebt is het tijd om je te buigen over de motorisering en de brandstof.

Kortom, bepaal je eisen en kies een daarbij behorende adapter. Als je dan nog keus hebt uit USB of PCIe is dat pas het moment om je daar druk over te maken.

Mbt keuze: je geeft zo weinig informatie dat niemand zinnig kan bepalen wat beste voor jou is. Even een paar aannames op basis van wat je wel zegt:

- je hebt een laptop waar WiFi prima op werkt. Ik ga er even vanuit dat dat geconstateerd is in zelfde locatie als waar haar PC staat.
- zonder iets over laptop te weten ga ik uit van een gemiddeld exemplaar met WiFi-n en 2x2 MiMo en redelijke antennes op flinke afstand van elkaar.
- zonder iets over je modem/router/AP te weten ga ik uit van een gemiddeld exemplaar met WiFi-n en 2x2 MiMo.
- zonder iets over performance dat je op die locatie met die laptop verbonden met die AP ervaart te weten, ga ik ervan uit dat je dat voldoende vindt.

Nogal wat aannames, maar als ze kloppen ben je op zoek naar iets met WiFi-n en 2x2 MiMo met vergelijkbare antennes. Het eerste deel daarvan is doodsimpel: ieder apparaat dat "N300" beweert te zijn levert n en 2x2 MiMo. Maar dat geeft je nog geen goede antennes en dat is waar de meeste low-end adapters, zowel USB als PCIe plat gaan. Komt bij dat die antenes op een goede plek moeten staan, en achterop je vriendin's PC tussen alle kabels is een van de slechtst denkbare plekken.

Kortom, eis zou moeten zijn dat je de antennes los van de kaart/PC kast kunt krijgen. Bij USB kun je dat eenvoudig met USB verlengsnoer regelen (sterker nog, die wordt meestal meegeleverd). Bij PCIe moet je ofwel zelf een coax verlegkabeltje regelen danwel een (high-end) kaart nemen met meegeleverde verlengkabel.

Tenslotte zou ik anno 2015 niets kopen wat geen 5GHz aankan en eigenlijk ook niet als DFS (high-power 5GHz kanalen) niet ondersteund is.

Dus je keuze is eigenlijk:
- low end, goedkoop maar niet ideaal: USB op USB verlengkabel.
- high-end, duur, maar wel ideaal: PCIe met antennes op coaxverlengkabel.
- voordelige keus: PCIe, zelf coaxverlengkabel regelen voor antennes.

Eerste categorie is eenvoudig, vanaf EUR 6 heb je crap USB sticks, maar als je 2x2 MiMo wilt en 5GHz support wordt het lastiger. pricewatch: Alfa Network AWUS036AC (EUR 52) is eerste die vermoedelijk even goed gaat presteren als je laptop.
Die tweede categorie is dunbezaaid, denk aan pricewatch: Asus PCE-AC68 (EUR 73 momenteel).
Beide bovenstaande opties doen ook WiFi-ac. Leuk en wel, maar waarschijnlijk heb je daar niets aan. Enige reden dat ik erop uitkom is dat de 'betere' devices allemaal op ac overzijn. N-only is al gauw single-band non-MiMo crap.

En optie drie wordt puzzelen - aftermarket MiMo arrays zijn zeldzaam, en nagenoeg alle aftermarket antennes in pricewatch zijn 2.4GHz-only (antenne moet ook op frequentie berekend zijn). Gezien je topicstart denk ik dat zelf daarmee puzzelen te hooggegrepen is voor je.
3. Is er op allebij een realistische snelheid te halen ? Of zit er op een of allebij een flink verlies in een algemene situatie ?
Een "algemene" situatie bestaat niet. Zonder te weten welke modem/router/AP je hebt, welke laptop (en daarin welke NIC) je hebt en welke snelheid je daarmee haalt kan niemand een inschatting maken van de snelheid die je gaat halen met eender welke losse NIC. Als je hier antwoord op wilt zul je (veel) meer relevante info moeten geven. We hebben geen glazen bol :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillded
dion_b schreef op maandag 23 februari 2015 @ 13:02:
[...]

We hebben geen glazen bol :o
Allereerste bedankt voor je reactie dion, de info die er instaat kan ik al wat mee.

Even wat extra info over de situatie:

De router is een Sitecom N300 (als ik me niet vergis deze http://tweakers.net/price...0-wlr-4004/specificaties/)

De laptop die ik gebruikte was een Asus k93sv-YZ106V ( http://tweakers.net/price...3sv-yz106v/specificaties/ )

Kan helaas niet vinden want voor antennes en mimo hier in zit. Alleen dat in de Sitecom 2 interne antenne's zitten, maar geen idee of we daar wat mee kunnen :*)

Over de aannames:

- je hebt een laptop waar WiFi prima op werkt. Ik ga er even vanuit dat dat geconstateerd is in zelfde locatie als waar haar PC staat.

Klopt, dit is inderdaad op de zelfde plek ( hooguit 10 cm verschil ) getest.
- zonder iets over laptop te weten ga ik uit van een gemiddeld exemplaar met WiFi-n en 2x2 MiMo en redelijke antennes op flinke afstand van elkaar..

Zoals hier boven het model aangegeven, alleen geen idee waar ik kan controlleren hoe dit inelkaar zit, weet alleen wel dat het inderdaad een wifi b/g/n kaart in zit die 300mbps heeft als ik me niet vergis.

- zonder iets over je modem/router/AP te weten ga ik uit van een gemiddeld exemplaar met WiFi-n en 2x2 MiMo.

Zoals ook hier boven aangegeven, geen idee hoe ik dit kan controlleren, maar is ook een wifi-n 300 mbps

- zonder iets over performance dat je op die locatie met die laptop verbonden met die AP ervaart te weten, ga ik ervan uit dat je dat voldoende vindt..

De uplink die van het glasvezel modem komt is 100mbps verbindign van KPN, De verbinding die boven overblijft op mijn laptop is 20-25 mbps, wat inderdaad voldoende is voor de situatie, en een hele verbetering zal zijn als we dit op de desktop ook kunnen krijgen.

Als ik de situatie zo lees, neig ik toch heel erg naar een beter usb-adapter te gaan met verleng kabel, omdat alhoewel ik enig sinds verstand heb van PC en toebehoren, ik het niet echt goed zie gaan om een coax kabel te trekken vanaf de pc naar een kopje antenne's. Ook omdat budget toch wel een issue is, het is niet mijn huis en ook niet mijn router setup, dus deze vervangen is ook niet echt realistisch. Ik zie de situatie met een snelle netwerkkaart en alles top geregeld dan ook een beetje als een ferrari op een 30 weg. :+

Als deze aanname niet juist is hoor ik het graag.

Dus kortom de nieuwe vraag met bovenstaande gegevens:

Zal een bijv 2.4+5Ghz DFS Wlan adapter met een usb 3.0 verleng kabel een snelheid kunnen halen van 20-25 Mbps zoals mijn laptop dat kan, of kan ik dan toch beter voor een andere oplossing gaan, namelijk ...

Als er nog meer informatie nodig is hoor ik het ook graag, dan ga ik hier na zoeken. Alvast weer heel erg bedankt. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gillded schreef op maandag 23 februari 2015 @ 14:10:
[...]

Allereerste bedankt voor je reactie dion, de info die er instaat kan ik al wat mee.

Even wat extra info over de situatie:

De router is een Sitecom N300 (als ik me niet vergis deze http://tweakers.net/price...0-wlr-4004/specificaties/)
Bah. Maar dan nog, 2x2 MiMo 2.4GHz only met enigszins functionele antennes.
De laptop die ik gebruikte was een Asus k93sv-YZ106V ( http://tweakers.net/price...3sv-yz106v/specificaties/ )

Kan helaas niet vinden want voor antennes en mimo hier in zit. Alleen dat in de Sitecom 2 interne antenne's zitten, maar geen idee of we daar wat mee kunnen :*)
2 antennes betekent minimaal 1x2, maar de "N300" impliceert 2x2 MiMo. Wat je hieronder zegt over "300Mbps" geeft aan dat de laptop ook 2x2 MiMo 2.4GHz only doet.
Over de aannames:

Klopt, dit is inderdaad op de zelfde plek ( hooguit 10 cm verschil ) getest.
Mooi, dan weet je dat het met huidige router/AP en een competent WiFi adapter prima moet kunnen werken op die plek althans, zolang er niet meer vervuiling bij komt op 2.4GHz
- zonder iets over laptop te weten ga ik uit van een gemiddeld exemplaar met WiFi-n en 2x2 MiMo en redelijke antennes op flinke afstand van elkaar..

Zoals hier boven het model aangegeven, alleen geen idee waar ik kan controlleren hoe dit inelkaar zit, weet alleen wel dat het inderdaad een wifi b/g/n kaart in zit die 300mbps heeft als ik me niet vergis.
Asus laptops zijn doorgaans middenmoters qua WiFi, dus zal iig niet bijzonder goed zijn.

Zoals ook hier boven aangegeven, geen idee hoe ik dit kan controlleren, maar is ook een wifi-n 300 mbps

- zonder iets over performance dat je op die locatie met die laptop verbonden met die AP ervaart te weten, ga ik ervan uit dat je dat voldoende vindt..

De uplink die van het glasvezel modem komt is 100mbps verbindign van KPN, De verbinding die boven overblijft op mijn laptop is 20-25 mbps, wat inderdaad voldoende is voor de situatie, en een hele verbetering zal zijn als we dit op de desktop ook kunnen krijgen.
Moet lukken als het op die laptop ook lukt.
Als ik de situatie zo lees, neig ik toch heel erg naar een beter usb-adapter te gaan met verleng kabel, omdat alhoewel ik enig sinds verstand heb van PC en toebehoren, ik het niet echt goed zie gaan om een coax kabel te trekken vanaf de pc naar een kopje antenne's. Ook omdat budget toch wel een issue is, het is niet mijn huis en ook niet mijn router setup, dus deze vervangen is ook niet echt realistisch. Ik zie de situatie met een snelle netwerkkaart en alles top geregeld dan ook een beetje als een ferrari op een 30 weg. :+
Dat lijkt me een zinnige afweging ;)
Als deze aanname niet juist is hoor ik het graag.

Dus kortom de nieuwe vraag met bovenstaande gegevens:

Zal een bijv 2.4+5Ghz DFS Wlan adapter met een usb 3.0 verleng kabel een snelheid kunnen halen van 20-25 Mbps zoals mijn laptop dat kan, of kan ik dan toch beter voor een andere oplossing gaan, namelijk ...

Als er nog meer informatie nodig is hoor ik het ook graag, dan ga ik hier na zoeken. Alvast weer heel erg bedankt. :D
Nee, situatie is nu goed duidelijk.

Op zich zou ik met je info nu bijna zeggen dat je met minder toe kunt dan die (vrij dure) EUR 52 USB adapter. Je router is namelijk low-end prut zonder enige 5GHz support. Als je zeker weet dat deze USB NIC nooit ergens anders gebruikt gaat worden kun je 5GHz als eis laten vallen en kijken naar een redelijk 2.4GHz-only geval dat 2x2 doet.

pricewatch: TP-Link TL-WN822N zou een voordelige maar goede keus kunnen zijn.

Dat zou zonder meer alles uit die Sitecom halen wat er te halen valt. Wil je meer dan dat, dan moet je de router ook upgraden; 100Mbps is draadloos prima te doen, maar niet daarmee.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillded
pricewatch: TP-Link TL-WN822N zou een voordelige maar goede keus kunnen zijn.

Dat zou zonder meer alles uit die Sitecom halen wat er te halen valt. Wil je meer dan dat, dan moet je de router ook upgraden; 100Mbps is draadloos prima te doen, maar niet daarmee.
Allereest alweer super bedankt voor de antwoorden.

De TP link is inderdaad een mooie goedkope oplossing en staat dan ook zeker erg hoog op het oplossing lijstje. Echter in goed overleg met vriendinlief en de schoonmama is het budget wat verhoogt als dit betekend dat er een meer toekomst gerichte oplossing kan komen...

Als ik het hier mag vragen maar wat voorn router + usb oplossing zal er mogelijk zijn als we kijken naar een nieuwe router zodat we toch de 50-70mbps+ aan kunnen tikken op de desktop ? Zal dit al lukken met een 5ghz 450 mbps singaal ? Of moeten we dan toch echt gaan kijken naar de 600/1200 mbps routers + adapters ?

Budget staat niet vast maar denk haast wel een max op de 60 euro, 2e hands geen bezwaar. ( dit is dan dus voor router + usb ).

Als we beter kunnen zeggen dat we voor de usb adapter gaan zoals hier boven genoemd en lekker deze crappie router moeten laten staan omdat we voor dit budget niet echt iets bereiken hoor ik het ook graag.

Als het topic naar aankoop advies moet hoor ik het ook graag, maak ik eventueel een nieuw topic aan.

Alvast weer bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gillded schreef op maandag 23 februari 2015 @ 23:24:
[...]

Allereest alweer super bedankt voor de antwoorden.

De TP link is inderdaad een mooie goedkope oplossing en staat dan ook zeker erg hoog op het oplossing lijstje. Echter in goed overleg met vriendinlief en de schoonmama is het budget wat verhoogt als dit betekend dat er een meer toekomst gerichte oplossing kan komen...

Als ik het hier mag vragen maar wat voorn router + usb oplossing zal er mogelijk zijn als we kijken naar een nieuwe router zodat we toch de 50-70mbps+ aan kunnen tikken op de desktop ? Zal dit al lukken met een 5ghz 450 mbps singaal ? Of moeten we dan toch echt gaan kijken naar de 600/1200 mbps routers + adapters ?
Allereerst: laat je niet verwarren door al die marketingblaat. Hoeveel "Mbps" het is, is veel minder interessant dan hoe ze aan dat getal komen. Een AC750 (2x2 MiMo in 2.4GHz, 1x1 in 5GHz) is bijvoorbeeld een hersendood onding, een N750 (2x2 MiMo in 2.4GHz, 3x3 MiMo in 5GHz) is een prima mid-range config.
Budget staat niet vast maar denk haast wel een max op de 60 euro, 2e hands geen bezwaar. ( dit is dan dus voor router + usb ).

Als we beter kunnen zeggen dat we voor de usb adapter gaan zoals hier boven genoemd en lekker deze crappie router moeten laten staan omdat we voor dit budget niet echt iets bereiken hoor ik het ook graag.
Tja, dat is een budget waar je weinig mee kunt. Met de huidige router is de meerwaarde van de EUR 50 USB adapter tov die TP-Link nihil te noemen, en met een betere router hou je geen geld over voor een betere adapter.

Als je iets significants beters wilt, zul je al snel EUR 65 of meer aan de router kwijt zijn, om vervolgens die EUR 50 voor de USB adapter te moeten aftikken.

Met dat budget zou ik het dus bij de TP-Link WN822N houden, iig nieuw.

Tweedehands... ik zie een Linksys WRT320N voor EUR 17.50 in V&A staan. Dat zou je iig dualband geven. Dan zou je daar een NIC bij moeten vinden. Iets als V&A aangeboden: Belkin USB Adapter Play N750 of V&A aangeboden: TP-Link TL-WDN4800 Dan ben je voor EUR 37.50 klaar en kun je evt extra budget gebruiken om je laptop te upgraden naar dualband, bijv met V&A aangeboden: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillded
dion_b schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 00:59:

Allereerst: laat je niet verwarren door al die marketingblaat. Hoeveel "Mbps" het is, is veel minder interessant dan hoe ze aan dat getal komen. Een AC750 (2x2 MiMo in 2.4GHz, 1x1 in 5GHz) is bijvoorbeeld een hersendood onding, een N750 (2x2 MiMo in 2.4GHz, 3x3 MiMo in 5GHz) is een prima mid-range config.
Hier raak ik je nog steeds kwijt, hoe kan ik nou bij een router zien wat voor Mimo er in zit ? Ik zoek op de specs pagina van tweakers, en op de pagina van de leverancier maar ik zie hier niks staan over mimo's en vaak ook niet over antennes in het algemeen. Snap ondertussen wel wat ze doen maar hoe ik ze vind snap ik dus nog steeds niet :9 Als je dat iets toe zal willen lichten dan graag.
dion_b schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 00:59:
Tweedehands... ik zie een Linksys WRT320N voor EUR 17.50 in V&A staan. Dat zou je iig dualband geven. Dan zou je daar een NIC bij moeten vinden. Iets als V&A aangeboden: Belkin USB Adapter Play N750 of V&A aangeboden: TP-Link TL-WDN4800 Dan ben je voor EUR 37.50 klaar en kun je evt extra budget gebruiken om je laptop te upgraden naar dualband, bijv met V&A aangeboden: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth
Gaan we met die nieuwe WRT320N ook echt een snelheids verschil zien ? Of zou ik dan zoals aangegeven toch beter kunnen kijken naar een N750 router aangezien de usb dongle die je aanraad wel weer N750 is.

De laptop upgraden staat al een tijdje op het lijstje en is ook weer een apart potje voor, maar toch bedankt voor de aanrader, gaan we zeker even in duiken nu ik het mimo verhaal wat helderder heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gillded schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 08:11:
[...]

Hier raak ik je nog steeds kwijt, hoe kan ik nou bij een router zien wat voor Mimo er in zit ? Ik zoek op de specs pagina van tweakers, en op de pagina van de leverancier maar ik zie hier niks staan over mimo's en vaak ook niet over antennes in het algemeen. Snap ondertussen wel wat ze doen maar hoe ik ze vind snap ik dus nog steeds niet :9 Als je dat iets toe zal willen lichten dan graag.
Leve de marketing. Bij goede fabrikanten zit het ergens diep in de specs verborgen, maar je moet graven. Helaas zit het niet in Pricewatch (mede omdat er zat fabrikanten zijn die de info gewoon niet opgeven).

Om die marketingnamen naar MiMo streams te vertalen moet je bij WiFi n uitgaan van 150Mbps per stream, per band. Dus 2x2 dualband is dan 4x 150 = "N600". Bij WiFi ac rekenen ze 433 of 450Mpbs per stream, en dat alleen in de 5GHz (2.4GHz is nog n). Dan nog weet je niet alles - "N750" is 5 streams van 150Mbps totaal, maar of dat 2 op 2.4GHz en 3 op 5GHz is (bijna alle modellen) danwel 3 op 2.4GHz en 2 op 5GHz (een specifieke, afwijkende Sitecom) weet je niet op voorhand.

In het algemeel is de meerwaarde van 3x3 beperkt, dus zou je moeten mikken op 2x2 in zowel 2.4GHz als 5GHz. 3x3 is mooi meegenomen, maar zelden enige meerprijs waard. 4x4 geeft wel flinke voordelen, maar aangezien de goedkoopste 4x4 apparaat EUR 225 kost op dit moment is dat niet echt iets voor je huidige afweging ;)
[...]

Gaan we met die nieuwe WRT320N ook echt een snelheids verschil zien ? Of zou ik dan zoals aangegeven toch beter kunnen kijken naar een N750 router aangezien de usb dongle die je aanraad wel weer N750 is.
In 2.4GHz kun je practisch gezien max 20MHz brede kanalen gebruiken, in 5GHz 40MHz breed. Dat levert geen verdubbeling op van bandbreedte, maar wel zeker 60% erbij. Dus als je 60Mbps haalt in 2.4GHz zul je in 5GHz doorgaans 100Mbps of meer halen. Komt bij dat je minder interferentie hebt in 5GHz. Nadeel van 5GHz is dat het minder goed door muren en vloeren gaat, dus of je daar boven voordeel van hebt is de vraag.

Verder mbt die "N750" - de NIC heeft 3x3, de router 2x2. Je gaat dus max met 2 streams kunnen werken. 3 was mooier geweest, maar de meerwaarde is zoals gezegd beperkt en dan zou je iets anders (bijv de WNDR4300 nieuw) moeten kopen wat duurder is.
De laptop upgraden staat al een tijdje op het lijstje en is ook weer een apart potje voor, maar toch bedankt voor de aanrader, gaan we zeker even in duiken nu ik het mimo verhaal wat helderder heb :)
Belangrijkste is 5GHz support voor elkaar krijgen. 802.11ac heb je met huidige budgetten niets aan - maar als je voor hetzelfde geld een ac adapter kunt kopen is er geen enkele reden het niet te doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillded
dion_b schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 08:47:
[...]

Om die marketingnamen naar MiMo streams te vertalen moet je bij WiFi n uitgaan van 150Mbps per stream, per band. Dus 2x2 dualband is dan 4x 150 = "N600". Bij WiFi ac rekenen ze 433 of 450Mpbs per stream, en dat alleen in de 5GHz (2.4GHz is nog n). Dan nog weet je niet alles - "N750" is 5 streams van 150Mbps totaal, maar of dat 2 op 2.4GHz en 3 op 5GHz is (bijna alle modellen) danwel 3 op 2.4GHz en 2 op 5GHz (een specifieke, afwijkende Sitecom) weet je niet op voorhand.

In het algemeel is de meerwaarde van 3x3 beperkt, dus zou je moeten mikken op 2x2 in zowel 2.4GHz als 5GHz. 3x3 is mooi meegenomen, maar zelden enige meerprijs waard. 4x4 geeft wel flinke voordelen, maar aangezien de goedkoopste 4x4 apparaat EUR 225 kost op dit moment is dat niet echt iets voor je huidige afweging ;)
Dus als ik het ondertussen een beetje goed snap, zal ik dus aan een N600 die op 2.4 en 5GHZ kan draaien voldoende hebben, omdat dit een 2x2 op zowel 2.4 als 5ghz is ?

Wel vreemd dat als men een goeie router/NIC heeft ze dit niet mega groot adverteren, zou mij juist een sterk verkoop punt lijken als je bijv. een 3x3 hebt.

Verder mbt die "N750" - de NIC heeft 3x3, de router 2x2. Je gaat dus max met 2 streams kunnen werken. 3 was mooier geweest, maar de meerwaarde is zoals gezegd beperkt en dan zou je iets anders (bijv de WNDR4300 nieuw) moeten kopen wat duurder is.
Nu ben ik even aan het rondkijken gegaan en valt mij bijv een V&A aangeboden: Sitecom Gigabit Router N750 X6 WLR-6000 op. Dit is dus een N750, of is deze sitecom dan toevallig het voorbeeld wat je aanhaalde met de 3x2.4 en 2x5 ? Zo nee zal dit dan een betere keuze zijn als de Linksys die jij aan rade, omdat deze dus op 5 streams draait en die Linksys WRT320N volgens mij niet, en haalt deze geen 450mpbs volgens de specs.
Belangrijkste is 5GHz support voor elkaar krijgen. 802.11ac heb je met huidige budgetten niets aan - maar als je voor hetzelfde geld een ac adapter kunt kopen is er geen enkele reden het niet te doen.
Die 5ghz adapter ga ik inderdaad ook maar is bestellen, heb het nu lang genoeg uitgesteld. Zal me even verdiepen in wat een goeie betaalbare optie dan is, speelt het 450/800mbps verhaal hier nog veel in mee ?

Zoals altijd alvast weer bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gillded schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 11:00:
[...]

Dus als ik het ondertussen een beetje goed snap, zal ik dus aan een N600 die op 2.4 en 5GHZ kan draaien voldoende hebben, omdat dit een 2x2 op zowel 2.4 als 5ghz is ?

Wel vreemd dat als men een goeie router/NIC heeft ze dit niet mega groot adverteren, zou mij juist een sterk verkoop punt lijken als je bijv. een 3x3 hebt.
Klopt, maar ze vinden dit "te moeilijk" voor de klant en komen dan met die "Mbps" waardes die in het beste geval onnodig verwarrend zijn en in het beste geval ronduit misleidend :/
[...]

Nu ben ik even aan het rondkijken gegaan en valt mij bijv een V&A aangeboden: Sitecom Gigabit Router N750 X6 WLR-6000 op. Dit is dus een N750, of is deze sitecom dan toevallig het voorbeeld wat je aanhaalde met de 3x2.4 en 2x5 ?
Exact die ;)
Zo nee zal dit dan een betere keuze zijn als de Linksys die jij aan rade, omdat deze dus op 5 streams draait en die Linksys WRT320N volgens mij niet, en haalt deze geen 450mpbs volgens de specs.
Ik zou sowieso geen enkele Sitecom aanraden omdat ze maar een heel klein deel van de 5GHz implementeren (geen DFS, waardoor ze alleen maar 4 van de 19 kanalen kunnen gebruiken), en omdat ik niet onder indruk ben van de maturity van hun firmwares.

Ben ook geen grote Linksys fan, maar die WRT320N voor EUR 20 is gewoon een prima deal. Als je budget 3x zo groot was zou ik zeker iets anders aanraden, maar als je zowel adapter als router voor EUR 60 moet halen, dan moet je ergens concessies doen. Voor een dubbeltje (of EUR 60) kun je niet op de eerste rij zitten.
[...]

Die 5ghz adapter ga ik inderdaad ook maar is bestellen, heb het nu lang genoeg uitgesteld. Zal me even verdiepen in wat een goeie betaalbare optie dan is, speelt het 450/800mbps verhaal hier nog veel in mee ?
Minder, eigelijk ishet doodsimpel: de enige breed verkrijgbare aftermarket NIC voor laptops is de Intel AC7260. En die is toevallig ook erg goed. 2e hands dus voor EUR 15, maar nieuw heb je hem ook al voor EUR 25.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillded
dion_b schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 11:20:
Ik zou sowieso geen enkele Sitecom aanraden omdat ze maar een heel klein deel van de 5GHz implementeren (geen DFS, waardoor ze alleen maar 4 van de 19 kanalen kunnen gebruiken), en omdat ik niet onder indruk ben van de maturity van hun firmwares.

Ben ook geen grote Linksys fan, maar die WRT320N voor EUR 20 is gewoon een prima deal. Als je budget 3x zo groot was zou ik zeker iets anders aanraden, maar als je zowel adapter als router voor EUR 60 moet halen, dan moet je ergens concessies doen. Voor een dubbeltje (of EUR 60) kun je niet op de eerste rij zitten.
Dus even heel kort samenvattend, de http://tweakers.net/price...ys-wrt320n/specificaties/ als router ( is dit trouwens dan een 3x3 of een 2x2 ? ) met een http://tweakers.net/aanbod/771544/tp-link-tl-wdn4800.html of http://tweakers.net/aanbo...sb-adapter-play-n750.html als internet adapter zal in de situatie op een stabiele manier moeten werken dat we misschien wel 20-40mbps uit de verbinding kunnen halen mits er niet te veel ruis is op de verbinding ?

Ook uit een eerdere post gaf je aan dat een pci-e waarschijnlijk minder zal functioneren omdat het signaal tussen de kabel niet geweldig is, dus zullen we beter voor de belkin kunnen gaan met een usb verleng kabel ? Of begrijp ik dat nog steeds verkeerd ?

Heb in ieder geval al weer heel wat geleerd over netwerk kaarten en de verbindingen hier van, daarvoor alvast heel erg dank en nu nog een klein stukje aankoop advies, als dat hier gegeven mag worden en dan zijn we helemaal rond. :)

edit:
In goed overleg met mezelf eventueel toch overwegen een degelijkere router neer te zetten, dan maar iets boven budget. Zal bijvoorbeeld http://tweakers.net/price...l-wr2543nd/specificaties/ een betere oplossing zijn ? Zie dat er fysiek 3 antenne's op zitten dus neem dan aan dat het een 3x3 is ? Hij ondersteund ook 802.11a dus 5Ghz, maar verder zie ik weinig verschil met de linksys.

Wat maakt het verschil tussen een low-end router en een mid-end/high-end ( Waar we dus de komende 4 jaar gewoon goed meer door kunnen, en het liefst ook zoveel mogelijk van die 100mb draadloos pakken. Is dat puur het 3x3/4x4 verhaal zodat we veel performance pakken ? Begin weer te twijfelen of ik hem helemaal snap :+

[ Voor 18% gewijzigd door Gillded op 24-02-2015 12:19 . Reden: Vraag toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gillded schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 11:37:
[...]

Dus even heel kort samenvattend, de http://tweakers.net/price...ys-wrt320n/specificaties/ als router ( is dit trouwens dan een 3x3 of een 2x2 ? )
Argh.. 2x2, maar non concurrent dualband :(

Dat betekent dat hij ofwel 2.4GHz danwel 5GHz maar niet beide tegelijk aankan - heb je dus weinig aan, met huidige apparatuur van je moet je het in 2.4GHz draaien en dan is meerwaarde tov wat je nu hebt uitermate beperkt :X

Gelukkig is er voor niet al teveel meer wat meer keus:
V&A aangeboden: Linksys E3000 in orginele doos (3x3 MiMo en wel concurrent dualband)

Evt zou je ook naar een van de E2500-jes kunnen kijken die in V&A staan, maar naast 2x2 MiMo staat dat ding bekend om slechte 2.4GHz performance, wat in jouw situatie een no-no is.
met een http://tweakers.net/aanbod/771544/tp-link-tl-wdn4800.html of http://tweakers.net/aanbo...sb-adapter-play-n750.html als internet adapter zal in de situatie op een stabiele manier moeten werken dat we misschien wel 20-40mbps uit de verbinding kunnen halen mits er niet te veel ruis is op de verbinding ?
Als je dat met je laptop doet zou het met deze combo minimaal zo snel moeten.
Ook uit een eerdere post gaf je aan dat een pci-e waarschijnlijk minder zal functioneren omdat het signaal tussen de kabel niet geweldig is, dus zullen we beter voor de belkin kunnen gaan met een usb verleng kabel ? Of begrijp ik dat nog steeds verkeerd ?
Huh? Welke "kabel" bij PCIe? Probleem is juist dat je geen verlengkabel hebt voor de drie antennes, waardoor je vast zit met ontvangst achter je PC :o
edit:
In goed overleg met mezelf eventueel toch overwegen een degelijkere router neer te zetten, dan maar iets boven budget. Zal bijvoorbeeld http://tweakers.net/price...l-wr2543nd/specificaties/ een betere oplossing zijn ? Zie dat er fysiek 3 antenne's op zitten dus neem dan aan dat het een 3x3 is ? Hij ondersteund ook 802.11a dus 5Ghz, maar verder zie ik weinig verschil met de linksys.
TP-Link ben ik nogal terughoudend over ivm geen goede DFS support. Als je een TP-Link neerzet wil je DD-WRT erop draaien om alle 5GHz kanalen (waaronder de high-power kanalen) te gebruiken. Maar deze ondersteunt helemaal geen 5GHz, alleen 3x3 MiMo in 2.4GHz. Dat zou ik nooit aanraden anno 2015 :X
Wat maakt het verschil tussen een low-end router en een mid-end/high-end ( Waar we dus de komende 4 jaar gewoon goed meer door kunnen, en het liefst ook zoveel mogelijk van die 100mb draadloos pakken. Is dat puur het 3x3/4x4 verhaal zodat we veel performance pakken ? Begin weer te twijfelen of ik hem helemaal snap :+
Dat is als vragen wat het verschil maakt tussen een low-end en een mid-range/high-end auto, en of het ligt aan het hebben van vier cylinders :+

Het verschil is de som van features en bovenal de aandacht voor detail in firmware. Het is makkelijk om met allerlei grote getallen te smijten, moeilijker om een goed apparaat neer te zetten. Kijk maar naar die waardeloze AC750 apparaten. Stuk voor stuk troep. Maar ook "N900" of "AC1750" zegt nog niets. In het algemeen krijg je waar je voor betaalt. EUR 75 is ongeveer waar de mid-range begint, vanaf EUR 150 heb je het over de high-end.

Als je future-proof wil zijn zou ik een WiFi-ac geval aanraden met minimaal 2x2 MiMo (dus NIET de AC750 ondingen). De eenvoudigste waar ik redelijk vertrouwen in heb is de Netgear R6250. Evt zou je de TP-Link Archer C5 kunnen nemen en DD-WRT erop zetten voor fatsoenlijke firmware (de zooi van TP-Link is niet echt denderend). Dan heb je het over EUR 65 voor alleen de router. Kanttekening: zou in theorie moeten kunnen, C5 is iig supported door DD-WRT sinds december 2014, maar ik heb het zelf niet geprobeerd, dus kan niet instaan voor exact hoe goed het werkt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillded
dion_b schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 13:02:
Argh.. 2x2, maar non concurrent dualband :(

Dat betekent dat hij ofwel 2.4GHz danwel 5GHz maar niet beide tegelijk aankan - heb je dus weinig aan, met huidige apparatuur van je moet je het in 2.4GHz draaien en dan is meerwaarde tov wat je nu hebt uitermate beperkt :X

Gelukkig is er voor niet al teveel meer wat meer keus:
V&A aangeboden: Linksys E3000 in orginele doos (3x3 MiMo en wel concurrent dualband)

Evt zou je ook naar een van de E2500-jes kunnen kijken die in V&A staan, maar naast 2x2 MiMo staat dat ding bekend om slechte 2.4GHz performance, wat in jouw situatie een no-no is.
Ik zie geen probleem dan om voor de E3000 te gaan, die 25 euro komen we er wel om en als deze 3x3 is met degelijke firmware vind ik dat helemaal prima dacht ik zo :*)
Huh? Welke "kabel" bij PCIe? Probleem is juist dat je geen verlengkabel hebt voor de drie antennes, waardoor je vast zit met ontvangst achter je PC :o
Had ik even anders moeten brengen, ik bedoel met kabel dus dat de PCI-e tussen alle kabels van de pc zit, en daardoor dus niet lekker zal werken, en daardoor de usb adapter dan een beter keuze is, toch ?
Dat is als vragen wat het verschil maakt tussen een low-end en een mid-range/high-end auto, en of het ligt aan het hebben van vier cylinders :+

Als je future-proof wil zijn zou ik een WiFi-ac geval aanraden met minimaal 2x2 MiMo (dus NIET de AC750 ondingen). De eenvoudigste waar ik redelijk vertrouwen in heb is de Netgear R6250. Evt zou je de TP-Link Archer C5 kunnen nemen en DD-WRT erop zetten voor fatsoenlijke firmware (de zooi van TP-Link is niet echt denderend). Dan heb je het over EUR 65 voor alleen de router. Kanttekening: zou in theorie moeten kunnen, C5 is iig supported door DD-WRT sinds december 2014, maar ik heb het zelf niet geprobeerd, dus kan niet instaan voor exact hoe goed het werkt.
Stiekem wist ik al wel dat de vraag iets te kort door de bocht was, twijfelde alleen of ik het nou snapte of niet. TP-link ligt dan in prenciepe van de tafel af, alhoewel ik geen problemen zie met het draaien van DD-WRT. De router die je hier boven aanrade mist de 802.11ac optie, maar dat maakt niet uit omdat hij toch niet op hele hoge snelheden gaat draaien, correct ?

De twijfel is nu dus tussen de TP-link C5 met DD-WRT of de Linksys E3000 ( waar geen DD-WRT op kan volgens mij ?)

Het prijs verschil van 30/40 euro word gerechtvaardigd door het feit dat de C5 DFS ondersteund met custom firmware er op, en over het algemeen dus sneller en beter op 5Ghz kan werken ? Zal hem wel graag iets future proofiger willen hebben dus dan moet er misschien maar wat extra's bij gedaan worden zodat we de C5 kunnen halen.

[ Voor 0% gewijzigd door Gillded op 24-02-2015 13:29 . Reden: Foute quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gillded schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 13:29:
[...]

Ik zie geen probleem dan om voor de E3000 te gaan, die 25 euro komen we er wel om en als deze 3x3 is met degelijke firmware vind ik dat helemaal prima dacht ik zo :*)

[...]

Had ik even anders moeten brengen, ik bedoel met kabel dus dat de PCI-e tussen alle kabels van de pc zit, en daardoor dus niet lekker zal werken, en daardoor de usb adapter dan een beter keuze is, toch ?
Iets, maar de PCIe ding heeft hier duidelijk betere antennes. Beetje lood om oud ijzer denk ik. USB is wel flexibeler (ook op laptop bruikbaar, bijv).
[...]

Stiekem wist ik al wel dat de vraag iets te kort door de bocht was, twijfelde alleen of ik het nou snapte of niet. TP-link ligt dan in prenciepe van de tafel af, alhoewel ik geen problemen zie met het draaien van DD-WRT. De router die je hier boven aanrade mist de 802.11ac optie, maar dat maakt niet uit omdat hij toch niet op hele hoge snelheden gaat draaien, correct ?
De E3000 mist 802.11ac, maar goed, dat is EUR 25 vs EUR 65. Wederom, voor dubbelje kun je niet op eerste rij zitten. Ik zou die E3000 zeker niet aanraden als geld geen rol speelde. Maar dat doet het wel en dan is het op dat prijspunt een goede.
De twijfel is nu dus tussen de TP-link C5 met DD-WRT of de Linksys E3000 ( waar geen DD-WRT op kan volgens mij ?)
De E3000 kan op zich DD-WRT draaien (al schijnt het een wat ingewikkeldere upgrade te zijn), maar wordt juist geroemd omwille van de goede standaardfirmware.
Het prijs verschil van 30/40 euro word gerechtvaardigd door het feit dat de C5 DFS ondersteund met custom firmware er op, en over het algemeen dus sneller en beter op 5Ghz kan werken ?
Nee, prijsverschil is bovenal 802.11n vs 802.11ac. Ac kan twee keer de bandbreedte benutten en veel strakker moduleren waardoor je in theorie bijna drie keer zo snel kan werken als met n.

Keerzijde: met die hogere bandbreedte is DFS een totale must omdat die bredere kanalen (80MHz) de volledige non-DFS bandbreedte opslurpen. Iedere non-DFS ac apparaat interfereert met ieder andere non-DFS as appaat :X
Zal hem wel graag iets future proofiger willen hebben dus dan moet er misschien maar wat extra's bij gedaan worden zodat we de C5 kunnen halen.
Pas op met teveel future-proofing. De wet van Moore stelt dat halfgeleidertechnologie elke 18 maanden in prijs halveert. Wat nu high-end is, is over anderhalf jaar mid-range en over drie jaar low-end. Het is goedkoper om nu mid-range te kopen en over twee jaar weer mid-range dan nu high end en denken dat je daarmee vier jaar haalt.

De tweede golf van 802.11ac apparaten begint nu te verschijnen (Asus' AC87U met z'n Quantenna 4x4 chipset als eerste voorbeeld, voor EUR 225 op dit moment...), binnen een paar maanden zou multi-user MiMo standaard moeten worden. Alle ac van voor dat moment zal dan in een keer achterhaald en end-of-life worden. Dus om nu EUR 150 uit te geven voor een high-end oplossing zou ik afraden. Beter om nu gewoon een competent mid-range apparaat van EUR 75 te nemen en alvast voor te bereiden op nog eentje over een jaar of twee, met al de nieuwe toeters en bellen die er dan zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillded
dion_b schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 14:25:
[...]

Iets, maar de PCIe ding heeft hier duidelijk betere antennes. Beetje lood om oud ijzer denk ik. USB is wel flexibeler (ook op laptop bruikbaar, bijv).
Dus in die zin zal je de pci-e aanraden in de huidige situatie over een usb-adapter ?
De E3000 kan op zich DD-WRT draaien (al schijnt het een wat ingewikkeldere upgrade te zijn), maar wordt juist geroemd omwille van de goede standaardfirmware.
Dus we kunnen hem beter op de stock firmware laten draaien en het DFS daar laten ?
Nee, prijsverschil is bovenal 802.11n vs 802.11ac. Ac kan twee keer de bandbreedte benutten en veel strakker moduleren waardoor je in theorie bijna drie keer zo snel kan werken als met n.
Ik had DFS even vrij opgevat al 802.11ac. ik weet niet of dit correct is ? Lijkt me dus dat in de huidige situatie DFS even af moet blijven, omdat na genoeg alle apparaten in het huis nog draaien op de 2.4Ghz en alleen mijn laptop straks en de nieuwe netwerk kaart dan op de 5Ghz zullen gaan draaien.
De tweede golf van 802.11ac apparaten begint nu te verschijnen (Asus' AC87U met z'n Quantenna 4x4 chipset als eerste voorbeeld, voor EUR 225 op dit moment...), binnen een paar maanden zou multi-user MiMo standaard moeten worden. Alle ac van voor dat moment zal dan in een keer achterhaald en end-of-life worden. Dus om nu EUR 150 uit te geven voor een high-end oplossing zou ik afraden. Beter om nu gewoon een competent mid-range apparaat van EUR 75 te nemen en alvast voor te bereiden op nog eentje over een jaar of twee, met al de nieuwe toeters en bellen die er dan zijn.
Ik neig op moment dan zoals het er nu voor staat met alle gegevens naar de Linksys E3000 router, met de TP-link netwerk kaart volgens mij zijn deze beide vrij low-end, maar goed genoeg om een redelijk stabielle en enigsinds snelle verbinding op te zetten, zonder dat een van de twee erg over de top of erg achter loopt op andere toch ? ( Alle bij 3x3, 450mbps ondersteuning en geen dure fritsel of fratsels zoals de DFS die vervolgens het 2.4Ghz netwerk leeg zuigt )

Klopt dat zo ? Want dan ga ik straks even wat mailtjes/DMetjes weg sturen om producten te bestellen :D

Hoe dan ook al weer super bedankt, en zal zeker wat speedtestjes sturen als alles eenmaal aangesloten is :+

[ Voor 1% gewijzigd door Gillded op 24-02-2015 16:35 . Reden: Link edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gillded schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 16:34:
[...]

Dus in die zin zal je de pci-e aanraden in de huidige situatie over een usb-adapter ?
Zoals ik zeg, lood om oud ijzer. De PCIe kaart heeft betere antennes maar kan niet verplaatst worden. Welke beter is in jouw situatie hangt af hoe erg het achter die PC gesteld is met ontvangst. Dat kan niemand op afstand bepalen.
[...]

Dus we kunnen hem beter op de stock firmware laten draaien en het DFS daar laten ?
Huh? Volgens mij snap je DFS niet...
[...]

Ik had DFS even vrij opgevat al 802.11ac. ik weet niet of dit correct is ?
Nee, totaal niet. Staan los van elkaar.

ac is de nieuwe WiFi standaard die - enkel in 5GHz - hogere throughput mogelijk maakt dan n (en nog een paar andere dingen doet).

DFS is het systeem waarmee in 5GHz de kanalen 52-140 beschikbaar gemaakt mogen worden. Zonder DFS heb je alleen kanalen 36-48. Dit geldt voor WiFi-ac, maar ook voor n en voor het nog oudere a.
Lijkt me dus dat in de huidige situatie DFS even af moet blijven, omdat na genoeg alle apparaten in het huis nog draaien op de 2.4Ghz en alleen mijn laptop straks en de nieuwe netwerk kaart dan op de 5Ghz zullen gaan draaien.
Die kaart kan prima DFS aan, en het gaat om simultaneous dualband. Bovendien ga je een NIC in die PC zetten die ook 5GHz aankan (en hopelijk DFS...)
[...]

Ik neig op moment dan zoals het er nu voor staat met alle gegevens naar de Linksys E3000 router, met de TP-link netwerk kaart volgens mij zijn deze beide vrij low-end, maar goed genoeg om een redelijk stabielle en enigsinds snelle verbinding op te zetten, zonder dat een van de twee erg over de top of erg achter loopt op andere toch ? ( Alle bij 3x3, 450mbps ondersteuning en geen dure fritsel of fratsels zoals de DFS die vervolgens het 2.4Ghz netwerk leeg zuigt )
8)7

Waar heb je het over???

DFS gaat puur over beschikbare frequenties op 5GHz en heeft exact nul impact op 2.4GHz althans, de DFS waar we het hier over hebben. DFS is niet duur, het is gewoon een certificering die apparaten moeten hebben om bepaalde freqenties te mogen gebruiken.

Enige wat je met bovenstaande mist is 802.11ac, waardoor je in de 5GHz 'maar' twee keer zo snel zal zijn als in de 2.4GHz ipv misschien zes keer zo snel.

Maar los van bovenstaande, ja, NIC en router zijn goed aan elkaar gewaagd.
Klopt dat zo ? Want dan ga ik straks even wat mailtjes/DMetjes weg sturen om producten te bestellen :D

Hoe dan ook al weer super bedankt, en zal zeker wat speedtestjes sturen als alles eenmaal aangesloten is :+
Als het aangesloten is, zorg voor verschillende SSID's in 2.4GHz en 5GHz en test beide los van elkaar. 2.4GHz is trager maar gaat beter door muren en vloeren. 5GHz is sneller maar dempt ook sneller. Op voorhand kunnen we niet zeggen welke beter gaat werken.

Verwacht geen wonderen: ook bij goed ontvangst blijft WiFi een shared medium wat op ieder moment last kan krijgen van storing van buitenaf en hogere latencies heeft dan een bedrade aansluiting. Of dat uitmaakt of niet hangt af van wat je vriendin doet. Ik hoop geen MMOG's...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillded
Oke, had ik inderdaad het een en ander verkeerd begrepen. Na wat nazoeken vind ik dat de E3000 ( die dus geprezen word voor zijn stock-firmware als ik je vorige post lees ) niet op DFS kan, maar met DD-WRT wel ? Is dit dan dus aan te raden om hem van de stock firmware af te halen en hem op de "High speed dfs kanalen" te laten werken, of snap ik het nu weer verkeerd ?
dion_b schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 16:55:
Zoals ik zeg, lood om oud ijzer. De PCIe kaart heeft betere antennes maar kan niet verplaatst worden. Welke beter is in jouw situatie hangt af hoe erg het achter die PC gesteld is met ontvangst. Dat kan niemand op afstand bepalen.
Dan moet ik hier nog even wat beter in duiken, neig nog steeds heel erg zoals hier boven aangegeven naar de usb adapter met verleng kabel zodat er meer speling is over waar we de adapter neer gaan leggen en hier wat meer mee kunnen gaan puzzelen.
Verwacht geen wonderen: ook bij goed ontvangst blijft WiFi een shared medium wat op ieder moment last kan krijgen van storing van buitenaf en hogere latencies heeft dan een bedrade aansluiting. Of dat uitmaakt of niet hangt af van wat je vriendin doet. Ik hoop geen MMOG's...
Snap inderdaad dat we niet ineens een 100mbps pure verbinding gaan krijgen, alleen beter als de 8mb die de powerline levert moet denk ik wel lukken.

Wat er met de verbinding gedaan word is niet heel veel bijzonders voor dit moment iniedergeval, voornamelijk wat deviant art ( plaatjes site, waar plaatjes gedownload kunnen worden om verder te bewerken ) rond neuzen en tegelijktijd youtube+skype open hebben en eventueel een torrent downloaden.

Er worden ook wel spellen op gespeeld, en ja, zelfs mmo's maar dit is nooit echt een probleem geweest met de powerline, dus ik neem aan dat de wifi dit ook zal moeten kunnen.

Ik snap dat een bedraade verbinding het idealitische is maar op dit moment niet realistisch, zal haast beteken dat we gaten moeten boren in de vloer om er door te komen, en ik zie dit niet goed komen met schoonmama die al niet heel blij is met het vervangen van de router :+ ( Beetje onder het kade, als het voor mij werkt, waarom dan aanpassen ? ).
Enige wat je met bovenstaande mist is 802.11ac, waardoor je in de 5GHz 'maar' twee keer zo snel zal zijn als in de 2.4GHz ipv misschien zes keer zo snel.

Maar los van bovenstaande, ja, NIC en router zijn goed aan elkaar gewaagd.
Zal de 802.11ac een erg gemis zijn ? En is het dus slim om hier wat verder na te zoeken, want heb het nu toe links gelaten omdat ik dacht dat het niet heel veel effect zal hebben. Als het verschil is tussen 2 of 5x zo snel lijkt het me daarin tegen wel weer intressant om dit mee te nemen.

Qua usb adapter loop ik nog wel even vast, V&A aangeboden: Belkin USB Adapter Play N750 ziet er inprencipe dan net zo goed uit als de PCI-e van de TP link die hier boven geplaatst is, behalve dat deze dan weer geen 802.11ac ondersteund. Deze Netgear AC600 dan weer wel, maar ik weet dus weer niet of deze ook 3x3 heeft en voor de rest van de eisen voldoet.

Almetal wel heel wat bijgeleerd via dit topic over netwerk kaarten en routers, maar zoals al gemerkt zal het nooit men sterkste punt worden.

Offtopic:
Als bovenstaande post wat dubbelzinig en tegen strijdig met elkaar is, excuus hiervoor, ik snap zelf ook niet helemaal meer wat ik denk en heb bij sommige punten nogal wat dubbele gedachtes 8)7

[ Voor 2% gewijzigd door Gillded op 24-02-2015 18:59 . Reden: Offtopic toegevoegd ]

Pagina: 1