Toon posts:

pc niet voorbij BIOS na stroom-uitval

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Help mij ;)
Net viel de stroom even uit terwijl mijn pc aanstond.
Ik moest dus opnieuw opstarten, maar ik kom niet voorbij BIOS.
Het telt wel af, vanaf 30 seconde, maar bij 23 of 22 seconde is het klik, en alles weer uit.
Ook als ik veilige modus aanvink slaat de pc na een paar seconden weer uit.
Voeding is goed, dat is zojuist gecontroleerd, en verder lijkt alles ook wel op z'n plaats te zitten.
Niet overhit, fan draait, lampjes branden maar het komt gewoon niet toe aan opstarten in BIOS omdat het na een paar seonde uitvalt.
Zeg me niet dat de HD het begeven heeft, want ik heb nu ondertussen al 4 pc's en lap-tops liggen waarvan de HD kapot schijnen te zijn.
Wie helpt mij?

• boethen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-11-2022
De HDD zal niet kapot zijn, dan zou hij aantonen "no boot device found".

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-02 22:07

Barrycade

Through the...

Veilige modus? Dus je ziet wel een windows scherm?

Waarom viel de stroom uit? Als er een piekstroom op het net heeft gestaan kan je moederbord of andere onderdelen zijn getroffen.

Maar zijn die andere HDDs ook allemaal op deze manier overleden? Dan zou ik zeker ook even naar je elektra installatie laten kijken

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-02 20:00
Als je in veilige modus kunt opstarten en ook het aftellen kunt zien ben je al voorbij je bios.
Dus dat je niet voorbij je bios komt is het niet.

Je HDD zal het ook niet zijn want je kan het aftellen zien en in veilige modus opstarten.

Waar ik toch aan zit te denken is je voeding of je mobo.
Hoe heb je de voeding getest ?

Zijn alle vrm's op je mobo nog goed ?
Wat doen te temps als je in de bios kijkt ?

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik kom dus niet voorbij het aftellen, want dat is 30 sec en na 6 sec floept ie weer uit. Heb nu denk ik wel 100 keer geprobeerd. Stroom valt hier regelmatig uit, woon in een oud boerderijtje op de boerenbuiten (Frankrijk) en hier valt de stroom regelmatig weg. Soms duurt dat een halve dag, maar vaak maar even een seconde, net genoeg om electrische apparaten een opdonder te geven. Zo heb ik nu ook al 3 tv's liggen die de die geest hebben gegeven, 2 LCD's en een LED. Verzekering keert overigens niks uit, dat werkt hier niet zo tijdens het bewijsbaar van bijvoorbeeld onweer komt. Spanningspieken zijn eigen risico.
Maar nu even terug naar mijn pc'tje, die heeft ondertussen zo vaak een stroomstoring meegemaakt, en het startte daarna altijd gewoon weer op, tot vanavond dus. Alles gaat goed, tot het een seonde of 6 draait, dan floept ie weer uit. Dus tijdens het aftellen. Het maakt ook niet uit of ik het in veilige modus probeer, of gelijk bijhet opstarten doorklik voor normale start, na enkele seconden gaat het vanzelf uit.
Zit nu te tokkelen op een klein lap-topje dat ik gelukkig nog had liggen, en deze overleeft een stroomstoring omdat het op batterij blijft doordraaien.
Kan ik iets doen aan mijn pc (ben zelf niet heel technisch), of gewoon morgen nog eens proberen? Of uitkijken voor iets anders?

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
Als eerste: voeding even compleet loskoppelen van de netspanning en pas na een minuut weer aansluiten. Dan nog eens proberen. Als tweede: regel een UPS die ook beschermt tegen brown-outs en hang je kostbare apparatuur daar achter.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-02 14:57
lazybones schreef op zondag 22 februari 2015 @ 23:11:
Als eerste: voeding even compleet loskoppelen van de netspanning en pas na een minuut weer aansluiten. Dan nog eens proberen.
Helemaal mee eens. Als aanvulling hierop wil ik je graag nog meegeven dat soms 1 minuut tekort is en dat je dan 10 minuten moet proberen.
Als tweede: regel een UPS die ook beschermt tegen brown-outs en hang je kostbare apparatuur daar achter.
Wat is een UPS en wat bedoel je met brown-outs?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:19

MsG

Forumzwerver

De 30 seconde in dat zwart-witte bootmenu horen al bij het starten van Windows. Of heb je het over iets anders dan 30 seconden duurt? Ik ken namelijk geen bios-soort of moederbord soort die standaard 30 seconden aftelt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Probeer eens een live-cd. Bijvoorbeeld deze. Als dat dan werkt weet je dat je naar je HDD of Windows moet kijken. Misschien een verse installatie.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• jovadca
MsG schreef op maandag 23 februari 2015 @ 12:30:
De 30 seconde in dat zwart-witte bootmenu horen al bij het starten van Windows. Of heb je het over iets anders dan 30 seconden duurt? Ik ken namelijk geen bios-soort of moederbord soort die standaard 30 seconden aftelt.
Dit is heel gewoon bij Windows wanneer je 2 systemen op je pc hebt staan. Als je b.v. Windows XP en Windows 7 naast elkaar draait (zoals ik) dan heb je 30 sec. de tijd om te kiezen welke van de 2 je wilt opstarten. (Als ik de pijltjestoets heb aangeraakt is het oneindig lang.)

@Antoinette F
Wat gebeurt er bij jouw als je een pijltjestoets aanraakt? Gaat de pc dan ook uit na die beruchte 7 sec.?

Je schrijft; "Voeding is goed, dat is zojuist gecontroleerd".
Hoe is die gecontroleerd en wat is er gecontroleerd?

Als laatste:
Uit welke componenten is je pc opgebouwd?

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
jovadca schreef op maandag 23 februari 2015 @ 12:28:
[...]

Helemaal mee eens. Als aanvulling hierop wil ik je graag nog meegeven dat soms 1 minuut tekort is en dat je dan 10 minuten moet proberen.

[...]

Wat is een UPS en wat bedoel je met brown-outs?
Brown-out = korte onderbreking in de stroomtoevoer of een korte spanningsdip. Je ziet het wel eens als de lichten bijvoorbeeld kortstondig dimmen wanneer een grootverbruiker inschakelt. Korte onderbrekingen (milliseconden) kan een voeding nog opvangen, maar als die net te lang duren krijg je uitval, spontane reboots, etc. Vaak is de voeding dan ook in de war met zijn regelelectronica. Vandaar mijn advies even fysiek afkoppelen zodat die weer reset.

UPS = maakt netspanning van accustroom indien de netspanning uitvalt. Je apparatuur blijft dan dus doorwerken. Een goede UPS filtert ook de pieken er uit en kan brown-outs overbruggen.

• jovadca
lazybones schreef op maandag 23 februari 2015 @ 18:24:
[...]

Brown-out = korte onderbreking in de stroomtoevoer of een korte spanningsdip. Je ziet het wel eens als de lichten bijvoorbeeld kortstondig dimmen wanneer een grootverbruiker inschakelt. Korte onderbrekingen (milliseconden) kan een voeding nog opvangen, maar als die net te lang duren krijg je uitval, spontane reboots, etc. Vaak is de voeding dan ook in de war met zijn regelelectronica. Vandaar mijn advies even fysiek afkoppelen zodat die weer reset.

UPS = maakt netspanning van accustroom indien de netspanning uitvalt. Je apparatuur blijft dan dus doorwerken. Een goede UPS filtert ook de pieken er uit en kan brown-outs overbruggen.
Bedankt voor je uitleg. _/-\o_ Weer wat bijgeleerd.
Pagina: 1